logo-sm
ورود / ثبت نام

طراحی آزمون آنلاین ریاضی

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و مجازی شدن کلاس‌های مدارس و دوره های آموزشی، آزمون‌های آن‌ها نیز عمدتاً به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود که این موضوع دغدغه‌ی نحوه‌ی طراحی آزمون‌های دروس مختلف را نیز به همراه داشته است. آزمون‌های آنلاین درس ریاضی نیز از این جریان مستثنی نیستند و در واقع چالش اصلی طراحی آزمون اینترنتی ریاضی وجود شکل‌های هندسی متنوع، علائم ریاضی مختلف مانند انتگرال، سیگما، رادیکال و … و حروف لاتین و غیرفارسی در بیشتر سوالات و پاسخ ها می‌باشد.

همانطور که پیداست انتقال یک مسئله‌ی ریاضی به فضای مجازی بدون انتقال اَشکال و نمادهای بکار رفته در آن کاملا غیرممکن می‌باشد. بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در طراحی آزمون‌های آنلاین به خصوص آزمون آنلاین ریاضی، از ابزارهایی استفاده شود که همه‌ی جوانب طراحی یک آزمون آنلاین استاندارد در آن در نظر گرفته شده باشد و فرآیند انتقال سوالات از برگه‌ی کاغذ به محل نمایش آن در فضای آنلاین، بدون مشکل و با سرعت بالا صورت پذیرد.

روش های طراحی استاندارد آزمون آنلاین ریاضی

برای طراحی یک آزمون آنلاین ریاضی استاندارد به طور کلی به دو روش می‌توان کلیه نمادها و شکل‌های هندسی را به فضای آزمون آنلاین انتقال داد:

روش اول: استفاده از تصویر مسئله

در این روش باید از ابزاری برای طراحی سوال استفاده کنیم که امکان بارگذاری عکس را برای ما فراهم کند و همچنین اجازه دهد که تصاویر مورد نظرمان در هرکجای صفحه که نیاز است قرار گیرد. برای مثال در سوالات چهار گزینه‌ای امکان قرار گیری تصاویر در گزینه ها وجود داشته باشد. با استفاده از این ابزار می‌توان تصویر تمام نمادها و شکل های هندسی ریاضی موردنظر را از قبل تهیه و در سوالات موردنظر آن‌ها را بارگزاری نمود. این روش ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از جمله مشکل عدم بارگیری کامل تصاویر که احتمالاً برای بسیاری از آزمون دهندگان استرس‌زا خواهد بود یا مشکل تغییر و به هم خوردن ابعاد تصاویر که این مورد برای طراح و آزمون دهنده می‌تواند آزار دهنده باشد.

طراحی آزمون آنلاین ریاضی

روش دوم: استفاده از ابزار مناسب برای طراحی آزمون آنلاین ریاضی

روش دوم استفاده از ابزاری برای طراحی آزمون (آزمون ساز) است که در آن ویژگی های منحصر به فرد و پشتیبانی‌های لازم برای طراحی یک آزمون ریاضی به صورت استاندارد و جامع وجود داشته باشد. این روش مشکلات روش قبلی را ندارد و درضمن به خاطر نبودن تصویر بارگذاری شده در سوالات، وضعیت ظاهری و یک‌دستی آزمون نیز به مراتب بهتر خواهد بود.

حتما بخوانید: اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین چگونه است؟

معیارهای انتخاب ابزار طراحی آزمون آنلاین درس ریاضی

درنهایت برای طراحی یک آزمون ریاضی مناسب پیشنهاد می‌شود قبل از هر انتخابی آزمون ساز آنلاین طبق معیارهای زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • امکانات مربوط به رسم اشکال هندسی
  • امکان نوشتن اعداد و متن روی تصاویر و شکل‌ها
  • امکان بارگذاری تصاویر در موقعیت های مختلف سوال
  • پشتیبانی از زبان انگلیسی
  • استفاده از علائم و حروف لاتین و یونانی
  • امکان استفاده از علائم مختلف ریاضی از قبیل انتگرال، رادیکال، توان، کسر و …
  • امکان رسم انواع نمودارها و دستگاه‌های مختصات
  • امکان رسم جدول در ابعاد مختلف

لازم به ذکر است که امکانات گفته شده چنان‌چه برای آزمون دهندگان نیز فراهم باشد، ارزش ابزار مورد بررسی بیشتر خواهد بود، چرا که در این صورت فرآیند پاسخ دادن به سوالات می‌تواند کاملاً در فضای مجازی صورت ‌گیرد و پاسخ‌های جمع آوری شده از لحاظ بصری یکسان خواهند بود. همچنین به دلیل فراهم شدن این امکانات برای پاسخ دهندگان، طراح امکان طرح سوالات متنوع‌تری را بدون داشتن دغدغه‌ی نحوه‌ی پاسخ‌دهی به آنان خواهد داشت.

با رعایت همه‌ی این موارد و استفاده از ابزارهای در دسترس می‌توان آزمون آنلاینی طراحی و برگزار کرد که شباهت زیادی با آزمون های حضوری داشته باشد و این آزمون از لحاظ کیفیت و ابزارهای پاسخ‌دهی از یک آزمون حضوری نیز فراتر رود.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را به صورت کامنت در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *