logo-sm
ورود / ثبت نام

معرفی رشته اقتصاد، بررسی شرایط قبولی و درآمد در ایران

معرفی رشته اقتصاد، بررسی شرایط قبولی و درآمد در ایران - پلکان یادگیری

همه چیز درباره رشته اقتصاد: رشته اقتصاد، علم تخصيص بهينه منابع است. منابعي كه كم يا محدود هستند. این رشته در مورد تئوری های اقتصاد میباشد و در مراكز آموزش عالي تحت عنوان رشته اقتصاد ارائه مي‌شود.

علم اقتصاد، علم اجتماعی است که با تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات سروکار دارد. یکی از رشته هایی گروه انسانی رشته اقتصاد است که می توان گفت طرفدارهای خاص خودش را دارد اما به دلیل شناور بودن این رشته امکان ورود به این رشته از گروه تجربی و گروه ریاضی هم است. این رشته در هر جای دنیا و ایران بسیار پر اهمیت است و جایگاه شغلی خوبی دارد. می توان اقتصاد را  به دو اقتصاد کلان و اقتصاد خرد تقسیم کرد که اقتصاد کلان به بررسی رفتار اقتصادهای کلی در مقیاس منطقه ای، بین المللی و اقتصاد خرد به بررسی مصرف کنندگان و مشاغل می پردازد.

اقصاد دانان بررسی می کنند که چگونه افراد، مشاغل، دولت ها و ملت ها در تخصیص منابع برای برآورده کردن خواسته ها و نیازهای خود تصمیم گیری کنند، تلاش می کنند تا تعیین کنند که چگونه این گروه ها باید برای دستیابی به حداکثر بازده ی خود تلاش کنند. اقتصاددانان در حقیقت کارهای تحقیقاتی، تجزیه و تحلیل داده ها، پایش روند های اقتصادی انجام می دهند. آن ها روند بازار مثل هزینه های انرژی، تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، چرخه های کاری، مالیات و سطح اشتغال را تفسیر و پیش بینی می کنند. آن ها اغلب روندهای تاریخی را مطالعه می کنند و از آن ها برای پیش بینی استفاده می کنند. اقتصاددانان تحقیق و تحلیل داده ها را با استفاده از انواع برنامه های نرم افزاری انجام می دهند.

برای پیشرفت تحصیلی خود می توانید در آزمون آنلاین پلکان یادگیری شرکت نمایید و نتیجه را ببینید.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

cta banner

مقاله مرتبط در این زمینه را هم بخوانید: زیرشاخه های رشته انسانی

به طور کلی اقتصاددانان موارد زیر را انجام می دهند:

  • تحقیق روی موضوعات اقتصادی
  • انجام نظرسنجی ها و جمع آوری داده ها
  • راهنمایی در مورد موضوعات اقتصادی مشاغل، دولت ها و افراد
  • پیشنهاد راه حل هایی برای مشکلات اقتصادی
  • تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل های ریاضی ، تکنیک های آماری و نرم افزار
  • ارائه نتایج تحقیق را در گزارش ها ، جداول و نمودارها
  • روند بازار را تفسیر و پیش بینی می کنند.

دانش آموزان رشته انسانی در دبیرستان این موضوع را می دانند که اکثر دروس حفظی هستند مثل درس اقتصاد، فلسفه، تاریخ مکاتب، روانشناسی، جامعه شناسی، منطق و دیگر دروس تخصصی. اما این موضوع دلیل نمی شود که چون بیشتر دروس حفظی هستند، بقیه درس ها را رها کنند.

دانشجویان رشته اقتصاد حتما باید در دروس ریاضی هم قوی باشند تا بتوانند در این رشته موفق شوند. دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی نیز علاقه‌مند باشد و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از اجتماعی است و زنجیره اجتماعی نیز به هم مرتبط است.

توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته اقتصاد - پلکان یادگیری

شرایط قبولی در رشته اقتصاد

رشته اقتصاد از رشته های پرطرفدار در کنکور انسانی است و طرفدار های خاص خود را دارد. قبولی آن از طریق شرکت در کنکور سراسری ممکن است. رشته اقتصاد به دلیل شناور بودن، امکان ورود به آن از گروه تجربی و گروه ریاضی هم است. این رشته در هر جای دنیا و ایران بسیار پر اهمیت است و جایگاه شغلی خوبی دارد.

بهترین دانشگاه های این رشته به ترتیب عبارت اند از:

دانشگاه تهران، دانشگاه ارومیه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا همدان.

این رشته هر ساله در دانشگاه های سراسری، آزاد و پردیس بین الملل ارائه می شود.

رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای 6 گرایش اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد پول و بانکداری است که هر 3 گروه آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی مجاز به انتخاب رشته در همه گرایش ها هستند.  اما گرایش اقتصاد نظری قابل انتخاب توسط دانش آموزان گروه انسانی نیست

این گرایش های ذکر شده تنها در 30 واحد درسی با هم تفاوت دارند و دانشجویان در هنگام تحصیل می توانند 9 واحد اختیاری را از گرایش های دیگر انتخاب کنند و چون دانشجويان مي‌توانند 9 واحد اختياري خود را از شاخه ديگر انتخاب كنند، تفاوت قابل توجهی بين شاخه‌هاي مختلف اين رشته وجود ندارد.

  • شاخه اقتصاد نظری

پایه و اساس اصلی تئوری‌های اقتصادی مانند اقتصاد ریاضی و اقتصاد سنجی در شاخه اقتصاد نظری مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد؛ پس این شاخه بیشتر جنبه انتزاعی و تئوری دارد و تأکید آن بر روی تئوری‌های ریاضی است و دانشجوی اقتصاد نظری زیاد در مورد تجارت مطالعه نمی‌کند.

  • شاخه اقتصاد بازرگانی

در این شاخه، دانشجویان با جنبه‌های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی و کاربردهای آن، قوانین و مقررات مالیات در ایران، انواع حسابرسی و اصول حسابداری آشنا می‌شوند و با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری و متدهای کمی، تعیین خط مشی مطلوب را در مسائلی که یک مدیر با آن مواجه می‌شود، می آموزند.

  • شاخه اقتصاد صنعتی

در این شاخه دانشجویان با گذراندن واحدهایی با ساختار بازرگانی بین‌المللی، بازار صنعت، منافع و مضرات انحصار، سیاست رقابت، منافع مصرف‌کننده، هزینه‌ها و حقوق و مقررات کاری که تنظیم‌کننده روابط بین کارگران و کارفرمایان است آشنا می‌شوند.

  • شاخه اقتصاد کشاورزی

در شاخه اقتصاد کشاورزی دانشجویان با محصولات کشاورزی و زمین و زراعت سر و کار دارند چون بازار محصولات کشاورزی در خیلی از موارد، پیوستگی تولید را ندارد و عواملی مثل آب و هوا و خاک در آن اثر می‌گذارد،پس به مطالعه تخصصی و ویژه‌ای نیازمند است؛ یعنی کارشناس اقتصادی این بخش باید علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی علم اقتصاد، با مسائل کشاورزی از قبیل تولید کشاورزی و بازارهای محصولات کشاورزی آشنایی داشته باشد.

  • شاخه اقتصاد پول و بانکداری

دانشجویان در شاخه اقتصاد پول و بانکداری با چگونگی عملکرد بانک‌های داخلی و خارجی، اسناد اعتباری ارزی سیاست‌های پولی و مالی تحت عنوان مهم‌ترین سیاست‌های ثبات اقتصادی و چگونگی تجزیه و تحلیل صورت حساب‌های مالی آشنا می‌شوند.

  • شاخه اقتصاد حمل و نقل

دانشجویان در شاخه اقتصاد حمل و نقل، با مفاهیم و ویژگی های اقتصادی حمل و نقل ، روش های حمل و نقل سنتی و مدرن ، انتخاب وسیله ارزیابی خدمات حمل و نقل ، ارزشیابی طرح ها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی آشنا می شوند. در این گرایش همچنین نکات ویژه ای در خصوص حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی ، خطوط و لوله های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد.

دروس مشترک در همه شاخه‌های علوم‌ اقتصادی:

زبان خارجه تخصصیاصول سازمانی و مدیریت
حقوق تجارتمبانی جامعه‌شناسی
ریاضیاتآمار
روش تحقیقاصول حسابداری
جغرافیای اقتصادی ایراناقتصاد خرد
اقتصاد کلانپول و بانکداری
مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلامنظام‌های اقتصادی
تجارت بین‌المللاقتصاد توسعه
اقتصاد ایران 

دروس تخصصی اقتصاد نظری

اقتصاد کشاورزی, اقتصاد مديريت, اقتصاد رياضی, اقتصاد سنجی, تاريخ عقايد اقتصادي, برنامه‌ريزی اقتصادی, اقتصاد منابع .

دروس تخصصي اقتصاد بازرگانی

اقتصاد مديريت, روش‌های مقداری در بازرگانی, مديريت توليد, ارزيابی طرح‌هاي اقتصادی, حسابداری شركت‌ها, حسابداری صنعتی, اصول بازاريابی, اصول بيمه, مدیریت مالی.

دروس تخصصی اقتصاد صنعتی

اقتصاد صنعتی،حسابداری شرکت‌ها،حسابداری صنعتی، اقتصاد منابع، مدیریت تولید، ارزیابی طرح‌های اقتصادی، اقتصاد سنجی، حقوق کار و روابط صنعتی، پژوهش عملیاتی

دروس تخصصی اقتصاد پول و بانكداری

عمليات بانكی داخلی, عمليات بانكی خارجی, سياست‌هاي پولی و مالی, بانکداری اسلامی, روش‌های مقداری در بازرگانی, سازمان‌های پولی و مالی بين‌المللی, حسابداری شركت‌ها, تجزيه و تحليل صورت‌های مالی, ارزيابی طرح‌های اقتصادی, تامین منابع مالی و بورس اوراق بهادار, مديريت مالی.

دروس تخصصی اقتصاد كشاورزی

اقتصاد كشاورزی, توسعه و سياست كشاورزی, اقتصاد منابع, اقتصاد سنجی, ارزيابی طرح‌های اقتصادی, بازاريابی محصولات كشاورزی, مديريت مزرعه, جامعه‌شناسی روستايی, پژوهش عملياتی.

دانشجویان رشته ی علوم اقتصادی در مقطع کارشناسی تنها برخی از مباحث پایه را مطالعه می کنند که خیلی مناسب برای بازار کار نیست. به همین خاطر دانشجویان دارای مدرک کارشناسی نباید توقع داشتن کار تخصصی را بعد از فارغ التحصیلی خود داشته باشند. این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در وزارت صنایع؛ بانک مرکزی، بخش مالیات، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای کارهایی مانند نوشتن مدل های اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی سازمان و … مشغول به کار شوند.

دانشجویان فارغ التحصیل رشته اقتصاد Economics major بسیار ذهن باز و تحلیل گری دارند، به همین خاطر می توانند با برنامه ریزی دقیق و مشاوره از دیگران در حوزه های شغلی غیر مرتبط هم آینده شغلی خوبی داشته باشند.

فرصت های شغلی در ایران

فرصت های شغلی این رشته خوب است و چشم انداز شغلی برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا که مهارت های تحلیلی قوی و تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری دارند بسیار بهتر است. پس، دانشجویان دارای مدرک کارشناسی باید تلاش بیشتری برای پیدا کردن شغل داشته باشند.

اقتصاددانانی که برای شرکت ها کار می کنند به مدیران و تصمیم گیران کمک می کنند تا درک کنند که اقتصاد چگونه روی تجارت آنها تاثیر خواهد گذاشت. به طور خاص، اقتصاددانان ممکن است موضوعاتی مانند تقاضای مصرف کننده و فروش را تجزیه و تحلیل کنند تا یک شرکت بتواند سود خود را به حداکثر برساند. اقتصاددانان همچنین در سازمان های بین المللی، شرکت های تحقیقاتی و اتاق های فکر فعالیت می کنند که در آن جا موضوعات مختلف اقتصادی را مطالعه و تحلیل می کنند. تحلیل ها و پیش بینی های آنها اغلب در روزنامه ها و مجلات منتشر می شود.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

فارغ التحصیلان رشته  اقتصاد دارای مدارک تحصیلی بالا، تجربه کاری خوب، نگاه کارشناسانه عالی حتما می توانند در وزارت خانه های خوبی مشغول به کار شوند و به طور متوسط ماهانه 9 میلیون تومان حقوق دریافت کنند. افرادی که در خارج ازاین حوزه ولی به صورت کارمندی استخدام بخش های دولتی می شوند، با توجه به سمت کاری، حقوق مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند. برای مشارکت در این مطلب می توانید نظرات خود را در بخش فرم زیر برای ما ارسال کنید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

 
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *