logo-sm
ورود / ثبت نام

روش های تست زنی سریع

روش ‌های تست زنی سریع و یادگیری آن‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی در قبولی داوطلبان در کنکور است. سوالات کنکور به صورت تستی و چهار گزینه‌ای می‌باشند که برای پاسخگویی به آن‌ها، نیازمند آشنایی و اطلاع داشتن از تکنیک‌ها و روش‌های اصولی تست زنی است. در صورتیکه تمایل دارید می توانید از آزمون آنلاین رایگان پلکان برای محک زدن خود، استفاده نمایید.

آگاهی از مهارت های تست زنی

بسیاری از دانش‌آموزان هستند که با وجود نمرات بالا در مدارس، به دلیل بی‌اطلاعی از این روش‌ها، موفق به کسب رتبه و تراز مناسب در آزمون نمی‌شوند که دلیل آن عدم مهارت لازم در زمینه تست زنی است. البته لازم به ذکر است که تست زدن بیش‌تر از اینکه وابسته به دانش و سواد متقاضیان کنکور باشد؛ در واقع یک مهارت است.

معرفی ترفند ها و روش های تست زدن

نحوه پاسخگویی به سوالات تستی با سوالات تشریحی کاملا متفاوت است که نیازمند تمرین مداوم و اطلاع از روش‌های تست زنی است.

1) علامت‌گذاری سوالات زمان گیر یکی از تکنیک‌ها و روش ‌های تست زنی سریع است. این سوالات با روش ضربدر و منها که در ادامه درباره آن توضیح داده می‌شود؛ قابل اجرا است.

2) برای اینکه در پاسخگویی به سوالات درس‌های مختلف دچار کمبود زمان نشوید؛ سعی کنید که زمان خود را طبق میانگین زمانبندی تعیین شده، کنترل کنید.

3) برای پاسخگویی سوالات مربوط به هر مبحث می‌توانید از سوالات ساده شروع به پاسخگویی کنید تا خستگی ذهنی کاهش یابد.

4) در حل تست‌ها، گزینه‌هایی که از غلط بودن آن‌ها مطمئن هستید را بلافاصله حذف کنید.

5) هنر پرش یکی از روش ‌های تست زنی سریع بوده که بسیار مهم است. داوطلب باید این نکته را بپذیرد که نمی‌تواند به همه تست‌ها پاسخ دهد و باید از یک سری تست‌ها که پاسخ آن‌ها را نمی‌داند یا در پاسخ شک دارد و زمان گیر است؛ بگذرد.

روش جداسازی تست ها

یکی از روش‌ های تست زنی مناسب و سریع، جداسازی تست‌ها بر اساس آسان، سخت و زمان دار بودن آن ها است. به این صورت بهتر است ابتدا سوال‌های آسان پاسخ داده شوند تا ذهن داوطلب کم‌تر احساس خستگی کند. پس از آن می‌توان به سراغ سوالات سخت بروید. اما هنگام برخورد با سوالات دشوار نباید روحیه خود را از دست دهید. سپس می‌توانید در زمان اضافه به سراغ سوال‌های زمان دار بروید.

حتما بخوانید: اهمیت مدیریت زمان در درس خواندن

روش های تاثیرگذار بر تست زنی و سرعت تست زنی

برای افزایش سرعت تست زنی روش‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به روش مطالعه درسی و میزان آمادگی خود، می‌توانید یک از روش‌ها را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هیچ یک از این روش‌ها را بدون تمرین و تکرار، سر جلسه آزمون اصلی انجام ندهید. در ادامه به چند مورد از روش ‌های تست زنی سریع اشاره خواهیم کرد.

 روش ضربدر و منها

این روش یکی از بهترین تکنیک های تست زنی سریع برای طبقه‌بندی سوالات تستی است. به این ترتیب سوالات با علامت ضربدر و منها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • گروه اول سوالات ساده‌ای می‌باشند که با خواندنشان راه حل را سریعا پیدا کرده و جواب را به دست می‌آورید. این گونه سوالات نیاز به هیچ علامتی ندارند.
  • گروه دوم سوالاتی می‌باشند که راه حل آن‌ها را می‌دانید. اما نیاز به فکر و زمان بیش‌تری برای رسیدن به جواب سوال دارید. این سوالات را بهتر است با علامت منها مشخص کنید تا دوباره به سراغ آن‌ها بروید.
  • گروه سوم سوالاتی هستند که برای پاسخگویی به آن‌ها هیچ راه حلی ندارید و نمی‌توانید برای آن‌ها جوابی پیدا کنید. این دسته از سوالات را می‌توانید با علامت ضربدر در روش ‌های تست زنی سریع مشخص کنید، تا برای حل آن‌ها زمان صرف نکنید چون احتمال پاسخ اشتباه برای آن‌ها بسیار زیاد است.

روش مهندسی معکوس

روش مهندسی معکوس به صورت کلی روشی است که از انتها به ابتدا می‌رسد. در این روش انتخاب گزینه‌ها با توجه به چینش گزینه‌ها، اعداد و ارقامی که در آن‌ها وجود دارد و سوالات قبل و بعد تقسیم‌بندی می‌شوند. در واقع عامل اصلی در این روش، احتمال است. در کل استفاده از این روش، بدون داشتن پیش زمینه‌ای از موضوع آن توصیه نمی‌شود.

روش های تاثیرگذار بر تست زنی و سرعت تست زنی - روش مهندسی معکوس

 روش جایگزینی

این روش یکی از پرطرفدارترین روش ‌های تست زنی سریع می‌باشد. در این روش، به جای حل صورت سوال و رسیدن به پاسخ، گزینه‌ها را در سوال جایگذاری می‌کنند تا به نتیجه درست برسند. روش جایگزینی بیش‌تر برای درس‌های محاسباتی مانند ریاضی کاربرد دارد.

روش رد گزینه

روش رد گزینه یکی از محبوب‌ترین روش‌ های تست زنی به حساب می‌آید که کاربرد زیادی برای کنکور دارد. هنگامی که برای رسیدن به جواب درست یک سوال دچار تردید می‌شوید؛ بهتر است که گزینه‌های غلط را حذف کرده تا با این روش احتمال رسیدن به پاسخ درست بیش‌تر شود.

معرفی روش های تست زنی در جلسه ی آزمون

در جلسه‌ آزمون، باید بتوانید به خوبی زمان خود را مدیریت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای کنترل زمان شما می‌توانید از ترفند‌ها و تکنیک‌های آن، به همراه روش‌های سریع تست زدن ، استفاده کنید. اما باید برای استفاده از آن‌ها به خوبی تمرین کرده باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

روش ضربدر و منها برای علامت‌گذاری، روش جداسازی تست‌ها، روش رد گزینه، هنر پرش و… در کنار یکدیگر برای کسب بهترین نتیجه می‌توانند به شما کمک کنند. بنابراین یادگیری روش ‌های تست زنی سریع می‌تواند به متقاضیان کمک کند تا در جلسه آزمون با استرس کم‌تری حضور داشته باشند. رسیدن به مهارت تست زدن برای تمامی داوطلبان امکان‌پذیر است. اما بستگی به ویژگی‌های فردی هر شخص دارد.

دخیل بودن ویژگی‌های فردی به این معناست که فرد باید ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی خود را بررسی و با استفاده از روش منحصر به فرد خود، به این مهارت برسد که برای این کار بهتر است از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرد. شما می‌توانید با استفاده از نمونه آزمون‌های پلکان یادگیری، مهارت خود را در تست زدن تقویت کنید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید
  1. حامد شه بخش گفت:

    واقعا روش هایی که توضیح دادین تأثیر گذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *