logo-sm
ورود / ثبت نام

مفهوم انرژی مکانیکی

مفهوم انرژی مکانیکی - پلکان یادگیری

همین الان آنلاین آزمایش کنید

به مجموع انرژی های جنبشی و پتانسیل یک جسم انرژی مکانیکی می گویند.

فرمول انرژی مکانیکی

اصل پایستگی انرژی مکانیکی

اگر در مسیر حرکت جسمی نیروهای مقاوم(نیروی اصطکاک و نیروی مقاومت هوا و…)وجود نداشته باشد.انرژی مکانیکی جسم همواره در طی مسیر ثابت است.

آزمایش

هنگامی که اسکیت سوار در ابتدای مسیر و بلند تر از سطح زمین قرار می گیرد فقط دارای انرژی پتانسیل گرانشی هست.

آزمایش انرژی مکانیکی

و اما بعد از شروع حرکت ارتفاع اسکیت سوار از سطح زمین کاهش می یابد و انرژی پتانسیل آن کم می شود. همچنین سرعت اسکیت سوار هم در حال افزایش است که باعث افزایش انرژی جنبشی می شود.

طبق اصل پایستگی انرژی مکانیکی، میزان افزایش و کاهش انرژی جنبشی و پتانسیل جسم با یکدیگر برابر هست.در واقع انرژی جنبشی و پتانسیل پیوسته به یکدیگر تبدیل می شود و مجموع اندازه این انرژی ها همواره ثابت است.

کار و انرژی درونی

طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی یک جسم نه از بین می رود و نه به وجود می آید پس هنگامی که ما در طول مسیر حرکت یک جسم نیروهای مقاوم مثل اصطکاک داشته باشیم بخشی از انرژی جسم صرف غلبه بر نیروی اصطکاک می شود و دیگر انرژی مکانیکی جسم پایسته نیست و همواره بخشی از آن توسط اصطکاک تلف می شود.

کار و انرژی درونی

وقتی اسکیت سوار در طول مسیر حرکت می کند به دلیل وجود اصطکاک و نیروهای مقاوم، همواره  بخشی از انرژی مکانیکی اش از طریق گرما (thermal) از بین می رود.

کار و انرژی درونی

و اسکیت سوار به دلیل کاهش مداوم انرژی پتانسیل پیوسته مسیر کمتری رو طی می کند تا وقتی که همه انرژی مکانیکی آن از بین برود و اسکیت سوار متوقف شود.

بیشتر بخوانید
  1. کیانوش وهابی بیدختی گفت:

    عالی خیلی عالی

  2. کیانوش وهابی بیدختی گفت:

    علی خیلی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *