logo-sm
ورود / ثبت نام

روش صحیح مطالعه برای کنکور

روش صحیح مطالعه برای کنکور - پلکان یادگیری

روش صحیح مطالعه برای کنکور از جمله چالش ها و سوالاتی است که یک دانش آموز با آن مواجه می شود. پاسخ به این پرسش در شرایط و موقعیت های مختلف متفاوت است اما در کل می توان گفت که یک سری از روش ها، از جمله روش ها و تکنیک هایی است که می تواند بیشترین و بهترین تاثیر را در روند مطالعه کنکوری ها داشته باشد.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

مطالعه یک کنکوری در چه صورتی بیشترین بازدهی را دارد؟

کنکور و آزمون های ورود به دانشگاه بخشی از طلایی ترین و در عین حال چالش برانگیزترین برهه های زمانی است که هر نوجوانی با آن مواجه می شود و بسیاری از دانش آموزان همواره در مسیر آمادگی برای کنکور با این سوال مواجه می شوند که روش صحیح مطالعه برای کنکور چیست؟ قبل از پاسخ به این پرسش می خواهیم یک مقدار ساده تر و در آرامش بیشتری با هم به این موضوع بپردازیم که اهمیت این موضوع تا چه اندازه در نتیجه نهایی آزمون شما موثر است؟ پاسخ این است: همه چیز در نهایت به خود شما برمی گردد.

این مقاله به شما کمک می کند که در مورد روش های بسیار ساده در مطالعه، علم و آگاهی کسب کنید، روش هایی که توسط بسیاری از روانشناسان و محققان بررسی شده است و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که روش صحیح مطالعه برای کنکور از یک سری کارهای ساده و در عین حال پراهمیت تشکیل می شود.

پس اگر کنکوری هستید پس از خواندن این مقاله در مورد روش صحیح مطالعه برای کنکور و یادداشت برداری نکات مورد نظر، این خود شما هستید که در نهایت می توانید بهترین تصمیم را برای روش صحیح مطالعه برای کنکور اتخاذ کنید. شرایط زندگی شما، عادات های روزانه و فعالیت های شما، حتی شرایط آب و هوایی شهری که در آن زندگی می کنید می تواند در انتخاب اینکه روش صحیح مطالعه برای کنکور در مورد شما چیست موثر است.

روش صحیح مطالعه برای کنکور به زبان ساده

اولین و موثرترین روش صحیح مطالعه برای کنکور پیش خوانی است. همان گونه که از اسم آن مشخص است به معنای از پیش خواندن است. اگر در حال مطالعه برای کنکور هستید، اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید و یا حتی اگر در کلاس های تقویتی شرکت کرده اید، به همه توصیه می شود حتما قبل از کلاس درسی که هنوز آموزش داده نشده است را مطالعه کنید.

مطالعه لازم نیست جامع و با دانستن تمام نکات جزئی آن درس صورت بگیرد، چرا که مطالعه یک درس جدید و تسلط بر آن درس ممکن نیست، تنها کافی است که با مطالب کلی درس جدید یک آشنایی مختصری داشته و با کلمات کلیدی و پراهمیت درس ارتباط برقرار کرده باشید. اگر صرفا کنکوری هستید و می خواهید در منزل این موضوع را تمرین کنید، نگران نباشید برای شما هم پیشنهادات جالب توجه و ویژه ای داریم.روش صحیح مطالعه برای کنکور، در مورد کسانی که در هیچ کلاس درسی قرار نیست حضور یابند و تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رسانده اند باز هم روش پیش خوانی توصیه اکید می شود.

روش صحیح مطالعه برای کنکور به زبان ساده - پلکان یادگیرری

قطعا هر کنکوری می داند اولین قدم در روش صحیح مطالعه برای کنکور برنامه ریزی های کوتاه مدت است و هر کنکوری می داند که فردا قرار است چه کتاب هایی و از هر کتاب چه مباحثی را قرار است مطالعه کند. روز قبل کتاب ها و درس هایی را که قرار است فردای آن روز مطالعه شوند را در حد یک آشنایی مختصر و کلی مطالعه کنید، در دفترچه خلاصه برداری خود کلمات کلیدی و پراهمیت هر درس را بنویسید و یا اینکه توسط هایلایتر آن کلمات را در کتاب هایلایت کنید، این کار باعث می شود ذهن شما و سلول های مغز شما با درسی که هنوز درست حسابی نخوانده اید ارتباط برقرار کند و تا فردا فرصت دارد که آن کلمات را آنالیز و تجزیه و تحلیل کنید.

روش صحیح مطالعه برای کنکور یعنی دقیقا روشی که سلول های مغز شما در مورد مطالعه ای که هنوز انجام نشده آمادگی لازم را داشته باشد و به نورون های مغز فرصت کافی برای به خاطر سپردن آن درس دهید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید در روش صحیح مطالعه برای کنکور و در روش پیش خوانی تنها کلمات را هایلایت کنید و از هایلایت کردن جمله ها حتی اگر جمله های پراهمیتی هستند پرهیز کنید چرا که هایلایت کردن جمله ها بهتر است در زمان مطالعه درس به صورت گیرد.

اگر می خواهید در روش صحیح مطالعه برای کنکور همه نکات ریز آن را رعایت کنید ما به شما توصیه می کنیم که در حین مرور کلی درس و پیش خوانی، این سوال را از خود بپرسید که: فردا قرار است چه چیزی بخوانم؟ چه چیزی یاد بگیرم؟ لازم نیست برای پاسخ به این پرسش زمان زیادی صرف کنید و مغز خود را مجبور به کاری کنید که در انجام آن ناتوان است، تنها کافیست با چند کلمه و یا یک جمله کوتاه به خود بگویید که: من فردا قرار است در مورد …. بخوانم. یا من فردا در مورد …. و ….. و …. مطالعه می کنم، همینقدر ساده و مختصر.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش مرور دروس کنکور

 

فاصله گذاری یک روش موثر در مطالعه کنکورها

تکرار کردن درس خوانده شده در فاصله های مشخص زمانی نیز یک روش صحیح مطالعه برای کنکور است. متاسفانه بسیاری از کنکوری ها عادت دارند که یک درس را در روز حتی بیش از ده بار مطالعه می کنند در حالی که این کار از عدم اطلاع و آگاهی روند فعالیت مغز انسان صورت می گیرد. یک کنکوری لازم است بداند که روش صحیح مطالعه برای کنکور با تکرار کردن یک درس در یک روز صورت نمی پذیرد. مغز انسان و سلول های آن بر روش جالبی برای به خاطر سپردن اطلاعات دارند. هنگامی که شما یک درس را مطالعه می کنید سلول های مغز شما در صدد بر می آید که بین این درس و کلمات آن با درس مشابه و کلمات مشابه آن که در گذشته با آن مواجه شده است ارتباط برقرار کند و هرچه این ارتباط قوی تر و منسجم تر شود مغز در سپردن اطلاعات به حافظه بلند مدت موفق تر خواهد بود.

پس نمی توان گفت که روش صحیح مطالعه برای کنکور تکرار یک درس به صورت نامحدود است و در بازه های زمانی اختیاری است، هر بار که یک درس را می خوانید باید به مغز خود این فرصت را بدهید تا اطلاعاتش را تحلیل و آنالیز کند سپس شما یک  روز بعد یا دو روز بعد مجددا آن درس را مرور می کنید، با این مرور سلول های مغز شما با درس دو روز پیش ارتباط برقرار می کند و یک پله آن درس در ذهن شما ارتقا یافته است. در مرحله بعدی شما به طور مثال یک هفته بعد مجددا آن درس را مرور می کنید و این ارتباط مجددا تقویت می شود.

روش صحیح مطالعه برای کنکور دقیقا از همین موضوع پیروی می کند و لازم است به این فاصله هایی که در بین مرور یک درس به وجود می آید ایمان بیاورید و بدانید که از نکات کلیدی و طلایی روش صحیح مطالعه برای کنکور این است که با این فاصله گذاری به مغز کمک کنیم تا اطلاعات را در حافظه بلند مدت ذخیره کند.

فاصله گذاری یک روش موثر در مطالعه کنکورها - پلکان یادگیری

معجزه خلاصه برداری و روش صحیح مطالعه برای کنکور

خلاصه برداری نه تنها یک روش صحیح مطالعه برای کنکور است، بلکه به شما ثابت می کند که می توانید در تمام مطالعات خود چه درسی و چه غیر درسی از این روش بیشترین و بهترین استفاده را ببرید. چیزی که شما در ماه های آخر قبل از کنکور به آن نیاز دارید، بانک جامع و کامل و در حین حال مختصر در مورد همه اطلاعاتی است که در مغز شما طبقه بندی شده است، این بانک اطلاعاتی چیز جز دفترهای خلاصه برداری شما نمی تواند باشد.

در روش فاصله گذاری در مطالعه گفتیم که نرون های مغز با هر بار مرور یک درس اما با رعایت فاصله زمانی یک پله در ثبت اطلاعات در حافظه بلند مدت موفق تر می شود، اکنون فکر می کنید اگر شما دفتر یا دفترهایی داشته باشید مملو از اطلاعات مختصر، مفید، جامع و کاربردی به سلول های مغزی در ثبت اطلاعات چه خدمت ویژه ای انجام داده اید.

اگر تا کنون از درس های مطالعه شده خلاصه برداری کرده اید به شما تبریک می گویم، شما روش صحیح مطالعه برای کنکور را به درستی رعایت کرده اید. اما برای آن دسته ای که خلاصه برداری انجام نداده اند و یا حتی دقیقا در مورد خلاصه برداری درست اطلاع ندارند، نگران نباشید، خیلی ساده است. اگر دفتر یادداشت برداری شما حجیم است برای هر کتاب سعی کنید یک بخش مجزا شده در دفتر اختصاص دهید اما اگر می توانید دفترهای با حجم های کم تهیه کنید می توانید برای هر کتاب یک دفتر اختصاص دهید.

خلاصه برداری ها از پایه به پیشرفته باشد، به طور مثال برای دفتر ریاضی در ابتدا ریاضی اول دبیرستان را خلاصه برداری کنید و فرمول ها و روابط پراهمیت را یادداشت کنید سپس در همان دفتر به سراغ مطالب ریاضی دوم دبیرستان بروید و همین روند را ادامه دهید.

نکته ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید شما در ماه های آخر قبل از کنکور نیاز دارید که در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنید، پس بهتر است در حین خلاصه برداری از نوشتن اطلاعات بیهوده، اضافی و بدیهی بپرهیزید و یک راست بروید سر اصل مطلب. از موارد دیگر در روش صحیح مطالعه برای کنکور به طور مختصر می توان به: تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش و تحرک روزانه، تفریح و سرگرمی اشاره کرد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید که مغز در ساعات مختلف در شبانه روز در ثبت اطلاعات عملکرد متفاوتی دارد. به طور مثال در هنگام غروب تا زمان شب به طور مداوم بازدهی کمتری در به خاطر سپردن اطلاعات به حافظه طولانی مدت دارد و بهتر است اگر در به حافظه سپردن برخی دروس به چالش مواجه هستید، مطالعه این دروس را به زمانی اختصاص دهید که هنوز آفتاب غروب نکرده است.

از دیگر دلایل این موضوع این است که توانایی مغز انسان در تشخیص درد (چه درد فیزیکی و چه غم و اندوه روحی) در هنگام صبح کمترین قابلیت را دارد و هر چه به غروب و اواخر شب نزدیک می شوید قدرت تشخیص درد به مراتب افزایش پیدا می کند، پس اگر قصد دارید روش صحیح مطالعه برای کنکور را رعایت کنید سعی کنید مطالعه درس های پراهمیت را قبل از غروب آفتاب انجام دهید.

تفریح و خوش گذرانی بخش جدایی ناپذیر در موفقیت

در کتاب چهل فکر سمی، یکی از نکاتی که همواره به آن اشاره شده است این است که یکی از افکار سمی ای که بسیاری از افراد دارند این است که فکر می کنند باید به طور پیوسته و بدون وقفه تلاش کنند و تفریح و سرگرمی وقت تلف کردن است. اگر میخواهید روش صحیح مطالعه برای کنکور در مورد شما به طور کامل اجرا شود تفریح و سرگرمی را در حد و اندازه مشخص و درست را در برنامه خود قرار دهید. روش صحیح مطالعه برای کنکور تنها با مطالعه حاصل نمی شود، چرا که بازدهی فرد پس از یک مدت قطعا کاهش می یابد. مغز هم مانند سایر بخش دیگر در بدن نیاز دارد که استراحت کند، اطلاعات را آنالیز و دسته بندی کند و فرصت داشته باشد که آن ها را به حافظه بسپارد. هنگامی که شما به طور بی وقفه مطالعه کنید و هیچ استراحتی و یا تفریحی در برنامه خود نداشته باشید، این فرصت را از مغز می گیرید که تمام مطالعات شما را حفظ کند.

پس از این فکر سمی اجتناب کنید اگر به ورزش خاصی علاقه دارید، اگر ساز می زنید و یا نقاشی می کشید، اگر پیاده روی و یا دورهمی با دوستان همیشه به شما انرژی می دهد پس در راستای موفقیت خود از این فعالیت ها غافل نشوید چرا که می تواند به شما در عملی کردن روش صحیح مطالعه برای کنکور کمک به سزایی کند.

همه شما کنکوری های عزیز در یکی از مراحل حساس زندگی خود قرار دارید، این مرحله از زندگی می تواند راه موفقیت و پیشرفت برای بسیاری از شما باشد و در عین حال برای برخی دیگر یک بن بست طلایی باشد، بله درست شنیدید بن بست طلایی! تحصیل کردن در دانشگاه های برتر و سرشناس بی شک راهگشای زندگی بسیاری از انسان ها بوده است، اما تنها راه برای موفقیت نیست.آرامش، خوشبختی و موفقیت در کنار یکدیگر می تواند رمزهای موفقیت برای شما باشد، این رمزها برای برخی با تحصیلات حاصل می شود و برای بعضی دیگر با سایر روش های موفقیت که بی شمار هستند.

سخن آخر

و سخن آخر هیچ چیز مهم تر از شادی شما نیست! هیچ زمانی مهم تر از روزهایی که سپری می کنید نیست! امروز را دریابید! در امروز بهترین حالت خود باشید. اگر همیشه آرزوی تحصیل در یک دانشگاه یا در یک رشته را داشته اید پس امروز را از دست ندهید، آهسته و پیوسته برای آینده ای بهتر بجنگید.

 

دوست عزیزم!  برای اینکه بتوانیم مقالاتی طبق خواسته شما ارائه دهیم، لطفا نظر خود را در پایین این مقاله  از پلکان یادگیری به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    سلام عزیزم . خوشحالم که از مطالب راضی هستی. ما در سایتمون بخش مجله پلکان داریم و کلی مقاله گذاشتیم که می تونی از اونها استفاده کنی برای پیشرفت تحصیلیت.
    لینک بهترین روش مطالعه زیست رو برات می ذارم تا بتونی به نحو احسن درس زیست رو مطالعه کنی.
    بهترین روش مطالعه زیست

  2. دلاوری گفت:

    سلام وقت بخیر ممنونم ازتون بخاطر مطالب خوبتون
    ببخشید برای درس زیست شناسی چطور خلاصه نویسی انجام بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *