logo-sm
ورود / ثبت نام

بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور

روش مطالعه زیست: آشنایی با انواع روش مطالعه زیست برای کنکور، بدون تردید برای تمام دانش آموزان و داوطلبان کنکور حائز اهمیت است. زیرا درس زیست شناسی برای رشته تجربی در کنکور، رتبه ساز است. از این رو داوطلبان باید با روش های مختلف مطالعه زیست شناسی را انجام دهند. در غیر این صورت موفق نمی شوند در کنکور رتبه دلخواه خود را به دست آورند. همه ما می دانیم که هر دانش آموزی بسته به توانایی هایی که دارد، می تواند یک کتاب را مطالعه کند. اما درس زیست شناسی از جمله دروسی است که نمی توان به راحتی آن را خلاصه نویسی و جمع بندی نمود. لازم است دانش آموزان با ترفندها و تکنیک های مختلفی برای مطالعه این درس آشنا شوند، سپس بهترین روش را برای رسیدن به نتیجه مطلوب انتخاب کنند.

حال این سوال ممکن است برای دانش آموزان پیش آید، که بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور کدام است؟ یا آنکه از چه روش هایی می توان برای مطالعه زیست شناسی استفاده کرد، تا بتوان در کنکور رتبه برتر شد؟ بدون شک افرادی که در کنکور تجربی درس زیست را 100 درصد می زنند، یک روش عالی مطالعاتی داشته اند. آنها با انتخاب یک روش عالی برای مطالعه زیست شناسی، موفق شده اند به رتبه عالی در این درس دست یابند. حال اگر تمام دانش آموزان با این روش های مطالعاتی آشنا شوند، می توانند بهترین روش را انتخاب کرده و آنها نیز درس زیست خود را برای کنکور قوی کنند. وب سایت پلکان یادگیری برای دانش آموزان، آزمون آنلاین رایگان طراحی نموده تا بتوانند خود را محک بزنند.

هر دانش آموزی ممکن است از یک روش برای مطالعه زیست شناسی کنکور استفاده کند. اما برخی از دانش آموزان نیز وجود دارند که چند روش را با یکدیگر ترکیب می کنند، و موفق می شوند بهترین رتبه را در درس زیست کنکور به دست آورند. از میان روش هایی که می توان برای مطالعه این درس انتخاب کرد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

اولین و مهمترین روش مطالعه زیست برای کنکور، انتخاب یک منبع مطالعه کاملا مناسب است. کتاب های درسی و کمک درسی بسیاری در کشور وجود دارند که داوطلبان می توانند از آنها برای شرکت در کنکور استفاده کنند. از میان این کتاب ها، برخی جمع بندی و نگارش بهتری دارند. به گونه ای که داوطلبان بهتر می توانند با مفاهیم کتاب ارتباط برقرار کنند. دانش آموزان لازم است ابتدا چنین کتابی را یافته و تهیه کنند. پس از آن تنها با صرف زمان کوتاهی می توانند به راحتی مطالب موجود در کتاب را مورد مطالعه قرار داده و به درس زیست تسلط یابند. پس انتخاب منبع مناسب، اولین اقدامی است که باید داوطلبان کنکور تجربی در خصوص درس زیست انجام دهند.

6 روش مطالعه زیست برای کنکور - انتخاب یک منبع مناسب مطالعاتی - پلکان یادگیری

دومین روش مطالعه زیست برای کنکور که می تواند به رتبه شدن داوطلبان کمک بسیار زیادی نماید، مطالعه دقیق و خلاصه نویسی از مطالب است. داوطلبانی که در زمان مطالعه درس زیست با دقت عمل می کنند، نکات مهم را درک کرده و می توانند آنها را یادداشت نمایند. به این عمل خلاصه نویسی از مطالب می گویند.

حال اگر داوطلبان بعد از خلاصه نویسی، نوشته های خود را در طول روز دو بار مرور کنند، این مطالب در ذهن ملکه می شوند. یعنی دیگر از یاد نمی روند. پس دانش آموزان در زمان آزمون دچار مشکل عدم درک صحیح سوال نشده و می توانند به موفقیت بالایی دست یابند. آنها برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، تنها کافیست مطالعه دقیقی انجام دهند و هر آنچه از مطلب درک کرده اند را، خلاصه نویسی کنند. با این روش داوطلب نه تنها نیازی به مطالعه زیست شناسی برای بار دیگر نخواهد داشت، بلکه می تواند مطالب را برای همیشه در ذهن بلند مدت خود ذخیره نماید. 

برخی از دانش آموزان وجود دارند که به راحتی نمی توانند یک مبحث را از کتاب زیست درک کنند. آنها نیاز دارند تا مطلب را بارها و بارها مطالعه کرده و با خود تجزیه و تحلیل نمایند. برای این دسته از داوطلبان بهترین روش، مطالعه سطحی و نکته برداری در ابتدای مطالعه است. اگر دانش آموزان ابتدا به صورت روزنامه خوانی یا سطحی، مطلبی را مطالعه کنند، بهتر می توانند آن را درک کنند.

علت این مسئله آن است که دانش آموزان استرس ندارند که باید مطلب را به خاطر بسپارند. از این رو با دقت و به آرامی متن را مطالعه کرده و نکات مهم آن را یادداشت می کنند. این روش مطالعه زیست برای کنکور بهترین نتیجه را داوطلبان خاص در بر دارد. آنها با یکبار مطالعه یک مبحث، نکته های مهم آن را یادداشت نموده و با مرور این نکات، اصل و مفهوم کلی متن را به خاطر می سپارند.

مطالعه سطحی و نکته برداری در روش مطالعه زیست - پلکان یادگیری

برخی از دانش آموزان و داوطلبان فعال وجود دارند، که طراحی سوال را به عنوان یک روش مطالعه زیست برای کنکور انتخاب می کنند. البته اصولا داوطلبانی این روش مطالعاتی را انتخاب می کنند، که نسبت به متن درس تسلط کافی یافته اند. سپس با طراحی سوال از متن درس، خود را به چالش می کشند. از سوی دیگر طراحی سوال از متن درس، منجر می شود تا داوطلب با دقت و حساسیت بیشتری اقدام به مطالعه کتاب نماید. همچنین می توان این سوالات را با دیگر دانش آموزان و همکلاسی های خود نیز کار کرده و نکات مهم سوالات را از طریق تبادل نظر بهتر به ذهن سپرد.

حتما بخوانید: طلایی ترین زمان مطالعه در شبانه روز

استفاده از سوالات و تست های سنوات گذشته، از جمله بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور به شمار می رود. زیرا دانش آموزان را به چالش ذهنی می کشاند. همچنین آنها با تست زنی می توانند مدیریت زمان را یاد گرفته و در زمان برگزاری آزمون دچار استرس و اضطراب نشوند. تست سنوات گذشته، نوعی دوره کردن و تسلط بر روی مطالب خوانده شده است.

داوطلبانی که بعد از هر درس اقدام به تست زنی همان مبحث می نمایند، نسبت به دیگر دانش آموزان بهتر می توانند مطالب آموخته را در ذهن خود ذخیره کنند. زیرا ذهن مطلب مورد نظر را فهمیده و با تست زنی به ذهن نشان می دهد که از چه زاویه ای باید به سوال توجه کند. در این حالت داوطلب یاد می گیرد که در کوتاه ترین زمان ممکن و با تسلط بالا، تست را از مبحثی که مطالعه کرده است پاسخ دهد.

بررسی پاسخ تشریحی سوالات به عنوان یک روش مطالعه زیست برای کنکور، بسیار مطلوب و مناسب است. زیرا به دانش آموزان این امکان را می دهد که بتوانند با بررسی پاسخ تشریحی سوالات، اقدام به مرور مطلب نمایند. سوالات بسیاری وجود دارند که ممکن است در پاسخ تشریحی آنها، سوالات دیگری نیز نهفته باشد. از این رو دانش آموزانی که با دقت سوالات سنوات گذشته را پاسخ می دهند و سپس پاسخ تشریحی آن را مطالعه می کنند، گویی برای بار دوم اقدام به مرور کتاب منبع آزمون نموده اند.

آنها در پاسخ سوالات می توانند به نکات مهم دیگری دست یابند. این نکات در برخی مواقع ممکن است سوال آزمون آینده آنها باشد.پس مطالعه و بررسی دقیق پاسخ تشریحی سوالات آزمون، برای داوطلبان دقیق لازم و ضروری است. آنها با این روش به سادگی می توانند موفق شده و به رتبه عالی در کنکور به دست آورند.

جمع بندی

پس باید بگوییم به طور کلی انتخاب هر یک از این روش های مطالعه زیست شناسی Biology، می تواند به داوطلب کمک کند تا در کنکور تجربی رتبه عالی به دست آورد. تنها کافیست دانش آموزان و داوطلبان به دنبال کسب رتبه عالی در کنکور باشند، تا با این روش ها به هدف خود دست یابند.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *