logo-sm
ورود / ثبت نام

روش های نادرست مطالعه

روش های نادرست مطالعه بیش از اینکه برایتان فایده داشته باشند، به کیفیت مطالعه و نتیجه کنکور شما آسیب می‌رسانند. بدون شک نمی‌خواهید پس از سال‌ها تلاش برای رتبه گرفتن در کنکور و قبولی در رشته دلخواهتان، با عادات مطالعه ناسالم تیشه به ریشه آینده خود بزنید! پس اگر می‌خواهید از این روش‌ها آگاه باشید و با ترک کردن آن‌ها، یک گام بزرگ از رقیب‌هایتان جلوتر بیفتید، لطفاً تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

برای آمادگی در درسها می توانید از آزمون آنلاین رایگان پلکان یادگیری استفاده نمایید و 50 تمرین رایگان حل کنید و نتیجه را ببینید!

روش های نادرست مطالعه کدامند؟

9 روش نادرست مطالعه که باید بدانید عبارتند از:

1.   بی‌برنامه و بی‌نظم درس نخوانید

بی‌برنامگی و بی‌نظمی یکی از مهم‌ترین روش های نادرست مطالعه است که بسیاری از داوطلبان کنکور را ناخواسته درگیر خود می‌کند. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از درس خواندن خود بگیرید، لازم است برنامه مطالعاتی منظمی داشته باشید. یک برنامه خوب برنامه‌ای است که نقاط قوت و ضعفتان را به خوبی پوشش دهد و به سه بخش بلندمدتِ یک‌ساله، میان‌مدتِ سه‌ماهه و کوتاه‌مدتِ هفتگی و روزانه تقسیم‌بندی شود. یک روز مطالعه با برنامه بسیار مؤثرتر از یک ماه مطالعه بی‌نظم و بی‌برنامه است. ضمناً شب‌امتحانی هم نباشید و درس‌هایتان را بودجه‌بندی کنید.

2.    موبایل و عوامل حواس‌پرتی را کنار دستتان نگذارید

یکی از روش های نادرست مطالعه این است که گوشی موبایل خود را کنار دستتان بگذارید و با هر آلارم و پیامکی، سریع به سراغ آن بروید. فراموش نکنید که موبایل‌ها جوری طراحی شده‌اند که برای شما جذاب به نظر برسند و تمرکز و وقت مفید شما را از آنِ خود کنند. پس اگر می‌خواهید با تمرکز درس بخوانید، بهتر است در ساعات مطالعه‌تان گوشی را خاموش کنید، داخل کمد قرار دهید و درب کمد را نیز قفل کنید.

3.    با ذهنی خسته و آشفته شروع به مطالعه نکنید

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از مطالعات خود بگیرید، لازم است ذهنتان را آزاد نگه دارید. سعی کنید ذهن خود را با دنبال کردن اخبار و مطالب بی‌سود و فایده شبکه‌های اجتماعی خسته نکنید تا هنگام مطالعه برای کنکور بتوانید از تمام ظرفیت ذهنتان برای یادگیری مطالب استفاده کنید. پس از این به بعد توجه ویژه‌ای را نسبت به سلامت ذهن خود داشته باشید.

حتما بخوانید: افزایش تمرکز در مطالعه کنکور

4.    بی‌وقفه و بدون استراحت مطالعه کردن، هنر نیست

بعضی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که بی‌وقفه مطالعه کردن و از خواب و خوراک زدن، نشانه سخت‌کوشی و موفقیت است. غافل از اینکه این کار یکی از بدترین روش های نادرست مطالعه محسوب می‌شود و در بلندمدت به سلامتی جسمی و روانی نیز آسیب می‌رساند. همان‌طور که برای قطع کردن یک درخت تنومند لازم است تبر خود را تیز کنیم، برای یادگیری عالی دروس نیز لازم است به ذهن خود استراحت بدهیم. استراحت ذهنتان را شفاف می‌کند و نیروی کافی را برای یادگیری بهتر به آن می‌بخشد.

روش های نادرست مطالعه - بی وقفه و بدون استراحت مطالعه کردن - پلکان یادگیری

5.   وسواس به خرج ندهید و دوباره‌خوانی نکنید

وسواسی خواندن و دوباره و چندباره خوانی کردن نیز یکی دیگر از روش های نادرست مطالعه است. هرگاه مطلبی درسی را می‌خوانید، به خودتان قول بدهید که تنها یک‌بار و با دقت کافی آن را بخوانید. دوباره و چندباره خوانی نه‌تنها به یادگیری بهتر شما کمک نمی‌کند، بلکه کیفیت یادگیری شما را نیز پایین می‌آورد. پس یک‌بار بخوانید، درست بخوانید.

6.   از تغذیه صحیح و خواب کافی غافل نشوید

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: عقل سالم در بدن سالم است! یکی از روش های نادرست مطالعه که این روزها در میان بعضی از دانش‌آموزان باب شده، غافل شدن از خواب و خوراک است. پیش‌تر نیز بیان کردیم که این کار نه‌تنها نشانه سخت‌کوشی نیست، بلکه نشانه غفلت از سلامتی بوده و جسم و روان شما را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. پس برای اینکه بتوانید مطالعه باکیفیتی داشته باشید، حتماً به طور میانگین ۸ ساعت در روز بخوابید و از مواد غذایی مقوی نیز استفاده کنید.

7.   صرفاً روخوانی نکنید و خلاصه‌برداری را جدی بگیرید

فراموش نکنید که روخوانی کردن، شما را به جایی نمی‌رساند! حتماً شنیده‌اید که کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است. یکی دیگر از روش های نادرست مطالعه این است که تصور کنید درس خواندن همان روخوانی کردن است. یادتان باشد که هنگام مطالعه حتماً نکات مهم درسی را به صورت کلمات کلیدی خلاصه‌نویسی کنید و هر چند مدت یک‌بار آن‌ها را مرور کنید. همین کار به ظاهر ساده شما را حسابی جلو می‌اندازد، کافی است فقط امتحان کنید!

8.   در رختخواب یا در حال قدم زدن مطالعه نکنید

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از مطالعه دروس خود بگیرید، لازم است مکان مناسبی را به درس خواندن اختصاص دهید. رختخواب جای خواب و استراحت است. اگر بخواهید در رختخواب دراز بکشید و درس بخوانید، چیزی نمی‌گذرد که با خمیازه و خواب‌آلودگی مواجه می‌شوید. خواندن در حین راه رفتن هم روش خوبی نیست، زیرا نمی‌توانید تمرکز کافی داشته باشید. پس بهتر است خیلی شیک و تمیز پشت میز مطالعه خود بنشینید و در آرامش و سکوت درستان را بخوانید.

9.   ساعات مطالعه خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از مخرب‌ترین روش های نادرست مطالعه این است که بیایید ساعات مطالعه خود را با دوستانتان مقایسه کنید. یادتان باشد که هنگام آمادگی برای کنکور، کیفیت مطالعه بسیار مهم‌تر از ساعت مطالعه است. شاید دوستتان ده ساعت مطالعه کند، اما به اندازه پنج ساعت مطالعه مفید Useful reading دوست دیگرتان نتیجه نگیرد. پس به جای رقابت بر سر افزایش ساعت مطالعه، تلاش کنید کیفیت مطالعه و یادگیری خود را بالا ببرید تا در کنکور و آزمون‌ها حسابی خوش بدرخشید.

سخن پایانی

در این مطلب انواع روش های نادرست مطالعه را به زبان ساده توضیح دادیم. با آگاهی از این روش‌ها می‌توانید تاثیر چشمگیری روی نتیجه نهایی کنکور خود بگذارید و با سلامتی و شادابی کامل، رشته دلخواه خود را قبول شوید. اگر در این زمینه تجربه یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه با ما و دیگر دانش‌آموزان در میان بگذارید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *