logo-sm
ورود / ثبت نام

نگرانی از حضوری شدن کلاس ها و مدارس

نگرانی از حضوری شدن کلاس ها و مدارس - پلکان یادگیری

پس از شیوع ویروس کرونا در دنیا، تمام مدارس به صورت آنلاین برگزار شدند. دانش آموزان به این روش یادگیری عادت کردند و بسیاری از آنها آرامش حضور در خانه را به مدرسه ترجیح دادند. حال که حضوری شدن کلاس ها بعد از واکسیناسیون سراسری اجبار شده است، دانش آموزان زیادی هستند که نگران شده و دچار استرس شده اند. در کنار دانش آموزان والدین بسیاری نیز وجود دارند که نگران سلامتی فرزند خود هستند و ترجیح می دهند آنها را برای حضور در کلاس آماده نکنند.

در حالی که میدانیم تدریس در مدرسه مزایای بسیاری برای کودکان در پی دارد. آنها یاد می گیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. چگونه دوستی برای خود انتخاب کرده و آموزش های لازم را به صورت طبیعی فراگیرند. دانش آموزانی که به صورت آنلاین در کلاس ها حاضر می شوند با مشکلات زیادی روبرو هستند. اما نمی توانیم شرایط سلامتی آنها را در این شرایط کرونایی نیز نادیده بگیریم. با این تفاسیر به نظر شما حضوری شدن کلاس ها برای دانش آموزان بهتر است یا شرکت در کلاس های آنلاین؟

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

مشکلات حضوری شدن کلاس ها برای دانش آموزان 

همانطور که پیش از این بیان نمودیم، در طی چند سال اخیر بیشتر دانش آموزان به صورت آنلاین کلاس برگزار کرده اند. روش تدریس در این کلاس ها مسلما نسبت به کلاس های حضوری متفاوت بوده است. حال که دانش آموزان با این روش تدریس آشنا شده اند، بدون شک حضور در کلاس می تواند برایشان سخت باشد.

حتی ممکن است پس از حضوری شدن کلاس ها و عدم بازدهی لازم بسیاری از دانش آموزان با یاس از پیشرفت تحصیلی مواجه شوند. زیرا این دانش آموزان بیش از یک و سال نیم تنها به صورت آنلاین در کلاس ها شرکت کرده اند و به یادگیری دروس پرداخته اند. مسلما دوری از دوستان و همسن و سالان، حس رقابت و اهمیت تحصیل را در آنها کاهش داده است.

پس حضور در کلاس های درس می تواند در ابتدا برای آنها دشوار باشد و مشکلاتی را به همراه آورد. اما این مسئله بدان معنا نیست که ما اهمیت حضور در کلاس دانش آموزان را نادیده بگیریم. بدون تردید حضور در کلاس قابلیت یادگیری بهتر را در دانش آموزان افزایش خواهد داد. پس باید به دنبال راه های ایمن حضور در کلاس بود.

مشکلات حضوری شدن کلاس ها برای دانش آموزان - پلکان یادگیری

تنها در این صورت است که می توان حضوری شدن کلاس ها را برای دانش آموزان و حتی معلمان و اولیاء آسان نمود. دانش آموزان باید یاد بگیرند در محیط مدرسه به بحث و چالش کشیده شوند. در غیر این صورت موفق خواهند شد به بهترین شکل ممکن دروس را یاد بگیرند.

راه های ایمن حضور در کلاس دانش آموزان 

وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای بازگشایی کلاس های درس، چند راه ایمن معرفی نموده است. با رعایت این راه های ایمنی، می توان کلاس های درس را حضوری کرد. از جمله این راه های ایمن برای حضور در کلاس باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ضد عفونی کردن دست ها و شستشوی مکرر آنها توسط دانش آموزان
  • پرهیز کردن از در آغوش کشیدن دوستان و روبوس کردن
  • استفاده از ماسک در تمام مدت حضور در کلاس های درس توسط دانش آموزان
  • استفاده از پوشش کافی برای حضور در کلاس، زیرا در صورت استفاده از وسایل گرمایشی لازم است هر یک ساعت یک بار به مدت 10 دقیقه پنجره و درب باز شود.
  • رعایت ضدعفونی دست ها و عدم برقراری تماس دست ها با بینی، دهان و چشم بعد از حضوری شدن کلاس ها
  • عدم تبادل خودکار، مداد، کتاب و … توسط دانش آموزان با یکدیگر
  • استفاده از دستمال کاغذی پس از عطسه یا سرفه. در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی بهتر است دانش آموزان در موقع سرفه کردن یا عطسه دهان خود را داخل آرنج خود قرار دهند.
  • استفاده از لیوان یکبار مصرف
  • عدم تجمع در محیط های خاص مدرسه همچون آبدارخانه، اتاق کپی، دفتر، آزمایشگاه و … .
  • خودداری کردن از استفاده ساندویچ و مواد غذایی به صورت مشترک
  • و …

با رعایت تمامی این نکات و راه ها، می توان حضوری شدن کلاس ها را ایمن کرد؛ تا دانش آموزان در صورت حضور در کلاس های درس با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

راه های جایگزین حضور در کلاس دانش آموزان 

با وجود تمامی مزایایی که برای حضور در کلاس دانش آموزان می توانیم بیان کنیم، اما نمی توانیم در چنین شرایطی معایب این اقدام را نیز در نظر نگیریم. از این رو باید به سراغ روش های دیگری برای یادگیری دروس توسط دانش آموزان رویم، که علاوه بر حفظ سلامتی آنها، یادگیری بهتری را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

از میان روش های یادگیری که جایگزین خوبی برای حضوری شدن کلاس ها به شمار می روند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پلکان یادگیری

پلکان یادگیری در واقع نوعی روش آزمون گیری به صورت هوشمند است. دبیران و دانش آموزان از این روش یادگیری استفاده می کنند تا بتوانند بهترین سوالات را برای برگزاری آزمون انتخاب کنند. با حضوری شدن کلاس درس دانش آموزان بیشتر به این دلیل دچار استرس می شوند که اطلاعات لازم را در مورد موضوع دروس و نحوه برگزاری آزمون در اختیار ندارند.

از این رو آنها دچار استرس می شوند که چگونه باید در کلاس حاضر شوند و آزمونی را شرکت کنند که کلاس های آن را آنلاین سپری کرده اند. می توانیم بگوییم دانش آموزان در این خصوص حق دارند و دچار استرس شدن آنها امری طبیعی است. اما برای این که بتوانند استرس و یاس از عدم یادگیری دروس را از خود دور کنند، می توانند یک راهکار عالی را انتخاب نمایند. آن هم استفاده از پلکان یادگیری است.

راه های جایگزین حضور در کلاس دانش آموزان - پلکان یادگیری

در این پلکان تمام مباحث به صورت عالی به دانش آموزان توضیح داده می شود تا پس از حضور در کلاس درس، دچار استرس و نگرانی از عدم یادگیری دروس نباشند. علاوه بر آن دبیران نیز می توانند از این پلکان استفاده کنند و سوالات استاندارد را برای برگزاری آزمون حضوری دانش آموزان انتخاب نمایند. پس به طور کلی روش جایگزین حضوری شدن کلاس ها، هم برای دانش آموزان و هم برای دبیران مطلوب خواهد بود.

  • حل تمرین های برنامه ریزی شده

یکی دیگر از روش هایی که می تواند جایگزین مناسبی برای حضوری شدن کلاس ها به شمار رود، حل تمرین های برنامه ریزی شده است. در این روش دانش آموزانی که به صورت آنلاین دروس را آموزش دیده اند، می توانند با حل تمرین و مسئله به راحتی موفقیت تحصیلی خود را تضمین کنند. حل مسئله و تمرین های برنامه ریزی شده یکی از سازنده ترین روش های یادگیری به شمار می رود، که می تواند تاثیر خوبی بر روی یادگیری دروس بگذارد.

دانش آموزان حتی زمانی که در کلاس ها حضور داشتند نیز، با استفاده از روش تمرین مسئله بهتر دروس را یاد می گرفتند. پس از آنکه کلاس های آنلاین در کشور مورد استفاده قرار گرفتند نیز، این روش تاثیرات مطلوبی را بر روی یادگیری دانش آموزان گذاشت. به همین دلیل همچنان می توانیم این روش را یکی از روش های عالی برای یادگیری دروس بدون حضور در کلاس به شمار آوریم.

مهمترین مزایای حضوری شدن کلاس ها

دانش آموزانی که تمایل دارند کلاس ها حضوری شوند، به دلیل مزایای خاصی است که این روش تدریس برای آنها در پی دارد. از جمله مهمترین این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • منظم شدن

نظم در ساعت بیدار شدن و آغاز روز برای حضور در کلاس، یکی از مهمترین مزایای حضوری شدن کلاس درس است. شاید برخی با خود بگویند کلاس های آنلاین هم دارای نظم هستند. اما باید بگوییم چنین مسئله ای وجود ندارد. دانش آموزان مجبور هستند در هر ساعتی از روز در کلاس درس به صورت آنلاین حاضر شوند.

اما کلاس های حضور به صورت منظم و روزانه برگزار می شوند و دانش آموز در یک ساعت معین به مدرسه رفته و در یک ساعت معینی به خانه باز می گردد. پس حضوری شدن کلاس ها به دانش آموزان این امکان را می دهد که بتوانند نظم بهتری را در برنامه ریزی روزانه خود داشته باشند.

  • کسب تجربیات جمعی

از دیگر مزایایی که می توانیم برای حضوری شدن کلاس درس بیان کنیم، کسب تجربیات جمعی است. دانش آموزان می توانند با حضور در کلاس با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تجربه های جمعی عالی کسب کنند. همانطور که می دانیم هر شخصی دارای یک مهارت ویژه است. زمانی که این دانش آموزان در کنار هم قرار می گیرند، می توانند مهارت های خود را به یکدیگر منتقل نمایند.

راه های ایمن حضور در کلاس درس

  • آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط

یکی دیگر از مزایای حضوری شدن کلاس ها آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط با دیگران است. دانش آموزان ممکن است در محیط خانه با کسی در ارتباط نباشند. اما زمانی که در مدرسه حاضر می شوند، با افراد جدیدی آشنا شده و می توانند با آنها ارتباط برقرار نمایند. البته این مزیت تنها برای دانش آموزان نیست. بلکه مدیران و معلمان نیز می توانند با یکدیگر آشنا شده و ارتباط مطلوبی برقرار نمایند.

  • مشارکت فعال در کلاس

همانطور که می دانیم شرکت در کلاس های آنلاین درسی برای ساعت های طولانی، می تواند حس خستگی شدیدی در بدن دانش آموزان به وجود آورد. آنها هیچ نوع فعالیت فیزیکی ندارند و در بیشتر مواقع در کلاس نیز نمی توانند مشارکت نمایند. معلم هیچ ارتباط چشمی و فیزیکی با دانش آموز ندارد تا در صورت پرت شدن حواس، به او تذکر دهد.

اما با حضوری شدن کلاس ها دانش آموزان می توانند به راحتی با یکدیگر مشارکت فعال داشته باشند. آنها می توانند با معلم و دیگر دوستان خود در مورد مبحث درس بحث و گفتگو کنند و در صورتی که سوالی در خصوص یادگیری درس برای آنها پیش آمد، به راحتی از معلم یا دوستان دیگر خود بپرسند. در حالی که چنین امکاناتی در استفاده از رو تدریس آنلاین وجود ندارد.

تمامی این مزایا منجر شده است تا بیشتر خانواده ها و دانش آموزان تمایل داشته باشند در کلاس های حضوری شرکت کنند. اما به دلیل خطرات حضور در کلاس، هنوز بیشتر خانواده ها از این مسئله حمایت نکرده و نگران سلامتی فرزندان خود هستند.

 

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *