logo-sm
ورود / ثبت نام

اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین چگونه است؟

اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین چگونه است - پلکان یادگیری

ارزیابی می تواند بر روی فرد یادگیرنده یا همه افراد با هم، مانند کل کلاس، یک موسسه یا یک برنامه خاص متمرکز شود. ارزیابی دانش آموزان و دانشجویان در هزاره جدید تغییر کرده است. اگرچه در مورد روشهای قدیمی و کاغذ و خودکار و مداد حرفی برای گفتن وجود دارد، اما فناوری های جدید برای کمک به معلمان در انجام این کار روزانه در حال پیشرفت است پس باید با اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین به خوبی آشنا شد.

انواع مختلفی از ارزیابی آنلاین وجود دارد. ارزیابی آنلاین در زمینه های کاری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و همه آنها هدف  خاص خود را دارند. معلمان با در نظر گرفتن ارزیابی، سعی در بهبود یادگیری دانش آموزان می‌کنند. در این قسمت ما به روش های مختلفی که برای ارزیابی یادگیری دانش آموزان با استفاده از فناوری انجام می‌گیرد، خواهیم پرداخت. ضمن آن که اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین را به طور خلاصه و کامل برای شما شرح می دهیم.

 

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

ارزیابی فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد دانش آموزان است که بر اساس تجربه آموزشی خود می شناسند. نتایج ارزیابی به طور معمول برای شناسایی زمینه هایی برای بهبود و اطمینان از این که محتوای دوره نیازهای یادگیری را برآورده می کند. دو نوع اساسی ارزیابی وجود دارد:

  • ارزیابی های اولیه در یک دوره یا درس اتفاق می افتد و برای تعیین چگونگی یادگیری دانش آموز از مطالب استفاده می شود.
  • ارزیابی های خلاصه گاهی به عنوان امتحان نهایی گفته می شود و آنچه دانش آموز پس از اتمام دوره یاد گرفته است را ارزیابی می کنند. آنها می توانند تایید کنند که محتوای شما به خوبی از اهداف یادگیری دوره پشتیبانی می کند.

این ارزیابی ها به دانش آموزان کمک می کنند تا با به چالش کشیدن آنها در تأمل، تعامل و به کارگیری دانش خود برای پاسخ به سؤالات، حل مشکلات و برقراری ارتباط اطلاعات، دانش آموزان را برای موفقیت بدست آورند. بهترین روش برای اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین، بر اساس نیازها و اهداف یادگیری متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر هدف شما اندازه گیری سرعت دانش باشد، مسابقه آنلاین مناسب خواهد بود.

اما اگر می خواهید مهارت های شفاهی دانش آموزان خود را ارزیابی کنید، بهتر است از یک شبیه سازی گفتگو استفاده کنید.

آزمون آنلاین چیست؟ - پلکان یادگیری

استفاده از ارزیابی های آنلاین باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. اغلب ارزیابی ها می توانند در زمان کمتری انجام شوند، چندین نفر می توانند ارزیابی آنلاین را همزمان انجام دهند و نیازی به پرسنل متخصص نیست. متقاضیان آزمون می توانند با استفاده از دستگاه های خود، ارزیابی را در حین کلاس یا در خانه انجام دهند. کمک می کند تا به عنوان یک معلم یا مربی اطلاعات بیشتری در مورد کاربران خود داشته باشید و با نیازها ، نقاط قوت و ضعف آنها سازگار شوید.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شما باید اطلاعات رایانه ای خود را افزایش دهید تا بتوانید اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین را به خوبی در آزمون ها اجرا کنید. فناوری همیشه قابل اعتماد نیست. ممکن است مشکلات اتصال یا اینترنت، قطع برق و موارد دیگر از این قبیل باشد. حتی ممکن است هزینه ای در نرم افزار ارزیابی آنلاین وجود داشته باشد.

 

بیشتر بدانید: بهترین آزمون ساز را بشناسید.

 

استفاده از ارزیابی های آنلاین می تواند این انعطاف پذیری را برای شما ایجاد کند تا به راحتی بتوانید برای هر یک از مباحث ارزیابی کنید. در عین حال به دانشجویان امکان می دهد ارزیابی ها را به راحتی انجام دهند. می توانید با مراجعه به سایت پلکان یادگیری، از خدمات آزمون آنلاین استفاده کنید. در صورت نیاز به آشنایی با سامانه آزمون آنلاین و بانک سوالات آزمون می توانید مقاله آن را مطالعه فرمایید.

ارزیابی های آنلاین همچنین به دانش آموزان این امکان را می دهد تا در طول مباحث آنلاین، تمرینهای کلاسی، بررسی‌های شخصی و کار گروهی با همسالان خود تعامل و همکاری داشته باشند. چنین ارزیابی هایی سابقه مفصلی از دانش آموزان را در اختیار معلمان قرار می دهد.

سوالات چند گزینه ای:

سوالات می توانند به صورت جملات ناقص، بیانیه ها یا سناریوهای پیچیده باشند. برای اطلاعات واقعی، مفهومی یا رویه ای مناسب ترین هستند. اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین برای این گونه سوالات به شرح زیر است:

  • گزینه ها در عین حال که نادرست هستند، باید محتمل باشد. زیرا دانش آموز نباید به این دلیل که آشکارا اشتباه است گزینه های دیگر را کنار بگذارد.
  • از گزینه های همیشه و هرگز خودداری کنید. عباراتی مانند معمولاً، احتمالا و به ندرت را انتخاب کنید.
  • گزینه هایی مانند همه موارد فوق و هیچ یک از موارد فوق نباید بیش از حد استفاده شود.

سوالات پاسخ چندگانه:

سوالی را ارائه می دهند و از دانش آموزان می خواهند چندین گزینه را از لیست گزینه های ممکن انتخاب کنند و معمولاً بیش از یک جواب صحیح دارند.

سوالات جای خالی:

سوالاتی که می خواهد جای خالی ها را پر کنند. بیشتر برای مطالبی است که معلم می خواهد اطمینان حاصل نماید که دانش آموزان ملزم به حفظ مطالب مهم کتاب درسی هستند. دانش آموز را ملزم می کند یک کلمه ی مناسب آن پیدا کند.

سوالات درست / غلط:

سوالات درست / غلط عبارتی را ارائه می دهند و دانش آموز را وادار می کند که آیا عبارت صحیح است یا خیر. دانش آموزان به طور معمول تجربه زیادی با این نوع سوال دارند. برای مطالب و اطلاعات دوگانگی مناسب هستند.

سوالات کوتاه پاسخ:

این گونه سوالات دانش‌آموز را ملزم می کند که یک پاسخ کوتاه و درستی از سوال را ارائه نماید. به دانش آموزان یاد می دهد که از گفتن مطالب بیهوده خودداری کند. همچنین به دنبال خلاصه و کامل بودن مطالب باشند.

سوالات تطبیقی:

شامل تطبیق لیست های دوتایی است که دانش آموزان به درستی تشخیص می دهد بسته به رابطه بین موارد، آنها را مطابقت می دهند. برای ارزیابی درک دانش آموزان از اطلاعات مرتبط مناسب هستند.

نمونه هایی از موارد مرتبط شامل ایالات و پایتخت ها، اصطلاحات و تعاریف، ابزارها و کاربردها و وقایع و تاریخ ها می باشد.

  • مسابقه برگزار نمایید. مسابقه کوتاه می تواند ۲ تا ۳ پاسخ باز، ۵ تا ۶ پاسخ کوتاه یا ۱۰ تا ۲۰ سوال چند گزینه ای داشته باشد که دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهد. می توانید سرعت سطح دانش را برای دانش‌آموزان خود را ارزیابی کنید.
    دانش آموزان فیلم های سخنرانی کلاس را تماشا می کنند (یک رویکرد در کلاس درس). سپس در یک مسابقه کوتاه درباره محتوای سخنرانی می گیرند. هر سوال مسابقه به عنوان یک نوع پر کردن جای خالی طراحی می شود. همچنین به دانش‌آموزان گفته می شود برای پاسخ انتخاب شده خود دلیل منطقی ارائه دهند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

اشتراک رایگان آزمون ساز پلکان یادگیری
(ویژه دبیران، مشاوران و مدارس)

با ثبت‌‌نام در فرم زیر می‌توانید 7 روز اشتراک رایگان آزمون ساز پلکان با تمامی امکانات از جمله ساخت آزمون هوشمند، تصحیح خودکار و کارنامه عملکرد را در اختیار داشته باشید.

(اطلاعات وارد شده تنها برای ثبت نام شما در آزمون‌ساز و اطلاع رسانی‌های مرتبط با آن استفاده خواهد شد.)

object 2

آزمون‌ساز پلکان مورد اعتماد هزاران مشتری 

لوگوی مدارس
بیشتر بخوانید
  1. سروش گفت:

    سلام ممنون از شما در بخش راهنمای دبیر و دانش آموز کامل توضیح داده شده

  2. پویا گفت:

    ممنون از ساخت برنامه شما ولی بعدا چگونه وارد حساب کاربری شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *