logo-sm
ورود / ثبت نام

زیرشاخه های رشته انسانی

زیرشاخه های رشته انسانی - پلکان یادگیری

معرفی زیرشاخه های رشته انسانی: یکی از رشته های متداولی که بسیاری از دانش آموزان در دوره تحصیلی خود اقدام به انتخاب آن می نمایند، رشته انسانی است. این رشته پرطرفدار دارای شاخه های بسیاری است که این شاخه ها، از زیرشاخه های رشته انسانی متعددی تشکیل می شوند. برای افراد علاقه مند به شاخه انسانی، ضروری است که در مورد زیرشاخه های رشته علوم انسانی اطلاعات به دست آورند. بخش بزرگی از داوطلبان کنکور سراسری، با انتخاب شاخه های علوم انسانی، به دنبال آن هستند که در یک شاخه مشخص به تحصیل بپردازند. این رشته دارای 5 گروه است که هر یک از این گروه ها زیرشاخه های مشخصی را در بر می گیرند. می توان بسته به میزان رتبه ای که در کنکور به دست می آید، یکی از این زیرشاخه ها را انتخاب کرد.

  • گروه 1 شامل شاخه های تحصیلی زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، الهیات، حقوق، علوم قرآنی، فلسفه، پلیش قضایی، علوم قضایی و … است.
  • گروه 2 شامل شاخه های علوم اجتماعی، خبرنگاری، مددکاری، علوم ارتباطات و … است.
  • گروه 3 شامل شاخه های علوم اقتصادی، گمرکی، حسابداری، امور بانکی، مدیریت ها و … است.

زیرشاخه های رشته انسانی گروه 4، شامل علوم سیاسی، علوم انتظامی، تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی و … است. در نهایت نیز باید به زیرشاخه های گروه 5 رشته انسانی اشاره کنیم، که شامل رشته های روانشناسی، کتابداری، علوم تربیتی، تربیت بدنی، مشاوره و … می شود.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

از میان تمامی این گروه های رشته انسانی و زیرشاخه های آن، برخی طرفداران بسیار زیادی دارند. در اصل باید بیان کنیم که این رشته ها پر درآمدترین شاخه های رشته انسانی به شمار می روند، از این رو افراد بسیاری با انتخاب این رشته ها، آینده شغلی خود را تضمین می کنند. رشته های پرطرفدار را باید به رشته های مدیریت، روانشناسی، حسابداری و حقوق دسته بندی کنیم.

پرطرفدارترین زیرشاخه های رشته انسانی کدامند؟ - پلکان یادگیری

از میان این زیرشاخه های رشته انسانی، رشته روانشناسی و حقوق نه تنها پرطرفدار هستند، بلکه از درآمد بالایی نیز برخوردار هستند. البته نباید رشته حسابداری را نیز در این زمینه نادیده بگیریم. افرادی که این رشته ها را انتخاب می کنند، بسته به میزان توانایی و دانشی که دارند می توانند در کشور کسب درآمد کنند.دانش آموزانی که تمایل دارند رشته روانشناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند، باید از روابط اجتماعی بالایی برخوردار بوده و روحیه کمک به دیگران را داشته باشند.

در حالی که انتخاب رشته حقوق، نیازمند جسارت و تصمیم گیری سریع، قدرت استدلال و استنباط بالا و فن بیان قوی است. افرادی که از این توانایی ها برخوردار باشند، می توانند در این رشته های علوم انسانی به موفقیت های بالایی دست یابند.اما اصولا افرادی که زیرشاخه های مرتبط با رشته انسانی مدیریتی را انتخاب می کنند، نیاز به توان تجزیه و تحلیل بالا و قدرت رهبری دارند. آنها باید بتوانند در خصوص امور مالی درک و فهم بالایی داشته باشند و با تجزیه و تحلیل امور مالی به نتیجه مطلوب در خصوص مدیریت بخش خاصی برسند.

انتخاب یکی از زیرشاخه های رشته انسانی، مستلزم آن است که دانش آموزان بتوانند از مرحله اول یعنی کنکور سراسری، عبور کنند. برای عبور از این مرحله اول، آنها نیاز دارند تا ابتدا دروس عمومی و تخصصی رشته انسانی را شناسایی کرده و سپس بسته به ضریب امتیازی که در کنکور دارند، اقدام به مطالعه آنها نمایند. از جمله دروس تخصصی که باید برای رشته انسانی بیان کنیم، دروس فلسفه و منطق، ریاضی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی هستند. این دروس در هر رشته و زیر گروهی ضریب امتیاز متفاوتی دارند.

مثلا دانش آموزانی که تمایل به تحصیل در رشته حقوق دارند، باید بتوانند زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و منطق، علوم اجتماعی، روانشناسی و زبان عربی خود را با درصد بالایی قبول شوند.در حالی که برای دیگر زیرشاخه های رشته انسانی، این دروس می توانند ضرایب کمتری داشته باشند. البته ناگفته نماند که دروس عمومی رشته انسانی که شامل زبان عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان خارجی و فرهنگ و معارف اسلامی هستند نیز، در کسب رتبه مناسب در کنکور تاثیرگذار هستند. پس دانش آموزان لازم است بسته به رشته ای که انتخاب می کنند، به خوبی دروس عمومی و تخصصی رشته انسانی را مطالعه کنند. در این صورت می توانند با اطمینان در جلسه کنکور حاضر شده و با رتبه بالایی در کنکور سراسری پذیرفته شوند.

دروس عمومی و تخصصی علوم انسانی - پلکان یادگیری

شاید یکی از سوالات مهمی که ذهن دانش آموزان را به خود درگیر می کند، این باشد که زیرشاخه های رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟ باید بگوییم رشته علوم انسانی زمینه های شغلی بسیار گسترده ای دارد. بسیاری از مردم کشور این رشته را تنها با مشاغلی همچون قضاوت، حقوق و معلمی می شناسند. اما باید بگوییم زیرشاخه های رشته علوم انسانی آنقدر از تنوع بالایی برخوردار هستند، که اکثریت مردم جامعه در مورد برخی از این رشته ها حتی اطلاعات کافی نیز ندارند. افرادی که علاقه مند به رشته های پزشکی، پیراپزشکی، ریاضی و فیزیک نیستند، بهتر می توانند با رشته های علوم انسانی ارتباط برقرار کنند.

هیچ یک از زیرشاخه های رشته انسانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی ندارند. به همین دلیل می توانیم این رشته را در زمره رشته های آسان و دلچسب قرار دهیم. البته باید بیان کنیم که این مسئله بدان معنا نیست که هر فردی می تواند در رشته علوم انسانی به موفقیت دست یابد. زیرا این رشته نیز همچون دیگر رشته ها، از دشواری های خاصی برخوردار است و باید برای کسب موفقیت در آن تلاش نمود. اما با تمام این تفاسیر رشته علوم انسانی نسبت به رشته های دیگر تحصیلی، از سادگی بیشتری برخوردار است. به همین دلیل درصد موفقیت دانش آموزان این رشته نیز همیشه بیشتر است.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

در نهایت باید بیان کنیم که زیرشاخه های رشته انسانی همچون دیگر رشته های تحصیلی، از تنوع بالایی برخوردار است. از این رو دانش آموزان می توانند با اطمینان این رشته پرطرفدار و محبوب را انتخاب کرده و در یکی از شاخه های تحصیلی آن به موفقیت برسند. تنها کافیست ابتدا در مورد این زیرشاخه ها اطلاعات کسب نموده و سپس اقدام به انتخاب یکی از این رشته ها نمایند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. یک عدد کنکوری گفت:

    سلام و عرض ادب،دارم از دلشوره میمیرم من کنکوری هستم و خیلی علاقه دارم به وکالت اما چند تا سوال دارم از هر کی میپرسم جوابی نداره،اینکه توی دفترچه انتخاب رشته دانشگاهی انسانی وکالت رو دولتی بیارم باید ضریب کدوم درس خیلی بالا باشه و اینکه معدل چقدر باشه خوبه و حتی وکالت در رشته حقوق هست یا علوم قضایی؟؟؟ ممنون میشم پاسخم رو بدید🙏🏻🌸

  2. زینب حق دوست گفت:

    سلام من می خام معلم فارسی بشم رشته انسانی باید برم

  3. ناشناس گفت:

    سلام مترجمی زبان یا ادبیات زبان انگلیسی ام جزو زیر شاخهای انسانی تو دانشگاه هست؟

  4. ناشناس گفت:

    عالی بود

  5. زهرا گفت:

    ببخشید‌برای‌روانشناسی‌چه‌کتابایی‌مناسبه؟

  6. ناشناس گفت:

    ببخشیدچه‌کتابایی‌برای‌روانشناسی‌خوبه؟

  7. یلدا گفت:

    خیلی‌ممنونم‌ازمقاله‌خوبتون‌خیلی‌مفیدبود
    منم‌میخوام‌روانشناسی‌بخونم‌اما‌نمیدونم‌چه‌کتابایی‌برای‌روانشناسی‌خوبه؟

  8. پارسا گفت:

    سلام.ببخشید میتونید بیشتر درمورد مدیریت توضیح بدین به نظرتون مدیریت انتخاب خوبی هست؟

  9. BAHAR گفت:

    رشته انسانی واقعا دلچسبی خاصی داره و بخش های مثل روان شناسی حقوق و اقتصاد خیلی خیلی خوبه و شخصیت های عالی از آدم میسازه
    من خودم دیدم که روان شناسان حقوق دانان و اقتصادی ها خیلی متشخص بودند و دلم میخاد برم روان شناسی و بهترین بشم توش امیدوارم بتونم چون خیلی علاقه دارم بهش و برام مهم نیست که میگن آسونه یا بچه سال ها میخونه

  10. ناشناس گفت:

    دقیقا به من هم اینو میگن که انسانی واسه بچه کوچک هاس نه تو من به انسانی علاقه دارم

  11. حدیث گفت:

    از رشته انسانی میتونم ب اقتصاد برم؟ چ درسایی برای اقتصاد مهم تر هست؟

  12. نسیم گفت:

    من خیلی به رشته انسانی علاقه دارم و حفظ ها هم خوبه ولی همه میگن انسانی مال بجه خنگ ها هست و این منو اذیت میکنه

  13. تحریریه پلکان گفت:

    سلام عزیزم . منظور سوالت رو متوجه نشدم. اگر سوالی دارید با پشتیبانی 91314070 – 021 تماس بگیرید تا راهنماییت کنیم.

  14. ناشناس گفت:

    ببخشید اما چرا در شهرهاتون برخوار نیست؟

  15. تحریریه پلکان گفت:

    سلام عزیزم. بله زیرشاخه انسانی نیست و شما باید رشته ریاضی باشی تا بتونی وارد رشته های مهندسی بشی. البته اگر دیپلم انسانی داشته باشی و بخوای کنکور ریاضی شرکت کنی هم می تونی منتهی چون هیچ کدوم از درسهای ریاضی رو نخوندی برات سخت می شه و باید خیلی تلاش کنی اعم از خوندن کتابهاش، شرکت در آزمون و …..
    بدون کنکور هم می تونی از انسانی به ریاضی بری که باز هم نیاز به تلاش و اراده زیادی داری.

  16. یکی گفت:

    یعنی هیچ جوره نمیشه از رشته انسانی به مهندسی رفت نه؟
    یعنی زیر شاخه انسانی نیست؟

  17. تحریریه پلکان گفت:

    سلام تینا جان . برای آموزش زبان انگلیسی در هر رشته ای که هستی باید کنکور زبان شرکت کنی.

  18. تحریریه پلکان گفت:

    سلام میترا جان می تونی برای یادگیری هر درسی که مد نظرته و رسیدن به تسلط آزمون آنلاین درسی شرکت کنی.
    وارد سایت پلکان یادگیری شو که لینکش رو برات گذاشتم:
    https://peleyad.com
    هر پایه ای هستی انتخاب کن و به صورت رایگان آزمون درس رو بده و به مرور به تسلط برس.

  19. تینا گفت:

    آموزش زبان انگلیسی نداره رشته انسانی؟؟؟

  20. میترا گفت:

    درسایی مثل تاریخو چجوری زود یاد بگیریم ؟؟🤔

  21. پلکان یادگیری گفت:

    سلام مژگان عزیز. خوشحالم که مفید بوده برات.

  22. پلکان یادگیری گفت:

    سلام فاطمه جان. رشته انسانی به نسبت رشته های تجربی و ریاضی راحت تره اما انسانی هم یه درسهایی داره که خیلی سخته و از لحاظ مفهومی یه جورایی مثل رشته ریاضی می مونه.قبول دارم که تاریخ و فلسفه واقعا سخته اما شیرینه.
    اتفاقا این رشته خیلی هم خوبه و اصلا این تصور درباره افرادی که انسانی میخونن اشتباهه.

  23. فاطمه گفت:

    ولی انسانی کجاش از رشته ها دیگ آسون تره آقا نگین دیگ بعد میگن انسانی مال خنگاس خنگامیرن انسانی خشممممم نگین دیگ آخه تاریخی ک ما داریم بشدت سخت فلسفه واقعا نگین آسونه 😑😂

  24. مژگان گفت:

    عالی بود . ممنون از مقاله خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *