logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

اهمیت مدیریت زمان برای درس خواندن

اهمیت مدیریت زمان برای درس خواندن - پلکان یادگیری

مدیریت زمان برای درس خواندن، همیشه دغدغه دانش آموزان، دانشجویان و داوطلبان کنکور بوده است. آنها همیشه با این مسئله مواجه هستند که چگونه باید برنامه ریزی کنند، تا یک مطالعه دقیق و مطلوب داشته باشند. برخی از دانش آموزان به دلیل حساسیت بالای این مسئله، به مشاورین متعددی مراجعه می کنند. برخی دیگر از آنها ترجیح می دهند از روش ها و تکنیک های خاص برای مدیریت زمان استفاده کنند. از این رو خود اقدام به برنامه ریزی نموده و آن را اجرا می کنند.

از سوی دیگر، برخی با خود می گویند تنها رعایت چند اصل ساده می تواند من را به نتیجه دلخواه برساند. اما در نهایت باید بگوییم که مدیریت زمان برای مطالعه مسئله حساس و دقیقی است، که هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد.زمان بندی مناسب برای درس خواندن یک مسئله مهمی است که همه دانشجویان، داوطلبان کنکور و دانش آموزان باید به آن توجه کنند. آنها باید بسته به شخصیتی که دارند، به صورت کاملا شخصی اقدام به برنامه ریزی نمایند. همچنین باید در برنامه ریزی خود به سطح یادگیری، نقاط قوت و ضعف خود نیز توجه کرده و تمام این موارد را در زمان برنامه ریزی درسی مد نظر قرار دهند. پس از آن می توانند بهترین روش را برای مدیریت زمان انتخاب کرده و از آن برای مطالعه استفاده کنند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

اجازه دهید به شما بیان کنیم، که یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت زمان در دوران تحصیلی و مطالعه، تهیه فهرستی از تمام منابع و موضوعاتی است، که باید مورد مطالعه قرار گیرند. شما باید لیستی از این منابع را تهیه کنید و در کنار آن لیستی از کارها و اقدامات لازم که در زمان مطالعه انجام می دهید نیز، فراهم نمایید. لیست کردن منابع و کارها برای درس خواندن به شما این امکان را می دهد که با دید بازتری اقدام به برنامه ریزی و مدیریت زمان خود نمایید.

از سوی دیگر این مسئله به شما ایده های جدیدی در رابطه با کارهایی که باید انجام دهید نیز ارائه می دهد. در اصل یافتن منابع مناسب منجر می شود تا شما زمان خود را صرف یک منبع خوب برای مطالعه کنید. اما اگر منبع مناسبی انتخاب نکنید، مجددا نیاز به مطالعه خواهید داشت که این مسئله نه تنها به شما در مدیریت زمان کمکی نخواهد کرد، بلکه باعث تلف زمان شما نیز خواهد شد. از این رو به این مسئله بسیار توجه نمایید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که چرا برای مدیریت زمان باید از تقویم ترمی استفاده کنیم؟ یا این که بپرسید اصلا تقویم ترمی چیست و باید شامل چه مواردی باشد؟ باید بگوییم تقویم ترمی می تواند همان تقویم ساده ماهانه باشد. اگر شما بتوانید یک چشم انداز مناسبی از اهداف و کارهای آینده خود داشته باشید و آن را برنامه ریزی کنید، مسلما می توانید به نتایج بهتری دست یابید. زیرا یک برنامه ریزی اصولی و درست، به خوبی قادر است زمان شما را مدیریت کند. شما باید در آغاز هر ترم تحصیلی، از یک تقویم جدید استفاده کنید.

در تقویم ترمی خود پیش از آنکه درگیر درس خواندن شوید، باید تمامی فعالیت های داخل مدرسه و دانشگاه را ثبت کنید. همچنین باید یک زمان مشخصی را برای انجام تکالیف خود تعیین نمایید. در کنار این موارد لازم است شما تمامی فعالیت های خارج از مدرسه و فوق برنامه های خود را نیز در تقویم ثبت کرده و یک زمان مناسب برای تست زنی انتخاب کنید. این تقویم ترمی شامل کل ترم شما می شود که باید با تمام دقت و حساسیت آن را کامل کنید. با این کار می توانید بررسی کنید که چه میزان زمان آزاد برای مطالعه دارید؛ یا چه میزان از ساعات خود را به بطالت سپری می کنید.

استفاده از تقویم ترمی جهت مدیریت زمان برای درس خواندن - پلکان یادگیری

یکی دیگر از تکنیک های عالی که می تواند به مدیریت زمان برای درس خواندن مناسب باشد، استفاده از تکنیک برنامه هفتگی است. در این روش برخلاف تقویم ترمی، شما نیازی ندارید که به آغاز ترم تحصیلی توجه کنید. باید برنامه ریزی به صورت هفتگی انجام دهید. یعنی با آغاز هر هفته، تا انتهای همان هفته برنامه ای منظم برای مدیریت زمان مطالعه خود تهیه کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که، درست است شما هر هفته برنامه هفتگی خود را تهیه می کنید، اما باید بسته به موفقیت ها و اتفاقاتی که رخ می دهد، این برنامه را به روز رسانی نمایید. برای این که یک برنامه هفتگی مناسب داشته باشید، لازم است برخی نکات را رعایت کنید. از جمله:

  • حتما ساعت کلاس هایی که باید هر روز بروید را در برنامه هفتگی قید کنید.
  • برنامه هفته پیش و نوشته های کلاسی خود را بازبینی نمایید تا اگر برنامه ای هنوز از هفته قبل در حال اجراست، در این برنامه جدید ثبت کنید.
  • مواردی که بسته به برنامه تقویم ترمی هنوز در حال انجام هستند همچون تست زنی، انجام تکالیف و … را در برنامه هفتگی خود نیز ثبت کنید تا بتوانید مدیریت زمان برای درس خواندن را بسته به آنها پیاده کنید.
  • تمام فوق برنامه ها و فعالیت هایی که باید خارج از مدرسه انجام دهید را، در طول یک هفته آینده در برنامه هفتگی بنویسید.
  • اگر لازم است جلسات مطالعه، تکالیف، پروژه ها و کارهای گروهی در طول یک هفته تکمیل شوند را حتما با ذکر ساعت و روز آن در برنامه ثبت کنید. حتی اگر این برنامه ها باید بعد از کلاس یا در زمانی که مدرسه هستید انجام شوند نیز، باید ثبت شوند.

رعایت تمامی این نکات منجر می شود تا شما بتوانید بهترین برنامه ریزی را برای مدیریت زمان خود جهت درس خواندن انجام دهید.

 

همه شما باید این نکته را بدانید که روش های مدیریت زمان برای درس خواندن، فرد به فرد متفاوت است. یعنی هر یک از شما ممکن است نیاز به یک روش خاص برای مدیریت زمان مطالعه خود داشته باشید. اما برخی مهارت های مورد نیاز برای مدیریت زمان، در همه شما یکسان است. از جمله:

اگر می خواهید درس خواندن شما نتیجه مناسبی به همراه داشته باشد، نه تنها باید یک مکان اختصاصی برای مطالعه خود انتخاب کنید، بلکه نیاز به انتخاب یک بازه زمانی مناسب نیز خواهید داشت. بازه های زمانی برای انجام مطالعه می توانند بین 40 تا 50 دقیقه باشند. در این بازه زمانی که هر یک از شما به صورت متفاوتی می توانید انتخاب کنید، تمرکز شما بر روی مطالعه درس بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از مهارت های مهم برای درس خواندن، اولویت بندی کردن وظایف است. هر چه شما مباحث پیچیده تری از منابع بیشتر مطالعه کنید، میزان مسئولیت پذیری شما نیز بیشتر خواهد شد. زمانی که به مدرسه می روید، در خانه زمان کافی برای انجام تمام کارهای خود را نخواهید داشت.

از این رو لازم است عادت کنید که در شرایط سخت و دشوار نیز به مطالعه کردن بپردازید. می توانید زمانی که سرحال هستید و پرانرژی، مباحثی را مطالعه کنید که دشوار هستند، و زمانی که خسته هستید به سراغ مباحث ساده برای مطالعه روید. اما به هیچ عنوان زمان خود را بیهوده از دست ندهید.

شاید یکی از مهمترین و سخت ترین معیارها برای مدیریت زمان جهت درس خواندن، انجام تکالیف مدرسه باشد. بدون تردید شما هم همچون دیگر دانش آموزان حتما بعد از بازگشت به خانه به سراغ تکالیف خود نمی روید و انجام آنها را به انتهای شب می سپارید. اما باید بگوییم این کار شما کاملا غلط است. باید انجام تکالیف خود را در اولویت قرار دهید تا در سریع ترین زمان ممکن تکالیف خود را به اتمام رسانید. با این کار زمانی که درس می خوانید، فشار و استرسی نخواهید داشت. حتی در زمان اوقات فراغت خود نیز با چنین مشکلی مواجه نمی شوید.

اکثر شما قبل از آغاز درس خواندن، بیشتر زمان خود را صرف یافتن یک مکان مناسب می کنید، تا بتوانید در آنجا به راحتی مطالعه کنید. اما برای این که بتوانید زمان مطالعاتی خود را مدیریت نمایید، باید در ابتدا یک مکان اختصاصی انتخاب کنید که دور از حواس پرتی باشد. جایی که تمرکز شما را برای درس خواندن افزایش دهد.

حتما این نکته را در نظر داشته باشید، که پیش از انتخاب مکان مناسب برای مطالعه، باید به مناسب بودن آن دقت کنید. یعنی مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که به شما احساس آرامش و تمرکز بیشتری دهد. در غیر این صورت قادر نخواهید بود به راحتی اقدام به مطالعه نمایید.

اگر شما بتوانید به خوبی بر روی خواب خود تمرکز کنید، غذای سالم صرف کنید و ورزش مناسب داشته باشید، انرژی لازم را برای درس خواندن به دست خواهید آورد. پس از آن تنها با چند ساعت مطالعه مفید، می توانید همه چیز را به ذهن خود بسپارید. اما اگر به زمان خواب خود توجه نکنید، به ورزش اهمیت ندهید و غذای سالم مصرف نکنید، نمی توانید مدیریت زمان درستی داشته باشید.

شک نکنید یک ساعت زودتر به رختخواب رفتن، توانایی درس خواندن و استفاده از زمان بهتر را در شما افزایش خواهد داد. از سوی دیگر اگر غذای سالم در طول روز استفاده کنید، دیگر تنبل و کسل نمی شوید و تمام طول روز را در خستگی و کسالت و خواب آلودگی سپری نخواهید کرد. در نهایت نیز انجام تمرینات ورزشی منجر به خارج شدن آدرنالین در بدن می شود که این خود انرژی فوق العاده ای را به بدن خواهد بخشید.

اهمیت دادن به ورزش، غذای سالم و خواب کافی در مدیریت زمان برای درس خواندن - پلکان یادگیری

 

 

برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله بهترین تغذیه برای درس خواندن و کنکور را مطالعه کنید.

 

بدون شک این مرحله از مدیریت زمان برای درس خواندن را باید یک مرحله مهم به شمار آوریم. زیرا برخی از کتاب ها همیشه از اهمیت بیشتری برخوردارند. پس باید مطالعه آنها را در اولویت قرار دهید. مثلا دروسی همچون عربی در رشته انسانی، فیزیک در رشته تجربی و … . این کتاب ها نیاز دارند تا با حساسیت و دقت بیشتری مطالعه شوند. شما باید این دسته از کتاب ها را در اولویت مطالعاتی خود قرار دهید تا بهتر زمان درس خواندن خود را مدیریت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب کتاب ها ممکن است بسته به شرایط تغییر کنند. مثلا اگر فردا امتحان ریاضی داشتید، منطقی نیست که بنشینید و بسته به برنامه هفتگی خود عربی مطالعه کنید.

در چنین شرایطی باید برنامه را تغییر داده و بسته به شرایط، اولویت مطالعاتی خود را تغییر دهید. پس برای مطالعه کردن، شما باید به دو مسئله اهمیت بسیار زیادی دهید. اولین مسئله زمان و دومین مسئله کیفیت درس خواندن است. اگر به این دو نکته توجه کنید، می توانید از مطالعه خود بهترین نتیجه را به دست آورید.

جمع بندی

دریافتیم که مدیریت زمان Time Management برای مطالعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین روش ها و تکنیک های بسیار زیادی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به خوبی زمان را مدیریت نمود. پس دانش آموزان، دانشجویان و داوطلبان باید به خوبی این نکات را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند، تا بتوانند زمان خود را به خوبی مدیریت نمایند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

 
بیشتر بخوانید
  1. سمیرا رحیمی گفت:

    نکات خیلی عالی بودن

    1. پلکان یادگیری گفت:

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *