logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

کنکور دو مرحله ای به سود کیست؟

کنکور دو مرحله ای به سود کیست؟ - پلکان یادگیری

در سال‌های گذشته پیشنهادات و طرح های متفاوتی برای تغییر ساختار کنکور سراسری از سوی نهادهای متولی ارائه شده که این بار این احتمال وجود دارد که بزرگترین آزمون علمی کشور با استانداردها و شکل جدیدی به کار خود ادامه دهد. راه‌های جدیدی برای کنکور سراسری وجود دارد که در حال حاضر کنکور دو مرحله ای مورد توجه مسئولان برگزاری این حوزه قرار گرفته است.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

دغدغه دانش آموزان نظام قدیم در طرح سوابق تحصیلی

یکی از مهمترین دغدغه هایی که دانش آموزان نظام قدیم را درگیر خود ساخته مسئله معدل است. بسیاری از دانش آموزان به سامانه پاسخگویی سازمان سنجش پیام ارسال میکند و خواستار عدم تاثیر معدل ۶۰ درصدی برای آزمون سراسری پیش رو هستند. تاکنون سازمان سنجش در این باره تصمیمی اتخاذ نکرده و برای این دسته از داوطلبان تاثیر معدل تاحدودی کمتر خواهد شد. اما باز هم خوب است بدانید که برای قبولی رشته های مهم و تاثیر گذار کنکور حرف اول آخر را میزند.

مزیت های کنکور دو مرحله ای برای دانش آموزان ۱۴۰۲ به بعد

یکی از مزیت­های مهم کنکور دو مرحله ای کاهش استرس دانش آموزان است. در آزمون دو مرحله ای دانش آموز می‌تواند اگر در کنکور اول رتبه خوبی به دست نیاورد، در کنکور دوم جبران کند. در آزمون دو مرحله ای فقط دروس اختصاصی در کنکور ارائه داده می‌شود و دانش آموزان خیلی راحت و به دور از خستگی به سراغ دروس تخصصی می روند.

مزیت های کنکور دو مرحله ای برای دانش آموزان ۱۴۰۲ به بعد - پلکان یادگیری

معایب کنکور دو مرحله ای برای دانش آموزان کنکور ۱۴۰۲ به بعد

تقلب در امتحانات نهایی بسیار زیاد است؛ با وجود اینکه می‌دانیم در کنکور هم تقلب‌های زیادی می‌شود. اما به هر جهت پاسخ برگه‌های نهایی، دستی بررسی شده و خبری از بررسی به شیوه‌های الکترونیکی نیست. به همین خاطر و بدلیل دخالت سلیقه‌ تصحیح کننده، ممکن است در حق دانش آموز اجحاف شود.

عیب دیگر، معدل بالای ۱۹ است که بنا به گفته خود سازمان سنجش و همچنین طبق آمار سازمان آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ هزار معدل بالای ۱۹ در رشته تجربی وجود دارد. پذیرش برای رشته‌های برتر دانش آموزان تجربی نیز ۱۱۰۰۰ است به همین علت، معدل بالا منجر خواهد شد حق بسیاری دیگر از دانش آموزان ضایع شود؛ چرا که معدل زیر ۱۹ ریسکی بزرگ محسوب خواهد شد.

بسیاری از دانش آموزان از نظر تشریحی ضعیف عمل می‌کنند و از لحاظ تستی دارای مهارت‌های بسیار زیادی هستند. همچنین دانش آموزانی نیز وجود دارند که در حل درس عمومی از تسلط بسیار زیادی برخوردار هستند که کنکور دو مرحله ای به دلیل حذف دروس عمومی منجر خواهد شد، از این ویژگی مثبت بی بهره شوند. همچنین قدرت مدارس و سازمان آموزش و پرورش بر روی دانش آموزان بیشتر خواهد شد و با تسلط این نهاد، مافیای فروش سوالات نهایی و… رو به فزونی خواهد گذاشت.

کدام مهم تر است؟ نتیجه کنکور اول یا کنکور دوم؟

آزمون دوم، نسبت به آزمون اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت نتیجه مرحله دوم کنکور نسبت به مرحله اول از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ اما حتی اگر در مرحله دوم هم قبول شوید مسئله خاصی پیش نخواهد آمد و می‌توانید در دوره‌های بعدی به راحتی شرکت کنید و باز هم توانایی خود را محک بزنید.

هر یک از مراحل کنکور در یک شکل و سطح هستند؟

به طبع، تفاوتی وجود نخواهد داشت و تعداد سوالات، میزان سختی و بودجه بندی در آزمون دو مرحله ای تغییری نخواهند کرد و هر مرحله نظیر مرحله قبل دارای استانداردهای لازم خواهد بود؛ اجرا کننده این طرح سازمان سنجش و آموزش کشور محسوب می‌شود که وظایف برگزاری آزمون‌ها و طراحی سوالات کنکور دو مرحله ای را بر عهده خواهند داشت.

حتما بخوانید: راز موفقیت در کنکور چیست؟

آیا ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها کاهش پیدا می کند؟

نکته قابل توجهی که باید در اینجا به آن پرداخت شود این است که برگزاری کنکور دو نوبته، ارتباطی به کم یا زیاد شدن ظرفیت پذیرش در دانشگاه­های سراسری ندارد. بنابراین، طبق این طرح تغییری در ایجاد ظرفیت ها به وجود نخواهد آمد بلکه شانس قبولی افراد با  برگزاری کنکور دو بار در سال افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر قبولی‌های هر مرحله به دسته های مجزایی دسته بندی می‌شوند؛ به طورمثال قبولی‌های مرحله اول در بهمن ماه و قبولی های مرحله دوم از تیرماه وارد دانشگاه خواهند شد.

اگر در مرحله دوم کنکور سراسری نیز موفق نشویم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر حتی در مرحله دوم هم موفق به ورود به دانشگاه نشوید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین باید بگوییم در صورت عدم قبولی در کنکور دو مرحله ای اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و می‌توانید در دوره‌های بعدی آزمون شرکت کرده و توانایی خود را در دوره‌های بعد بسنجید.

این طرح بر معافیت تحصیلی دانشجویان پسر و خدمت سربازی موثر است؟

تا به امروز به این شکل بوده که دانش آموزان پسر اگر در سال اول موفق به ورود در دانشگاه نمی‌شدند، یک سال دیگر نیز مهلت داشتند تا در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند و معافیت تحصیلی برای آن‌ها لحاظ می‌شد. اما با اجرای این شکل از کنکور تغییراتی در روند حاصل نخواهد شد و باز هم فرصت یک ساله دانش آموزان پسر برای شرکت در کنکور لحاظ خواهد شد.  با این تفاوت که در کنکور دو مرحله ای، این بار به جای یک بار شرکت در کنکور، دانش آموزان پسر این توانایی را دارند که به دفعات مختلف در کنکور شرکت کنند و شانس قبولی بیشتری نسبت به دوران قبل کسب کند.

سوالاتی در خصوص کنکور چند مرحله ای و شرایط ورود به دانشگاه

آیا کنکور دو نوبته مشمول کنکوری های ۱۴۰۱ میشود؟

خیر. خوب است که این طرح به صورت عملی از سال ۱۴۰۲ به بعد اعمال خواهد شد.

در چه صورت وارد مرحله دوم خواهیم شد؟

نیازی نیست که پس از قبول شدن در مرحله اول کنکور سراسری آزمون مرحله دوم را هم بدهید. در واقع طرح به این صورت است که در صورت قبولی در مرحله اول وارد دانشگاه خواهید شد، اما اگر در مرحله اول موفق به حضور در دانشگاه نشوید، می‌توانید به صورت مجدد در کنکور شرکت کنید و دیگر نیازی نیست یک سال صبر کنید بلکه با سپری شدن چند ماه، می‌توانید مجدداً در مرحله دوم حضور پیدا کنید.

آیا اجرای طرح کنکور دو مرحله ای قطعی است؟

باتوجه به اعلام رسمی این خبر احتمال اجرایی شدن کنکور دو بار در سال بسیار زیاد است؛ اما هنوز خبر قطعی در رابطه با این موضوع از سوی ارگان‌های رسمی اعلام نشده و تمامی ضوابط و جزئیات در هاله‌ای از ابهام است.

هر مرحله از کنکور در یک سطح است و سوالات به شکل هستند؟

باید هم اینگونه باشد. میزان سختی و تعداد سوالات در آزمون دو مرحله ای تغییر نخواهد کرد و همگی شامل یک استاندارد هستند.

آیا کنکور دو مرحله ای معایبی دارد؟

تنها عیبی که تاکنون بیشتر کارشناسان اظهار کردند این است که دانش آموزان فرصت کمتری برای آماده شدن برای کنکور دارند. تا پیش از این دانش آموزان مهلت یک ساله برای آماده شدن برای کنکور داشتند؛ اما با روی کار آمدن آزمون دو مرحله ای این زمان یک ساله به چند ماه کاهش پیدا خواهد کرد و دانش آموزان باید با دقت و جدیت بیشتری به مطالعه درست بپردازند.

نتیجه عدم موفقیت در مرحله دوم کنکور چیست؟

اتفاق خاصی نمی‌افتد و این توانایی برای شما وجود دارد که در دوره‌های بعدی آزمون شرکت کرده و باز هم توانایی خود را بسنجید.

آیا تعداد شرکت کنندگان در کنکور دو مرحله ای نصف می شود؟ یعنی بخشی در آزمون اول بخش دیگر در آزمون دوم مجاز به شرکت هستند؟

خیر این چنین نیست بلکه کلیه افراد متقاضی آزمون سراسری این توانایی را خواهند داشت در هر مرحله شرکت داشته باشند.

نتیجه گیری

کنکور دو مرحله ای این امکان را برای دانش آموزان به ارمغان خواهد آورد تا به جای طبع آزمایی تنها یک بار در سال، بتوانند مهارت خود را در صورت شکست در دور اول، مجدداً بسنجند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش زیر، به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مقالاتی مطابق با علایق شما منتشر کنیم.

بیشتر بخوانید
  1. طیبه گفت:

    آیا ابتدا نتایج مرحله اول اعلام خواهد شد ودر صورت موفقیت د مرحله اول نیازی به شرکت در مرحله دوم نیست؟

  2. ناشناس گفت:

    آیا ابتدا نتایج مرحله اول اعلام خواهد شد ودر صورت موفقیت د مرحله اول نیازی به شرکت در مرحله دوم نیست؟

  3. عباس صانعی گفت:

    پسرمن در هر دو مرحله شرکت کرده بود ولی متاسفانه زمان ازمون را فراموش و به ازمون نرسید
    در این مورد که مشکل خاصی وجود ندارد
    که فرد حتما باید ازمون دوره اول را بدهد تا بتوانددر مرحله دوم تیر ماه استفاده کند

  4. یونس گفت:

    سلام .خسته نباشید….ایا احتمال داره مرحله دوم خیلی سختتر از مرحله اول باشه؟؟؟

    1. پلکان یادگیری گفت:

      سلام یونس جان . اینکه کدوم مرحله سخت تره مشخص نیست. شما امید داشته باش حتما می تونی از پسش بربیای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *