logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

آشنایی با جمع و تفریق اعداد دو رقمی

جمع و تفریق اعداد دو رقمی - پلکان یادگیری

جمع و تفریق اعداد دو رقمی در دوم دبستان به عنوان یکی از مباحث اصلی ریاضیات است که برای دانش‌آموزان بسیار مهم است. در این مرحله، دانش‌آموزان با اعداد دو رقمی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه این اعداد را با هم جمع و تفریق کنند.

جمع اعداد دو رقمی

برای جمع دو عدد دو رقمی، ابتدا ارقام یکان هر عدد را با هم جمع کرده و در صورت بیشتر شدن این دو عدد از 9، به اعداد دهگان اضافه می‌کنیم. سپس ارقام دهگان هر عدد را با هم جمع کرده و نتیجه را به جواب قبلی اضافه می‌کنیم. به عنوان مثال:

47

25 +

72 =

در این مثال، ابتدا ارقام یکان (7 و 5) با هم جمع شده و نتیجه 12 است. 2 را به جواب نوشته و 1 به ارقام دهگان (4 و 2) اضافه می‌شود. سپس ارقام دهگان با هم جمع شده و نتیجه 6 است. پس جواب نهایی برابر با 72 است.

تفریق اعداد دو رقمی

برای تفریق دو عدد دو رقمی، نیز ابتدا ارقام یکان هر عدد را از هم تفریق کرده و در صورت نیاز از اعداد دهگان کم می‌کنیم. سپس ارقام دهگان هر عدد را از هم تفریق کرده و نتیجه را به جواب قبلی اضافه می‌کنیم. به عنوان مثال:

73

28 –

45 =

در این مثال، ابتدا ارقام یکان (3 و 8) از هم تفریق شده و نتیجه 5 است سپس ارقام دهگان (7 و 2) از هم تفریق شده و نتیجه 4 است. پس جواب نهایی برابر با 45 است.

بیشتر بخوانید
  1. یاس گفت:

    سلام عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *