logo-sm
ورود / ثبت نام

روش مطالعه شیمی برای کنکور

بهترین روش مطالعه شیمی از نظر رتبه های برتر کنکور چیست؟ آیا راهکاری وجود دارد که این درس را بتوان ملکه ذهن کرد؟ اصلا رتبه های برتر کنکور چگونه این درس را مطالعه کرده اند؟ برای این که بالاترین درصد را در شیمی کنکور به دست آورید باید چه تکنیک هایی را در مطالعه این درس در نظر بگیرید؟ با ما همراه شوید.

چگونه شیمی را برای کنکور بخوانیم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که برای هر داوطلب کنکوری ممکن است پیش آید، این مسئله است که چگونه می توان شیمی را برای کنکور مطالعه کرد؟ درس شیمی با وجود تمام شیرینی ها و جذابیت هایی که دارد، اما درسی تخصصی برای رشته تجربی و ریاضی به شمار می رود. از این رو بسیاری از داوطلبان نگران این هستند که نتوانند به خوبی این درس را مطالعه کرده و در کنکور رتبه خوبی از آن به دست آورند. در حالی که اگر داوطلبان بهترین روش مطالعه شیمی را یاد بگیرند، مسلما می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن به راحتی این درس را فراگیرند. همچنین آنها قادر خواهند بود در کنکور نیز بالاترین درصد را برای این درس کسب کنند. تنها باید بدانند مطالعه این درس شیرین را از کجا و به چه صورت آغاز کنند. شما می توانید برای ارزیابی خود از آزمون آنلاین پلکان نیز استفاده نمایید تا بتوانید خود را برای کنکور محک بزنید.

بهترین روش مطالعه شیمی و زمانبندی آن

از میان انواع روش های مطالعه درسی، برخی از آنها برای مطالعه درس شیمی مناسب هستند. اگر داوطلبان کنکور این روش ها را بشناسند، می توانند به سادگی بالاترین درصد را در کنکور از درس شیمی به دست آورند. از جمله بهترین روش های مطالعه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. مطالعه دقیق و کامل عناصر جدول تناوبی در درس شیمی
  2. تمرین کردن و کسب مهارت بالا در انجام محاسبات ریاضی
  3. توجه به مباحث مهم درس شیمی پیش از آغاز مطالعه 
  4. استفاده از جزوات اساتید شناخته شده برای مطالعه
  5. مطالعه دقیق مسائلی که نیاز به حفظ کردن دارند
  6. یادداشت کردن تمام فرمول های محاسباتی 
  7. مطالعه فصل به فصل دروس شیمی 
  8. افزایش ساعات مفید مطالعه شیمی 
  9. و موارد دیگر
بهترین روش مطالعه شیمی و زمانبندی آن

تکنیک های اساسی برای فهم عمیق مطالب شیمی

داوطلبان کنکور برای این که بتوانند به خوبی تمام دروس درس شیمی را یاد بگیرند، باید برخی تکنیک های خاص را برای فهم عمیق دروس بدانند. از جمله این تکنیک ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درک درس و اصولی تمام مفاهیم درس شیمی. برای دستیابی به این مسئله، یادداشت برداری بر روی کاغذ می تواند بسیار پرکاربرد باشد. در اصل این روش مطالعه، نوعی خلاصه نویسی هم به شمار می رود که از مفاهیم اصلی باید برداشت گردد.  
  • مرور کردن. بدون تردید مرور کردن مباحث در روش مطالعه شیمی، نه تنها می تواند به تثبیت هر آنچه خوانده شده در ذهن کمک کند، بلکه ذهن را برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز آماده می کند. از این رو مرور کردن دروس می تواند یکی دیگر از بهترین روش های مطالعه این درس شیرین برای کنکور باشد.
  • تست زنی. بسیاری از داوطلبان پس از مطالعه درس شیمی، اقدام به تست زنی می نمایند. این مسئله به آنها کمک می کند تا مفاهیم را بهتر درک کرده و دانش خود را نیز مورد سنجش قرار دهند. پس در کنار مطالعه، تست زنی هم می تواند بسیار نتیجه بخش باشد. 
  • استفاده از منابع مناسب. داوطلبان باید برای مطالعه درس شیمی حتما بهترین منابع را تهیه کنند، تا با اطمینان اقدام به مطالعه این درس نمایند. با این روش هم می توانند روش مطالعه شیمی مناسب تری داشته باشند و هم می توانند نتیجه بهتری کسب کنند.  

از میان این تکنیک ها، برخی راه های ملکه ذهن شدن درس شیمی هستند. از این رو اگر آنها را بشناسید و مورد استفاده قرار دهید، بدون تردید می توانید در روش مطالعه شیمی بسیار موفق عمل کنید. پس از آن نیز بالاترین امتیاز را در کنکور از درس شیمی به دست آورید. 

تکنیک های اساسی برای فهم عمیق مطالب شیمی

حتما بخوانید: روش صحیح مطالعه برای کنکور ، نکات طلایی برای بیشترین میزان بازدهی

در روش مطالعه شیمی چطور خلاصه نویسی کنیم؟

بسیاری از داوطلبان ممکن است از خود بپرسند چگونه می توانم خلاصه نویسی کنم؟ یا از چه ابزارهایی برای کمک استفاده کنیم؟ برای این دسته از داوطلبان باید بگوییم نیازی به انجام کار خاصی نیست. شما تنها نیاز به یک کاغذ و قلم خواهید داشت، تا در زمان مطالعه نکات مهم را یادداشت نمایید. در اصل داوطلبانی که از روش خلاصه نویسی استفاده می کنند، می توانند بهتر مطالب را درک کنند. زیرا آنها همزمان با مطالعه درس، اقدام به یادداشت آن نیز می نمایند.

این روش مطالعه شیمی، ذهن را بیشتر درگیر کرده و کمک می کند تا ذهن هر مطلبی که برای او تازگی دارد را با قدرت و دقت بیشتری ثبت کند. همچنین مطلب مورد نظر برای ذهن چندین بار تکرار می شود و این تکرار خود به ملکه شدن مطلب در ذهن کمک بسیار زیادی می نماید. از این رو داوطلبان برای این که بدانند چگونه خلاصه نویسی نمایند، تنها نیاز به کاغذ و قلم خواهند داشت. آنها می توانند سرفصل های شیمی دهم و یازدهم و دوازدهم را در دفتر خلاصه نویسی خود یادداشت کرده و در آن فصل هر آنچه مهم است، در این دفتر ثبت کنند. البته بهتر آن است که برای ثبت فرمول های محاسباتی از دفتر دیگری استفاده کنند. زیرا به این صورت بهتر قادر خواهند بود مطالب را در ذهن خود بسپارند. در کل این راهکار نتیجه بسیار عالی را برای داوطلبان به ارمغان خواهد آورد.

چطور خلاصه نویسی کنیم؟

چطور جمع بندی داشته باشیم؟

مسئله مهم دیگر که همیشه داوطلبان در خصوص روش مطالعه شیمی به آن توجه می کنند، نحوه جمع بندی مطالب است. جمع بندی کردن از نظر بسیاری از داوطلبان بسیار دشوار است. آنها تصور می کنند که باید کل مباحث درسی که مطالعه کرده اند را در یک دفتر مجزا یادداشت کرده و جمع بندی کنند. اما باید بگوییم این روش کاملا غلط است. داوطلبان موفق افرادی هستند که از یادداشت برداری ها، خلاصه ها، تست زنی ها و مرورهای خود جمع بندی انجام می دهند. آنها به این صورت عمل می کنند که هر شب بعد از مرور دروس مطالعه نموده در آن روز، مطالبی که یاد گرفته اند را جمع بندی می کنند. در اصل جمع بندی همان درک درست مفاهیم از دروسی است که توسط داوطلب در طول یک روز مطالعه شده است. 

این فرایند منجر می شود تا تکراری بر مکررات مرور دروس داوطلب باشد. البته برخی دیگر از داوطلبان نیز برای جمع بندی مطالب به سراغ تست زنی می روند، که این روش نیز می تواند مطلوب باشد. به این صورت که در انتهای مطالعه درس مربوطه، یک آزمون کلی از خود می گیرند تا هر آنچه یاد گرفته اند را برای خود جمع بندی نمایند. می توانیم هر یک از این نوع روش مطالعه شیمی را مطلوب و مناسب بدانیم و داوطلبانی که از این روش استفاده می کنند، به نتایج مثبتی در کنکور دست می یابند. 

چطور جمع بندی داشته باشیم؟

سوالات متداول درباره این رشته

  1. نمره درس شیمی پایان ترم چه تاثیری در کنکور سراسری دارد؟

طبق شیوه جدید برگزاری آزمون کنکور، نمرات پایان ترم هر درسی در بهبود معدل داوطلب تاثیرگذار بوده و از این رو می تواند بر روی رتبه نهایی کنکور نیز تاثیرگذار باشد. 

  • در کنکور ریاضی و تجربی چه تعداد سوال از درس شیمی ارائه می شود؟

درس شیمی در کنکور ریاضی و تجربی 35 تست را به خود اختصاص می دهد. داوطلبانی که بتوانند تعداد سوالات بیشتری از این سوالات را درست پاسخ دهند، می توانند نتیجه بهتری در کنکور به دست آورند. 

  • روش مطالعه شیمی به صورت دقیق و صحیح چگونه است؟ 

مطالعه درس شیمی برای آزمون پایان ترم و کنکور با یکدیگر تفاوت دارند. از این رو داوطلبان کنکور باید در مورد روش های مطالعه این درس برای کنکور به اطلاعات مناسبی دست یابند.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *