logo-sm
ورود / ثبت نام

همه چیز درباره رشته طراحی لباس و شرایط آن

رشته طراحی لباس - پلکان یادگیری

رشته طراحی لباس: رشته های طراحی لباس یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است. رشته طراحی لباس یکی از رشته های کاربردی است و هدف این رشته تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره گیری از ماشین آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید رفع کنند. 

معرفی رشته طراحی لباس

هدف رشته طراحی لباس تربیت افرادی است که بتوانند نیازهای طراحی لباس و طراحی الگو برش و دوخت را با بهره  گیری از ماشین آلات موجود رفع کنند.دانشجویان رشته طراحی در این مقطع با طراحی لباس و اندام آشنا می شوند که این آشنایی اولیه به حساب می آید. در حیطه دوخت لباس، هنرجویان کار و دانش، دوخت بیشتری نسبت به هنرجویان فنی و حرفه ای انجام می دهند. هنرجویان در سال دوم متوسطه، واحدهایی مثل طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، دوخت و الگوی اولیه را می گذرانند و آشنایی نسبی با هنر بدست می آورند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

آن ها با گذراندن موفق این درس ها وارد پایه سوم می شوند و با گذراندن واحدهای درسی مثل طراحی اندام و لباس، الیاف نساجی، دوخت و الگوی ۲ و لباس کودک، تاریخ هنر ایران و جهان، قدم های ابتدایی را برای وارد شدن به دانشگاه و ادامه تحصیل برمی دارند. این رشته در دانشگاه در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ارشد به نام هایی دیگر جذب دانشجو دارد. یک فارغ التحصیل رشته طراحی لباس وظایفی دارد که تعدادی از آن ها را برای شما آورده ایم:

  • انتخاب رنگ، پارچه، لوازم تزئینی و سبک مناسب برای هر طرح
  • تحلیل و پیش بینی علایق و سلیقه های آتی مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگها و اشکال
  • کشیدن طرح های لباس ها، کفش ها و … به صورت دستی یا با کمک نرم افزارهای کامپیوتری
  • تخمین هزینه مواد و تولید
  • یافتن تامین کنندگان مواد اولیه
  • تهیه نمونه های اولیه
  • نظارت بر تولید طرح ها
  • ارائه نمونه ها به افراد و مراکز مرتبط مثل سرمایه گذاران، تولید کنندگان و…

معرفی رشته طراحی لباس - پلکان یادگیری

یک دانشجوی رشته طراحی لباس باید با هنرهای تجسمی آشنا و خلاقیت و دید هنری داشته باشد. رشته طراحی لباس، یک رشته کاربردی است؛ یعنی هدف این رشته طراحی اصولی لباس همراه با خلاقیت هنری است و در آخر باید محصول، به صورت تولید انبوه وارد بازار شود. به همین خاطر هنرمندانی که صرفا برای حس خودشان طراحی می کنند، در این رشته موفق نمی شوند.

سایر توانمندی های لازم برای موفقیت بیشتر در رشته طراحی لباس به شرح ذیل است:

  • مهارت های طراحی و فنی مانند دوخت و برش
  • اطلاع از ویژگی های مواد، پارچه ها، چگونگی کاربرد آن ها و فرایند تولید انواع پوشاک
  • مهارت های ارتباطی مناسب
  • توانایی بررسی گرایش ها و تمایلات مشتریان
  • توانایی استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتر
  • توانایی کار تیمی
  • شم تجاری، به خصوص برای طراحانی که به صورت مستقل کار می کنند.

شرایط قبولی در رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس از رشته های پرطرفدار این روزها است و طرفدارهای زیادی دارد. دانش آموزان برای قبولی در دانشگاه، هم می توانند در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانند در کنکور سراسری هنر شرکت کنند. اما اگر یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنند و علاقمند به ادامه تحصیل در رشته ی طراحی و دوخت باشند. در آزمون فنی و حرفه ای و دانشکده های فنی و حرفه ای نمی توانند شرکت کنند و باید از طریق کنکور سراسری هنر برای ورود به این رشته اقدام کنند. همچین دانش آموزان علاقمند به این رشته در بعضی دانشگاه ها مثل دانشگاه غیر انتفاعی می‌توانند بدون کنکور و تنها با سوابق تحصیلی،به تحصیل در رشته ی طراحی لباس بپردازند.

دانشجویان با شرکت در کنکور هنر و قبولی در دانشگاه های سراسری و یا با سوابق تحصیلی و بدون کنکور در دانشگاه های آزاد میتوانند به تحصیل در رشته طراحی لباس،مقطع کارشناسی پیوسته بپردازند.اما پذیرش دانشگاه های علمی کاربردی و غیرانتفاعی در مقاطع کاردانی و کاردانی به کارشناسی است. بهترین دانشگاه های این رشته به ترتیب عبارت اند از: دانشگاه الزهرا، دانشگاه فنی حرفه ای دختران-شریعتی، دانشگاه غیرانتفاعی المهدی مهر اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی فیض الاسلام اصفهان.

 

 

رشته طراحی لباس دارای دو گرایش اصلی تک دوزی یا مزون و صنعت است که شاخه تک دوزی به طراحی و دوخت لباس برای افراد گوناگون می پردازد و شاخه صنعت که کاربردی تر است به بخش های مختلفی تقسیم می شود که از آن جمله میتوان به بخش های پارچه جین، پیراهن بچه، پیراهن زنانه، لباس مردانه و… اشاره کرد.

به بیان دیگر گرایش طراحی لباس به آموزش طراحی کاربردی و طراحی مـُد می پردازد که در این بین طراحی کاربردی شامل طراحی لباس مشاغل و گروه های گوناگون جامعه مانند ورزشکاران، قوای سه گانه ارتش و مواردی از این قبیل می شود و طراحی مد نیز جنبه فانتزی دارد؛ در این بخش، طراح با کار خود، خلاقیتش را نشان می دهد تا دیگران از این طرح جدید ایده بگیرند و کارهای تازه ای را به بازار ارائه کنند.

مجموع واحدهای دوره کارشناسی پیوسته رشته طراحی لباس 132 واحد و به شرح زیر است:

21 واحد آن عمومی که مصوب شورای عالی برنامه ریزی است و هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت و هر واحد عملی آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارگاهی معادل ۴۸ ساعت است.طول دوره ۴ سال بوده و برنامه های درسی آن در ۸ نیمسال طراحی شده است. طول هر نیمسال تحصیلی ۱۶ هفته آموزش کامل است.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

نوع و تعداد واحدهای درسی کارشناسی پیوسته رشته طراحی لباس:

  • دروس عمومی: ۲۱ واحد
  • دروس پایه: ۲۵ واحد
  • دروس اصلی: ۳۵ واحد
  • دروس تخصصی: ۴۶ واحد
  • دروس انتخابی: ۶ واحد
دروس پایه رشته کارشناسی طراحی لباس:
درس طراحی ۱ – ۳ واحددرس طراحی ۲ – ۳ واحد
درس مبانی هنرهای تجسمی ۱- ۳ واحددرس مبانی هنرهای تجسمی ۲- ۳ واحد
درس آشنایی با هنر در تاریخ ۱- ۲ واحددرس آشنایی با هنر در تاریخ ۲- ۲ واحد
درس آشنایی با هنرهای سنتی- ۲ واحددرس آشنایی با هنرهای معاصر- ۲ واحد
درس عکاسی پایه- ۲ واحددرس هنر و تمدن اسلامی ۱ – ۲ واحد
درس هنر و تمدن اسلامی ۲ – ۲ واحد 
دروس تخصصی رشته کارشناسی طراحی لباس:
درس طراحی لباس ۱ – ۳ واحددرس طراحی لباس ۲ – ۳ واحد
درس طراحی لباس ۳ – ۳ واحددرس طراحی لباس ۴ – ۳ واحد
درس الگو سازی ۱ – ۲ واحددرس الگو سازی ۲ – ۲ واحد
درس الگو سازی ۳- ۲ واحددرس الگو سازی ۴- ۲ واحد
درس دوخت ۱ – ۲ واحددرس دوخت ۲ – ۲ واحد
درس دوخت ۳ – ۲ واحددرس دوخت ۴- ۲ واحد
درس نمایش مد- ۳ واحددرس سایز بندی – ۲ واحد
درس الگوسازی و دوخت لباس کودک- ۲ واحددرس طراحی لباس کودک و نوجوان- ۲ واحد
درس زبان تخصصی- ۲ واحدکارآموزی ۲ واحد
پروژه نهایی – ۴ واحد 

حوزه کار در رشته ی طراحی لباس cloth design را میتوان به دو بخش تقسیم کرد. قسمت اول، قسمت آموزش که به هر آنچه که در رابطه با آموزش طراحی لباس است، مربوط می شود که شامل طراحی با مداد، ماژیک و آبرنگ، آموزش طراحی لباس، ترکیب رنگ ها، روانشناسی رنگ ها، دوخت، الگو، آموزش نرم افزارها و غیره است.

حوزه بعدی کار در رشته طراحی لباس، حوزه صنعت است و اینکه چطور میتوان از این تعالیم استفاده کرد. به عنوان طراح لباس میتوان به سازمان ها و کارخانه های تولید کننده لباس، کلکسیون های شخصی یا فصلی ارایه کرد.

بازار کار رشته طراحی لباس در ایران - پلکان یادگیری

فرصت های شغلی رشته طراحی لباس در ایران

یکی از بهترین فرصت های شغلی در این رشته، تأسیس دفتر طراحی است که طراحان در کنار هم، کلکسیون کاملی را برای هر فصل ارایه کنند. دفاتر طراحی به مد و لباس پوشیدن افراد یک جامعه می توانند جهت دهند.

در مورد بازارکار و استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست. با توجه به اینکه مشکلاتی در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی وجود دارد، میتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش زیادی دارد. البته حمایت هایی از سمت سازمان ها و بخش های مسئول، در جهت رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، وجود دارد.

یک طراح لباس میتواند در شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش و… استخدام شود. همچنین یک فارغ التحصیل رشته طراحی لباس میتواند به صورت مستقل کار کند. در صورت داشتن تجربه، مهارت و سرمایه کافی نیز میتواند شرکت های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

درآمد فارغ التحصیل رشته طراحی لباس در شرکت های خصوصی بسته به تبحر، تخصص، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرمای خویش، درآمدهای مختلفی دارند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. افسون گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای استاد دانشگاه شدن در رشته ی طراحی دوخت چه پیش نیازهایی لازمه؟
    می‌خوام از دانشگاه غیرانتفاعی شروع به تحصیل در این رشته کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  2. Nastaran گفت:

    ببخشید من میخواستم ببینم رشته طراحی کار عملی هم داره?

  3. شکیلا گفت:

    سلام من کاردانی رشته طراحی و دوخت رو خوندم و چون به طراحی بیشتر علاقه دارم گفتم در کنارش کلاس خصوصی شرکت کنم ک طراحی من قویتر شه اما به دلایلی از آینده شغلیش میترسم
    به همین خاطر تصمیم گرفتم کنکور انسانی بدم هدفم از کنکور فقط وکالته معدل دیپلمم ۱۹/۵۲ هستش معدلم توی کنکور حساب میشه ؟

  4. ناشناس گفت:

    سلام من طراحی و دوخت میخوندم کاردانیمو گرفتم ولی میترسم درآمد زیادی نداشته باشه و بیشتر طراحی لباس رو دوس دارم چون میگم وقتم هدر نره با شرط معدل کارشناسیشم بمرور کنارش کلاس خصوصی میرم طراحیمم قوی میکنم
    ولی بنا به دلایلی خیلی دو دلم معدل دیپلم ۱۹/۵۲هستش میخواستم بدونم اگه بخوام کنکور انسانی بدم برا وکالت معدل دیپلم رو حساب میکنن واینکه راه درستی انتخاب کردم یا رشته خودم رو ادامه بدم از کنکور انسانی فقط هدفم وکالته

  5. آوا گفت:

    من خیلی به طراح لباس علاقه دارم میگم من دوست ندارم طراح لباس از طریق خیاطی یا طراح دوخت بخونم چیکار کنم؟؟؟

  6. آوا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میگم من خیلی به طراح لباس علاقه دارم
    اما دوست ندارم طراح لباس ازطریق طراح دوخت یا خیاطی بخونم چیکار کنم؟؟؟؟

  7. Hadis گفت:

    سلام من یه سوال دارم
    من رشته ام تجربی بود و دو سال هم کنکور دادم ولی الان می‌خوام طراحی لباس بخونم چطور میتونم ؟

  8. تحریریه پلکان گفت:

    سلام عزیزم. هم طراحی لباس و هم معماری رشته های خوبی هستن و نیاز به تلاش دارن تا بتونی به نتیجه دلخواه برسی. اما معماری از نظر بنده مناسب تره.

  9. موسوی گفت:

    سلام من بین رشته طراحی لباس و معماری موندم نمی‌دونم کدوم رو انتخاب کنم از بچگی به طراحی لباس علاقه داشتم ولی به این فکر میکنم اگر این رشته رو بردارم و موفق نشم چیکار کنم؟

  10. پلکان یادگیری گفت:

    سلام عزیزم در طراحی لباس تمرکز روی طراحی و مدلسازی هستش اما در طراحی دوخت تمرکز روی دوخت و اجرای کار هست و این دو فرقشون همینه که عرض کردم.
    نگران نباش و اگر امکانش نیست الان طراحی لباس بخونی بعدا می تونی برای دانشگاه شرکت کنی.

  11. ناشناس گفت:

    توروخدا کمکم کنید من می‌خوام رشته طراحی لباس برم تو فنی حرفه ای ولی شهرمون دبیرستان کاردانش فقط طراحی دوخت داره بازم میتونم طراح لباس شم یا فرق میکنن

  12. پلکان یادگیری گفت:

    سلام زهرا جان. شما برای ورود به رشته طراحی لباس باید در کنکور هنر شرکت کنی و درسهای هنر و بخونی که به صورت تستی هست و بعد از قبولی باید در آزمون عملی هم شرکت کنی که در این آزمون هم باید مهارت طراحی لباس بلد باشی تا هر طرحی در سوالات اومد بتونی انجام بدی.

  13. زهرا گفت:

    سلام
    من برای اینکه از علوم تجربی وارد هنر طراحی لباس بشم حتما باید آزمون عملی بدم.
    درمورد این آزمون باید حتماً مهارت خاصی داشته باشیم
    کلا چه جوری هستش این آزمون؟

  14. پلکان یادگیری گفت:

    سلام صدف جان . حداقل معدل برای رشته طراحی لباس 12 هست.

  15. پلکان یادگیری گفت:

    سلام کیمیا جان شما می تونی از طریق هنرستان وارد این دو رشته بشی اما از نظر من از طریق ریاضی فیزیک بری بهتره. بازم با مشاورهای مدرسه مشورت کن که طبق شرایط خودت بهت بگن کدوم روش رو بری برات مناسبه.

  16. Sadaf گفت:

    سلام
    این‌رشته‌از‌معدل‌چند‌شروع‌میشود؟؟؟؟

  17. کیمیا گفت:

    من بین رشته طراحی لباس و معماری موندم اگه بخام معماری بردارم ازطریق هنرستان برمیدارم طراحی لباسم همینطور
    میشه بگید به نظرتون کدوم بهتره؟؟؟

  18. پلکان یادگیری گفت:

    سلام حسین عزیز. هنرستان های رشته طراحی لباس برای دختران خیلی زیاده اما برای اطمینان از اینکه برای پسران موجود هست یا نه می تونی با شماره 9099071375 تماس بگیری و مطمئن بشی.

  19. حسین گفت:

    سلام من 15 سالمه و دانش آموز سال نهم هستم
    ایا هنرستانی برای رشته طراحی لباس در ایران برای اقایون هست؟
    خواهش میکنم جواب بدید چون ضروری هست

  20. پلکان یادگیری گفت:

    سلام خانم یا آقای قدیمی عزیزم . شما به رشته خیلی خوبی علاقه مندی. شما حتما میتونی مدیریت یک شرکت طراحی لباس رو داشته باشی و برند خودت رو ثبت کنی. باید توی همین رشته فعالیتت رو بیشتر کنی تا به هدفت برسی.

  21. Ghadimi گفت:

    ببخشید سوال داشتم!! من به رشته طراحی لباس علاقه دارم، میتونم بعد از دانشگاه شرکت و تولیدی بزنم و برند داشته باشم؟

  22. پلکان یادگیری گفت:

    خوشحالم که راضی بودی زینب عزیزم

  23. zeinab گفت:

    عالییییییییییی بود👌👌👌👌

  24. M.sh گفت:

    سلام
    من امسال انتخاب رشته دارم تو شهرم فقط رشته طراحی دوخت هست که نزدیک ترین به این رشته است یا میتونم از گرافیک هم به این رشته بیام یا بهتره از طراحی دوخت بیام؟

  25. پلکان یادگیری گفت:

    سلام زهرا جان اگر علاقه به طراحی لباس داری می تونی از طریق کنکور هنر برای این رشته اقدام کنی.
    برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره طراحی لباس پیدا کنی توی گوگل بزن رشته طراحی لباس، سایت https://peleyad.com/ رو انتخاب کن و همه چیز درباره این رشته رو توضیح دادیم که می تونه خیلی کمکت کنه تا تصمیم بگیری.

  26. Zhra گفت:

    سلام من کلاس دهمم رشته شبکه و نرم افزار میخونم ولی علاقه ای بهش ندارم فکر میکنم توی طراحی موفق تر میشم ، برای دانشگاه میشه رشته طراحی لباس رو انتخاب کرد؟ یا باید از طریق کلاس های تخصصی وارد شد؟

  27. پلکان یادگیری گفت:

    محمدرضای عزیز مرسی از نگاه زیبات

  28. محمدرضا گفت:

    عالی و کامل

  29. پلکان یادگیری گفت:

    سلام عاطفه جان. اگر فقط می خوای در حد عملی یک رشته رو یاد بگیری و وارد بازار کار بشی، فنی حرفه ای ، مناسب تر است . اما اگر ترجیح می دی یک رشته را هم به صورت عملی و هم به صورت تئوری یاد بگیری و بعدش کنکور شرکت کنی و در مقاطع بالاتر تحصیل کنی ، هنرستان مناسب تر است.

  30. Atefeh گفت:

    سلام من راهنمایی هستم میخاستم بدونم برای رشته طراحی لباس اگه به هنرستان برم بهتره یا فنی حرفه ای ?

  31. ارام گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دیپلوم تجربی دارم و دیپلوم خیاطی از اموزشگاه های فنی حرفه ای دارم میخواستم بدونم اگر در دانشگاه بخوام رشته طراحی لباس را ادامه بدم از چه راهی باید وارد دانشگاه دولتی بشم؟

  32. ملی گفت:

    خوب بود

  33. ناشناس گفت:

    عالی

  34. پلکان یادگیری گفت:

    عزیز دلم توی هر رشته ای که میخوای بری بستگی به تلاش خودت داره . اگر پزشکی بخونی که مسلما” همیشه کار داری و درآمد خیلی بالایی در آینده خواهی داشت. اما درآمد رشته طراحی لباس بستگی داره به اینکه چقدر تبحر پیدا کنی، چقدر سرمایه بزاری و …

  35. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من جدیدا علاقه شدیدی به این رشته پیدا کردم و قصد دارم هدفم که پزشکی بود رو ول کنم بیفتم دنبال این کار
    اما میشه قبلش بهم بگید درامدش تو ایران چقده ؟

  36. پلکان یادگیری گفت:

    عزیزم شما برای انتخاب رشته طراحی لباس هم می تونی از هنرستان و هم ازطریق فنی حرفه ای وارد بشی. اگر بخوای از طریق فنی حرفه ای بری معدلت باید حداقل 12 باشه اما اگر میخوای از طریق هنرستان بری باید معدلت بالاتر از 12 باشه.

  37. 0000 گفت:

    من راهنمایی هستم میخام امسال وارد این رشته بشم چیکار باید بکنم چی باید بخونم شرط معدل چقدره از هنرستانه یا فنی حرفه ای میشه کمک‌کنید

  38. Asia گفت:

    ❤️❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *