logo-sm
ورود / ثبت نام

ترفندهای تبدیل شدن به معلم هوشمند

بر کسی پوشیده نیست که نقش یک معلم خوب در زندگی دانش‌آموزان بسیار زیاد است. کیفیت تدریس بالا همواره به عنوان یکی از بهترین ویژگی معلمان شناخته می‌شود. معلمی که بتواند با دانش‌آموز ارتباط موثری برقرار کرده و مفاهیم مهم را به شیوه‌ای آسان و قابل‌فهم برای وی شرح دهد، قطعا جزو موفق‌ترین آموزگاران خواهد بود. اما چگونه می‌توان به یک معلم هوشمند موفق تبدیل شد؟ همچنین یکی از پرکاربردترین مواردی که به یک معلم یا دبیر کمک می کند سیستم آزمون ساز می باشد که خیال دبیران را برای طراحی سوالات آزمونی استاندارد آسوده کرده است که می توانید به صورت رایگان امتحان کنید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ مفصلی بدهیم.

 معلم و تاثیرگذاری او بر زندگی دانش‌آموز

هنگامی که فردی متولد می‌شود، ابتدا خانواده و سپس معلم وی بیشترین تاثیر را روی زندگی او خواهند داشت. در واقع افراد زیادی در مدرسه، سیستم آموزشی و جامعه روی تربیت دانش‌آموزان تأثیرگذارند اما تاثیر هیچ‌کدام به‌اندازه معلم نخواهد بود. معمولا یک معلم خوب می‌تواند رابطه معنوی قوی با دانش‌آموزان برقرار کند و از این طریق باعث تربیت و تعلم آن‌ها شود. شخصیت دانش‌آموزان اصولا ابتدا در محیط خانواده شکل می‌گیرد، اما شخصیت فرد در سنین کم معمولا قابل تغییر است. به همین دلیل به ‌محض ورود به مدرسه و برقراری ارتباط معنوی با معلم، دانش‌آموز می‌تواند از او تاثیر زیادی بگیرد.

 معلم هوشمند چه معلمی است؟

سوالی که در ذهن اکثر افراد با شنیدن واژه معلم هوشمند شکل می‌گیرد، این است که منظور از معلم هوشمند چیست؟ سال‌ها پیش را به خاطر آورید، زمانی که رایانه‌ها در سیستم آموزشی جا خوش کردند. معلمان از آن زمان به بعد همواره سعی کردند تا چیزهای جدید مطابق با علم روز یاد بگیرند و با رایانه‌ها ارتباط بهتری برقرار کنند تا بتوانند از بهترین روش‌ها برای آموزش به دانش‌آموزان استفاده کنند.معلمان هوشمند معمولاً مرتباً دانسته‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند و از آخرین و بروزترین روش‌های تدریس بهره می‌برند. این امر کمک می‌کند تا دانش‌آموزان بهترین و پربازده‌ترین تجربه آموزشی را  داشته باشند.

معلم هوشمند چه معلمی است؟

 معرفی ترفندهایی برای معلم هوشمند شدن

  • با فناوری دوست شوید زیرا همان‌طور که می‌دانید فناوری در عصر امروزی مدام در حال پیشرفت است. در صورتی که یک معلم نتواند ارتباط خوبی با فناوری‌های به‌روز داشته باشد، شیوه آموزش وی بی‌کیفیت خواهد شد. بنابراین پیشرفت در زمینه فناوری یکی از ترفند‌های مهم برای تبدیل شدن به معلم هوشمند است.
  • همدلی و همراهی را فراموش نکنید. سعی کنید با بچه‌ها دوست باشید و با آن‌ها ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنید. این کار کمک می‌کند تا تاثیرگذاری شما روی کودک بیشتر شود.
  • دانش و اطلاعات کافی داشته باشید. ممکن است شما معلم درس خاصی مثل زیست باشید. اما می‌توانید هنگام تدریس اطلاعاتی هرچند اندک راجع به مسائل به‌روز در حوزه زیست به دانش‌آموزان ارائه کنید. این کار کمک می‌کند تا شما به راحتی به یک معلم هوشمند تبدیل شوید. برای مثال از رخدادهای جدید، مسائل چالش‌برانگیز، اهمیت این علم در دنیا و … صحبت کرده و برای دانش‌آموزان انگیزه ایجاد کنید. اما فراموش نکنید که برای این کار لازم است تا اطلاعات لازم را به دست آورید تا بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید.
  • از تکنولوژی روز در تدریس استفاده کنید. در زمان‌های گذشته تنها یک خودکار و یک برگه کاغذ برای تدریس کافی بود. اما شرایط امروزی بسیار متفاوت است. کودکان امروزی ارتباط بسیار خوبی با فناوری‌های جدید برقرار می‌کنند. پس چرا از این ظرفیت برای تبدیل شدن به یک معلم هوشمند استفاده نکنید؟ بدیهی است که استفاده از فناوری‌های جدید بسیار مورد استقبال دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. از انواع بازی‌ها، فیلم‌ها، کاربرگ‌ها، عکس‌ها و… برای آموزش مسائل مختلف به دانش‌آموزان استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا مفاهیم به شکل عمیق‌تری در ذهن دانش‌آموز بنشیند. حتی می‌توانید منابع آموزشی مختلف را در تلفن‌های هوشمند را یافته و به آن‌ها نیز یاد دهید.
  • تعامل را فراموش نکنید. سعی کنید کلاس درس خود را به‌گونه‌ای پیش ببرید که دانش‌آموزان نیز حضوری فعال داشته باشند. وجود تعامل در کلاس هم باعث ایجاد ارتباط صمیمانه شده و هم باعث می‌شود درصد یادگیری دانش‌آموزان بیشتر شود. علاوه بر این می‌توانید به عنوان یک معلم هوشمند در شبکه‌های اجتماعی نیز با آن‌ها گروه تشکیل دهید و ارتباطات خود را گسترده‌تر سازید. در گروه‌هایی که با آن‌ها دارید می‌توانید مطالب آموزشی، ویدئوها و … را به اشتراک بگذارید.
معرفی ترفندهایی برای معلم هوشمند شدن

حتما بخوانید: شيوه هاي نوين آموزشي جايگزين شيوه هاي قديمي

استقبال معلمان از تدریس به صورت هوشمند و طراحی و برگزاری آزمون آنلاین

معمولا معلمان به خوبی از هوشمند شدن کلاس‌ها استقبال می‌کنند. این امر به دلیل آن است که معلمان انعطاف بیشتری در روش‌های انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان دارند که به دنبال آن بازدهی آموزش نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این برگزاری آزمون‌ها به شکل آنلاین باعث شده تا امکان شخصی‌سازی شرایط آزمون، برگزاری آسان‌تر با اتلاف وقت کمتر، دسترسی به انواع سوالات و … برای معلمان فراهم آید. به همین دلیل هوشمند شدن کلاس‌ها مورد استقبال بسیاری از معلمان قرار گرفته است.

تاثیر معلم و مدرسه هوشمند در یادگیری دانش‌آموزان

همان‌طور که در بالا اشاره شد معلم نقش بسیار بزرگی بر زندگی دانش‌آموزان دارد. اما یک معلم هوشمند به مراتب تاثیر بسیار بیشتری روی آن‌ها خواهد داشت. او از انواع فناوری‌ها در هنگام تدریس بهره می‌برد. بدین ترتیب توجه دانش‌آموزان به مباحث بیان شده بیشتر از حالت عادی جلب می‌شود. البته برای هوشمند شدن شیوه تدریس معلم لازم است تا مدارس نیز گام‌های موثری در این مسیر بردارند. بدین ترتیب بهتر است مدارس از معلمانی استفاده کنند که در حوزه فناوری اطلاعات دانش کافی داشته باشند. علاوه بر این زیرساخت‌های لازم برای معلمان را فراهم آوردند. برای مثال تامین رایانه به تعداد کافی، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، تشکیل محیط آموزشی مبتنی بر محتوای چندرسانه‌ای از جمله اقداماتی است که یک مدیر برای بسترسازی در مدرسه می‌تواند انجام دهد.

کلام آخر

پیشرفت در فناوری تاثیر بسیار زیادی روی تمامی جنبه‌های زندگی بشر داشته است. یکی از جنبه‌های مهمی که فناوری روی آن تاثیرگذار بوده، حوزه آموزش است. معلمان هوشمند امروزه بیش از هر زمان دیگری می‌توانند در تدریس خود از آخرین فناوری به‌روز در دنیا استفاده کنند. این امر کمک می‌کند تا تدریسی با کیفیت بهتر و تاثیرگذاری بیشتر داشته باشند. اما چه چیز می‌تواند یک معلم را به این شیوه سوق دهد؟ در این مقاله تعریفی روشن از این اصطلاح ارائه دادیم علاوه بر این ترفندهایی را بیان کردیم که می‌تواند به هوشمند شدن معلمان و شیوه تدریس آن‌ها منجر شود.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *