logo-sm
ورود / ثبت نام

بهترین روش مرور دروس کنکور

یکی از مشکلات همیشگی بیشتر دانش آموزان در زمان تحصیل این است که بدانند روش مرور دروس کنکور به چه شکلی است؟ برای اینکه یادگیری شما در زمان کم، بازده بیشتری داشته باشد، باید به برخی از نکات مهم در زمان مرور دروس کنکور توجه کنید. بنابراین اگر به دنبال این هستید که به صورت کامل و اصولی با روش دوره کردن دروس و روش‌های سودمند مطالعه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش مطالعه موثر برای کنکور

بهترین روش مرور دروس کنکور این است که با توجه به زمان و شیوه خاص یادگیری که دارید، اقدام به مطالعه کنید. ابتدا باید این مورد را در نظر بگیرید که حافظه کوتاه مدت انسان ممکن است با گذشت زمان برخی از مطالب را به فراموشی بسپارد؛ بنابراین با دوره کردن مطالب کلیدی، می‌توانید اطلاعات را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید. از این رو در زمان مرور مطالب باید به موارد زیر دقت کنید:

  • مطالب را اندکی پس از اینکه به خاطر سپردید بلافاصله مرور کنید.
  • بعد از گذشت ۴۸ ساعت مطالب را مجددا بررسی کنید.
  • دوره بعدی مرور دروس کنکور، باید پس از گذشت یک هفته انجام شود.
  • مرورهای ماهانه باعث ثبت بیشتر مطالب در ذهن شما خواهند شد.
  • پس از انجام این چند مرحله، هر 3 ماه یکبار به مرور مطلبی که یاد گرفته‌اید بپردازید.
روش مرور دروس کنکور به شیوه موثر- پلکان یادگیری

نحوه مرور مطالب درسی برای کنکور

روش مرور دروس کنکور، باید طوری باشد که برنامه‌ریزی داشته باشید و برای این کار بهتر است جدولی تهیه کنید. برنامه‌ریزی منظم و جدول‌بندی کردن دروسی که باید در طی این سه ماه مورد بررسی قرار بگیرند، به شما کمک خواهند کرد که طی هفته پیش‌رو، بدانید کدام دروس را باید مرور کرده و برای حفظ آن‌ها در حافظه بلند مدت خود وقت بیشتری بگذارید.

  • هایلات کردن نکات مهم

پس از این مرحله بهتر است از خودتان آزمون بگیرید و کم و کاستی‌هایی که وجود دارد را برطرف کنید. این کار به تمرکز بیشتر شما کمک خواهد کرد و می‌توانید مطالبی را که فراموش کرده‌اید به کمک یک هایلایتر مشخص کنید تا در دوره بعدی بیشتر روی آن‌ها وقت بگذارید. برای اینکه نتیجه بهتری داشته باشید، بهتر است که به سراغ انواع آزمون آنلاین بروید و با انجام تست‌های مختلف سعی کنید در مطالعات بعدی مطالبی را که فراموش کرده‌اید جمع‌بندی، طبقه‌بندی و مرتب‌سازی کنید تا در حافظه بلند مدت شما ذخیره شود.

  • یادداشت ‌برداری

همچنین می‌توانید برای تثبیت بیشتر، مطالب دوره‌های سه ماهه خود را یادداشت برداری کنید. پیشنهاد می‌شود در زمان دوره یک ماهه یادداشت برداری کنید و زمانی که به دوره سه ماهه خود رسیدید، یادداشت برداری‌های خود را تکمیل‌تر کنید. این کار باعث می‌شود تا به صورت بصری حافظه خود را تقویت کنید و کلمات در ذهن شما نیز ثبت شوند.

گاهی ممکن است بخشی از کتاب را بارها بخوانید ولی باز فکر کنید که مفهوم مورد نظر برای شما روشن نیست و یا آن را به خوبی درک نکرده‌اید. حتی ممکن است در ذهنتان این طور تداعی شود که مطالب حین دوره بسیار جدید هستند و تا به حال آن‌ها را نخواندید؛ در نتیجه دچار استرس شوید. برای این کار بهتر است از تصویرها و علامت‌های مختلف برای یادگیری و مرور دروس کنکور استفاده کنید. فلش کارت‌ها، تصاویر گرافیکی، نقاشی و… همگی باعث می‌شوند تا مطالب در ذهن شما تثبیت شده و به یادگیری و مرور دروس کنکور کمک کند.

  • ضبط کردن دروس

ضبط کردن جلسات درسی و ضبط صدای خود حین مرور دروس می‌توانند به شما کمک کند تا با حفظ کردن دروس از طریق گوش و مرور دروس کنکور از طریق پخش صدای خود، از نظر گوشی هم مطالب را به حافظه بلند مدت خود بسپارید. در واقع این شیوه مرور یکی از نکات طلایی در دوره کردن دروس مختلف می‌باشد که می‌توانید یادگیری‌های ناقص خود را با این روش کامل کنید.

حتما بخوانید: جمع بندی کنکور دی

فاصله زمانی مورد نیاز برای مرور دروس

بهترین فاصله زمانی برای مرور دروس کنکور پس از انتقال مفاهیم به حافظه کوتاه مدت و برای تصویر آن‌ها در حافظه بلند مدت عبارت‌اند از:

  • مرحله اول: مرور دروس برای یک ساعت بعد از مطالعه مفاهیم درسی
  • مرحله دوم: مرور دروس پس از یک روز از مطالعه مفاهیم درسی
  • مرحله سوم: مرور دروس کنکور پس از ۷ الی ۱۰ روز از مطالعه مفاهیم درسی
  • مرحله چهارم: مرور دروس کنکور بعد از 1 ماه پس از مطالعه مفاهیم درسی
  • مرحله پنجم: مرور دروس پس از 3 ماه از مطالعه مباحث درسی

 نقش آزمون آنلاین برای مرور مطالب درسی در روش مرور دروس کنکور

مرور درسی شیوه‌های مختلفی دارد که فرد می‌تواند متناسب با خلق و خو یا شرایط روحی خود از آن‌ها استفاده کند. به طور مثال، یکی از شیوه‌های جذاب مرور دروس کنکور، استفاده از جزوه و کتاب‌های مختلفی است که باعث افزایش یادگیری و خواندن نکات مهم دروس می‌شود.مرور با تست‌زنی هم جزء یکی از نکات حائز اهمیت برای دوره کردن مطالب مهم محسوب می‌شود که علاوه بر آن می‌توانید در تست‌زنی هم مهارت کسب کنید. خلاصه برداری، یادداشت برداری و… هم در طول روند مطالعه و مرور دروس کنکور جزو ابزارهای کلیدی برای تثبیت مطالب در ذهن محسوب می‌شود.

استفاده از آزمون‌های آنلاین باعث می‌شود تا در طول فرایند مرور دروس کنکور، دید جامع‌تری نسبت به ضعف‌های خود و پوشش آن‌ها داشته باشید؛ بنابراین بهتر است در زمان مرور و پیش از شروع کردن دوره درس‌های مختلف، ابتدا یک آزمون از خود بگیرید و سپس سراغ دوره کردن آن بروید. این کار باعث می‌شود علاقه شما برای پوشش ضعف‌ها بیشتر شده و در نتیجه یادگیری‌تان افزایش پیدا کند.

نتیجه گیری درباره روش مرور دروس کنکور

برای ماندگاری مباحث مطالعه شده، باید مرور دروس lessons review کنکور را در بازه‌های مشخص انجام دهید تا اطلاعات حفظ شده از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ارجاع داده شود؛ بنابراین سعی کنید برای مرور درس‌ها حتماً سازمان‌دهی و برنامه داشته باشید و در زمانی که احساس خستگی می‌کنید یا خواب آلوده هستید و سطح هوشیاری شما پایین است، از مرور کردن بپرهیزید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم نکاتی که درباره مرور دروس کنکور گفته شد برای شما مفید بوده باشد.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *