logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

روش مطالعه ریاضی برای کنکور کدام است؟

روش مطالعه ریاضی برای کنکور کدام است؟ - پلکان یادگیری

آیا می دانید بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور کدام روش است؟ آیا ریاضی را باید تنها با حفظ کردن فرمول ها پیش برد و با این روش به نتیجه مطلوب رسید؟ به نظر شما صرفا حفظ کردن فرمول ها می تواند در کنکور ریاضی نتیجه بخش باشد؟ باید بگوییم خیر. ریاضی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دروس کنکور، باید با حساسیت بالایی مطالعه شود.

داوطلبانی که با تکنیک های مختلف مطالعاتی درس ریاضی آشنا هستند، می توانند به راحتی در کنکور سوالات درس ریاضی را پاسخ دهند. آنها می دانند که ریاضی برخلاف دروس دیگر حفظی نبوده و نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. از این رو اگر تمرینات و مسائل بسیاری حل کنند، بهتر می توانند در کنکور به نتیجه دلخواه خود دست یابند.

البته دانش آموزان بسیار وجود دارند که همیشه از خود می پرسند چگونه ریاضی بخوانیم؟ آیا روش مطالعه ریاضی برای کنکور خاص است و نیاز به شرایط ویژه ای دارد؟ این دسته از سوالات ذهن داوطلبان را به خود درگیر کرده و آنها را با مشکلات بسیاری مواجه می سازد. ما برای این که آشفتگی ذهنی این دسته از افراد را کاهش دهیم، در این مطلب به معرفی چند روش عالی برای مطالعه ریاضی پرداخته ایم.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

البته انتخاب هر یک از روش های مطالعه ریاضی معرفی شده، بسته به شخصیت دانش آموزان متفاوت خواهد بود. از این رو لازم است دانش آموزان بسته به شرایط و روحیاتی که دارند، به این روش ها توجه کرده و آنها را برای خود اولویت بندی کنند. پس از آن می توانند ریاضی را به خوبی مطالعه کرده و در کنکور به نتیجه مطلوبی دست یابند.

دانش آموزان بسیار زیادی وجود دارند که نمی دانند باید چگونه برای مطالعه ریاضی اقدام کنند. آنها همیشه با این مسئله درگیر هستند و زمان خود را نیز از دست می دهند. ما برای حل این مشکل آنها، به چند تکنیک و روش مطالعه ریاضی کنکور در این مطلب اشاره خواهیم کرد، تا دانش آموزان دریابند باید چگونه درس ریاضی را مطالعه نمایند.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور - پلکان یادگیری

اولین و مهمترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور یک برنامه ریزی دقیق و درست برای مدیریت زمان است. دانش آموزان باید بدانند در طول هفته چند ساعت را به مطالعه درس ریاضی اختصاص دهند. همچنین آنها نیاز دارند تا بدانند در طول هفته چه ساعاتی را به مطالعه درس ریاضی و چه ساعاتی را به تست زنی بپردازند.

برای این که بتوانند در نهایت دقت بالا اقدام به مطالعه درس ریاضی نمایند، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارند. زمانی که دانش آموزان بتوانند زمان خود را برای مطالعه ریاضی مدیریت کنند، می توانند در زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه و مطلوب خود دست یابند.

از دیگر روش های مطالعه درس ریاضی برای کنکور، یادگیری اصولی مفاهیم ریاضی است. درس ریاضی یک درس دشوار و فرار است. از این رو نیاز دارد تا مفاهیم آن به صورت اصولی یاد گرفته شود. دانش آموزان باید بدانند که به هیچ عنوان نباید درس ریاضی و فرمول های آن را حفظ کنند زیرا این درس حفظی نبوده و نیاز به مطالعه صحیح دارد.

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور در مرحله اول، مطالعه دقیق کتاب ریاضی است. داوطلبانی که می توانند به صورت عمیق مفاهیم موجود در کتاب ریاضی را درک کرده و از آن نت برداری نمایند، نسبت به دیگر داوطلبان در شرایط بهتری قرار دارند. دقیقا همین مسئله به راحتی می تواند نتایج داوطلبان را با یکدیگر متفاوت نماید.

اگر دانش آموزان بتوانند به صورت اصولی اقدام به یادگیری یک مبحث ریاضی نمایند، مسلما می توانند هر مسئله ای را در کنکور حل کنند. اما مطالعه سطحی یک مطلب یا حتی حفظ کردن، یک مبحث، هیچ کمکی به آنها در کسب رتبه مناسب و مطلوب نخواهد کرد.

در کنار روش های یاد شده برای یادگیری درس ریاضی، باید به یادگیری فرمول های اصلی اشاره کنیم. داوطلبان بسیاری بر این باور هستند که باید در زمان یادگیری درس ریاضی، فرمول های اصلی و فرعی را با هم یاد بگیرند. اما باید بگوییم این حرکت اشتباهی است. فرمول های فرعی در تعداد بالا، اما اهمیت کم قرار دارند.

از این رو در روش مطالعه ریاضی برای کنکور، بهترین راهکار، توجه به فرمول های اصلی برای یادگیری است. داوطلبانی که فرمول های اصلی را به خوبی فرا می گیرند، می توانند به راحتی فرمول های فرعی را نیز در کنار همین فرمول ها یاد بگیرند. به همین دلیل بهتر است دانش آموزان تنها به یادگیری فرمول های اصلی بپردازند و زمان خود را صرف یادگیری فرمول های فرعی نکنند.

یک روش عالی برای دانش آموزانی که تمایل دارند درصد ریاضی خود را در کنکور بالا ببرند، خلاصه نویسی و مرور آنها هر شب است. زمانی که داوطلبان در کلاس های آموزشی شرکت می کنند یا اقدام به مطالعه کتاب خاصی می نمایند، برخی نکات برای آنها مهم جلوه می کند. همچنین آنها می توانند فرمول های اصلی را ثبت کرده و هر شب اقدام به مرور آنها نمایند.

با این روش مطالعه ریاضی برای کنکور، داوطلبان نه تنها فرمول های اصلی و فرعی را به راحتی به حافظه بلند مدت خود منتقل می کنند، بله می توانند به ثبت آنچه مطالعه کرده اند در ذهن خود نیز اقدام نمایند. این روش بسیار کارساز و نتیجه بخش است و افرادی که از این روش استفاده می کنند به راحتی نتیجه مطلوب را به دست می آورند.

خلاصه نویسی و مرور کردن نکات در روش مطالعه ریاضی - پلکان یادگیری

اولین قدم بعد از یک مطالعه دقیق و مناسب، حل کردن تمام تمریناتی است که در کتاب درسی ریاضی وجود دارد. اگر داوطلبان بعد از مطالعه هر مبحثی به سراغ حل تمرینات همان درس در کتاب روند، بهتر می توانند با نحوه سوالات آشنا شوند. از این رو حل کردن تمرینات کتاب ریاضی بسیار حائز اهمیت است.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور با حل تمرینات کتاب، به دانش آموزان امکان یافتن تسلط بالاتر در تست زنی را می دهد. آنها بعد از حل کردن تمرینات موجود در کتاب، با نقاط قوت و ضعف خود آشنا می شوند. همچنین اگر شخصی نتواند یک مبحث را در تمرینات حل کند، متوجه می شود که به خوبی مبحث مورد نظر را یاد نگرفته و باید مجددا برای مطالعه آن زمان صرف کند. پس حل کردن تمرینات موجود در کتاب ریاضی کاربردهای بسیاری برای داوطلبان دارد که باید جدی گرفته و به آن عمل کنند. تنها در این صورت دانش آموزان می توانند به نتیجه مطلوب دست یابند.

برای افرادی که می پرسند چگونه ریاضی بخوانیم؟ باید یک راهکار عالی ارائه کنیم. بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور دانش آموزانی که به دنبال کسب رتبه عالی هستند، تست زنی است. تست های تالیفی و مرور آنها بهترین نتیجه را برای این دسته از داوطلبان به همراه خواهد داشت. تست های تالیفی از جنبه های دیگری به مفاهیم اصلی کتاب ریاضی پرداخته اند.

در تست های تالیفی، سوالات متنوعی از هر مفهوم برای دانش آموز ارائه شده است که به افزایش مهارت او در تست زنی کمک شایانی می نماید. دانش آموزانی که تمایل دارند بهترین نتیجه را از کنکور ریاضی خود کسب کنند، باید تست های تالیفی را انجام دهند. این تست ها به خوبی می توانند نتیجه کنکور را به نفع داوطلبان تغییر دهند.

دقیق ترین روش مطالعه درس ریاضی کنکور 1402 از نظر رتبه های برتر سالهای قبل، بررسی و مطالعه تست کنکورهای سالهای قبل رشته ریاضی است. بررسی تست های کنکور سالهای قبل به دانش آموزان این امکان را می دهد که بتوانند با نحوه تست دهی آشنا شوند. همچنین آنها می توانند با بررسی این تست ها، تکنیک ها و روش هایی را برای حل تست ها برای خود در نظر گیرند.

در روش مطالعه ریاضی برای کنکور بهتر است سوالات سنوات گذشته را به سه دسته تقسیم کنید. سوالات آسان، سوالات نسبتا دشوار و سوالات دشوار. زیرا با این اقدام می توانید نکات مهمی که در تست وجود دارد را بررسی کرده و یادداشت نمایید. سپس این نکات را مرور کرده و در ذهن خود تثبیت کنید.

از دیگر روش های مطالعه ریاضی که بسیار در کسب نتیجه مطلوب کنکور موثر است، شرکت در آزمون های آزمایشی مختلف است. این آزمون ها معمولا شبیه ساز کنکور هستند و منجر می شوند تا داوطلبان با قرار گرفتن در آن شرایط، استرس خود را کنترل نمایند. زیرا استرس می تواند در عملکرد داوطلب نتیجه منفی بگذارد.

داوطلبان باید در آزمون های آزمایشی شرکت کنند تا بتوانند زمان کنکور را مدیریت نموده و بهتر اقدام به پاسخ دهی سوالات کنکور نمایند. با این اقدام آنها تسلط خود را به سوالات کنکور افزایش داده و با اعتماد به نفس بیشتری برای کنکور آماده خواهند شد.

از میان انواع روش مطالعه ریاضی برای کنکور، باید انتخاب منابع را مهمترین تکنیک در نظر بگیریم. زیرا اگر داوطلبان از منابع معتبری برای شرکت در آزمون استفاده نکنند، نمی توانند نکات و مفاهیم مهم را یاد بگیرند. بهتر است دانش آموزان این نکته را به خاطر داشته باشند که تنها انتخاب یک منبع مناسب برای آنها کافی خواهد بود.

پس نباید هر لحظه منبع خود را تغییر داده و از چندین منبع برای یادگیری درس ریاضی استفاده کنند. این مسئله نه تنها رسیدن به نتیجه مطلوب را برای داوطلبان دشوار می سازد، بلکه منجر می شود تا آنها نتوانند به درستی مفاهیم و فرمول های کتاب ریاضی را فرا گیرند. پس تک منبع بودن پس از انتخاب یک منبع مناسب، مهمترین مسئله ای است که باید دانش آموزان به آن توجه نمایند.

همه دانش آموزان می دانند که ماهیت درس ریاضی، مفهومی یاد گرفتن آن است. از این رو داوطلبانی که به صورت روزانه اقدام به مرور و تمرین مفاهیم و مباحث کتاب ریاضی می نمایند، نتیجه بهتری را در کنکور به دست می آورند. البته لازم است دانش آموزان این نکته را در نظر داشته باشند که تکرار و تمرین تنها در طولانی مدت نتیجه بخش خواهد بود.

به همین دلیل دانش آموزان باید این روش مطالعه ریاضی برای کنکور را جدی گرفته و به آن عمل کنند. آنها می توانند در کنار تکرار و تمرین روزانه مفاهیم ریاضی، اقدام به تست زنی و خلاصه نویسی نیز نمایند. ترکیب این سه روش مطالعه مسلما نتیجه عالی را برای آنها در پی خواهد داشت.

بیشتر دانش آموزانی که در طی سالهای قبل موفق شده اند رتبه عالی کنکور ریاضی را به دست آورند، از تکنیک رمزگردانی استفاده کرده اند. آنها با استفاده از این تکنیک موفق شده اند برای مدت زمان طولانی مطالب را در ذهن خود نگهداری کنند. در اصل رمزگردانی به داوطلبان این اجازه را می دهد که مفاهیم دشوار و سخت را به راحتی یاد بگیرند و آن را به خاطر بسپارند.

شاید آخرین روش مطالعه ریاضی برای کنکور که باید معرفی کنیم، آشنایی با بودجه بندی آن است. ریاضی نیز همچون دیگر کتاب ها، از اولویت مفاهیم و مباحث مختلف برخوردار است. یعنی برخی از فرمول ها و مفاهیم از اهمیت بیشتری نسبت به مفاهیم دیگر برخوردارند. لازم است داوطلبان پیش از شروع مطالعه، اقدام به اولویت بندی یا بودجه بندی ریاضی نمایند.

با این روش آنها می توانند ابتدا زمان خود را صرف مطالعه مباحثی نمایند که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه اگر زمان کافی برای مطالعه تمام مباحث کنکور نداشته باشند نیز، می توانند با مطالعه دقیق مباحث مهم نیز نتیجه دلخواه را در کنکور به دست آورند. این روش مطالعه ریاضی برای کنکور به دانش آموزان کمک می کند که مدیریت زمان نموده و در کوتاه ترین زمان بیشترین مباحث را مطالعه کنند.

جمع بندی

داوطلبان بسیاری وجود دارند که تمامی این روش های مطالعه ریاضی برای کنکور را انتخاب می کنند و به صورت ترکیبی عمل می نمایند. آنها با این روش بهترین نتیجه را از کنکور دریافت کرده و به رتبه دلخواه خود دست می یابند. در حالی که برخی دیگر از داوطلبان بدون توجه به این روش ها، اقدام به مطالعه درس ریاضی برای کنکور می نمایند.

آنها با بی توجهی و بی اطلاعی نسبت به انواع روش مطالعه ریاضی برای کنکور، نمی توانند زمان خود را مدیریت کرده و به نتیجه دلخواه دست یابند. پس بُرد با داوطلبانی است که این روش ها را جدی گرفته و به آن عمل می کنند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

 
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *