logo-sm
ورود / ثبت نام

5 رویه آموزشی برتر در سال 2021

رویه آموزشی برتر - پلکان یادگیری

پنج رویه آموزشی و یادگیری برتر در 2021: علی رغم سالی پر از تحول جهانی ، سال ۲۰۲۰ سالی پر از توسعه در راه حل های دیجیتال برای تحصیل بوده است.در این سال با گرایش همگانی به سمت مدارس آنلاین و استفاده بیشتر از اپلیکیشن و یادگیری ترکیبی  مواجه بودیم. رفتن به سمت آموزش با کمک گرفتن از تکنولوژی دیجیتال ، احتمالا” چالش هایی را نیزبه همراه دارد.

فرصتی رایگان برای دانش آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

رویه آموزشی اول : آموزش نانو (آموزش با لقمه های‌ کوچک اطلاعات)

مهمان عصر اطلاعات عدم تمرکز است. مغز با اطلاعات بسیار زیادی بمباران می شود و این امر موجب می گردد سطح استرس بالا رفته و در نتیجه قادر به تمرکز نخواهیم بود و نمی توانیم اطلاعات را به درستی پردازش کنیم. راه حل  این مشکل می تواند  آموزش نانو باشد.

آموزش نانو (Nano learning)  یک راه حل جمع و جور است که اطلاعات را در مقیاس های کوچک و در زمان های کوتاه فراهم می کند. با فراهم کردن لقمه های اطلاعاتی کوچک می توان خلاقیت را افزایش داد و توانایی دانش آموزان را در یادگیری بیشتر کرد.

4 کلید موثر یادگیری با آموزش نانو در کلاس های درس

این 4 کلید عبارتند از:

۱. تشخیص نیاز دانش آموز

۲. تنظیم اهداف یادگیری

۳. انتخاب منابع «ویدیو، اپلیکیشن  و پادکست»

۴.زمان کوتاه بین ۲ تا ۵ دقیقه

کلید موثر یادگیری با آموزش نانو در کلاس های درس - پلکان یادگیری

رویه آموزشی دوم : واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR

VRوAR به کلاس درس می آیند. دانش آموزان واقعیت مجازی را با دستگاه هدست می توانند تجربه کنند و آن ها  را قادر می سازد دنیایی که ساخته شده را در عالم مجازی ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند .از آن جایی که هدست ها بسیار گران هستند  google cardboardو بعضی دستگاه های جایگزین دیگر پیشنهادات ارزان قیمتی دارند و به کاربر این امکان را می دهند که برای دیدن این واقعیت مجازی از گوشی هوشمند خود استفاده کنند.

اما AR یا واقعیت افزوده فقط با استفاده از گوشی هوشمند قابل دسترسی است. به طور مثال شما با کمک جستجوی گوگل می توانیدبا نوشتن نام حیوانات مختلف،آن ها را در اطراف خود ببینید. دانش آموزان باVR  ارتباط برقرار می کنند چون به آنها امکان می دهد که فراتر از چهاردیواری کلاسشان را ببینند.

چطور می توان از AR و VR در کلاس‌های درس استفاده کرد؟

جواب این است که : 

۱. سفر های علمی: در هنر جغرافیا و تاریخ  می توانید دانش آموزان را بدون این که مجبور به ترک کلاس شوند به بهترین گالری ها ، موزه ها و شهرهای جهان  ببرید.

۲. آشنایی با مشاغل: این امکان را به دانش آموزان می دهد که مشاغل گوناگون را تجربه کرده و در مورد آن ها اطلاعات به روز کسب کنند.

۳. آموزش تکنولوژی پیشرفته: به دانش آموزانی که می خواهند در زمینه های  پزشکی مانند دیدن آناتومی بدن انسان و… آموزش ببینند کمک زیادی می کند.

۴. یادگیری زبان های خارجی

رویه آموزشی سوم:  یادگیری از طریق پروژه

یادگیری از طریق پروژه روشی است که دانش آموزان درگیر پروژه های واقعی و عملی می شوند و معلم فقط نقش تسهیل گر را به عهده دارد. در این روش دانش آموزان با مسائل بغرنج  مواجه می شوند و تشویق آن ها برای پیدا کردن جواب، باعث رشد و توسعه تفکر انتقادی، خلاقیت، همدلی و مهارت های ارتباطی شان می شود.

پروژه ها می توانند شامل این موضوعات باشند:

  • پیدا کردن راه حل برای مشکلات محیطی
  • پیدا کردن منابع انرژی جدید
  • تجزیه و تحلیل عکاسی و فوتوژورنالیست (عکاسی)
  • نظریه در مورد مباحث محبوب جامعه

چگونه یادگیری پروژه محور در کلاس درس نتیجه می دهد؟

۱.دانش‌آموزان را در گروههای ۴یا۵ نفره قرار دهید.

۲.از آن ها بخواهید هم فکری کنند.

۳. از مباحث آن ها بازخورد بگیرید.

۴. از آن ها بخواهید در مورد آن موضوع تحقیق کنند.

۵ .یک ارائه آنلاین داشته باشند.

۶.در نهایت برای کل کلاس ارائه دهند و بازخورد بگیرند.

چگونه یادگیری پروژه محور در کلاس درس نتیجه می دهد؟ - پلکان یادگیری

رویه آموزشی چهارم:  یادگیری تجربه محور

اکنون با مشارکت کم دانش آموزان در کلاس های درس مواجه هستیم.  با ازدیاد تمایل آن ها به بازی با موبایل و صحبت کردن با دوستانشان و … برای درگیر کردن آن ها با مباحث درسی به یادگیری تجربه محور روی می‌آوریم. در این روش،  دانش آموزان در موقعیت های واقعی کسب تجارب دست اول با کار تیمی ،تصمیمات گروهی و …قرار می گیرند .در اینجا می توان از کلاس درس خارج شد و با رفتن به باغ وحش، موزه و… تجربه کسب  کرد.

۱‌. تمرین های مشارکتی: با مطرح کردن یک مشکل یا مناظره در گروه می توانیم از دانش آموزان بخواهیم که راه حلی بیابند مثلا می تواند شامل یک مناظره فلسفی یا مشکل تجاری باشد.

۲. نقش پردازی: از دانش آموزان بخواهید سناریوهای مختلف را بازی کنند و درک کنند که اعمال و رفتار متفاوت، نتایج متفاوتی را رقم می‌زند.

۳‌. پژوهش میدانی: از آن ها بخواهید از طریق پرسش نامه های آنلاین به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند و در کلاس آن را ارائه دهند.

رویه آموزشی پنجم: تحصیل آنلاین

تحصیل آنلاین محبوب ترین روش آموزشی سال ۲۰۲۱ است. کلید گرایش به تحصیل آنلاین در سال ۲۰۲۰ زده شده و با توسعه تکنولوژی آموزشی و شیوع کرونا ، محبوب تر هم شده است ، به طوری که تاکنون مراکز آموزشی زیادی مجبور به استفاده از روش آنلاین هستند.

چرا یادگیری آنلاین محبوب است؟ 

یادگیری آنلاین نه تنها منعطف و مقرون به صرفه است بلکه می تواند در دسترس دانش آموزانی قرار بگیرد که تاکنون درهای آموزش برای آن ها باز نشده است.

در سال ۲۰۱۹ پیرسون و مدرسه هارولد با راه اندازی یک سیستم آنلاین موفق شدند که دانش آموزان مستعد سراسر دنیا را گرد هم آورده و امکان استفاده از آموزش پیشرفته را برای آن ها فراهم کنند. در سال جدید ما شاهد این هستیم که مدارس بیشتری در سراسر جهان به سمت آموزش آنلاین می روند و منتظریم ببینیم در سال ۲۰۲۱ چه اتفاقات جدیدی به وقوع می پیوندد.

منبع: پیرسون 

ترجمه: هما داودیان

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *