logo-sm
ورود / ثبت نام

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر و بازار کار رشته

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر و بررسی بازار کار آن

رشته مهندسی کامپیوتر امروزه جزو پرطرفدار ترین رشته های زیر گروه ریاضی است. قبلا حتی تا 5-6 سال گذشته به گونه ای مرسوم بود که رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور به سمت رشته های مهندسی برق و مهندسی مکانیک می رفتند اما در چند سال اخیر این امر دچار تحولاتی شده است. به طوری که سهم مهندسی کامپیوتر در بین نفرات برتر بیشتر شده است و از طرفی هم رشته هایی مانند عمران که پر طرفدار تر بودند جای خود را به رشته هایی همچون مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر بدهند.

به همین دلیل با توجه به این که سوالات بسیاری در ذهن دانش آموزان مبنی بر اشباع بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر و شناخت بهتر این رشته مطرح است تصمیم داریم در این مقاله رشته مهندسی کامپیوتر را به طور جامع معرفی و بررسی کنیم. آنچه در این مقاله می خوانید:

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر و بررسی بازار کار آن - پلکان یادگیری

همانطور که از نامش پیداست، رشته کامپیوتر به طراحی، ساخت، نگهداری و توسعه اجزای مختلف کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری می‌پردازد. هدف از این رشته تربیت افرادی است که در زمینه های مختلف تحلیل، طراحی، ساخت و راه‌اندازی سخت‌افزارها و نرم افزار های جدید مهارت داشته باشند.

البته مهم است که توجه داشته باشید که کامپیوتر علمی بسیار گسترده است و نباید آن را با برنامه نویسی یکسان قلمداد کنید؛ برنامه نویسی به عنوان بخشی از مهندسی کامپیوتر است و بخش های بسیار مهم و جذاب تری در این رشته وجود دارند.

برای موفقیت در رشته مهندسی کامپیوتر بهتر است که در دروس دیفرانسیل، ریاضیات گسسته، جبر، آمار و احتمال  پایه خوبی داشته باشید و به مباحث این دروس نیز علاقه مند باشید زیرا در دانشگاه ها بسیاری از درس ها به این دروس پایه مرتبط هستند. همچنین مهارت شما در برخی از مباحث فیزیک مانند جریان ها برای یادگیری برخی دروس نیاز است.

از نظر توانایی مهم است که شما می خواهید در کدام حوزه فعالیت کنید. اما در مجموع موفقیت در مهندسی کامپیوتر نیاز به خلاقیت، توانایی لازم برای حل مسائل جدید، پرتلاش بودن و نا امید نشدن از شکست، جست و جو گر بودن، به روز بودن و روحیه کار تیمی، دارد. توجه داشته باشید در این رشته همواره باید به روز باشید، بنابراین اگر گمان می کنید که نمی توانید همواره و در هر سنی و حتی در دوره شاغل بودن، در حال کسب مطالب جدید و به روز باشید، این رشته خیلی مناسب شما نیست. مهندسی کامپیوتر نیازمند پویایی فراوانی است و برای این که در این رشته موفق شوید باید همواره در تلاش برای یادگیری مطالب جدید باشید.

توانایی لازم برای موفقیت در رشته مهندسی کامپیوتر - پلکان یادگیری

واحدهای درسی این رشته حدود ۱۴۰ واحد است که شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس اختیاری می باشد.

دروس تخصصی این رشته در تمام گرایش‌های این رشته شامل:

دروس برنامه‌نویسی کامپیوترساختمان داده‌ها
طراحی الگوریتمپایگاه داده‌ها
سیستم‌های عاملمهندسی نرم‌افزار
شبکه‌های کامپیوتریمعماری کامپیوتر
مدارهای‌ منطقیمدارهای الکترونیک
مدارهای الکتریکسیگنال‌ها و سیستم‌ها
الکترونیک‌ دیجیتال‌طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI
آمار و احتمالنظریه  زبان ها و ماشین ها
تحلیل و طراحی الگوریتم‌ها 

باید توجه داشته باشید که حوزه کاری و توانایی های فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر بسیار وسیع تر از برنامه نویسی است. به طور کلی می توانیم توانایی های یک مهندس کامپیوتر را به 6 بخش کلی تقسیم کنیم:

  • شناخت سخت افزار و نرم افزارهای جدید و نحوه استفاده از آن‌ها
  • طراحی سخت افزار و نرم افزار‌های جدید
  • پشتیبانی و نگهداری سیستم‌های نرم افزاری شامل شناسایی و رفع خطاها و اضافه کردن امکانات جدید به آن‌ها
  • تحلیل سیستم‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آن‌ها
  • بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آن ها، امکان سنجی و تعیین ابزار لازم برای رفع کمبودها
  •  اجرای طرح های کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آن ها

توانایی‌های فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر - پلکان یادگیری

در حال حاضر بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر شرایط نسبتاً مناسبی را نسبت به سایر رشته های مهندسی دارد. اکثر فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر اگر حداقل توانایی های لازم را در دانشگاه کسب کرده باشند می توانند به راحتی جذب بازار کار شوند.

منظور از حداقل ها این است که در دانشگاه مباحث تئوری را آموخته باشند و پروژه ها را انجام داده باشند. زیرا معمولاً انجام این پروژه ها به گونه ای است که دانشجو را مجاب می کند که بسیاری از مفاهیم پایه ای را بیاموزد.

رشته مهندسی کامپیوتر به ویژه در گرایش مهندسی سخت افزار تشابهات و مشترکاتی هم با رشته مهندسی برق دارد و در برخی از زمینه ها بازار کار این دو رشته مشترک هستند.

در مجموع این رشته در حال توسعه می باشد و قطعا در آینده گسترده تر هم خواهد شد. این گستردگی نیز به گسترش بازار کار می انجامد.

به طور مثال امروزه ربات ها و هوش مصنوعی بسیار در حال گسترش هستند و قطعا آینده شغلی این رشته ها مناسب تر خواهد بود.

این رشته کاملاً مهارت محور است و مهارت شما درآمد شما را مشخص می کند.

اگر قصد فعالیت به عنوان برنامه نویس دارید باید مشخص کنید می خواهید به چه صورتی فعالیت کنید. کارمند باشید؟ فریلنس کار کنید؟ یا شرکت خود را راه اندازی کنید؟

پاسخ این سوال ها می تواند راهنمای خوبی باشد که مشخص کنیم درآمد رشته مهندسی کامپیوتر چقدر است.

به طور مثال میانگین حقوق پیشنهادی کارفرما ها در آگهی های تبلیغاتی برای جذب نیروی جوان (جونیور) برنامه نویس حدود 5-6 میلیون تومان و میانگین حقوق پیشنهادی برای جذب برنامه نویس ماهر (سنیور) حدود 7-12 میلیون تومان است.

اگر قصد فعالیت به عنوان فریلنسر دارید هم همه چیز بستگی به خودتان دارد. ممکن است یک ماه کاری نداشته باشید، ممکن هم هست ماهانه 30 میلیون تومان درآمد کسب کنید.

برای کسب درآمد های بالاتر باید علاوه بر مهارت های نرم افزاری و سخت افزاری، مهارت های اجتماعی و ارتباطی خودتان را نیز افزایش دهید.

در سایر زمینه های شغلی برنامه نویسی نیز تقریباً شرایط به همین صورت است.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

سوالات متداول:

1- آیا امکان ایجاد کارآفرینی در رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد؟

بله، رشته‌ی مهندسی کامپیوتر به راحتی با سایر رشته‌ها ارتباط می‌گیرد، به همین علت می‌توانید در هر حوزه‌ای کارآفرین شوید.

2- گرایش‌های ارشد رشته ی مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار (معماری سیستم‌های کامپیوتری)، شبکه‌های کامپیوتری، رایانش امن (امنیت)، مهندسی محاسبات و الگوریتم‌ها و گرایش رباتیک و هوش مصنوعی گرایش‌های این رشته هستند.

3- آیا برای موفقیت در رشته مهندسی کامپیوتر از قبل باید با برنامه نویسی آشنایی داشت؟

نه لزوما، این درس را می توان در دانشگاه هم یاد گرفت. البته آشنایی با آن در ترم‌های اول و دوم به دانشجو کمک به سزایی می‌کند.

برای مشارکت و ثبت نظرات و پیشنهادات خود از شما دعوت می شود از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال کنید.

بیشتر بخوانید
  1. علی شرقی گفت:

    با سلام
    من برنامه نویس کامپیوتر هستم…
    به نظر من گسستگی گرایشات امروزی کامپیوتر(به غیر از گرایش نرم افزار و سخت افزار و شبکه) در ایران صرفا باعث افزایش اطلاعات عمومی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته شده…وگرنه از لحاظ علمی و پویایی این دانشجویان فاقد خلاقیت و تولید ایده هستند…و برنامه نویسی و تولید الگوریتم به دیدگاه من بسیار موثر در پویایی و به عنوان پایه ورود به این رشته باید باشد …در سازمانی که من مشغولم دقیقا کسانی که در گرایشان مدیریت آی تی/ آی تی / تجارت الکترونیک حتی هوش مصنوعی شاغلند اینگونه اند که که فاقد خلاقیت و مهارتند و صرفا به عنوان کارمند مشغول کارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *