logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

راهکارهای افزایش بازدهی کلاس

والدین این روزها علاقه شدیدی به این موضوع دارند که فرزندانشان در کلاس های مختلفی شرکت کنند. هدف آن ها از ثبت نام فرزندانشان یادگیری مطالب مختلفی می باشد. در این میان دبیران به دنبال راهکارهایی برای افزایش بازدهی کلاس هستند. یکی از مهمترین دغدغه هایی که دبیران دارند ساخت آزمون آنلاین می باشد که با استفاده از نرم افزار آزمون ساز می توانند سرعت خود را افزایش دهند و سوالات استاندارد طراحی نمایند. در صورت تمایل می توانید از نسخه رایگان آن استفاده نمایید. همچنین اگر به تازگی پا در مسیر آموزش گذاشته اید و به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش بازدهی کلاس می باشید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بررسی راهکارهای افزایش بازدهی کلاس

بالا بردن بازدهی کلاس درس باعث می شود تا دانش آموزان یادگیری سریع تری را نسبت به حالت عادی داشته باشند. برای این که دبیران بتوانند بازدهی کلاس درس را بالا ببرند، می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند. در ادامه در مورد تمامی راهکارهایی که باعث افزایش بازدهی کلاس درس می شود صحبت می کنیم.

فضایی صمیمی

حاکم بودن حس صمیمیت در کلاس، از مهم ترین اصولی است که باعث بالا بردن راندمان یادگیری می شود. طبق تحقیقات علمی ثابت شده در صورتی که جو حاکم بر کلاس خشک باشد، دانش آموزان هیچ تمایلی به یادگیری نخواهند داشت. دبیران باید از روش های مختلفی سعی کنند یک جو صمیمی را بر کلاس درس حاکم کنند. در صورتی که فضای آموزشی کلاس خشک و به دور از هرگونه صمیمیتی باشد، دانش آموزان هیچ علاقه ای به حضور داشتن در کلاس درس نخواهند داشت. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است تا دبیران با لبخند وارد کلاس شوند و تا جای ممکن از هرگونه برخورد خشن و خشکی دوری نمایند.

همین موضوع به تنهایی باعث می شود تا دانش آموزان برای حضور در فضای آموزشی اشتیاق زیادی را داشته باشند. دبیران باید سعی کنند، بین دانش آموزان نیز یک روابط دوستانه را برقرار کنند. در صورتی که بین دانش آموزان رابطه دوستانه ای برقرار نباشد، آن ها هیچ تمایلی به حضور در فضای آموزشی نخواهند داشت.

به چالش کشیدن دانش آموزان از راهکارهای افزایش بازدهی کلاس

دومین راهکاری که می توان برای بالا بردن بازدهی کلاس از آن استفاده کرد، موضوع به چالش کشیدن دانش آموزان می باشد. بسیاری از افرادی که در یک فضای آموزشی حضور دارند به دلایل مختلفی دوست ندارد در خصوص موضوعات مختلف اظهار نظر کنند. همین موضوع باعث می شود تا عده ای در مباحث آموزشی شرکت نکنند و تنها نظاره گر باشند. برای این که بتوانید بازدهی کلاس را بالا ببرید نیاز است تا از اهرم های مختلفی مانند تشویق و… دانش آموزان نظاره گر را وارد بحث کنید.

بررسی راهکارهای افزایش بازدهی کلاس-به چالش کشیدن دانش آموزان

استفاده از تصاویر در یادگیری

اکثر دبیران برای این که مباحث آموزشی جدیدی را به دانش آموزان یاد بدهند، تنها شروع به نوشتن فرمول و برخی مباحث بر روی تخته می کنند. این یک روش آموزشی اشتباه و کاملا منسوخ شده در کشورهای پیشرفته دنیا می باشد. طبق تحقیقاتی که در سال 2015 در کشور آلمان انجام شد، استفاده از تصاویر مختلف در روند آموزش می تواند باعث شود تا یادگیری خیلی سریع اتفاق بیوفتد. در صورتی که دبیران از تصاویر مختلفی استفاده کنند، می توانند باعث افزایش سطح یادگیری دانش آموزان شوند.

این که از چه تصاویری استفاده کنید تا دانش آموزان سریع تر مطالب را فرا گیرند، یک موضوع کاملا سلیقه ای است. شما باید بتوانید با توجه به سلیقه و رنج سنی دانش آموزانتان از رنگ های مختلف به درستی استفاده کنید.

توجه داشتن به تک تک دانش آموزان یکی دیگر از افزایش بازدهی کلاس

به عنوان یک دبیر موفق برای افزایش بازدهی کلاس نیاز دارید به تک تک دانش آموزان توجه کنید. بسیاری از دبیران تنها به عده خاصی از دانش آموزان خود توجه دارند و از آن ها می خواهند که پاسخگوی سوالات آن ها باشند. همچین کاری باعث می شود تا سایر دانش آموزان حس بی ارزش بودن داشته باشند. به عنوان یک دبیر وظیفه دارید به تمامی دانش آموزانتان به یک اندازه توجه کنید و به نظرات آن ها اهمیت دهید.

گروه بندی، راز موفقیت افزایش بازدهی

در اوایل سال 2018 در کشور ژاپن برای پی بردن به تاثیراتی که گروه بندی دانش آموزان بر روی یادگیری آن ها می گذارد، پرداخته شد. در این تحقیقات دانش آموزان به دو دسته تقسیم شدند. در حالت اول دانش آموزان به گروه های پنج نفره تقسیم شدند و مباحث آموزشی به آن ها آموزش داده شد. در حالت دوم هیچ گروه بندی بین دانش آموزان صورت نگرفت. بعد از پایان تحقیقات مشخص شد، دانش آموزانی که به صورت یک گروه بودند، خیلی سریع توانستند مطالب را فرا بگیرند. علت این موضوع را می توان ایجاد تعامل بین دانش آموزان دانست. دانش آموزان در صورتی که در یادگیری یک مطلب به مشکل بخورند می توانند با سایر اعضای تیم مشورت داشته باشند و به دنبال راه حل های مختلفی برای رفع مشکل خود باشند.

ایجاد فضای رقابتی

از دیگر مباحث و راهکارهای افزایش بازدهی کلاس که می تواند بازدهی کلاس های درس را تا حد زیادی بالا ببرد، موضوع ایجاد کردن فضای رقابتی در کلاس می باشد. حتما به عنوان یک دبیر به این مسئله واقف هستید که ایجاد کردن یک رقابت سالم بین دانش آموزان می تواند تاثیر بسیار زیادی را یادگیری آن ها و بالا بردن سطح علمی کلاس داشته باشد.

برای ایجاد کردن یک فضای رقابتی سعی کنید در ابتدا دانش آموزان را به چالش بکشید و از آن ها بخواهید بهترین راه حل را برای سوالات مطرح شده از جانب شما پیدا کنند. در قدم بعدی نیاز است تا پاسخ های دانش آموزانتان را بررسی کنید. بعد از بررسی نیاز است تا برای پاسخ های داده شده از سمت دانش آموزانتان یک امتیاز در نظر بگیرید. در این جا استفاده از چاشنی تشویق می تواند بسیار موثر باشد. به طور مثال به دانش آموزانتان بگویید در صورتی که به امتیاز 100 دست پیدا کنند برای آن ها یک هدیه در نظر خواهید گرفت.

جدا از مباحث مادی و هدیه به این صورت می توانید یک فضای رقابتی ایجاد کنید. نتیجه همچین کاری باعث می شود تا بازدهی کلاس تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

بررسی راهکارهای افزایش بازدهی کلاس - ایجاد فضای رقابتی

نتیجه گیری

در این مقاله از صفر تا صد در مورد راهکارهایی برای افزایش بازدهی کلاس صحبت شد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نکته مهمی که باید به عنوان یک دبیر به آن توجه داشته باشید این است که حتما با لبخند وارد کلاس شوید و سعی کنید هر طور شده یخ کلاس را بشکنید.

لطفا نظر ارزشمند خود را در باره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *