logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟

کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟ - پلکان یادگیری

بعد از سالها کشمکش و بحث های گسترده، بالاخره سازمان سنجش تغییرات کنکور 1402 را اعلام کرد. تغییراتی که دانش آموزان مدتهاست در انتظار اعلام آن هستند، تا بدانند شرایط برای کنکورهای بعدی به چه صورت خواهد بود. آیا نحوه برگزاری کنکور تغییر کرده است؟ آیا منابع دیگری برای کنکور در نظر گرفته شده است؟ آیا دانش آموزان می توانند تنها با تاثیر معدل در دانشگاه پذیرفته شوند؟ و سوال دیگری از این قبیل. ما در این مطلب به بررسی تغییرات کنکور 1402 پرداخته ایم، تا اطلاعاتی را در خصوص نحوه برگزاری کنکور، سوالات آن و میزان تاثیرگذاری معدل داوطلبان در نتیجه کنکور را در اختیار آنها قرار دهیم. با ما همراه شوید.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

چالش ها و تغییرات کنکور 1402

طبق گزارش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری، از این پس کنکور در دو مرحله برای دانش آموزان برگزار می شود. بدون تردید باید بیان کنیم که آزمون کنکور، مهمترین مرحله در زندگی داوطلبان و دانش آموزان به شمار می رود. آنها باید در این مرحله مسیر آینده خود را ترسیم کنند تا بتوانند به درجات بالایی دست یابند.

در چند سال گذشته، آزمون سراسری با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگ اقدام به ایجاد تغییراتی در برگزاری کنکور نمود، تا این مشکلات را رفع کرده و مسیر جدیدی را در پیش روی داوطلبان قرار دهد. از مهمترین تغییرات کنکور 1402 که توسط شورای عالی انقلاب اعمال شد، باید به افزایش تاثیر معدل و حذف دروس عمومی در کنکور اشاره کنیم.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از این پس 40 درصد رتبه داوطلبان بسته به سابقه تحصیلی سال دوازدهم آنها و بر مبنای 10 درسی که آزمون آنها به صورت استاندارد کشوری برگزاری می شود تعیین می گردد. از این رو داوطلبان در کنکور تنها برای کسب 60 درصد امتیاز دیگر تلاش می کنند تا به رتبه مورد نظر خود دست یابند.

چالش ها و تغییرات کنکور 1402 - پلکان یادگیری

همچنین از دیگر تغییرات کنکور سراسری، حذف دروس عمومی است. این دروس در کنکور 1402 حذف شده اند و امتیاز آنها به سوابق تحصیلی منقل شده است. در حال حاضر این مصوبه برای حذف دروس عمومی از سال 1402 آغاز و تا سال 1405 ادامه خواهد داشت.

بدون شک برای داوطلبان بسیاری این سوال مطرح می شود که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟ آیا این تغییر به نفع داوطلبان است یا به ضرر آنها؟ باید بگوییم این مسئله برای برخی از داوطلبان می تواند تاثیر مثبت به همراه داشته باشد و برای برخی دیگر تاثیر منفی. زیرا داوطلبانی که از سوابق تحصیلی خوبی برخوردارند، در نمره کل آنها نوسان شدیدی رخ خواهد داد.

تغییرات کنکور 1402 منجر شده است تا داوطلبان در طول 4 سال دوران تحصیل خود، با دقت و وسواس بیشتری به مطالعه و کسب نمرات بالاتر بپردازند. این نمرات بالا در نتیجه مدل آنها را افزایش داده و در رتبه کنکور آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود. البته این مسئله می تواند حالت برعکس هم داشته باشد. یعنی داوطلبانی که از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار نیستند، مسلما رتبه کنکور خوبی نیز نخواهند داشت. 

همچنین از دیگر تغییرات کنکور 1402 باید به برگزاری آزمون دروس اختصاصی در دو مرحله اشاره کنیم. داوطلبان می توانند در طول یکسال دوباره در کنکور شرکت کنند و در هر مرحله ای که نمره بالاتری کسب کردند، برای پذیرش در دانشگاه معتبر اقدام کنند. در هر دوی این مراحل نیز، نمره آزمون و نمره سوابق تحصیلی با یکدیگر ترکیب می شوند.

در نهایت نمره کل به دست آمده، ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه های مختلف خواهد بود. هر چه داوطلبان در طول تحصیل بیشتر تلاش کنند، در کنکور نیز رتبه بالاتری را کسب خواهند کرد. با این تفاوت که دیگر آنها در کنکور 4 درس عمومی را مطالعه نکرده و آزمون نمی دهند. تنها می توانند با تمرکز بر روی دروس اختصاصی، بهترین رتبه را از کنکور خود کسب نمایند.

مطمئن ترین روش برای ارزیابی توانایی ها، پیشرفت و دانش داوطلبان و دانش آموزان، برگزاری کنکور سراسری است. البته برخی از روسای دانشگاه های معتبر کشور معتقدند برگزاری آزمون سراسری لازم است اما با شکل و سیاق کنونی. علاوه بر آن سالهای بسیار زیادی است که داوطلبان منتظر حذف کنکور برای پذیرش در دانشگاه ها هستند.

سالهای زیادی است که خبر حذف کنکور به گوش داوطلبان می رسد. اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. این مسئله استرس را در میان داوطلبان افزایش داده و منجر شده است تا بسیاری از آنها ترجیح دهند به ادامه تحصیل نپردازند. اما با چند مرحله ای شدن آزمون سراسری، داوطلبان کمتر دچار استرس می شوند.

 

 

با این تکنیک داوطلبان می توانند در طول سال چندین نوبت در کنکور شرکت کرده و پس از کسب بهترین رتبه، به دانشگاه مورد نظر خود روند. همچنین دیگر نگرانی و استرسی نیز نخواهند داشت و درصد قبولی نیز در داوطلبان افزایش می یابد.

هر چند باید بیان کنیم که این تغییرات در کنکور سراسری، از نظر اخلاقی صحیح نیستند؛ اما در صورتی که نتیجه بخش باشند، می توان این مسئله را نادیده گرفت.

طبق تغییرات کنکور 1402، برخی بیان می کنند که این تغییرات در ظاهر مناسب هستند. البته آنها باور دارند که اگر این تغییرات سازنده باشند، می توانند تاثیر مطلوب و عالی به همراه داشته باشند. اما از آنجایی که پشت صحنه کنکور مافیای بسیاری وجود دارد، این تغییرات باز هم به نفع آنها تمام خواهد شد و برای داوطلبان چندان سودی نخواهد داشت.

آنگونه که بیان شده است، کنکور 1402 چندان تفاوتی با کنکور 1401 نخواهد داشت. اما در سال 1403 دیگر کنکور بدون کاغذ انجام می شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نموده است که در سال 1403 کنکور به صورت الکترونیک در سراسر کشور برگزار شده و دیگر سوالات بر روی کاغذ چاپ نخواهند شد.

پس به طور کلی باید بیان کنیم که، تغییرات کنکور 1402 می تواند به نفع داوطلبان یا به ضرر آنها باشد. در حال حاضر به دلیل تازگی این تغییرات، نمی توان چندان در خصوص آنها اعلام نظر کرد. اما پس از برگزاری آزمون 1402 شرایط برای نقد و بررسی این تغییرات مناسب تر می شود. باید منتظر بمانیم تا کنکور سال جدید برگزار شود و نتیجه به دست آمده میزان تاثیر این تغییرات را نشان دهد.

همانطور که پیش از این نیز به تفصیل بیان نمودیم، نحوه برگزاری کنکور 1402 تغییرات بسیاری به همراه دارد. در این کنکور به طور کامل دروس عمومی حذف شده اند و تنها آزمون بین دروس اختصاصی برگزار می شود. از سوی دیگر معدل داوطلبانی که در کنکور شرکت می کنند، بسته به سوابق تحصیلی 40 درصد تاثیرگذار است.

برگزاری کنکور 1402 به چه صورت است؟ پلکان یادگیری e1698662686103

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم، که میزان تاثیر معدل در تغییرات کنکور 1402، تنها مربوط به پایه دوازدهم است. یعنی داوطلبان هر معدلی که در پایه دوازدهم به دست می آورند، ملاک عمل آنها در تاثیرگذاری کنکور سراسری خواهد بود. از این رو داوطلبان باید در سال پایانی تحصیل خود تلاش بیشتری نموده و رتبه بالاتری از نظر معدل کسب کنند. آنگونه که بیان شده است، کنکور سراسری طبق تغییرات 1402، در دو مرحله برگزار می شود. 

یکی از این دو کنکور در دی ماه 1401 و دیگری در تیر ماه 1402 برگزار شد. می توان بسته به همین برنامه، اقدام به ثبت نام برای کنکور سال 1402 نیز نمود. زیرا احتمالا مرحله اول این کنکور نیز در دی ماه برگزار خواهد شد و مرحله دوم آن در تیرماه سال 1403 برگزار می شود. 

همچنین لازم است به تغییرات کنکور 1402 در خصوص ضرایب و زیرگروه های کنکوری نیز اشاره کنیم. به گونه ای که برخی زیرگروه ها قرار است حذف شوند و ضرایب برخی دیگر از دروس نیز با تغییر مواجه گردند. در این خصوص سازمان سنجش تا شهریور ماه اطلاعات نهایی را منتشر خواهد کرد.

با تمام توضیحاتی که بیان نمودیم، تغییرات کنکور 1402 به منظور تسهیل شرایط آزمون برای داوطلبان و دانش آموزان صورت گرفته است. در این میان البته برخی وجود دارند که می گویند این تغییرات چندان تاثیر مثبتی بر روی دانش آموزان ندارد. بلکه مافیای پشت صحنه کنکور باز هم از این شرایط سود به دست خواهند آورد.

برای پاسخ چنین مسئله باید اجازه دهیم امسال کنکور برگزار شود تا سپس نتایج هم برای داوطلبان و هم برای دانشگاه ها در پذیرش دانشجو مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است دانشگاه ها پس از آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو تراز و حد نصاب معدل تعیین کنند. تمامی این موارد پیش از برگزاری آزمون سراسری بررسی شده و به اطلاع داوطلبان عزیز خواهد رسید.

اما آنچه مسلم است، این است که داوطلبان باید بیشتر در پایه دوازدهم تلاش نمایند تا با معدل بالایی فارغ التحصیل شوند. پس از آن نیز بر روی دروس تخصصی خود در کنکور تمرکز نموده و بالاترین امتیاز را در کنکور کسب کنند. هر چه داوطلبان بیشتر تلاش کنند، مسلما نتیجه بهتری را نیز کسب خواهند نمود.

  • آیا داوطلبان کنکور می تواند با دیپلم غیرمرتبط در کنکور 1402 شرکت نمایند؟

در این خصوص هنوز توسط رئیس سازمان سنجش کشور ابهام زدایی صورت نگرفته است. از این رو داوطلبان باید منتظر اطلاعیه ای از سوی شورای سنجش باشند.

  • آیا دانشگاه ها در کنکور 1402 برای پذیرش دانشجو تراز و حد نصاب معدل تعیین می کنند؟ 

این مسئله باید توسط وزارت علوم مورد بررسی قرار گیرد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته، این مسئله برای کنکور 1402 مطرح نیست. با این حال باید منتظر انتشار اطلاعات تکمیلی در این زمینه نیز باشیم.

  • تغییر ضرایب کنکور 1402 چگونه است؟

با تغییرات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی، بدون تردید در ضرایب دروس نیز تغییرات زیادی اعمال خواهد شد. زیرا هر گروه آزمونی دارای برخی دروس تخصصی است که این دروس باید به نسبت اولویت و اهمیت ضریب گذاری شوند. طبق اطلاعیه منتشر شده، میزان ضرایب دروس گروه علوم ریاضی و فنی، به ترتیب ( ریاضی 12، فیزیک 9، شیمی 7) گروه علوم تجربی( زمین شناسی 1، ریاضی 7، شیمی 9، فیزیک 7، زیست شناسی 12) گروه هنر( درک عمومی هنر 12، خلاقیت تصویری و تجسمی 3، درک عمومی ریاضی و فیزیک 5) گروه علوم انسانی( ریاضی 6، اقتصاد 2، زبان و ادبیات فارسی تخصصی 8، زبان عربی تخصصی 5، روانشناسی 2، تاریخ و جغرافیا 5، فلسفه و منطق 5، علوم اجتماعی 5) و گروه زبان های خارجی( زبان تخصصی 1) است.

  • طبق تغییرات کنکور 1402 پذیرش دانشجویان بسته به نمره کل نهایی است یا تراز؟

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پذیرش دانشجویان در کنکور 1402 بسته به نمره کل نهایی مربوط به گروه درخواستی داوطلب انجام می شود. این نمره کل نهایی با احتساب 60 درصد نمره آزمون و 40 درصد معدل داوطلب تعیین خواهد شد.

  • سهم دروس عمومی و اختصاصی در کنکور 1402 چقدر است؟

طبق گزارش جلسه فوق العاده شورای سنجش و پذیرش کشور، سهم آزمون عمومی در کل آزمون 26 درصد و دروس اختصاصی در کنکور سال آینده، 60 درصد است. همچنین کنکور 1402 صددرصد تخصصی است و تا دو سال آینده میزان سهم دروس عمومی به 30 درصد در کنکور خواهد رسید.

 

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *