logo-sm
ورود / ثبت نام

انتخاب رشته انسانی نهم به دهم

انتخاب رشته انسانی نهم به دهم

رشته علوم انسانی همانطور که از نامش پیداست به بررسی و مطالعه انسان و روابط بین انسان ها می پردازد. علومی مثل علوم اجتماعی به زندگی و رفتار جمعی انسان ها، علم روانشناسی به بعد روانی و علم اقتصاد به روابط تجاری، داد و ستد ها و مناسبات اقتصادی انسان‌ها می پردازند که همگی زیر شاخه های علوم انسانی هستند.

ورود به رشته انسانی مهارت های خاصی می طلبد مثل مهارت در سخنوری، درک و فهم مسائل اجتماعی و فلسفی، توانایی خواندن مطالب و درک آن ها. داشتن این مهارت ها کمتر از مهارت های ریاضی و حل مسئله نیست پس این باور که افراد ضعیف (از لحاظ درسی) و کم استعدادتر به سراغ علوم انسانی می روند کاملاً غلط است.

اگر به مطالعه درباره انسان ها و مسائل مربوط به انسان ها علاقه مند هستید، علوم انسانی بهترین گزینه برای شماست.

در ادامه مطلب انتخاب رشته انسانی به بررسی شرایط و حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته انسانی، می پردازیم و سپس دروس رشته انسانی را خدمتتان معرفی خواهیم کرد. در آخر هم آینده شغلی رشته انسانی و همچنین آینده تحصیلی این رشته را تبیین می کنیم.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

انتخاب رشته انسانی همانند رشته تجربی و ریاضی نیازمند شرایطی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مجموع سه نمره پذیرفته شده در درس های مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم ،نهم) کمتر از 42 نباشد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول (نهم، هشتم و هفتم) با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس باید حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

پس اگر معدل را با استفاده از ضرایب محاسبه کنیم، حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم، هشتم و هفتم ۱۴ است.

نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 محاسبه می‌شود. نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می‌شود.

اینفوگرافیک معدل رشته انسانی

انتخاب رشته انسانی بر اساس شش مولفه تعیین شده است است این ۶ مولفه عبارتند از:

  1. عملکرد تحصیلی دانش آموز که شامل نمرات درسی می شوند ( شرح نمرات و معدل توضیح داده شد): ۳۵ امتیاز
  2. آزمون های مشاوره ای: ۳۰ امتیاز
  3. نظر دبیران مورد دوره متوسطه: ۱۰ امتیاز
  4. نظر مشاور مدرسه : ۱۰ امتیاز
  5. نظر دانش آموز: ۱۰ امتیاز
  6. نظر والدین: ۵ امتیاز

اینفوگرافیک معدل رشته انسانی

یکی از مهم ترین معیار های انتخاب رشته تحصیلی، علاقه به آن رشته است. برای اینکه مطمئن شوید انتخاب درستی دارید و واقعا علاقه مند هستید بهتر است قبل از انتخاب رشته انسانی، نیم نگاهی هم به دروس این رشته داشته باشید

کتاب هایی که در دوره متوسطه دوم رشته انسانی باید مطالعه شوند؛ بیشتر در حوزه ادبیات ،علوم اجتماعی و عربی هستند. به عبارتی می توانیم دروس رشته انسانی را به صورت زیر دسته بندی کنیم:

  1. زبان و ادبیات فارسی (عمومی – تخصصی)
  2. علوم اجتماعی وتاریخ جغرافیا
  3. فلسفه و منطق و روانشناسی
  4. اقتصاد
  5. عربی (تخصصی که با عربی رشته ریاضی و علوم تجربی تفاوت دارد)
  6. ریاضی
  7. زبان خارجی
  8. معارف اسلامی

همانطور که از لیست دروس رشته انسانی مشخص است. طیف متفاوتی از درس ها در این رشته آموزش داده می شود. اما درس هایی مانند اقتصاد و ریاضی آنچنان در دوره دبیرستان پر رنگ نیستند.

البته هر چقدر بتوانید توانایی استدلال، منطق و دانش ریاضی خود را افزایش دهید، مطمئناً آینده تحصیلی درخشان تری هم خواهید داشت.

glasses on book

رشته علوم انسانی در دانشگاه دارای زیر شاخه های متعددی است. شما می توانید با توجه به علاقه و مهارت ها و استعداد خود به سراغ یکی از این زیر شاخه ها بروید. پر طرفدار ترین رشته های حوزه علوم انسانی در دانشگاه، رشته های حقوق، روانشناسی، مدیریت، حسابداری و … هستند.

با انتخاب رشته حقوق در آینده می توانید با تکمیل تحصیلات  به عنوان وکیل قاضی یا مشاور حقوقی مشغول به کار شوید.

با انتخاب رشته روانشناسی می توانید به زیر شاخه های متعددی در مراحل بعدی برسید مثل مشاور خانواده، مشاور تحصیلی و…

رشته انسانی بر خلاف رشته تجربی و ریاضی از تنوع بالایی در دانشگاه فرهنگیان نیز برخوردار است و بسیاری از دانش آموزان رشته انسانی نیز علاقه مند به پذیرش در این رشته ها هستند.

رشته های عمومی مانند دبیری زبان خارجی، آموزش معارف اسلامی، آموزش ابتدایی، آموزش تربیت بدنی و همچنین رشته‌های تخصصی مانند دبیری علوم اجتماعی، دبیری عربی، دبیری تاریخ، دبیری جغرافیا، دبیری ادبیات و همچنین مشاوره و آموزش کودکان استثنایی از جمله رشته هایی هستند که جزء زیر شاخه های علوم انسانی در دانشگاه فرهنگیان شمرده می‌شوند.

اگر می خواهید قبل از انتخاب رشته انسانی بیشتر درمورد زیرشاخه های این رشته در دانشگاه بدانید، می توانید از لیست زیر استفاده کنید. این لیست تمام رشته های تحصیلی انسانی در دانشگاه را به شما نشان می دهد:

رشته باستان شناسیرشته علوم اقتصادی
رشته دانشگاهی علوم اقتصادیرشته اقتصاد حمل و نقل
رشته علوم اجتماعیرشته الهیات و معارف اسلامی
رشته علوم و ارتباط اجتماعیرشته فلسفه
رشته فقه و حقوق اسلامیرشته فقه و اصول اسلامی
رشته حسابداری حسابرسیرشته حسابداری مالیاتی
رشته حسابداریرشته حقوق کنسولی
رشته مدیریت جهانگردی و هتلداریرشته جغرافیای انسانی
رشته جغرافیرشته کاردانی حسابداری
رشته کارشناسی معارف اسلامیرشته کتابداری
رشته مددکاری اجتماعیرشته مدیریت
رشته مدیریت بازرگانیرشته کاردانی بیمه
رشته مدیریت دولتیرشته کاردانی مدیریت بازرگانی
رشته کاردانی مدیریت صنعتیرشته مدیریت خاص
رشته مدیریت صنعتیرشته مطالعات خانواده
رشته علوم قضاییرشته علوم قرآن و حدیث
رشته علوم اقتصادی اقتصاد کشاورزیرشته علوم انتظامی
رشته کودکان استثناییرشته امور دفتری منشیگری
رشته کاردانی امور مالی و مالیاتیرشته مدیریت امور بانکی
رشته راهنمایی و مشاورهرشته روابط سیاسی
رشته روانشناسیرشته علوم سیاسی
رشته تربیت بدنی و علوم ورزشیرشته تربیت معلم قرآن مجید
رشته علوم تربیتیرشته تاریخ
رشته زبان و ادبیات عربیرشته زبان و ادبیات فارسی

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

انتخاب رشته دانشگاهی و همچنین مهارت و سواد شما در رشته تحصیلی خودتان معیار های بسیار مهمی برای آینده شغلی محسوب می شوند.

تا امروز رشته های روانشناسی، حقوق و مشاوره معمولا رشته های پرطرفداری بوده اند زیرا هم بازارکار گسترده ای دارند هم درآمد مناسبی ایجاد می کنند. در طرف مقابل برخی از رشته های که بسیار آکادمیک هستند مانند تاریخ و جغرافیا یا ادبیات، بازار کار آنچنان پر رونقی نداشته اند.

البته بسیاری از دانشجویان این رشته ها به آموزش و تدریس در رشته مورد علاقه خود می پردازند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

برخی رشته ها مانند حسابداری و مدیریت نیز حالت میانه دارند. یعنی حداقل شما نگرانی خاصی برای پیدا کردن شغل نخواهید داشت اما بیشتر شغل ها هم حالت کارمندی دارند و برای افزایش درآمد و سمت شغلی باید بیشتر تلاش کنید.

در آخر بهتر است اگر واقعا به رشته انسانی علاقه مند هستید نگرانی خاصی بابت آینده شغلی نداشته باشید زیرا بازار کار رشته انسانی رو به بهبود است و انتخاب رشته انسانی می تواند شما را به اهدافتان برساند.

با ارسال نظرات و پیشنهادات خود در جهت بهبود این مطلب به ما کمک کنید.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    خواهش می کنم عزیز. امیدوارم همیشه موید باشید.

  2. ناشناس گفت:

    واقعا مطالب خوب و کاملی داشت من خیلی لذت بردم ممنون از زحمات فراوانی که کشیدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *