logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

آشنایی با تناسب

آشنایی با تناسب - پلکان یادگیری

تناسب : هر دو نسبت مساوی، یک تناسب را تشکیل می‌دهند. یک تناسب به ما می‌گوید که چگونه دو مقدار یا دو مجموعه از مقادیر با یکدیگر در ارتباط هستند. به عبارت دیگر، اگر دو نسبت مساوی باشند، این به ما نشان می‌دهد که دو مجموعه از اعداد یا مقادیر در یک رابطه ثابت قرار دارند.

منظور از اندازه‌ی ضلع با اندازه‌ی محیط متناسب است چیست؟

این جمله به معنای آن است که اگر دو چهارچوب مستطیلی با اندازه‌های مختلف داشته باشیم، اگر محیط هر دوی آن‌ها با یکدیگر متناسب باشد، اندازه‌ی ضلع‌های آن‌ها نیز با یکدیگر متناسب خواهد بود.

مثال محیط

فرض کنید دو مستطیل با ابعاد ۲۴ و ۴۸ داریم. محیط هر دوی این مستطیل‌ها برابر با ۱۲ است. حال اگر اندازه‌ی یکی از ضلع‌های هر دو مستطیل را دو برابر کنیم، محیط هر دوی آن‌ها به ترتیب برابر با ۸ و ۱۶ می‌شود که هر دوی آن‌ها با یکدیگر متناسب هستند.

منظور از اندازه ‌ی ضلع با اندازه ‌ی مساحت متناسب نیست چه می باشد؟

اگر دو چهارچوب مستطیلی با اندازه‌های مختلف داشته باشیم، اگر مساحت آن دو مستطیل با یکدیگر متناسب نباشد، اندازه‌ی ضلع‌های آن‌ها با یکدیگر متناسب نخواهد بود.

مثال مساحت

فرض کنید دو مستطیل با ابعاد ۲۴ و ۴۸ داریم. مساحت هر دوی این مستطیل‌ها به ترتیب برابر با ۸ و ۳۲ است. حال اگر اندازه‌ی یکی از ضلع‌های هر دو مستطیل را دو برابر کنیم، مساحت هر دوی آن‌ها به ترتیب برابر با ۱۶ و ۶۴ می‌شود که با یکدیگر متناسب نیستند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *