logo-sm
ورود / ثبت نام

معرفی رشته پزشکی، بررسی شرایط و بازار کار

معرفی رشته پزشکی، بررسی شرایط و بازار کار - پلکان یادگیری

دانش آموزانی که قصد دارند در رشته پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند باید دانش بیشتری نسبت به ارزش و اهمیت این شغل و همچنین وظایف و مسئولیت های شغلی آینده شان داشته باشند تا بتوانند هم انتخاب درست تری داشته باشند و هم در راستای صحیح تری خدمت رسانی کنند. در این مقاله علاقه مندی ها و توانایی های لازم برای موفقیت در رشته پزشکی را بررسی می کنیم و شرایط تحصیلی و شغلی این رشته را نیز بیشتر واکاوی خواهیم کرد.

رشته پزشکی از نگاه برخی از دانش آموزان، شبیه قیف برعکسی است که ورود به آن دشوار و خروج از آن ساده است؛ درحالی که یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه و تحقیق را در حد بسیار گسترده داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو علاقمند و کوشا باشد ، به احتمال زیاد حتی در اخذ مدرک پزشکی عمومی هم دچار دشواری خواهد شد چون دوره تحصیل طولانی و مباحث درسی بسیار حجیم و گسترده هستند.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

برای موفقیت در رشته پزشکی ویژگی های گسترده ای را می توان برشمرد. به طور مثال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در این رشته هر چقدر روحیه قدرتمند تری داشته باشید و حساسیت کمتری داشته باشید عملکرد بهتری خواهید داشت و می توانید بهتر مسائل را حل کنید.
  • علاقه مند به یادگیری و تحقیق باشید.
  • توانایی برخورد و گفت و گو با بیمار را داشته باشید.
  • توجه و دقت بالایی داشته باشید و از کنار مسائل به راحتی عبور نکنید.
  • قدرت تصمیم گیری بالایی داشته باشید.
  • روابط اجتماعی خوبی داشته باشید.
  • راز دار باشید.
  • پر تلاش باشید.

ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های لازم برای موفقیت در رشته پزشکی - پلکان یادگیری

معرفی دوره‌های تحصیل در رشته پزشکی

در حال حاضر نظام آموزشی پزشکی عمومی شامل 4 دوره است:

  • علوم پایه
  • فیزیوپاتولوژی
  • کارآموزی بالینی
  • کارورزی بالینی

دوره اول : علوم پایه

دوره علوم پایه اولین دوره آموزش پزشکی است. در این دوره سعی بر این است دانشجو با علوم پایه ای مورد نیاز برای مرحله ی بالینی آشنا شود. دوره علوم پایه تقریبا 2.5 سال و معادل 5 ترم تحصیلی است. در این دوره دانشجو باید 91 واحد دروس اختصاصی و عمومی را بگذراند. پس از گذراندن این دوره دانشجو باید در آزمون جامع علوم پایه شرکت کند.

آزمون جامع علوم پایه شامل 200 سوال از مباحث تدریس شده در 5 ترم اول است و دانشجو برای ورود به دوره فیزیوپاتولوژی ملزم به شرکت در این آزمون و کسب حداقل 90 نمره است.

دوره دوم : فیزیوپاتولوژی

این دوره شامل ترم 6 و 7 پزشکی است که بیشتر کلاس ها در دانشکده ها و گاها در بیمارستان برگزار می شود. پس از پایان این دوره دانشجو باید حداقل معدل 12 از 20 را در دروس مذکور اخذ کرده باشد تا بتواند وارد دوره بعدی شود.در غیر این صورت دانشجو باید مجددا در دروسی که نمره زیر 12 دارد امتحان بدهد. این دوره شامل 31 واحد درسی است و عمده مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل می شود.

در این دوره دانشجو شیوه شرح حال گیری از بیمار و معاینه کردن را می آموزد و تغییرات ایجاد شده در سزح بافتی ناشی از بیماری های هر ارگان را نیز مورد بررسی قرار می دهد. کاربرد دارو ها را در بیماری های مختلف می شناسند و مکانیسم عملکرد دارو ها را نیز می آموزد. در انتهای این دوره، جشن روپوش سفید برگزار می شود و دانشجویان لباس پزشکی به تن می کنند.

دوره سوم : کارآموزی بالینی یا استاژری

در این دوره قرار است دانشجویان آموخته های خود در دوره قبلی را با یافته های بالینی از بیماران در بیمارستان تطبیق دهند و با بهره گیری از روش های مناسب بیماری را تشخیص دهند و اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

این دوره که بعد از فیزیوپاتولوژی قرار دارد، شامل 95 واحد درسی است که در طی 21 ماه ارائه می شود. نمره قبولی در دوره کارآموزی بالینی 12 از 10 است و معدل کل این دوره نیز باید حداقل 14 باشد؛ درغیراین صورت دانشجو باید دروسی را که در آن ها نمره کمتر از 14 کسب کرده دوباره بگذراند تا معدل به بالای 14 برسد.

در پایان این دوره امتحان پیش کارورزی (پره انترنی) برگزار می شود و شرط ورود به دوره بعد است. درصورت عدم کسب نمره قبولی در این امتحان، حداکثر 4 مرتبه به فاصله هر 6 ماه یکبار، دانشجو می تواند دوباره در این امتحان شرکت کند.

 

 

دوره چهارم : کارورزی بالینی یا اینترنی

دوره کارورزی بالینی یا همان اینترنی آخرین دوره آموزش پزشکی است. در این دوره دانشجویان به مدت 18 ماه 64 واحد درسی را می گذرانند.

این 18 ماه به صورت زیر تقسیم می شود:

  • داخلی 4 ماه
  • جراحی 3 ماه
  • کودکان 3 ماه
  • زنان 2 ماه
  • چشم- گوش- روانی- بهداشت- پوست- عفونی- قلب و اعصاب هر کدام 1 ماه

این دوره دانشجویان مسئولیت معاینه بیماران، تشخیص بیماری و اقدامات درمانی را در بیمارستان زیر نظر استادان بر عهده خواهند داشت تا بتوانند بطور مستقل به درمان بیماران بپردازند و آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند. در پایان این دوره دانشجویان باید کار بر روی 6 واحد پایان نامه خود را آغاز کنند. دانشجویان پس از قبولی در آزمون صلاحیت بالینی که به تازگی وضع شده است فارغ التحصیل می شوند.

لازم به ذکر است که در این مقطع دانشجو دارای مهر پزشکی است و باید بعضی شب ها در شیفت شب بیمارستان فعالیت کند. با توجه به نیاز کشور به نیروی پزشکی وزرات بهداشت از قبول شدگان جهت انجام خدمت رایگان تعهد می گیرد و آن دسته از فارغ التحصیلان هم که از سربازی معاف هستند موظف هستند مدت زمان خاصی را در مناطق مورد نظر خدمت رسانی کنند.

کارورزی بالینی یا اینترنی در رشته پزشکی - پلکان یادگیری

برخی از  سختی های این رشته به شرح زیرند:

  • از دید دانشجویان بیشتر سختی رشته‌ی پزشکی از زمانی است که به عنوان کارورز به مدت یک سال و نیم در بیمارستان مشغول به فعالیت می شوند. زیرا دوره‌ی کارورزی شیفت‌های شب زیادی دارد و مسئولیت‌های زیادی بر دوش یک انترن است.
  • استرس کاری پزشک زیاد است و تمام مسئولیت بیمار بر عهده پزشک می‌باشد و در صورت بروز هر مشکلی پزشک باید پاسخگو باشد.
  • همچنین طرح در مناطق محروم نیز از مشکلات دیگر این رشته است زیرا مدیریت تمام بیماران بر عهده پزشک است و استادی برای راهنمایی وجود ندارد.

با توجه به تورم و افزایش قیمت های صورت گرفته می توان گفت درآمد پزشک عمومی متناسب با تورم صورت نگرفته است. از طرفی بازار کار در مراکز استان ها و شهر های خیلی بزرگ به دلیل تعداد زیاد پزشکان آنچنان رونق سابق را ندارد.

هرچند که بازار کار در شهرستان ها هنوز خوب است و  همچنین بازار کار متخصصان این رشته تقریبا در همه شهر ها مطلوب است اما با توجه به برخی از افزایش ظرفیت ها در جذب دانشجویان وضعیت آینده بازار کار این رشته به راحتی قابل حدس زدن نیست.

سوالات متدوال درباره رشته پزشکی:

از جمله سوالاتی که درباره رشته پزشکی پرسیده می شود عبارتند از:

1- چقدر طول می‌کشد تا پزشک بشوم؟

پاسخ : به طور عمومی، تحصیلات پزشکی شامل دوره دانشجویی حدوداً 5-6 سال، دوره پیشکاروری (internship) 1 سال، و سپس دوره تخصصی (residency) که معمولاً 3 تا 7 سال است، می‌باشد.

2- آیا می‌شود در پزشکی بدون اخذ مدرک تخصصی فعالیت کرد؟

پاسخ : بله، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پزشکی و دریافت مدرک عمومی پزشکی (MD یا MBBS)، پزشک می‌تواند به عنوان پزشک عمومی فعالیت کند. اما برای تخصص‌های خاصتر مانند جراحی، داخلی، زنان و زایمان و… نیاز به اخذ مدرک‌های تخصصی از طریق دوره‌های تخصصی (residency) و امتحانات مربوطه وجود دارد.

3- اختصاصی‌ترین رشته در رشته پزشکی چیست؟

پاسخ : یکی از اختصاصی‌ترین رشته‌ها در رشته پزشکی جراحی قلب و عروق می‌باشد. جراحی قلب و عروق به تخصصی بالغ بر ده سال آموزش و تمرین نیاز دارد و شامل تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق، انجام جراحی های باز و بسته قلب و عروق (مانند عمل‌های کرونری، تعویض سوپراورتیک والوهای قلبی، جراحی آنژیوپلاستی و غیره) و مراقبت‌های پساجراحی می‌شود.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. حسن رفیعی ادبی گفت:

    سلام داروخانه‌ای در تهران با فروش روزانه 45 ملیون تومان و بیمه 150 ملیون تومان در ماه چقدر سود دارد داروخانه برای خودمون باشه و خودمون هم اونجا حضور داشته باشیم ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *