logo-sm
ورود / ثبت نام

هدایت تحصیلی پایه نهم

هدایت تحصیلی پایه نهم در سال 1401 – 1402 - پلکان یادگیری

همانطور که از نام فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 مشخص است، نوعی راهنمایی و مشاوره برای انتخاب رشته توسط دانش آموزان دبیرستانی است. دانش آموزان نیاز دارند بسته به علاقه مندی و توانایی هایی که دارند، بهترین رشته را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر انتخاب کنند. اما از آنجایی که اصولا انجام این کار برای آنها دشوار است، نیاز دارند که زیر نظر مشاورین متخصص راهنمایی شوند. در طی چند سال اخیر، وزارت آموزش و پرورش تغییراتی را در نحوه انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان ایجاد کرده است، که از این فرایند با نام هدایت تحصیلی پایه نهم یاد می شود.

فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402، یکی از مهم ترین مراحل تحصیلی دانش آموزانی است که در پایه نهم قرار دارند. این مرحله در اصل آینده آنها را تا رسیدن به دانشگاه دربر می گیرد. به همین دلیل باید با دقت به آن توجه داشت.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

وزارت آموزش و پرورش برنامه هدایت تحصیلی نهم را به منظور هماهنگی برنامه های آموزشی با ویژگی های فردی و نیازهای جامعه طراحی کرده است. دانش آموزان باید بتوانند بسته به استعدادها و توانایی هایی که دارند، برای تحصیل در دوره دبیرستان اقدام به انتخاب رشته نمایند.

در اصل منظور از هدایت تحصیلی، کمک به انتخاب آگاهانه یک رشته تحصیلی مناسب است.

همچنین دانش آموزانی که از فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 بهره مند می شوند، می توانند بسته به توانایی ها، علایق، استعداد، ویژگی های شخصیتی و …. مسیر آینده شغلی خود را انتخاب کنند. آنها شاخه ها و رشته هایی را انتخاب می کنند که طبق سیاست های توسعه ای کشور باشد.

در اصل ملاک های اصلی هدايت تحصيلی نهم دانش آموزان، همان توانایی ها و علاقه مندی آنها برای انتخاب یک رشته خاص در دبیرستان است. پس از آن، دانش آموزان خود را برای رسیدن به درجات بالا در مسیر درست قرار خواهند داد.

هدایت تحصیلی نهم چیست؟ - پلکان یادگیری

آزمون رغبت و توانایی، آزمونی برای هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 است، که به دانش آموزان کمک می کند تا برای ورود به پایه دهم، بهترین رشته را بسته به توانایی و علاقه مندی خود انتخاب کنند. این آزمون هر ساله برای دانش آموزان پایه نهم برگزار شده و از دو دفترچه تشکیل می شود.

در آزمون رغبت 319 سوال و در آزمون توانایی 255 سوال برای دانش آموزان ارائه می شود. اصولا زمان برگزاری این آزمون اسفند ماه است اما در برخی مواقع ممکن است تاریخ برگزاری این آزمون تغییر کند.

از آنجایی که پاسخ سوالات این آزمون بسته به اطلاعات فردی دانش آموزان است، سوالات آن آسان بوده و نیازی به مطالعه ندارد. تمام دانش آموزان باید بسته به اطلاعات شخصی خود در این آزمون شرکت کرده و پاسخ سوالات را بیان کنند.

از جمله سوالاتی که در این آزمون از دانش آموزان پرسیده می شود باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1.  آیا به تعمیر لوازم خانگی علاقه مند هستید؟
  2.  آیا به نوشتن متن انتقادی در مورد یک داستان یا در رابطه با دوستان خود علاقه مند هستید؟
  3. نظر شما در مورد طراحی وب سایت ها چیست؟
  4. آیا علاقه مند به آغاز یک کسب و کار آزاد هستید؟
  5. و …

مهمترین ملاک های بهره مندی از فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402، انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی است. دانش آموزان بسیاری در این زمینه دچار مشکل هستند و نمی توانند رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. آنها باید ابتدا ملاک های انتخاب رشته خود را شناسایی و سپس بررسی کنند.

ملاک های انتخاب رشته دانش آموزان، بسته به توانایی ها، استعدادها و علاقه مندی آنها باید تعیین شود. هدایت تحصیلی دقیقا در این زمینه آنها را راهنمایی می کند. البته دو معیار مهمی که در هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است، بررسی روانشناسی و آزمون های مشاوره ای دانش آموزان و سوابق و نمرات تحصیلی دانش آموزان است.

دانش آموزان پس از بررسی این معیارها، می توانند اقدام به دانلود فرم هدایت تحصیلی نموده و با مشاهده نمونه فرم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در پایه نهم، رشته های تحصیلی، گروه ها و شاخه های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دانش آموزانی که در مورد فرایند هدایت تحصیلی نهم اطلاعاتی ندارند، می توانند از راهنمای تصویری هدایت تحصیلی کمک بگیرند. دانش آموزان برای دریافت فرم هدایت تحصیلی، باید ابتدا به سایت my.medu.ir مراجعه کنند. هدایت تحصیلی در سامانه همگام به راحتی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.  سپس باید نام کاربردی و گذرواژه و کد امنیتی را وارد نمایید.

راهنمای تصویری هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 - 1402 - پلکان یادگیری

سپس وارد صفحه دیگری می شوند که در این صفحه باید بر روی دکمه هدایت تحصیلی کلیک کنند. حال فرم هدایت تحصیلی را مشاهده می کنند و باید این فرم را بسته به اولویت بندی رشته ها، پر کنند.

در مرحله آخر فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 نیز، دانش آموزان باید تاییدیه نهایی انتخاب رشته را دریافت کنند. هنوز زمان دقیقی برای دریافت فرم هدایت تحصیلی در سامانه همگام مشخص نشده است. پس از اعلام زمان دقیق، از همین سایت اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

دانش آموزانی که طبق راهنمای هدایت تحصیلی نهم تمامی مراحل را سپری کرده باشند، می توانند در فرصت تعیین شده نتیجه اولویت های انتخاب رشته خود را دریافت کرده و مشاهده کنند.

 

 

معمولا جواب هدایت تحصیلی پایه نهم، بعد از اتمام امتحانات نیمسال دوم و دریافت کارنامه تعیین می شود. اما بسته به زمان بندی های آموزشی مدارس، ممکن است تاریخ اعلام نتایج هدایت تحصیلی با کمی تاخیر همراه باشد. در صورت اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم، از طریق همین مقاله اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد گرفت.

اما اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه می توان جواب هدایت تحصیلی را دریافت کرد. نحوه دریافت جواب هدایت تحصیلی به این صورت است، که دانش آموزان باید با مراجعه به سایت همگام، با استفاده از کد ملی و رمز عبور اقدام به دریافت جواب نمایند.

البته هدایت تحصیلی در سامانه پادا نیز در دسترس دانش آموزان بوده و دانش آموزان می توانند از طریق این سایت نیز جواب هدایت تحصیلی خود را به دست آورند.

دانش آموزان جواب هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 را به صورت فرم های 6 و 7 دریافت می کنند. البته پیش از شیوع کرونا، دانش آموزان می توانستند با مراجعه حضوری به آموزش و پرورش، این فرم ها را دریافت کنند. اما در حال حاضر تنها به صورت اینترنتی به این فرم ها دسترسی دارند.

نتیجه گیری

دریافتیم که فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402، نوعی راهنما برای دانش آموزانی است که نمی دانند باید در آینده چه رشته ای را برای تحصیل انتخاب کنند. بیشتر دانش آموزان درگیر این مسئله هستند که من باید چه رشته ای را در پایه دهم برای تحصیل انتخاب کنم، که هم آینده شغلی خود را تضمین کرده باشم و هم رشته انتخابی من مورد علاقه ام باشد.

آنها تنها از طریق دریافت راهنمای هدایت تحصیلی می توانند انتخاب های خود را بسته به علاقه، استعداد، توانایی و … دسته بندی کنند. سپس رشته های مختلفی که بسته به این موارد دسته بندی شده اند را، مورد بررسی قرار داده و بهترین انتخاب را برای ادامه تحصیل خود انجام دهند.

بدون شک انتخاب رشته یکی از مهمترین مراحل زندگی دانش آموزان به شمار می رود و باید با دقت و حساسیت به آن توجه شود.

1. سوابق تحصیلی کدام پایه تحصیلی دانش آموزان در هدایت تحصیلی موثر است؟

هر سه پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم بسته به ضرایب متفاوت در هدایت تحصیلی دانش آموزان موثر هستند. دانش آموزان باید بسته به شاخه تحصیلی که انتخاب می کنند، حد نصاب نمرات لازم را کسب کنند.

2. آیا می توان رشته هایی که در فرم هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402 ذکر نشده اند را انتخاب کرد؟

خیر. دانش آموزان زمانی که نتایج هدایت تحصیلی خود را دریافت می کنند، زانی که رشته ای در اولویت آنها قرار نداشته باشد، یعنی او نتوانسته است در این رشته حداقل نمره را کسب کند و نمی تواند برای ادامه تحصیل اقدام به انتخاب آن نماید.

3. آیا دانش آموزان می توانند بعد از ورود به پایه دهم، رشته خود را تغییر دهند؟

بله. دانش آموزان پس از آغاز پایه دهم می توانند از مدرسه برای تغییر رشته خود تقاضا نموده و پس از تایید اداره آموزش و پرورش منطقه، رشته تحصیلی خود را تغییر دهند.

4. مهمترین هدف فرایند هدایت تحصیلی 1401- 1402 چیست؟

مهمترین هدف فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم در 1401 – 1402، شناسایی استعداد دانش آموزان و میزان علاقه آنها برای ادامه تحصیل در یک رشته مشخص است. دانش آموزان از طریق راهنمای هدایت تحصیلی می توانند ابتدا علایق خود را شناسایی کرده و سپس بسته به آن اقدام به انتخاب رشته برای تحصیل نمایند.

5. آیا مدارس غیر دولتی بدون در نظر گرفتن اولویت های هدایت تحصیلی اقدام به ثبت نام دانش آموزان می نمایند؟

خیر. هم مدارس دولتی و هم مدارس غیر دولتی در استفاده از هدایت تحصیلی از یک رویه تبعیت می کنند. با این تفاوت که در مدارس غیر دولتی معمولا اولویت های الف و ب رعایت نشده و دانش آموزان می توانند بدون هیچ نگرانی و معطلی اولویت های ب را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *