logo-sm
ورود / ثبت نام

ایجاد انگیزه برای درس خواندن

آیا نزدیک ایام امتحانات شما است؟ آیا با انبوهی از کتاب‌های درسی مواجهید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم تا به خواندن این مقاله ادامه دهید. در این مقاله قصد داریم 10 راهکار اثبات شده‌ای را به شما پیشنهاد کنیم که توانسته باعث افزایش موفقیت دانش آموزان زیادی شود. شاید فکر کنید ایجاد انگیزه برای درس خواندن یک چیز عجیب و غریب است در صورتی که فقط برداشتن اولین قدم سخت است و بعد از آن می‌توانید خیلی سریع‌تر درس بخوانید و با موفقیت امتحاناتتان را پشت سر بگذارید. در صورتی که بخواهید خودتان را در آزمون آنلاین درسی رایگان محک بزنید می توانید به لینک آن مراجعه کرده و با حل 50 تمرین رایگان خود را بسنجید.

دلایلی که باعث می‌شود کارهایتان را به تعویق بیندازید کشف کنید

اولین قدم این است که دلیل به تعویق انداختن مطالعه خود را کشف کنید به‌عنوان مثال:

  • شاید فکر کنید تکالیف شما فراتر از حد توانایی‌هایتان است.
  • شاید فکر می‌کنید مطالعه کار خسته کننده‌ای است.
  • شاید می‌خواهید با انجام ندادن تکالیف خود با والدین یا معلمتان لج کنید.
  • شاید به دنبال بهترین زمان برای مطالعه هستید.
  • شاید فکر می‌کنید مطالعه کار طاقت فرسایی است و نمی‌دانید از کجا شروع کنید.

همه این موارد می‌توانند باعث به تعویق انداختن مطالعه شما شوند. اگر تشخیص دهید که چه عواملی باعث بروز این اتفاق شده خیلی راحت‌تر می‌توانید به خودتان کمک کنید.

کارهایتان را به قطعات خردتر تقسیم کنید

معمولاً حجم زیاد کارها باعث می‌شود تا آن‌ها را به تعویق بیندازیم. در این شرایط فقط تکه کردن به شما کمک می‌کند. هر چقدر کارهایتان را به تکه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید انجام آن‌ها برایتان راحت‌تر می‌شود. در این شرایط دیگر فکر نمی‌کنید که با یک کار ترسناک روبه‌رو هستید بلکه می‌دانید که همه کارها تحت کنترل شما هستند.

یک روال مطالعه برای خودتان ایجاد کنید

به منظور ایجاد انگیزه برای درس خواندن پیشنهاد می‌کنیم تا یک دوره مطالعاتی منظم برای خودتان ایجاد کنید. انسان ذاتاً یک موجود عادتی است. همان‌طور که عادت‌های بد را خیلی سریع یاد می‌گیرد، می‌تواند عادت‌های خوب را هم با کمی تمرین بیاموزد. عادت خیلی قدرتمند است. وقتی مطالعه تبدیل به یک عادت شود شما با آرامش کامل آن را انجام می‌دهید.

به خودتان پاداش دهید

هر بار که یک یا دو مورد از کارهایتان را انجام دادید با یک استراحت کوتاه به خودتان پاداش دهید. در تایم استراحت می‌توانید ۵ دقیقه بازی مورد علاقه‌تان را انجام دهید، ساز مورد علاقه‌تان را بنوازید آهنگ گوش کنید یا یک فیلم کوتاه ببینید.

به خودتان پاداش دهید - انگیزه برای درس خواندن - پلکان یادگیری

از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید نمرات خوبی بگیرید

تا به حال از خودتان پرسیدید که چرا به دنبال کسب بهترین نمره هستید! این دلایل می‌توانند در ایجاد انگیزه برای درس خواندن تأثیر گذار باشند به‌عنوان مثال اکثر دانش آموزان می‌گویند که:

  • می‌خواهم به دانش آموز منظم‌تر و متمرکزتری تبدیل شوم.
  • می‌خواهم یاد بگیرم که شخصیت و مهارت‌های خودم را توسعه دهم.
  • می‌خواهم وارد یک مدرسه یا دانشگاه خوب شوم.
  • می‌خواهم شغل خوبی در آینده داشته باشم.
  • می‌خواهم بدون حسرت زندگی کنم.
  • می‌خواهم در آینده به یک پدر یا مادر خوب تبدیل شوم.

شما هم می‌توانید لیست دلایل خودتان را بنویسید و آن را روی میز مطالعه‌تان قرار دهید؛ سپس هر بار که احساس عدم انگیزه کردید یک بار آن را بخوانید تا برای شروع دوباره حس و حال خوبی پیدا کنید.

برای خودتان یک نقشه ذهنی بسازید

حتماً تا به حال برای حفظ بهتر درس‌هایتان از خلاصه کردن استفاده کردید. هنگام خلاصه برداری شما اطلاعاتی که ساده‌تر و قابل فهم تر هستند را یادداشت می‌کنید. در نقشه ذهنی هم می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. برای ساخت نقشه ذهنی باید یک مکانی که به خوبی می‌شناسید را در ذهنتان تصور کنید، سپس در هر بخش آن مکان یک کلمه / موضوع یا مطلب را قرار دهید؛ به‌عنوان مثال وقتی وارد حیاط می‌شوید چه موضوعی به خاطرتان می‌آید. این کار باعث می‌شود تا برای هر درسی یک نقشه ذهنی داشته باشید و اطلاعاتی که حفظ کردید را به راحتی فراموش نکنید.

کارهای خسته کننده را جالب‌تر کنید

اگر به دنبال ایجاد انگیزه برای درس خواندن هستید حتماً موضوعات خسته کننده را برای خودتان سرگرم کننده تر کنید؛ به‌عنوان مثال از خودتان بپرسید که این موضوع را چه کسی کشف کرد، این شخص چه مشکلی را حل کرد یا این موضوع چه تأثیری در جهان داشت.

فقط حفظ نکنید

مشکل اکثر دانش آموزان این است که به جای درک کردن درس به دنبال حفظ کردن آن هستند. این موضوع باعث می‌شود تا مطالبی که خواندند را سریع‌تر فراموش کنند. هر چقدر شما مقاطع تحصیلی بیشتری را پشت سر بگذارید مجبورید تا ارتباطات میان مفاهیم مختلف را بهتر درک کنید. این موضوع مستلزم آن است که هنگام یادگیری اولیه آن‌ها را به درستی به خاطر سپرده باشید.

تکنیک پومودورو را یاد بگیرید

تکنیک پومودورو به‌صورت زیر است:

  • برنامه درسی خودتان را مشخص کنید.
  • تایمر را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • در این بازه زمانی فقط درس بخوانید.
  • وقتی تایمر زنگ زد مطالعه را متوقف کنید.
  • این موضوع را روی کاغذ علامت بزنید.
  • بعد از اینکه ۴ علامت کشیدید، می‌توانید بین ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید سپس این مراحل را مجدداً تکرار کنید.
  • بعد از اینکه ۴ پومودور را پشت سر گذاشتید ۱۵ الی ۳۰ دقیقه استراحت کنید.

مغزتان را ورزش دهید

مغز مانند یک ماهیچه است. همان‌طور که با ورزش فیزیکی جسمتان را سالم نگه می‌دارید با ورزش ذهنی هم باید مغزتان را سالم نگه دارید. با یادگیری مهارت‌های مختلف، خواب به موقع و تغذیه سالم می‌توانید مغز قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتری داشته باشید.

کلام آخر درباره راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

علی رغم اینکه در این مقاله راهکارهای ایجاد انگیزه Motivation برای درس خواندن را با یکدیگر بررسی کردیم اما فراموش نکنید که لزوماً نباید همیشه انگیزه داشته باشید. هیچ کس در دنیا وجود ندارد که همیشه انگیزه داشته باشد؛ پس در صورت بی‌انگیزگی احساس گناه نکنید فقط به خودتان زمان دهید سپس از تکنیک‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم استفاده کنید تا به اهدافتان برسید.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    سلام زهرا جان. خیلی خوشحالم که راضی بودی از مقاله. موفق باشی عزیزم.

  2. Zahra گفت:

    سلام ممنون واقعا راهکار های خوبی بود ممنونم 🌸🌸🌷🌷 بهم کمک کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *