logo-sm
ورود / ثبت نام

اهمیت آزمون و ارزیابی و هدف آن

اهمیت آزمون و ارزیابی در چیست؟ برگزاری یک آزمون و ارزیابی آزمون دهنده، هم برای آزمون‌ دهنده و هم آزمون گیرنده از اهمیت بالایی برخوردار است. آزمون ‌دهنده به میزان آموخته‌ها و سطح آموزشی خود و نکات ضعف و قوت خویش پی می‌برد و آموزش‌دهنده نیز با بررسی جواب‌های آزمون به نحوه‌ی آموزش خود، نقاط ضعف و قوت نحوه‌ی تدریس و همچنین به میزان توانایی‌های دانش‌آموزان خود پی می‌برد و در صورت نیاز دست به تغییرات مهمی می‌زند.

در واقع این سنجش می‌تواند آثار مثبتی برای افراد داشته باشد. آزمون‌ها می‌توانند توسط ابزارهای مختلف و نوع و مدل‌های مختلف برگزار شوند و آثار و نتایج متفاوتی را ارائه دهند. در این مقاله هدف از ارزیابی دانش آموزان و چگونگی ارزیابی صحیح آزمون را بررسی می کنیم. سپس به معرفی آزمون ساز و نقش آن در ارزیابی دانش آموزان می پردازیم.

هدف از آزمون و ارزیابی دانش آموزان و اهمیت آزمون چیست؟

آزمون یکی از عناصر فرآیند آموزش و پرورش است که اطلاعات اساسی را برای تعیین سطح کارایی و بهبود شرایط آموزشی فراهم می سازد. اما برای این که اطلاعات کسب شده مفید و موثر واقع شوند، لازم است که این اطلاعات با محتوای هدف های آموزشی، برنامه، روش، وسایل و ویژگی های دانش آموزان رابطه مستقیمی داشته باشند. زیرا بدون توجه به این عوامل، محتوای امتحان یا آزمون را نمی توان به درستی تعیین و مشخص نمود. علاوه بر آن نمی توان از طریق این اطلاعات به هدف های آن جامه ی عمل پوشاند .

هدف از آزمون و ارزیابی دانش آموزان چیست؟

1- آزمون به عنوان وسیله ای برای شناساندن هدف های تدریس به دانش آموزان

2- آزمون به عنوان وسیله ای برای تصمیم گیری جهت شروع مراحل بعدی تدریس

3- آزمون به عنوان وسیله ای برای یافتن نارسایی های آموزشی دانش آموزان و کشف نقاط ضعف آنان

4- آزمون به عنوان وسیله ای برای رفع نارسایی های آموزشی دانش آموزان و کیفیت بخشیدن به یادگیری آنان

5- آزمون به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح روش ها و رویکرد های تدریس

چگونه آزمون و ارزیابی اصولی تری داشته باشیم؟ و اهمیت آزمون چیست؟

متأسفانه گاهی معلمان بدون داشتن هیچ گونه طرح قبلی و برنامه ریزی اصولی پرسش های آزمون یا امتحانی خود را تنها چند لحظه مانده به شروع امتحان طرح و تهیه می کنند که متأسفانه اینگونه پرسش ها اغلب با هدف های تدریس و محتوای برنامه درسی همخوانی نداشته و در تعارض هستند .

ارزیابی آزمون اصولی

آزمون و ارزیابی دانش آموز نیز مانند هر کار عملی دیگر مستلزم تهیه طرح و نقشه ای پیش بینی شده و مبتنی بر اصول معین است و اهمیت آزمون بسیار چشمگیر می باشد. برای این که آزمون به عنوان وسیله موثری جهت هدایت یادگیری دانش آموزان و بهبود کیفیت آموزشی مورد استفاده قرار گیرد ، لازم است که در طرح ریزی آن به اصول زیر توجه نمود :

1 – سوالات آزمون  باید تحقق هدف های آموزشی و تدریس را در هر یک از مواد درسی ارزیابی نماید .

2 – سوالات آزمون باید با محتوای مواد آموزشی سازگار باشند و مطالب مهم هر درس را که یادگیری آن ها در رابطه با دستیابی به اهداف درسی از اهمیت قابل قبولی برخوردار است، شامل شوند.

3 – سوالات آزمون باید توانایی و مهارت های دانش آموزان را در سطوح مختلف یادگیری و هدف های آموزشی مورد سنجش قرار دهند .

4 – سوالات آزمون باید از میان تمامی سوال های ممکن در رابطه با هدف های رفتاری و محتوای هر درس چنان انتخاب شوند که نمونه جامعی از آموخته های دانش آموزان را مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهند .

5 – سوالات آزمون از نظر محتوایی باید برای دستیابی به هدف هایی که امتحان به منظور دستیابی به آن ها انجام می پذیرد ، مناسب باشند .

6 – نوع و چگونگی هر یک از سوالات آزمون می بایست با نوع رفتار مورد سنجش تناسب داشته باشد .

7 – آزمون باید به صورتی طرح ریزی شود که نتایج آن تا جایی که ممکن است از خطای اندازه گیری به دور باشند .

اکنون به معرفی برنامه آزمون ساز می پردازیم؛ ابزاری که می تواند در امر اهمیت آزمون و ارزیابی دانش آموزان بسیار کاربردی باشد.

آزمون ساز چگونه در ارزیابی دانش آموزان به ما کمک می کند؟

در آموزش آنلاین، امتحان دادن و امتحان گرفتن کار را برای دانش آموزان و دبیران سخت کرده، چرا که طراحی سوال، تصحیح برگه ها،مراقبت از سلامت آزمون دانش آموزان و تصحیح دقیق برگه ها، امری است که با روش های معمول در بستر مجازی دشوار شده است. بنابراین، نیاز ما به برنامه آزمون ساز آنلاین بیشتر ازقبل شده است. برنامه ای که نه تنها زحمت دبیران را برای طراحی آزمون وتصحیح تا مقدار زیادی کم می کند بلکه کیفیت آن را افزایش می دهد.

برنامه آزمون ساز آنلاین منبعی از سوالات متنوع است که به شما کمک می کند با انتخاب سوالات مورد نیازتان یک آزمون تستی یا تشریحی را آماده کنید، آزمون را برای دانش آموزانتان ارسال کنید و علاوه بر آن به آزمون آن ها نظارت کنید. این برنامه قابلیت تعریف و برگزاری آزمون های تستی و تشریحی را داراد و تصحیحی دقیق از آزمون ارائه می کند.

چگونه در آزمون ساز پلکان، آزمون برگزار کنیم؟

استفاده از آزمون ساز پلکان بسیار آسان است. شما  می توانید به سادگی آزمونی در آزمون ساز آنلاین پلکان طراحی کنید و ارزیابی دانش آموزان خود را با آسودگی و با کیفیت بالا انجام دهید. برای برگزاری آزمون در آزمون ساز پلکان، باید مراحل زیر را طی کنید:

1)در سایت آزمون ساز پلکان ثبت نام کنید.

2) مدرسه، کلاس و دانش آموزان را ثبت کنید

3) تمرین و آزمون جدید بسازید

4) دانش آموزان را به آزمون دعوت کنید تا اهمیت آمون را ببینید

5) عملکرد دانش آموزان را مشاهده کنید

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *