logo-sm
ورود / ثبت نام

افزایش تمرکز در مطالعه کنکور

افزایش تمرکز در مطالعه کنکور - پلکان یادگیری

افزایش تمرکز در مطالعه کنکور: برای تمام داوطلبان کنکور، افزایش تمرکز در دوران کنکور مسئله مهمی است. آنها همواره به دنبال این هستند که بدانند با چه روش هایی می توانند تمرکز خود را در دوران کنکور افزایش دهند؛ به گونه ای که هر مطلبی را که مطالعه می کنند، به راحتی به ذهن بسپارند. آنها برای افزایش تمرکز به سراغ روش ها و تکنیک های مختلفی می روند. برخی از این روش ها و تکنیک ها، منجر به افزایش تمرکز در مطالعه کنکور می شوند. اما در برخی موارد نیز، ممکن است نتیجه مطلوب را برای داوطلبان به همراه نداشته باشند. علت این مسئله، عدم شناخت داوطلبان نسبت به شخصیت خود و انتخاب بهترین روش افزایش تمرکز بسته به آن است.

داوطلبان برای این که بتوانند تمرکز خود را برای مطالعه و درس خواندن در دوران کنکور افزایش دهند، نیاز دارند تا ابتدا بهترین تکنیک ها را شناسایی کنند. سپس بسته به شخصیت خود اقدام به انتخاب مناسب ترین آنها نمایند. در اصل آنها باید تکنیک یا روشی را برای افزایش تمرکز در دوران کنکور خود انتخاب کنند، که با شخصیتشان سازگار باشد. در غیر این صورت نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه ممکن است استرس و آشفتگی بیشتری را نیز به ذهن آنها وارد کند. از این رو شناخت روش ها و تکنیک های افزایش تمرکز، پیش از انتخاب آنها اهمیت دارد و باید در نظر گرفته شود.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

معرفی بهترین تکنیک های افزایش تمرکز

از میان تکنیک های افزایش تمرکز متنوعی که داوطلبان می توانند انتخاب کنند، باید به موارد زیر اشاره کنیم. هر یک از این تکنیک ها، نتیجه بخش هستند و می توانند به افزایش تمرکز داوطلب کمک شایانی نمایند. موثرترین این روش ها، عبارتند از:

رژیم غذایی مناسب برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور

رژیم غذایی مناسب، به راحتی می تواند در ذهن انسان تغییرات فوق العاده ای ایجاد کند. زیرا مصرف برخی از مواد غذایی به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند، برای ذهن مناسب هستند. مثلا مصرف شکلات تلخ به دلیل آنتی اکسیدان قوی که دارد، می تواند تمرکز و توجه را به خوبی قوی کرده و افزایش دهد.

همچنین مصرف مکمل ها و ویتامین ها در کنار مواد معدنی نیز، منجر به افزایش تمرکز در دوران کنکور می شوند. می توان ویتامین های B، E و C، منیزیم و بتاکاروتن را در لیست مکمل های قوی برای تقویت ذهن قرار داد و اقدام به استفاده از آنها نمود. در کنار این موارد، موارد، مصرف انواع آجیل نیز می تواند کاهش افت فرایندهای شناختی را به همراه داشته و در نهایت منجر به افزایش تمرکز شود.

در نهایت نیز باید به مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین همچون قهوه، نوشابه های انرژی زا، چای و … و مصرف ماهی به عنوان یک منبع غذایی سرشار از پروتئین و امگا 3 نیز اشاره کنیم. همه این موارد در کنار هم نتیجه فوق العاده ای را به بار می آورند؛ که در نهایت تمرکز داوطلبان را برای مطالعه دروس کنکور افزایش می دهد.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور - پلکان یادگیری

 

تکنیک افزایش تمرکز پومودورو

یکی دیگر از روش های مطلوب افزایش تمرکز در دوران کنکور، تکنیک پومودورو است. داوطلبانی که از این تکنیک بهره می برند، زمانبندی نموده و به افزایش تمرکز خود کمک می کنند. به این صورت که آنها 25 دقیقه مطالعه با کیفیت انجام می دهند و خود را به 5 دقیقه استراحت دعوت می کنند. اگر این روند برای 4 بار طی شود تا 2 ساعت از زمان سپری گردد، آنها نیاز به 15 تا 30 دقیقه استراحت خواهند داشت.

در اصل تکنیک پومودورو به داوطلبان کمک می کند تا سیستم مغزی آنها تنها بر روی مطالعه درس مورد نظر قفل شود. با این روش ذهن دچار پراکندگی نشده و تنها بر روی یک موضوع تمرکز می نماید. در نهایت نیز تمرکز افزایش یافته و میتوان بهترین و بیشترین بهره را از ذهن برد.اگر داوطلبان از این روش افزایش تمرکز در دوران کنکور استفاده کنند، نه تنها می توانند از خستگی ذهن خود جلوگیری نمایند، بلکه مطالب را بهتر نیز درک خواهند کرد. زیرا ذهن بعد از یک مدت زمان مطالعه، نیاز به استراحت کوتاهی دارد. این استراحت همان 5 دقیقه ای است که بعد از 25 دقیقه به ذهن می بخشید. در نهایت ذهن آرامش شده و مطالب بعدی را نیز بهتر درک خواهند نمود.

انجام تمرینات ورزشی مناسب

ممکن است از خود بپرسید چگونه ورزش کردن می تواند منجر به افزایش تمرکز در درس خواندن شود؟ باید بگوییم ورزش کردن کمک می کند تا ذهن به میزان اکسیژن بیشتری دست یابد. اکسیژن بیشتر نیز فعالیت بهتر مغز را در پی دارد. پس تنها با چند دقیقه انجام ورزش های هوازی همچون دو، می توان ذهن را از حالت خستگی خارج کرده و فعال نمود.

ورزش کردن یا حداقل نیم ساعت در طول روز پیاده روی کردن، باعث می شود تا خونرسانی به قلب بیشتر شده و مغز بهتر برنامه ریزی کند. یوگا نیز از جمله ورزش های عالی برای کاهش استرس و تقویت تمرکز است. می توان با انجام 10 دقیقه یوگا در طول روز، ذهن را به آرامش لازم برای جذب مطالب جدید رساند.

شاید ساده ترین و موثرترین روش افزایش تمرکز در دوران کنکور، دور شدن از هر چیزی تنها برای 30 دقیقه باشد. همه انسان ها با آشفتگی های ذهنی مواجه هستند. اما لازم است بگوییم استفاده از رسانه های اجتماعی، اینترنت، شبکه های پیام رسان، گوشی های هوشمند، رایانه و … ذهن را بیشتر دچار درگیری و آشفتگی می کند.

حال اگر تنها برای 30 دقیقه تمام این موارد را کنار بگذارید، متوجه آرامش روح و ذهن خود خواهید شد. این 30 دقیقه دوری می تواند در ابتدای صبح باشد، یا در طول بعد از ظهر؛ زمان آن تفاوتی ندارد. آنچه مسلم است، نتیجه مطلوبی است که دور شدن از این موارد برای بدن به همراه دارد.

همچنین داوطلبان می توانند از موضوعات کاری که ذهن آنها را مشوش نموده است، یا فعالیت های فکری و هر چیز دیگری دوری کنند. هر آنچه که ذهن آنها را دچار آشفتگی می کند، باید کنار گذاشته شود. در نهایت نیز چند دقیقه مدیتیشن می تواند بهترین تاثیر را بر روی ذهن داوطلبان بگذارد.

از دیگر روش های افزایش تمرکز باید به تمرینات ذهنی اشاره کنیم. داوطلبان می توانند کتابی را انتخاب کرده و یک صفحه از آن را باز کنند و تعداد کلمات و پاراگراف های آن را بشمارند. مجددا این اقدام را انجام دهند تا از صحت شمارش خود مطمئن شوند. شمارش کلمات باید با حرکات چشم انجام شود.

یا این که داوطلب در حالت دراز کشیده قرار گیرد و عضلات خود را ریلکس کند. در این حالت با اندیشیدن به صدای ضربان قلب، می توان به افزایش تمرکز ذهن کمک کرد. انجام این چنین تمرینات، بعد از مدت به بدن کمک می کند تا جریان خون بهتری داشته باشد. جریان خون بهتر نیز آرامش و ریلکس شدن ذهن را به همراه داشته و تمرکز را افزایش می دهد.

این نوع تمرینات ذهنی که برای افزایش تمرکز در دوران کنکور استفاده می شوند، چندین مرحله دارند. تنها زمانی می توان با انجام آنها به نتیجه مطلوب دست یافت، که تمامی مراحل به ترتیب انجام شوند. در غیر این صورت بدن به آرامش لازم نرسیده و انجام این نوع تمرینات بی تاثیر خواهد بود.

بدون تردید شنیدن سروصدای زیاد، می تواند ذهن را دچار آشفتگی و استرس نماید. اما زمانی که فرد تنها به صدای موسیقی گوش می دهد، ذهن نظم پیدا کرده و به آرامش دست می یابد. بهتر است موسیقی هایی را برای تمرکز ذهن انتخاب کنید، که صدای طبیعت، جریان آب و … باشند. این نوع موسیقی ها ذهن را بسیار آرام و متمرکز می کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، برای افزایش تمرکز در دوران کنکور، تنها چند دقیقه گوش دادن به این نوع موسیقی ها کافی خواهد بود. داوطلبانی که در زمان استراحت خود به موسیقی های طبیعت گوش می دهند، 30 درصد نسبت به افراد بیشتر به افزایش تمرکز خود کمک می کنند. از این نوع موسیقی ها برای انجام مدیتیشن نیز استفاده می شود؛ که به آرام شدن تمام اعضای بدن کمک می کند.

شاید مهمترین تکنیک و روش افزایش تمرکز در دوران کنکور، داشتن خواب کافی باشد. زیرا هر چه ذهن و بدن خسته تر باشند، میزان تمرکز در انسان کاهش می یابد. از این رو داوطلبان باید حداقل 7 ساعت در طول شبانه روز بخواند و در طول روز برای مدت زمان کوتاهی نیز چرت بزنند. اشخاصی که پیش از مطالعه به مدت 45 تا 60 دقیقه استراحت می کنند، تمرکز بیشتری برای درک بهتر مطالب به دست می آورند.

البته لازم به ذکر است که محققان دریافته اند، خواب شبانه تاثیر بیشتری بر روی تمرکز و حافظه دارد. از این رو داوطلبان بهتر است شب زود خوابیده و صبح زودتر بیدار شوند. با این روش عملکرد مغز خود را بهبود بخشیده و بهتر می توانند مطالب کتب درسی را درک کنند.

زمانی که شخصی تمام ساعات مطالعه خود را برنامه ریزی کند، می تواند تمام عواملی که منجر به حواس پرتی او می شود را شناسایی نماید. پس از آن این عوامل را از بین برده و تمرکز خود را افزایش دهد. از این رو یادداشت اهداف به صورت روزانه و برنامه ریزی، برای رسیدن به نتیجه بهتر و بهبود عملکرد مغز، تاثیر زیادی خواهد داشت.

می توان مطالعات دروس را بسته به میزان اهمیتی که دارند، اولویت بندی نموده و یک برنامه ریزی دقیق انجام داد. سپس بهره وری مغز افزایش یافته و میزان حواس پرتی را تا حدود زیادی کاهش داد. در نهایت به نتیجه دلخواه دست یافت.

در نهایت به عنوان یک روش عالی برای افزایش تمرکز در دوران کنکور، باید به دوری کردن از عواملی اشاره کرد که منجر به حواس پرتی می شوند. مثلا داوطلبان باید در ساعات ابتدای صبح به هیچ عنوان موبایل خود را چک نکنند. زیرا بررسی پیام ها، تماس های تلفنی، اعلان های موبایل و … همگی حواس انسان را پرت می کنند.

همچنین داوطلبان باید تلویزیون را خاموش نگه دارند و مقید به انجام فعالیت های روزانه شوند. برای دوری کردن از این عوامل حواس پرتی، لازم است لیستی از تمام چیزهایی که حواس انسان را پرت میکنند تهیه کرد. سپس این لیست را در حین مطالعه در کنار خود قرار داده و زمانی که انسان دچار وسوسه می شود، به آن توجه کند.

تنها با یک توجه ساده به این لیست، می توان از انجام آنها صرف نظر کرده و دوری نمود. با این کار انسان تمرکز خود را افزایش داده و تنها به درس خود توجه خواهد نمود.

تمام تکنیک های افزایش تمرکز که بیان نمودیم، کارساز و موثر هستند. داوطلبان می توانند چند تکنیک را به صورت همزمان انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهند. با این اقدام به افزایش تمرکز در دوران کنکور کمک کرده و موفق می شوند نتیجه بهتری از کنکور خود دریافت کنند. پس یادگیری این تکنیک ها برای تمام داوطلبان لازم و ضروری است و هر کسی که به آنها عمل کند، نسبت به دیگران نتیجه بهتری را دریافت خواهد نمود.

 

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    امیدواریم برای شما در افزایش تمرکز مفید باشند.

  2. پلکان یادگیری گفت:

    همواره در مسیر یادگیری موفق باشید

  3. زهرا امیری گفت:

    خیلی از نکاتی که نوشته بود رو رعایت می کنم و واقعا موثر بود. نکات مهم رو هم یادداشت کردم که حتما استفاده کنم.

  4. پلکان یادگیری گفت:

    سلام آتوسا عزیز، خوشحالیم که مطالب این مقاله برای شما جالب بود.
    در سال تحصیلی جدید موفق باشید.

  5. Atoosa Alipoor گفت:

    روش های جالبی بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *