logo-sm
ورود / ثبت نام

مدار الکتریکی

آنلاین آزمایش کنید

مدار الکتریکی چیست؟

آزمایش:

برای ساخت مدار الکتریکی ساده نیاز به چند تکه سیم،باتری و لامپ داریم که در سمت راست آزمایش می توانیم از این ابزارها استفاده کنیم.

باتری در مدار وظیفه ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی را دارد. و هرچه اختلاف پتانسیل مدار بیشتر باشد (درصورت ثابت بودن مقاومت مدار) جریان الکتریکی و شدت روشنایی لامپ بیشتر می شود. برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل مدار از وسیله ای به نام ولت سنج (ولت متر) استفاده می کنیم. 

برای مشاهده اختلاف پتانسیل هر تکه از مدار باید ولت سنج به طور موازی به دو سر هر قسمت از مدار بسته شود همچنین برای مشاهده جریان الکتریکی مدار از وسیله ای به نام آمپرسنج استفاده می کنیم که باید آمپرسنج به صورت متوالی در مدار بسته شود. (آمپرسنج و ولت متر در جعبه وسط و سمت راست آزمایش قرار دارد)

مقاومت الکتریکی در مدار نیز وظیفه دارد که جریان الکتریکی را کنترل کند و از صدمه دیدن مدار جلوگیری کند زیرا با افزایش مقاومت الکتریکی، جریان الکتریکی کاهش می یابد.

جهت جریان الکتریکی به صورت قراردادی از قطب مثبت باتری به سمت قطب منفی باتری است اما الکترون ها در طبیعت خلاف جهت قراردادی جریان الکتریکی حرکت می کنند.

آزمایش مدار الکتریکی

نویسنده: آرمین ده پهلوانی

منبع: phet.edu دانشگاه Colorado

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    خوشحالیم که مفهوم درسی رو با کمک این آزمایش متوجه شدی. همیشه موفق باشی

  2. سارا اسمعیلی پور نجف آبادی گفت:

    با این کار مفهوم رو متوجه میشم عالیه خوشحالم که اشتراک یک ساله پلکان رو خریدیم مرسی از این سرویس دهی قوی در طول یک سال تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *