logo-sm
ورود / ثبت نام

با ارزیابی آزمون، یادگیری را کامل کنید.

تحلیل و ارزیابی آزمون به معنای بررسی دقیق و جزئی تمام سوالات آزمون است. در حقیقت، چهارمین مرحله‌ی یادگیری،‌ مرحله‌ی «ارزیابی» است؛ به نظر شما ارزیابی فقط به معنای اندازه‌گیری و پایش است و این‌که بدانیم چند درصد زده‌ایم یا چه نمره ای کسب کرده ایم؟چرا انسان بعد از یک فعالیت مهم و تأثیرگذار آن را ارزیابی می‌کند؟ در صورت وجود عیب چگونه درصدد رفع آن برمی‌آید و چگونه می‌تواند از بروز مجدد آن جلوگیری کند؟بهترین زمان ارزیابی آزمون چه زمانی است و چگونه باعث پیشرفت می شود؟

ارزیابی بعد از آزمون می‌تواند حکم بازیابی اطلاعات را داشته باشد؛ زیرا شما سر جلسه‌ی آزمون سعی  می‌کنید با فکر کردن روی سؤالات به پاسخ آن‌ها برسید و بعضی از سؤالات برای شما بسیار آشنا هستند ولی پاسخ‌های آن‌ها را فراموش کرده‌اید. بنابراین زمانی که بعد از آزمون به سراغ ارزیابی می‌روید و سؤالات را بررسی می‌کنید با سرعت خیلی بیش‌تری آن‌ها را یاد می‌گیرید؛ زیرا ذهن شما در ساعاتی قبل درگیر این سؤالات شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با ارزیابی آزمون به‌موقع، یادگیری شما بیش‌تر می‌شود.

نحوه ارزیابی آزمون باید چگونه باشد؟

سوالات آزمون برای هر شخص به سه دسته تقسیم می شود که باید آن ها را تحلیل و ارزیابی کند.

دسته اول : سوال هایی که درست جواب داده اید !

شاید در نگاه اول به این موضوع فکر کنید که دیگر تحلیل سوال هایی که درست حل کرده ایم چه فایده ای دارد و بلد بوده ایم که درست حل کردیم ؛ اما این تحلیل به شما کمک می کند که نقاط قوت خود را بشناسید و آن ها را تثبیت کنید. نکته دیگری که حل این سوالات دارد این است که گاهی اوقات راه حل هایی که به ذهن شما رسیده و با آن سوال را حل کرده اید ممکن است بسیار پیچیده و زمانبر بوده باشد و راه حلی که در پاسخنامه آورده شده بسیار سریع تر شما را به جواب برساند. از نقاط قوت خود درس بگیرید، اگر در درسی قوی هستید روش کار خود را بیابید و اگر این روش قابل تعمیم دادن به سایر دروس بود از آن ها استفاده نمایید.

با ارزیابی آزمون، یادگیری را برای دانش آموزان خود کامل کنید.

دسته دوم : سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید از دسته های ارزیابی آزمون

این دسته از سوالات مهم ترین بخش است. زیرا شما را به غلط انداخته اند و شما به گمان اینکه پاسخ درست می دهید، به آن ها جواب داده اید. از اشتباهات خود عصبانی نشوید زیرا اشتباه کردن جزئی از یادگیری است. سعی کنید این سوالات را در طول همان هفته چندین بار مرور کنید تا متوجه شوید مشکل کجای کار بوده است و چرا پاسخ غلط داده اید.

دسته سوم : سوال هایی که جواب نداده اید.

این بخش نیز می تواند در تحلیل آزمون بسیار مفید باشد. در گام نخست دلیل اینکه به آن سوال پاسخ ندادید را مشخص کنید. آیا زمان بر بوده است ؟ / آیا آن قسمت را مطالعه نکرده اید ؟ / آیا سوال را متوجه نشده اید؟ و …. پس از این کار قبل از اینکه به سراغ پاسخنامه بروید دوباره تلاش کنید آن را حل کنید. با این تفاوت که این بار در شرایط آزمون نیستید، پس اصلا زمان برایتان مهم نباشد و فقط به حل کردن فکر کنید. اگر باز هم نتوانستید، حال به پاسخنامه رجوع کنید.

سعی کنید به صورت مفهومی متوجه شوید که چگونه باید آن را حل کنید و اگر باز هم برایتان جای سوال بود از دبیرانتان کمک بخواهید. اگر سوال را حل کردید اما خیلی زمانبر بود به سراغ پاسخنامه بروید و ببینید آیا از همان روش استفاده کرده است یا راه حل تستی برای میانبر وجود دارد. اگر راه میانبر وجود داشت حتما آن را یادداشت نمایید و سعی کنید نمونه سوالات آن مدلی را پیدا کنید تا آن راه حل را به خوبی یاد بگیرید. در آخر و پس از انجام مراحل گفته شده سعی کنید در طول هفته نیز باز به مرور آن بپردازید.

نحوه ارزیابی آزمون باید چگونه باشد؟

اهمیت ارزیابی و تحلیل آزمون چیست؟

شما با شرکت در آزمون‌ نیمی از مسیر را رفته‌اید و برای طی کردن باقی مسیر نیاز به انجام اقداماتی از جمله  ارزیابی آزمون دارید. هدف از آزمون‌دادن، یادگیری است؛ بنابراین باید از اشتباهات‌تان درس بگیرید. قرار نیست این اشتباهات را در آزمون های بعد و آزمون های مهم تر هم تکرار کنید.

باید تصمیم جدی بگیرید و ارزیابی آزمون ها را در برنامه خود قرار دهید. برای بررسی و تحلیل آزمون‌های آزمون های قبلی، هنوز دیر نشده و فرصت جبران هست. می‌توانید از جزوه‌ی هوشمند  استفاده کنید. این جزوه مخصوصا در دوران جمع بندی، منبع مطالعاتی خوبی خواهد بود. این کتاب تمام یادگیری‌های ناقص شما را در بر می‌گیرد و منبعی مناسب برای مرور آن‌ها است. بعد از هر آزمون و دیدن کارنامه  تعدادی از دانش آموزان عصبانی و ناراضی هستند چرا که نتیجه ی خوبی به دست نیاورده اند.این عصبانیت و نارضایتی خود به خود بد نیست زیرا دانش آموز لیاقت و شایستگی خود را بیشتر  از آن  چه که به دست آورده، می داند.

ما می گوییم حق با شماست؛ زیرا  لیاقت، این نارضایتی را در مسیر درستی هدایت می کند. بعد از هر آزمون آزمون سوالات و پاسخ نامه ی تشریحی آن ها را جلوی خود قرار دهید و تمامی  سوال ها و اشتباه های خودتان را  بررسی کنید  و نکات مهم و آموزشی را در دفتر یا جزوه ای جداگانه یادداشت کنید، بدون عجله و شتاب زدگی. اشتباه و خطا سر جلسه ی آزمون یک امر طبیعی است  و ما باید با آرامش و خونسردی و اعتماد به نفس  سعی کنیم  تعداد خطاها  و اشتباهات خود را در جلسه ی آزمون کمتر کنیم.با ارزیابی آزمون می توان به این نتیجه ی مهم رسید.

ارزیابی آزمون چگونه به پیشرفت کمک می کند؟

برای نتیجه گرفتن در یک آزمون باید نحوه‌ی مطالعه و آزمون‌های قبلی خود را خوب بررسی کنید. وقتی دنبال علت اشتباهات و رفع اشتباهات باشید می‌توانید اشکال کار خود را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.  توصیه‌ی ما این است که از همین آزمون‌های اول سعی کنید خود را ملزم به بررسی سؤالات کنید، به طوری که در برنامه‌ریزی‌تان زمان ویژه‌ای را برای این کار اختصاص دهید. ما همواره به شما توصیه کرده‌ایم با خود رقابت کنید؛ زیرا هیچ رقیبی برای شما بهتر از خود شما نیست.

اولین و راحت‌ترین راه برای پیروزی در این رقابت زیبا مواردی است که با ارزیابی آزمون های قبل، متوجه آن‌ها شده‌اید؛ یعنی شما می‌توانید با بررسی گام به گام تمام سؤالات و با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود به سرعت پیشروی خود، شتاب بیش‌تری دهید و با این کار قدمی رو به جلو بردارید. اگر بتوانید در آزمون‌ها ضعف‌های خود را شناسایی و نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنید خواهید توانست آن‌ها را به مرور برطرف کنید و به آن‌ها مجالی برای تکرار در آزمون‌های مهم تر ندهید؛ این یعنی پیشرفتی شگرف در یادگیری شما و این یکی از نتایج مطلوبی است که ما با آزمون دادن به دنبال آن هستیم.

از همه مهم‌تر این‌که ارزیابی آزمون به شما کمک می‌کند که به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید و از نتایج آن برای برنامه‌‌ریزی خود در آزمون‌های بعدی استفاده کنید و شیوه‌های مطالعاتی خود را با توجه به زمانی که در اختیار دارید، اصلاح کنید. اگر بررسی آزمون‌ها را تا کنون انجام نداده‌اید از همین امروز شروع کنید؛ زیرا اگر این کار را به روزهای بعد موکول کنید هرگز محقق نخواهد شد.

 ارزیابی آزمون چگونه به پیشرفت کمک می کند؟

 

بهترین زمان ارزیابی آزمون چه زمانی است ؟

در واقع هر چه فاصله‌ی بین شرکت در آزمون و تحلیل و ارزیابی آن کم‌تر باشد، بازده و اثرگذاری آن بهتر خواهد بود. بعد از آزمون و پس از دریافت نتیجه آزمون و کارنامه بهترین زمان است که آن را انجام دهید.  کم‌ کردن فاصله‌ی بین آزمون با تحلیل آن موجب‌ می‌شود تا یادگیری بهتری داشته باشید و نکات و درس‌های جدیدی که از هر آزمون استخراج‌ می‌کنید، در ذهن شما ثبت شود. ضمن این‌که تحلیل در زمان مناسب، فرصت کافی برای یادگیری نکات و رسیدن به مرحله‌ی تسلط را برای آزمون‌های بعدی به شما‌ می‌دهد. با تحلیل به ‌موقع و دقیق در هر آزمون، فرایند یادگیری خود را تکمیل کنید.

حتما بخوانید: قابلیت های آزمون ساز پلکان

در آزمون ساز پلکان چگونه ارزیابی آزمون کنیم؟

بعد از اتمام پاسخگویی به سوالات آزمون و پس از انتخاب گزینه «ثبت و مشاهده نتیجه» می توانید نتیجه سوالات تستی آزمون را ببینید. اما برای مشاهده نتیجه بخش تشریحی باید منتظر باشید تا دبیرشما، آزمون را تصحیح کند.در نظر داشته باشد.

برای مشاهده پاسخ آزمون آنلاین پلکان کافی است به لیست آزمون ها مراجعه کنید و روی «مشاهده پاسخ» کلیک کنید و توجه فرمایید که فعال شدن گزینه «مشاهده پاسخ» توسط دبیر شما صورت می گیرد.

شما می توانید با بررسی تمام سوالات حتی سوالاتی که درست پاسخ داده اید و پاسخ آن ها،ارزیابی خوب و کاملی از آزمون خود داشته باشید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *