logo-sm
ورود / ثبت نام

نکات مهم برای امتحان نهایی

نکات مهم برای امتحان نهایی - پلکان یادگیری

نکات مهم برای امتحان نهایی: هر چه زمان امتحان نهایی نزدیک تر شود، ممکن است دانش آموزان بیشتر انگیزه خود را برای درس خواندن از دست دهند. علت بروز بی انگیزگی در مطالعه، استرس و ترس ناشی از عدم اعتماد به نفس است. برخی ممکن است به دلیل مطالعه کم دروس دچار این حس شوند و برخی دیگر با وجود مطالعه مناسب هم درگیر این مشکل شوند.

در هر صورت آنها قادر نخواهند بود به نتیجه مطلوب از آزمون دست یابند. ساده ترین و بهترین روش برای آنها، آشنایی با تکنیک های افزایش درس خواندن و استفاده از فرصت ها است. در صورتی که بتوانند از این تکنیک ها استفاده کرده و به خوبی زمان خود را مدیریت کنند، بدون تردید موفق به کسب رتبه  عالی در امتحانات نهای خواهند شد.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

بهترین تکنیک افزایش درس خواندن برای امتحان نهایی

مهمترین مسئله ای که همیشه دانش آموزان با آن درگیر هستند، عدم مکان مناسب برای مطالعه و درس خواندن است. اگر آنها بتوانند از سالن مطالعه و کتابخانه برای مطالعه استفاده کنند، می توانند به بهترین نتیجه در امتحانات نهایی خود دست یابند. شاید برخی تصور کنند که چه فرقی دارد در چه حالت و در کجا مطالعه کنیم؟

اما باید بگوییم دقیقا پاسخ این سوال می تواند در تعیین نتیجه امتحان نهایی موثر باشد. زیرا انتخاب مکان مطالعه می تواند یک کلید مهم در کسب موفقیت آزمون های نهایی باشد. پس بهترین تکنیکی که می تواند به افزایش درس خواندن در دانش آموزان کمک کند، انتخاب یک مکان مطالعه مناسب است. 

اصولا کتابخانه ها بهترین مکان ها برای مطالعه امتحان نهایی هستند. از این رو دانش آموزانی که به دنبال کسب موفقیت هستند، بهتر است تلاش کنند تا به جو کتابخانه عادت کنند. آنها در این محیط با دیدن افراد دیگر انگیز بیشتری می یابند که بتوانند در امتحانات با نتیجه بهتری موفق شوند. از این رو همیشه برای مطالعه کتابخانه یا سالن های مطالعه ای را انتخاب کنید که به شما آرامش و انگیزه لازم را برای مطالعه دهد. 

بهترین تکنیک افزایش درس خواندن برای امتحان نهایی - پلکان یادگیری

مهمترین دلایل بی انگیزه شدن در درس خواندن

اگر دقت کرده باشید برخی از دانش آموزان و دانشجویان همیشه با خود تکرار می کنند” حس می کنم قبول نمیشم” یا” حس می کنم قراره نمره کم بیارم” و … . علت اصلی بی انگیزه شدن در درس خواندن و عدم اعتماد به نفس در پاسخ به سوالات امتحان نهایی، نداشتن یک برنامه ریزی مناسب آزمونی است. 

دانش آموزانی که پیش از امتحان نهایی برای خود برنامه ریزی قوی انجام می دهند، همیشه به موفقیت دست می یابند. اما برخی از افراد نیز وجود دارند که برخی اقدامات بی فایده را در زمان مطالعه انجام می دهند. این اقدامات نه تنها نتیجه مطلوب را برای آنها به ارمغان نمی آورد، بلکه منجر می شود تا از رسیدن به نتیجه مناسب باز مانند.

البته برخی دلایل مهم دیگری نیز وجود دارند که منجر به بی انگیزه شدن دانش آموزان در درس خواندن می شود. از جمله این دلایل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارزشمندی درس خواندن دانش آموزان برای خانواده
  • ضعف در پایه تحصیلی
  • اختلال در یادگیری توسط دانش آموز
  • داشتن دوستان ناموفق که به درس خواندن علاقه ای ندارند
  • بی اطلاع از بهترین روش های مطالعه دروس
  • مشکلات روحی و جسمی
  • عدم برنامه ریزی مناسب برای درس خواندن
  • خستگی ناشی از بی علاقگی به درس خواندن
  • حواس پرتی

هر یک از این موارد می توانند به نوعی بی علاقگی در مطالعه درس پیش از امتحان نهایی به شمار روند. لازم است افرادی که تمایل دارند در امتحانات نهایی خود به موفقیت دست یابند، از راه های مقابله با ناامیدی در درس خواندن پیروی کنند.

بهترین راه های مقابله با ناامیدی در درس خواندن

راه های بسیاری وجود دارد که می توانند بی علاقگی در درس خواندن را از انسان دور کنند. از سوی دیگر این راه ها انگیزه های درس خواندن برای شب امتحان را در دانش آموزان افزایش می دهند. هر چند مطالعه و درس خواندن در شب امتحان به هیچ کس توصیه نمی شود. اما برخی از دانش آموزان هستند که نیاز دارند تمام دروسی که در طول یکسال مطالعه کرده اند را، در شب امتحان بازخوانی کنند.

این دسته از افراد برای کسب موفقیت در امتحان نهایی تنها کافیست چند توصیه مهم را جدی بگیرند. از جمله:

  1. عدم آغاز چند کار با یکدیگر. مثلا ممکن است برخی بعد از شروع خواندن یک کتاب تمایل یابند که اقدام به برنامه ریزی نمایند. مسلما بعد از آغاز مطالعه، بازگشت به ابتدای مسیر می تواند دانش آموزان را دچار سردرگمی کند. از این رو بهتر است این کار صورت نپذیرد و نیازی به شروع مجدد نخواهد بود.
  2. انتخاب یک دلیل منطقی و کافی برای آغاز مطالعه
  3.  عدم ترس و استرس در آغاز مطالعه برای امتحان نهایی
  4.  عدم نیاز به اطلاع همه از تصمیم به درس خواندن. در اصل افراد زیادی هستند که برای انجام هر کاری نیاز به تایید یا عدم تایید دیگران دارند. این مسئله می تواند انگیزه مطالعاتی را در این دسته از افراد از بین ببرد. پس بهتر است برای مطالعه هیچ کس را خبر نکنید.

بهترین راه های مقابله با ناامیدی در درس خواندن - پلکان یادگیری

شیوه های درست مطالعه برای امتحانات پایانی

روش ها و تکنیک های بسیاری وجود دارد که می توانند به کسب نتیجه در امتحان نهایی دانش آموزان کمک کنند. دانش آموزان و دانشجویانی که در مورد شیوه های درست مطالعه برای امتحانات پایانی اطلاعات ندارند، بهتر است به سراغ افرادی روند که یک برنامه ریزی مناسب در اختیار آنها قرار دهند.

از جمله بهترین شیوه های مطالعه درست برای امتحان نهایی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زمان خود را برای مطالعه مدیریت کنید
  • به اهداف و امتحانات واقع بینانه بنگرید
  • در زمان درس خواندن برای امتحانات نهایی به خود استراحت دهید
  • از سالن های مطالعاتی و کتابخانه ها برای درس خواندن استفاده کنید
  • در زمان مطالعه خوراکی در اطراف خود قرار ندهید
  • در پایان مطالعه درس برای امتحان نهایی به خود جایزه دهید

     

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. افرا گفت:

    بسیار مفید و موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *