logo-sm
ورود / ثبت نام

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی - پلکان یادگیری

رشته روانشناسی: در معرفی رشته روانشناسی باید خاطرنشان کرد که رشته روانشناسی از محبوب ترین رشته های تحصیلی گروه علوم انسانی است. هرچند که با توجه به ماهیت این رشته و دروسی که در دانشگاه ارائه می شود، می توان روانشناسی را علمی تجربی- انسانی دانست. البته شاید به دلیل همین موضوع است که روانشناسی رشته ای شناور است و از هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی دانشجو می پذیرد.البته ظرفیت اصلی مربوط به رشته انسانی است. با توجه به علاقه زیاد بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری به این رشته، در این مطلب قصد داریم به طور کامل رشته روانشناسی را معرفی کنیم و توانایی های مورد نیاز برای پذیرش در این رشته را بررسی کنیم. سپس کمی شرایط دانشگاه و دروس دانشگاهی را بررسی می کنیم و در آخر هم درآمد و بازار کار رشته روانشناسی را واکاوی خواهیم کرد.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

علم روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهن انسان است. روانشناسی بر اساس روش های علمی به احساسات، شخصیت ها، ادراک، تفکر، حافظه و غیره در انسان می پردازد. در مبحث معرفی رشته روانشناسی باید گفت که روانشناسی در واقع مطالعه ذهن است ، دانشجویان این رشته در طول تحصیل خود برای شناخت افراد و گروه ها برای تشخیص مسائل مختلف  تلاش می‌کنند.

توانایی‌های لازم برای رشته روانشناسی - پلکان یادگیری

فردی که به دنبال رشته روانشناسی می رود باید مهارت هایی مانند انعطاف پذیری در رفتار و مهارت های تصمیم گیری، حل مسئله و علاقه به کمک و رفع مشکل انسان ها داشته باشد. همانطور که در معرفی رشته روان شناسی گفته شد، روانشناسان رفتارها و فرایندهای ذهنی انسان را مطالعه می کنند. یک روانشناس باید بتواند بر اساس روش های علمی به بررسی رفتارهای افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی بپردازد و بتواند برای رفع مشکلات راهکار پیدا کند.

 

 

قبلا این رشته در دوره کارشناسی هم گرایش داشت اما امروزه گرایش خاصی در دوره کارشناسی وجود ندارد. به طور کلی در دوره کارشناسی دانشجویان ۴ سال با مفاهیم کلی و عمومی رشته روانشناسی آشنا می شوند و برای تخصصی تر شدن علم خود باید در دوره کارشناسی ارشد یکی از گرایش ها را انتخاب کنند.

در دوره کارشناسی تعداد کل واحدها ۱۴۴ واحد است که ۲۲ واحد آن عمومی ۷۱ واحد پایه و ۴۰ واحد تخصصی و همینطور ۱۰ واحد انتخابی می باشد.

رشته روانشناسی شاخه های مختلفی دارد. در ادامه چند مورد از این شاخه ها را برای معرفی رشته روانشناسی نام برده و به طور مختصر درباره آن توضیح خواهیم داد:

مشاوره

کمک در حل مشکلات و تصمیم گیری های قسمت های دشوار زندگی مثل ازدواج یا انتخاب رشته.

روانشناسی بالینی

یاری کردن انسان ها در شرایط سخت مثل اضطراب افسردگی و سایر بیماری های روانی.

روانشناسی شغلی

مشاوره به شرکت ها برای بهبود عملکرد و رضایت شغلی کارکنان.

روانشناسی جرم شناسی

استفاده از تئوری های روانشناسی در شناسایی جرم و بهبود مجرمین.

روانشناسی سلامت

ترویج رفتار نگرش سالم، کمک به بیماران و خانواده ها برای غلبه بر بیماری ها.

در مبحث معرفی رشته روانشناسی باید گفت که در دوره کارشناسی، علاوه بر اخذ مدرک لیسانس می توانید با شرکت در کارگاه ها و سمینارها مدارک مختلفی را کسب کنید و مهارت خود را بالاتر ببرید؛ روانشناسی و فلسفه کارشناسی، روانشناسی کارشناسی رشد  و روانشناسی و مدیریت کارشناسی از جمله مدارکی است که می توانید دریافت کنید و ارتقاء شغلی پیدا کنید.

بازار کار در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی بالینی روانشناسی کودک و شخصیت یکسان است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکزی مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، مدارس و مهدکودک‌ها، کلینیک های درمانی و ترک اعتیاد و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیص و درمان فعالیت کنند. همچنین با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی برای تاسیس کلینیک مشاوره اقدام نمایند.

تعدادی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته روانشناسی در ایران عبارتند از:

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه شهید بهشتی
  3. دانشگاه علامه طباطبایی
  4. دانشگاه فردوسی مشهد
  5. دانشگاه اصفهان
  6. دانشگاه شیراز
  7. دانشگاه تبریز
  8. دانشگاه الزهرا
  9. دانشگاه خوارزمی

برای اینکه دید بهتری داشته باشید، می توانید این تقسیم بندی کلی را برای بازار کار رشته روانشناسی در نظر بگیرید:

  1. حوزه روانشناسی بالینی در کلینیک های روانشناسی یا کلینیک شخصی
  2. شاخه مشاوره خانواده در بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی
  3. شاخه روانشناسی کودک در مراکز خصوصی و دولتی و یا مدارس و مهدکودک‌ها
  4. رشته روان سنجی و کار در حوزه مدارس و مراکز تشخیصی
  5. روانشناسی سازمانی و کار در حوزه راهنمایی و مشاوره شرکت ها و سازمان ها …

با توجه به آینده شغلی رشته روانشناسی و تقسیم بندی بازار کار رشته روانشناسی، افراد می توانند طبق مدرک تحصیلی و میزان مهارتی که دارند در شغل های مختلف رشته روانشناسی مشغول به کار شوند. بر همین اساس حقوق دریافتی افراد با توجه به موقعیت شغلی آنها متفاوت است برای مثال فرد استخدام شده در آموزش و پرورش و یا سازمان های دولتی دیگر بر اساس قانون کار حقوق ثابت دریافت می کنند و افرادی که از لحاظ تحصیلی و مهارتی بالاتر هستند و یا  مجوز کلینیک دریافت کردند قطعاً درآمد بیشتری دارند.

می توان گفت حوزه درمان درآمد بهتری نسبت به حوزه پژوهش دارد. اماهر یک از شغل های مربوط به مشاوره و روانشناسی به نوبه خود فضای بسیار مناسبی برای اِعمال خلاقیت‌ها همچنین فضا برای پیشرفت و ارتقاء شغلی در صورت وجود پشتکار در مطالعه و تجربه بسیار مهیا است. البته در حال حاضر نوعی گذار فرهنگی در این رشته و بازار کار آن در حال وقوع است که آینده روشن تری را ترسیم خواهد کرد.

اگر قصد مهاجرت داشته باشید رشته روانشناسی یکی از بهترین رشته های دنیا به حساب می آید. پس می توانید با خیال راحت آن را انتخاب کنید. آینده شغلی رشته روانشناسی در دنیا مانند ایران بستگی به تخصص افراد دارد. فرد می تواند به عنوان روانشناس مدرسه، مشاوره ازدواج و خانواده، مشاوره ژنتیک، روانشناس بالینی و روانشناس صنعتی و سازمان ها؛ مشغول به کار شود. کشورهای نروژ، کانادا  و امارات از بهترین و پردرآمدترین کشورها برای رشته روانشناسی به حساب می‌آیند.

با مراجعه به سایت payscale می‌توانید حقوق مشاغل مختلف این حوزه را در کشور دلخواه با توجه به سطح تحصیلات و سابقه کاری را مشاهده کنید.

برخی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده روانشناسی در دنیا عبارتند از:

  1. دانشگاه هاروارد
  2. دانشگاه استنفورد
  3. دانشگاه کمبریج
  4. دانشگاه آکسفورد
  5. دانشگاه کالیفرنیا برکلی
  6. کالیفرنیا لس آنجلس
  7. کالج لندن
  8. دانشگاه ییل
  9. موسسه فناوری ماساچوست
  10. دانشگاه میشیگان

سوالات متداول درباره معرفی رشته روانشناسی

از جمله سوالاتی که پیش می آید از این قبیل می باشد:

1- آیا امکان کارآفرینی در رشته روانشناسی وجود دارد؟

احتمال آن کم است؛ اما اگر فردی اهل ریسک باشد یا در زمینه‌های تجاری به فعالیت بپردازد می‌تواند با روانشناسی کارآفرینی کند.

2- مهمترین فاکتور های ورود به بازار کار رشته روانشناسی کدام اند؟

برای موفقیت در این رشته  حتماً لازم است مطالعات زیادی داشته باشید و بسیار پویا باشید. سعی کنید با شرکت در دوره های مختلف روانشناسی اطلاعات خودتان را به روز نگه دارید. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز می تواند به شما کمک کند با توجه به کسب تخصص در یک حوزه خاص، راحت تر وارد بازار کار شوید.

3- آیا با مدرک کارشناسی روانشناسی می‌توان درمانگری کرد؟

پس از تحصیل در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی، امکان درمانگری وجود ندارد و تنها می‌توان به شغل‌هایی چون تدریس یا کار در مهدکودک اندیشید اما با ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری، علاوه بر درمانگری، می‌توان مجوز برای تاسیس مراکزی همچون خانه سالمندان و مهدکودک دریافت کرد.

لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در قسمت دیدگاه فرم زیر برای ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید
  1. فاطمه گفت:

    سلام با ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترا آزمونی داره برای رفتن به رشته روان پزشکی؟ یا فقط از طریق کنکور پزشکی و بعد تخصصی باید روانپزشکی خوند؟

  2. امیر گفت:

    مشاوره از گرایش های روانشناسی نیست. و رشته جداگانه در دانشگاه است.

  3. ayda گفت:

    سلام فارغ التحصیلهای دبیری فرهنگیان میتونن کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم یا بهداشت برن؟ و اینکه با ارشدش میشه تو کلینیک دراون صورت کار کرد؟ و اینکه ارشد وزارت علوم با بهداشت چه تفاوتی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *