logo-sm
ورود / ثبت نام

طراحی آزمون آنلاین در پلکان یادگیری چگونه است؟

طراحی سوال برای یک آزمون، چه در حالت آنلاین و چه در حالت حضوری آزمون، همواره کاری بسیار زمان‌بر و خسته کننده برای آزمون گیرندگان بوده است. این مقاله قصد دارد به بررسی ویژگی‌هایی که یک بانک سوالات آزمون مناسب باید داشته باشد بپردازد و در نهایت یک ابزار آزمون ساز آنلاین که بانک سوالات آن نیز استاندارد است را معرفی و نحوه‌ی استفاده از آن را به طور کامل آموزش دهد.  برای طراحی آزمون آنلاین دو راه معولی ترین راهی که به ذهن می رسد این است که ابتدا با توجه به بارم بندی مورد نیازمان سوالاتی را از کتاب طراحی کنیم و سپس سوالات طراحی شده را در ورد، تایپ کنیم. اما معمولاً طراحی آزمون آنلاین به این سبک بسیار وقت گیر است و ممکن است بهینه نیز نباشد.

زیر سوالات طراحی شده به دلیل اینکه ویراستاری نشده اند ممکن است اشکال علمی نیز داشته باشند، از طرفی طراحی سوال مناسب نیز بسیار وقت گیر است. از این مرحله که بگذاریم مرحله تایپ و بعد از آن نیز برگزاری آزمون و تصحیح آن است که هریک دشواری های خاص خودش را دارد.اگر بخواهید اینگونه آزمون های آنلاین برگزار کنید بسیار طاقت فرسا خواهد بود. راه حل بعدی که ممکن است به ذهن برسد، دانلود نمونه سوالات امتحانی از سایت های آموزشی است که این موضوع هم معایب زیادی دارد. معمولاً بارم بندی های نمونه سوالات آماده معمولاً مطابق نیاز ما نیست. از طرفی حذفیات درسی یا بودجه بندی سوالات نیز ممکن است با نیاز ما متفاوت باشد. بنابراین این شیوه نیز پاسخگوی مناسبی برای نیاز ما نخواهد بود. راه حل بعدی که کاملاً جدید و به روز است، استفاده از آزمون ساز آنلاین است.

مشکلات زیاد برگزاری آزمون آنلاین باعث شده معلمان به راه‌های مختلفی برای طراحی و برگزاری آزمون‌های کلاس‌های خود روی آورند. در این مقاله به بررسی سه راه عمده برای طراحی و برگزاری آزمون آنلاین که معلمان آن‌ها را پیش گرفته‌اند می‌پردازیم و در نهایت بهترین راه را معرفی کرده و برگزاری آزمون از این راه کم هزینه و جذّاب را به طور کامل شرح می‌دهیم.

از زمان همه گیری بیماری کرونا، یکی از دغدغه های معمول معلّمان طراحی و نحوه برگزاری آزمون آنلاین است.  نحوه طراحی و برگزاری آزمون آنلاین به روشی که برای این کار انتخاب می کنید وابسته است. بنابراین ابتدا بهتر است روش های برگزارای آزمون آنلاین را بررسی کنیم و سپس برای هر روش راه حل ارائه کنیم.

آزمون ساز آنلاین به شما کمک می کند از بین تعداد بسیار زیادی سوالات شناسنامه دار سوال مورد نیاز خودتان را فقط انتخاب کنید و آزمون را طراحی کنید. با توجه به این که سوالات آزمون ساز بار ها مورد بررسی قرار گرفته اند نیز نیازی به ویراستاری ندارید و سوالات آزمون کاملاً پاسخگوی نیاز شما هستند.

ضمناً آدرس سوالات کاملاً مشخص  است و شما به راحتی می توانید بودجه بندی مورد نظرتان را اعمال کنید. می توانید از انواع سوالات تستی و تشریحی نیز استفاده کنید.

در این روش علاوه بر طراحی آزمون آنلاین شما می توانید برگزاری آزمون آنلاین و تصحیح آزمون آنلاین را نیز به کمک آزمون ساز انجام دهید. برگزاری آزمون و تصحیح آن نیز به مراتب آسان تر از حالت معمولی و بدون آزمون ساز است.

یکی از معتبر ترین ابزار های آزمون ساز آنلاین، آزمون ساز آنلاین کانون است که می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

حتما بخوانید: آموزش ساخت آزمون آنلاین رایگان

ویژگی مثبت بانک سوالات آزمون ساز آنلاین کانون، دسترسی آن به بانک سوالات آزمون های برنامه ای کانون و همچنین سوالات برگزیده ی کنکور های سراسری داخل و خارج از کشور می باشد، که می توان با اطمینان گفت برای طراحی آزمون آنلاین دوم تا دوازدهم، سوالات این بانک، از استاندارد علمی بالایی برخوردار است.

از طرفی با توجه به تعداد شرکت کنندگان بالای آزمون ها و مشخص بودن سطح پاسخگویی هر سوال، سطح واقعی دشواری سوالات مشخص است. در آزمون ساز آنلاین کانون پاسخ های آزمون کاملاً تصویری و تشریحی هستند و به این ترتیب شما می توانید بهترین استفاده آموزشی را از این سوالات داشته باشید.

همچنین شما می توانید سوالات طراحی شده را هم به صورت آنلاین برگزار کنید و هم پرینت بگرید و برای دانش آموزان ارسال کنید.

بانک سوالات آزمون ساز آنلاین کانون چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از همه گیری کرونا، آزمون های آنلاین بیشتر در کلاس های فوق برنامه و غیر حضوری مطرح بود و یا دانش آموزان جهت انجام تمرین بیشتر از این نوع آزمون ها بهره می بردند.پس از همه گیری کرونا ناگهان آموزش از حالت حضوری به حالت غیرحضوری تغییر کرد و معلمان مجبور شدند جهت سنجش عملکرد دانش آموزان از آزمون های آنلاین استفاده کنند.

روش هایی را که معلمان جهت برگزاری آزمون آنلاین در این مدت استفاده کردند می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • طراحی نمونه سوال و سپس اشتراک گذاری در شبکه ارتباطی با دانش آموزان و تصحیح پاسخنامه های ارسالی دانش آموزان.
  • تهیه نمونه سوال از سطح اینترنت و سپس اشتراک گذاری در شبکه ارتباطی با دانش آموزان و تصحیح پاسخنامه های ارسالی دانش آموزان.
  • استفاده از بستر آزمون ساز آنلاین: گزینش سوالات – برگزاری آزمون – مشاهده نتیجه یا تصحیح آزمون.

اکنون برای روشن شدن موضوع این سه روش را با یک دیگر مقایسه می کنیم.

دو روش اول برگزاری آزمون آنلاین مشکلات اساسی دارند:

روش اول (طراحی سوال):

این روش معایب و مشکلات زیر را دارد:

  • بودجه بندی سوالات متناسب نیاز ما نیست.
  • بارم بندی سوالات متناسب نیاز ما نیست.
  • در این روش نیز ممکن است سطح سوالات طراحی شده به خوبی مشخص نباشد و سنجش استاندارد صورت نگیرد.
  • معمولاً سوالات سربرگ دارند و زمانی باید جهت اصلاح آن ها صرف شود.
  • ارسال و جمع آوری سوال و پاسخ ها از دانش آموزان وقت گیر است.
  • به علت مناسب نبودن کیفیت دوربین همه دانش آموزان ممکن است پاسخنامه های جمع آوری شده خوانایی مناسبی نداشته باشند.
  • ممکن است پاسخنامه سوال موجود نباشد ونوشتن پاسخ امتحان برای اینکه دانش آموزان پاسخ صحیح را بدانند نیز وقت گیر است.
  • تصحیح آزمون به صورت دستی نیز کاری دشوار است.

روش دوم (استفاده از آزمون ساز آنلاین):

روش سوم در واقع استفاده از علم و تکنولوژی برای رفع مشکلات روش های اول و دوم است. استفاده از آزمون ساز آنلاین به شما کمک می کند از بین بی شمار سوال استاندارد سوالات مورد نیازتان راانتخاب کنید و با یک دکمه آزمون را برگزار کنید.پس از آن درصورتی که آزمون تستی باشد آزمون ساز نتایج را تصحیح می کند و در غیر این صورت هم پاسخنامه ها همه در پروفایل شما جمع آوری می شوند.

در واقع روند (طراحی یا تهیه سوال)- برگزاری آزمون – تصحیح آزمون به روند انتخاب سوال تبدیل خواهد شد!

  • طراحی انواع سوالات تستی، تشریحی، و… را پشتیبانی می کند.
  • زمان شروع و پایان آزمون در کنترل است.
  • آزمون‌های برگزاری شده به همراه نتایج تا زمانی که نیازشان داریم در دسترس هستند.
  • در این ابزار امکاناتی برای تصحیح خودکار آزمون‌های تستی در نظر گرفته شده باشد.
  • آزمون ها از لحاظ ظاهر و نمایش سالم هستند و بدون تاخیر اجرا می شوند.
  • امکان احراز هویت آزمون دهندگان وجود داشته دارد.
  • سوالات استاندارد و شناسنامه دار هستند.

آزمون ساز از سوالات کانون فرهنگی آموزش قلم چی بهره می برد. این موضوع نقطه قوت سوالات آزمون ساز است. زیرا سطح سوالات استاندارد است، سطح پاسخگویی به سوالات مشخص است و سوالات عاری از هرگونه ایراد علمی هستند.

سوالات آزمون ساز:

  • از همه ‌پایه ها و دروس هر نوع سوالی(از قبیل تستی و تشریحی) را در بر دارد.
  • سوالات از لحاظ دشواری سطح بندی شده هستند و مبحثی که از آن طرح شده‌اند مشخص است.
  • به سوالات پاسخ کامل و صحیح داده شده است.
  • سوالات از لحاظ نگارشی سالم و در صورت نیاز دارای تصاویر و جداول موردنیاز هستند (به خصوص در درس ریاضی)

لطفا نظر ارزشمند خود را در باره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *