logo-sm
ورود / ثبت نام

دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان و روش برطرف کردن آن

هیچ کسی از کلمه شکست احساس خوبی ندارد. فردی در این جهان وجود ندارد که برای شکست برنامه ­ریزی کند. دانش­ آموزان برای کسب نمرات خوب و قبولی در آزمون­های خود، سخت تلاش می­کنند. اما گاهی با این همه تلاش، گرفتن نمره قبولی بسیار سخت است. دلایل متعددی برای افت تحصیلی دانش‌آموزان وجود دارد که بسیاری از آنها، علل داخلی و برخی دیگر دلایل خارجی دارند. اگر نیاز به برنامه ریزی درسی مناسب دارید و می خواهید با روند مطالعاتی مناسبی پیشرفت نمایید یکی از راهکارها این است که همزمان با تحصیلتان در آزمون آنلاین درسی شرکت نمایید. پلکان یادگیری برای شما دانش آموزان عزیز، اشتراک رایگان قرار داده است تا بتوانید مرحله به مرحله به هدفتان نزدیکتر شوید.

افت تحصیلی دانش‌آموزان چیست؟

این یک واقعیت است که کشوری با نرخ بالای ترک تحصیل از دبیرستان، احتمالاً دارای نرخ سواد پایین و در نتیجه کمبود افراد حرفه­ای آموزش­دیده برای اداره کشور خود است. دانش­آموزان، همواره باید هم زندگی تحصیلی و هم زندگی شخصی خود را مدیریت کنند.

در واقع، کسب موفقیت در دوره­های تحصیلی، ضروری است. نه فقط برای به­دست­آوردن یک شغل مناسب و  دستمزد بالا در بزرگسالی. بلکه برای درک نوآوری­ها و افزایش آگاهی، لازم است که دانش­آموزان، به صورت جدی به تحصیلات خود توجه داشته باشند. اما همانگونه که گفته شد، برخی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان، عوامل بیرونی هستند.

عوامل تاثیرگذار بر افت تحصیلی دانش‌آموزان

 درک این نکته ضروری است که چرا برخی از دانش­ آموزان، در این مرحله حساس زندگی خود، به سطوح پایینی از کیفیت تحصیلی خود رسیده اند. اگر راه­ حل­هایی برای چنین علل یا چالش‌هایی وجود داشته باشد، باید پیشگیری از این شکست‌ها را در اولویت قرار داده و کشور را به سمت چرخه‌ای قدرتمند از موفقیت سوق دهیم.  در زیر برخی از توضیحات در مورد علل افت تحصیلی یا دلیل شکست دانش ­آموزان آورده شده است. می­توان با بررسی هر یک از آنها، به صورت ریشه ه­ای افت تحصیلی دانش‌آموزان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

دلایل فردی افت تحصیلی دانش‌آموزان

از جمله دلایل فردی در افت تحصیلی هر دانش آموزی عبارتند از:

ترس از شکست

در حالت کلی، دانش­ آموزان تمام تلاش خود را می­کنند، اما گاهی، هنوز هم خیلی خوب نتیجه نمی­گیرند. خوب است بدانید که دانش­آموزان، از توجه زیاد می­ترسند. به عنوان­مثال، برچسب باهوش­بودن، آنها را در کانون توجه قرار می دهد. بنابراین، اگر دانش‌آموز، حتی پس از تلاش برای مدت طولانی، افت تحصیلی داشته باشد، ترس مادام‌العمر در او ایجاد می‌شود و از عملکرد مناسب ناکام می‌ماند.

عدم تمرکز

در عصر اطلاعات و فناوری که دستگاه‌های هوشمند و تلفن‌های همراه، نیاز اساسی جامعه هستند، تمرکز بر مطالعه، بدون حواس‌پرتی بسیار دشوار است. علیرغم دسترسی به اینترنت در هر زمان، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و انواع بازی‌های ویدیویی در دسترس آنها، یافتن زمان برای مطالعه چندان ساده نیست. این خود، یکی از دلایل مهم در افت تحصیلی دانش‌آموزان است.

اهمال کاری

رویکرد به تعویق­انداختن زمان مطالعه نیز، منجر می­شود تا زمان کمتری برای مطالعه منظور شود. ذهنیت تنبل دانش­آموزان، آنها را از تلاش برای مطالعه و درک موضوعات مختلف، باز می­دارد. آن‌ها تنبل‌تر از آن هستند که به تکالیف و وظایفشان عمل کنند و از دیگران انتظار دارند آنها را انجام دهند.

عدم مدیریت زمان

همه می­دانیم که زمان بسیار گرانبهاست. هیچ زمان از دست­رفته­ای را نمی­توان بازیابی کرد. حواس‌پرتی‌های روزمره، بیشتر وقت دانش‌آموزان را می­گیرد. غالباً دانش­آموزان، به دلیل تعداد زیاد تعهدات تحصیلی، نمی­توانند مطالعات خود را اولویت­بندی کنند و در نتیجه زمان ارزشمند خود را از دست می­دهند. بنابراین، دانش‌آموزانی که نمی‌توانند زمان را به ‌اندازه کافی مدیریت کنند، در مدرسه شکست می‌خورند. عدم مدیریت زمان یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان است.

عوامل تاثیرگذار بر افت تحصیلی دانش آموزان - پلکان یادگیری

عدم تعهد

درک ارزش سخت­کوشی و فداکاری در زندگی، به یک شغل علمی و حرفه­ای کمک می­کند. دانش ­آموزان باید هر سختی را به عنوان یک چالش در نظر بگیرند و روی آن کار کنند تا زندگی را سازنده­تر نمایید. تسلیم­شدن در برابر چالش­ها و مشکلات، منجر به افت تحصیلی بالا می­شود. ثبات، کلید دستیابی به غیرممکن در زندگی است.

تفکر منفی

شک و تردید و نگرش منفی نسبت به زندگی و مشکلات آن نیز بسیار خطرناک است. اگر دانش‌آموزان پس از مشکلات زندگی افسرده شوند، تمایل دارند نسبت به همه چیز در زندگی، نگرش بدبینانه داشته باشند. آنها هیچ انگیزه­ای برای یادگیری ندارند و در نهایت در تحصیل شکست می­خورند.

 عدم اعتماد به نفس

استفاده بیشتر از اینترنت و رسانه­های اجتماعی، دانش­آموزان را به زندگی فردی و رفتارهای ضد اجتماعی سوق می­دهد که خود می­تواند مقدمه­ای برای افت تحصیلی دانش‌آموزان باشد. امروزه دانش­آموزانی که درونگرا هستند، رو به افزایش است. چنین دانش­آموزانی برای برخورد با دیگران اعتماد به نفس پایینی دارند. آنها از دریافت حمایت معلمان و همسالان خود، دوری می­کنند.

عزت نفس بیش از حد

نداشتن اعتماد به نفس، به ایجاد شکست کمک می­کند. داشتن شخصیتی که بیش از حد اعتماد به نفس دارد، نیز همین امر را موجب می­شود. اعتماد به نفس کاذب به مهارت­ها و توانایی­های خود، باعث می­شود دانش­آموز نتواند در سطح مطلوب خود مطالعه کند و ممکن است در امتحانات مردود شود.

 اهمیت خانواده در افت تحصیلی دانش‌آموزان

اولین پایگاه رشد عاطفی و تربیتی هر فردی، خانواده است. شخصیت ما و پایه­های اولیه رفتارهای اجتماعی ما در خانواده شکل گرفته و رشد می­کند. از همین روست که خانواده نقش مهمی در پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دارد.

در خانواده­ای که والدین، از ثبات رفتاری برخوردار نباشند، فرزندان همواره دچار تشویش و سردرگمی خواهند بود. عدم صمیمیت با والدین، محیطی ناامن و ناآرام را برای فرزندان فراهم می­کند. با رفع چنین چالش­هایی و ایجاد تعامل و دوستی بیشتر با آنها، می­توان شرایط را برای تحصیل موفق آنها فراهم نمود.

اهمیت مدرسه و دبیر در افت تحصیلی دانش‌آموزان

از دیگر عواملی که می­تواند در این مسیر، موثر باشد، مدرسه و دبیران هستند. آنها می­توانند با رویکردی مناسب در مسیر تدریس و آموزش خود، خلاقیت و اشتیاق را در دانش­آموزان رشد دهند. استفاده از روش­های آموزشی نوین و تعامل بیشتر با آنها، باعث می­شود کمتر شاهد افت تحصیلی دانش آموزان باشیم.

اهمیت جامعه در افت تحصیلی دانش‌آموزان

دانش­آموزان، سرمایه­های یک جامعه هستند. از همین روست که یک جامعه رو به رشد، بایستی در تمامی زمینه­ها به فکر پیشرفت آنها باشد و راه­های رسیدن به آن را فراهم نماید. یک جامعه سالم، همواره در صدد رفع مسائل و چالش­های پیش­رو بوده و در دست­یابی تمامی افراد به سعادتمندی، از تلاشی دریغ نمی­کند. این چنین جامعه­ای که برنامه­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشخصی را دنبال می­کند، شاهد افت تحصیلی نخواهد بود.

حتما بخوانید: ایجاد انگیزه برای درس خواندن

روش برطرف کردن افت تحصیلی

برای آنکه بتوان افت تحصیلی دانش‌آموزان را بر طرف نمود، روش­های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که نمرات پایینی در یک یا چند کلاس دارند، بایستی برنامه منظمی برای مطالعه 30 تا 45 دقیقه در روز داشته باشند.

آن دسته از دانش­آموزانی که پس از مدتی مطالعه، حوصله­شان سر می­رود، باید عادت خواندن خود را تغییر دهند. این می­تواند مطالعه کوتاه رمان، کتاب، مجله یا برنامه مورد علاقه آنها باشد. با این کار عادت­های نشستن و تمرکز را در آنها ایجاد می­کنند.

وقت­گذاشتن برای فکرکردن در مورد روش­های اشتباه مطالعه، بسیار موثر است. یکی از راه­های موثر برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان، آموزش و یادگیری­های آنلاین است که می­تواند همراه با آزمون­های آنلاین درسی باشد. در این روش، اگر دانش‌آموز در موردی خاص دچار مشکل شود، راهکار این است که مکث کرده و کمک بگیرد. هیچ محدودیتی در خدمات یادگیری آنلاین وجود ندارد.

سوالات متدوال

از جمله سوالاتی که درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان پیش می آید عبارتند از:

مهم ترین عواملی که بر افت تحصیلی دانش‌آموزان نقش دارد، چیست؟

عوامل زیادی در کنار شرایط فردی دانش ­آموز، در افت تحصیلی موثر است که از آن جمله می­توان، مدرسه، خانواده و جامعه را نیز تاثیرگذار دانست.

روش های آمادگی برای امتحانات چیست؟

دانش ­آموزان، با شرکت در دوره­های آمادگی آزمون آنلاین، می­توانند موفقیت خود را دوچندان کنند. زمان اضافی تحقیق، تجزیه و تحلیل، پیش از آزمون اصلی، به مغز این امکان را می­دهد که مفاهیم را برای طولانی مدت حفظ کند.

آیا بررسی روزانه یادداشت ها می تواند نقشی در کیفیت تحصیلی داشته باشد؟

توصیه ­می شود، در پایان هر روز مدرسه، نوجوانان با مرور یادداشت­های کلاس خود، در مجموع در 10 دقیقه برای هر درس، وقت بگذارند. این باعث می­شود تا مطالب، بهتر در حافظه بماند.

جمع بندی

توجه بیشتر به برنامه درسی، عوامل مرتبط با معلمان، ارتقاء اعتماد به نفس دانش آموزان و فضای مناسب یادگیری می­تواند علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع، از افت تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کند. علاوه بر این، می­توان جلسات تعاملی را ترتیب داد تا دانش­آموزان دلایل خود را در مورد محدودیت­هایی که احساس می­کنند، بیان نمایند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله در بخش زیر، به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مقالاتی مطابق با علایق شما منتشر کنیم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *