logo-sm
ورود / ثبت نام

معرفی رشته دامپزشکی، شرایط قبولی، بازار کار و درآمد

رشته دامپزشکی - پلکان یادگیری

رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی از زیر شاخه های گروه علوم تجربی به شمار می‌آید. رشته ی دامپزشکی بعد از رشته ی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از پر طرفدارترین رشته های علوم تجربی است. این رشته به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات می پردازد؛ دامپزشکی را می توان از مهم ترین رشته های موثر بر سلامت و پیشرفت جامعه دانست؛

چون بهداشت مواد غذایی، کنترل بیماری های دام ها و جلوگیری از انتقال بیماری ها از حیوانات به انسان همه در گروی پیشرفت رشته دامپزشکی می باشد.با توجه به جذابیت این رشته برای بسیاری از داوطلبان و سوالات زیادی که در ذهن دارند.

در این مطلب قصد داریم رشته دامپزشکی و توانمندی های لازم برای موفقیت در آن را بررسی کنیم و شرایط تحصیلی آن را نیز به طور کامل واکاوی کنیم. در انتها هم بازار کار و درآمد آن را تحلیل خواهیم کرد.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

دامپزشکان، پزشک حیوانات هستند و وضعیت سلامتی حیوانات را بررسی می کنند. جراحی، درمان آسیب های پوستی حیوانات، شناسایی بیماری های حیوانات و ارائه راه حل برای درمان و کنترل بیماری های آنها، داروشناسی و تجویز دارو برای بیماری های حیوانات از مهارت های دامپزشکان است.

دامپزشکان با ارائه راهکارهایی به درمان، کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و حیوان می پردازند.

دامپزشکی رشته ای است که آناتومی و فیزیولوژی گونه‌های مختلف حیوانات در آن بررسی می‌شود؛ دامپزشکان می‌توانند در صورت امکان پذیری پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان مثل پیوند استخوان، قرنیه چشم و غیره جستجو و از حیوانات برای درمان بسیاری از بیماری انسان ها استفاده درمانی به عمل آورد.تلقیح و باروری بسیاری از حیوانات توسط دامپزشکان امکان پذیر می باشد.

از دیگر فعالیت های دامپزشکان می توان به اصلاح نژاد دام ها، بررسی بهداشت دام ها، پرورش دام، ارائه راهکار برای بیماری های تولید مثل دام، ارائه راهکار برای بالا بردن بهداشت دام ها اشاره کرد.

به عنوان مثال، ورم پستان گاو، التهاب رحم پستانداران، عوامل مولد کاهش آبستنی، عوامل سقط جنین در گاو، سخت زایی در شتر نمونه ای از بیماری هایی است که در بین دام ها دیده می شود؛ که بدون وجود دامپزشکان این مشکلات حل نمی شوند.

افرادی که در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت می کنند، در صورت کسب رتبه لازم در دوره دکتری دامپزشکی به صورت عمومی ارائه می شود میتوانند شرکت نمایند.

 
 

معرفی رشته دامپزشکی - پلکان یادگیری

دکتری دامپزشکی ۶ تا ۷ سال طول کشیده و شامل 20 واحد دروس عمومی، 24 واحد دروس پایه، 89 واحد دروس اصلی، 49 واحد دروس تخصصی، 10 واحد دروس بالینی دامپزشکی، 6 واحد کارآموزی در روستا، 20 واحد کارآموزی انترنی و 6 واحد پایان نامه و گزارش تحقیق است که در مجموع 224 واحد می باشد که دانشجویان دوره دکتری دامپزشکی پشت سر می گذارند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

حداقل واحدهای درسی مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلان دامپزشکی 220 واحد است.

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن از دوره دکتری دامپزشکی می توانند در یکی از گرایش های دوره دکتری تخصصی دامپزشکی با توجه به علایق خود شرکت نمایند.

جراحی دامپزشکی یکی از گرایش های پرطرفدار دوره تخصص می باشد که دانشجویان این دوره واحدهای درسی چون تشریح کاربردی، کلینیکال پاتولوژی، جراحی بافت های نرم ۱ و ۲، جراحی استخوان ها و مفاصل ۱ و ۲، پاتولوژی، جراحی، بیهوشی عمومی در حیوانات، بحث مقالات جراحی، جراحی تجربی، رادیولوژی تشخیصی کلینیکال،  فارماکولوژی، بیماری های تولید مثل دام، فیزیوتراپی، آمار حیاتی پیشرفته و بیماری های درونی دام ها را پشت سر می گذارند.

در ابتدا باید گفت که این رشته مناسب افرادی است که به حیوانات و کار با حیوانات و کار در محیط هایی همچون دامداری‌ها، کشتارگاه‌های طیور و دام و مزارع پرورش حیوانات علاقه داشته باشد. در درمان یک دام دامپزشک نیاز به مهارت ها و ابزارهایی برای رسیدن به هدف دارد.

یک تشخیص یا پیش بینی نادرست منجر به از بین رفتن دام و خسارت اقتصادی دام دار می‌شود و در نهایت بیکار شدن دامپزشک می‌شود. برای انتخاب این رشته نیاز است عوامل مهمی بررسی شود. فرد باید از توانایی های از قبیل:

  • توانایی مشاهده خوب و مهارت های عملی
  • داشتن توانایی جسمی
  • توانایی کار در ساعت های طولانی و نامنظم
  • داشتن اطلاعات در مورد حیوانات
  • تحلیل و استدلال قوی
  • تشخیص رنگ ها

برخوردار باشد.

شرایط قبولی در رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی بعد از پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از رشته های پرطرفدار در کنکور تجربی است و قبولی آن از طریق شرکت در کنکور سراسری ممکن است. این رشته بین بسیاری از دانشجویان متقاضی دارد و رقابت برای قبول شدن در آن در بهترین دانشگاه ها زیاد است.

بهترین دانشگاه های این رشته به ترتیب عبارت اند از:

دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز ، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم تحقیقات، دانشگاه ارومیه.

این رشته هر ساله در دانشگاه های سراسری، آزاد و پردیس بین الملل ارائه می شود.

تمامی علاقمندان به رشته دامپزشکی باید بدانند که با سخت تر شدن رقابت در این رشته و افزایش هر ساله ی متقاضیان آن، برای رسیدن به هدف خود مسیر سختی را پیش رو دارند که نیازمند عزم قوی و داشتن اطلاعات جامعی در مورد رشته دامپزشکی است.

دانشگاه‌های دولتی و آزاد در ایران دوره‌های مختلف تخصص در رشته‌های علوم‌پایه، پاتوبیولوژی و علوم بالینی دامپزشکی را ارائه می دهند. این رشته‌ها به دو صورت دستیاری (رزیدنتی) و دکترای تخصصی (Ph.D) آموزش داده می‌شوند.

گرایش های رشته دامپزشکی - پلکان یادگیری

دوره‌های تخصصی در گروه علوم‌پایه عبارتند از:

آناتومی و جنین‌شناسی دامپزشکیبافت‌شناسی مقایسه ای دامپزشکی
فیزیولوژی دامپزشکیبیوشیمی دامپزشکی
فارماکولوژی دامپزشکیسم‌شناسی دامپزشکی

دوره‌های تخصصی در گروه علوم پاتوبیولوژی عبارتند از :

آسیب‌شناسی (پاتولوژی) دامپزشکیانگل‌شناسی دامپزشکی
ویروس‌شناسی دامپزشکیباکتری‌شناسی دامپزشکی
باکتری‌شناسی دامپزشکیبهداشت و کنترل‌کیفی مواد غذایی
بهداشت و بیماری‌های آبزیاناپیدمیولوژی دامپزشکی
ایمنی‌شناسی دامپزشکی 

دوره‌های تخصصی در گروه علوم بالینی عبارتند از:

بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگبیماری‌های داخلی دام‌های کوچک
رادیولوژی دامپزشکیجراحی دامپزشکی
مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دامبهداشت و بیماری‌های طیور
کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی 

دروس مهم رشته دامپزشکی عبارت هستند از:

آناتومیپاتولوژی
فیزیولوژیبیوشیمی
فارماکولوژیایمنی‌شناسی
بیماری‌های دام بزرگبیماری‌های دام کوچک
جراحیرادیولوژی
ماماییاصول معاینه دام
مسمومیت‌های دامبهداشت و بازرسی گوشت
کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامیتغذیه دام
تغذیه طیوربیماری‌های طیور
 

 

این رشته دارای بازار کار بسیار متنوعی است که فارغ‌التحصیلان می توانند با توجه به علاقه و استعداد خود، در یکی از این شاخه‌ها فعالیت کنند. دامپزشکان می‌توانند در بخش‌های دولتی و خصوصی به فعالیت و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی بپردازند.

اما باید در بخش های خصوصی بیشتر به دنبال کار باشند زیرا استخدامی دامپزشک در این بخش بیشتر است.

همچنین یک دامپزشک می‌تواند با دریافت موافقت از مراجع دولتی برای ساخت و تاسیس داروخانه دامپزشکی، تاسیس مطب، آزمایشگاه دامپزشکی و یا مرکز واکسیناسیون طیور و دام اقدام نماید.

با اینکه رشته دامپزشکی بسیار مهم است اما در ایران به اندازه پزشکی و دندانپزشکی به آن اهمیت داده نمی‌شود و درآمد رشته دامپزشکی در مقایسه با درآمد رشته پزشکی و رشته دندانپزشکی کمتر می‌باشد.

در مجموع بازار کار رشته دامپزشکی را نسبت به میزان ورودی دانشگاه ها می توان حدودا در حد مطلوب قلمداد کرد.

فرصت های شغلی دامپزشکی در ایران

مشاغلی که برای فارغ‌التحصیلان دامپزشکی وجود دارند عبارتند از:

  • مسئول فنی کشتارگاه‌های دام و طیور
  • مسئول فنی داروخانه‌های دامپزشکی
  • مسئول فنی کارخانه‌های بسته‌بندی فرآورده های گوشتی
  • دامپزشک دامداری
  • دامپزشک مراکز پرورش اسب و باشگاه‌های سوارکاری
  • دامپزشک مراکز پرورش ماهی
  • دامپزشک مراکز پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم
  • دامپزشک فعال در بیمارستان‌های دامپزشکی
  • مسئول فنی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی
  • مسئول فنی کارخانه‌های تولید فرآورده های لبنی
  • مسئول فنی آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی
  • مسئول فنی کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور
  • مسئول فنی مراکز مایه‌کوبی (واکسیناسیون)
  • مسئول فنی کارخانه‌های جوجه‌کشی

درآمد رشته دامپزشکی دامپزشکی مانند شغل های دیگر به معیار های زیادی بستگی دارد به همین دلیل امکان گفتن یک آمار و ارقام دقیق وجود ندارد.

میزان درآمد دامپزشکان به محل کار و نوع سازمان بستگی دارد. افرادی که در سازمان های دولتی خدمت می کنند مطابق با قانون خدمات کشوری فوق دریافت می کنند. سازمان های خصوصی، حقوق های مختلفی نسبت به شهر، تجربه، میزان تحصیلات و … برای دامپزشکان در نظر می گیرند.

بعضی از کلینیک های دامپزشکی نسبت به جا افتادن در بین مردم و تجربه زیاد درآمد بالایی را دارند اما برخی دیگر که در روستاها هستند و استقبال زیادی از آن ها نمی شود به نسبت درآمد کمتری دارند.

با ارسال نظرات و پیشنهادات خود درباره این مقاله از پلکان یادگیری از طریق فرم زیر می توانید جهت بهبود این مطلب به ما کمک کنید.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    خواهشم می کنم مژگان عزیز

  2. مژگان گفت:

    کاربردی بود . مرسی از زحماتی که میکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *