logo-sm
ورود / ثبت نام

چگونه آزمون آنلاین بسازیم

در این مقاله قصد داریم به یکی از اساسی‌ترین دغدعه های معلمان عزیز در این روزها یعنی طراحی آزمون آنلاین و برگزاری این آزمون ها بپردازیم و پاسخی جامع برای “چگونه آزمون آنلاین بسازیم؟” ارائه نماییم. در ابتدا صحبتی راجع به ابزارهای پدید آمده برای طراحی این آزمون می‌کنیم و بعد از آن به روشنگری مسیر ساخت آزمون های آنلاین استاندارد و فوری می‌پردازیم.

به دلیل شرایط ویژه به وجود آمده ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جهان و به دنبال آن در کشور عزیزمان ایران، تغییراتی اساسی در نحوه‌ی آموزش محصلان ایجاد شده است. از جمله این تغییرات نحوه‌ ارزیابی و نمره دهی به دانش آموزان توسط معلمان می باشد که اهمیت زیادی در پیشرفت درسی آنان، رفع اشکالات درسی و در نهایت کسب معدل بالا برای آنان دارد. از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور آزمون ها عمدتاً به صورت مجازی و در فضای آنلاین و به شکل های گوناگون طراحی و برگزار شده‌اند.

ابزار ساخت آزمون های آنلاین

به دنبال مجازی شدن آزمون ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، مسئله‌ی نحوه‌ی طراحی آزمون‌ آنلاین و انتخاب پلتفرم‌های مناسب برای برگزاری آزمون‌ های آنلاین روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرد. در این جهت ابزارهای مختلفی طراحی و به کار گرفته شده است که تعدادی از آن ها کاستی های فراوانی داشته و فقط برخی رسیدن به اهداف آزمون را تا حدودی محقق می‌کنند. اما ویژگی هایی که ابزار ساخت آزمون های آنلاین مناسب باید داشته باشد کدامند؟

ابزار ساخت آزمون های آنلاین

ابزاری که برای طراحی آزمون های  آنلاین استفاده می‌کنیم باید چگونه باشد تا نحوه ارزیابی آزمون دهندگان به خوبی صورت گیرد؟ برای اینکه پاسخ سوال (( چگونه آزمون های آنلاین بسازیم ؟ )) را بدهیم، ابتدا باید پاسخ این سوال ها را بدانیم. این نوع سوالات همواره در ذهن معلمان دغدغه‌مند وجود دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین ویژگی های آزمون مناسب می‌پردازیم.

حتما بخوانید: طراحی آزمون آنلاین ریاضی

ویژگی‌های آزمون آنلاین مناسب

درحالت کلی آزمونی که بتواند ویژگی‌های زیر را داشته باشد به آزمون استاندارد نزدیک‌تر خواهد بود:

  • آزمون طراحی شده مانند آزمون‌های حضوری شامل انواع سوالات چهار گزینه‌ای، تشریحی، حل مسئله، و … باشد و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.
  • تصاویر و جدول‌های هر سوال به راحتی قابل بارگذاری و مشاهده باشد.
  • آزمون نباید از لحاظ ظاهری باعث افزایش استرس و سردرگمی آزمون دهندگان شود و تا حد امکان ظاهر ساده‌ی برگه‌ی امتحانی را حفظ کند.
  • از لحاظ فونت و خوانایی مطالب مناسب باشد تا زمان آزمون دهندگان صرفاً صرف پاسخ به سوالات شود.
  • زمان‌بندی آزمون یعنی زمان آغاز و پایان آن کاملاً مشخص باشد.

آزمون چه در گوشی تلفن همراه و چه در کامپیوترهای شخصی باید ویژگی‌های خود را حفظ کند و در هر دو ابزار قابل برگزاری باشد.

ویژگی‌های آزمون آنلاین مناسب

ویژگی‌های دیگری نیز در طراحی این آزمون ها وجود دارند که درصورت برخورداری آزمون از آن‌ها فرآیند ارزشیابی و نمره‌دهی به آزمون دهندگان برای معلمان آسان‌تر می‌گردد و معلمان می‌توانند به کمک این ویژگی ها پیشرفت دانش‌آموزان خود را بهتر بررسی کنند:

  • امکان مشاهده زمان‌های دقیق ورود و خروج آزمون دهندگان به صفحه‌ی آزمون
  • تصحیح خودکار برگه‌ها به کمک الگوی از پیش تعیین شده
  • رسم نمودارهای مختلف از عملکرد کلی کلاس و عملکرد تک تک افراد در طول سال
  • امکان تایید هویت آزمون دهندگان
  • ثبت و ذخیره‌ی جزئیات هر آزمون برای بررسی‌های آتی
  • امکان برقراری ارتباط به صورت صوتی و تصویری با دانش آموزان حاضر در جلسه‌ی آزمون

نکات نهایی در مورد نحوه‌ی طراحی آزمون های آنلاین

ابزار ساخت این آزمون اگر مناسب و استاندارد باشد باید  بسیار ساده طراحی شده باشد. طبیعتاً بهتر است از آزمون سازی استفاده شود که از لحاظ رابط کاربری تا حد امکان ساده و استفاده از آن برای کاربران راحت باشد. به علاوه پشتیبانی از زبان فارسی و ارائه‌ی ویدیوهای کوتاه آموزشی در نحوه استفاده از آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

در واقع ابزار مناسب زمان مورد نیاز برای طراحی آزمون درفضای مجازی را به حداقل می‌رساند و به شما این امکان را خواهد داد که زمان تان را بیشتر صرف طراحی سوالات و محتوای آزمون به همان شکل آزمون‌های حضوری کنید. بنابراین حالا می دانیم که آزمون ساز آنلاین مناسب چه ویژگی هایی دارد و متوجه شدیم که چگونه آزمون آنلاین بسازیم؟

لطفا نظر ارزشمند خود را در باره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید
  1. محمد صدرا عطایی گفت:

    ریاضی فصل 1و2و3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *