logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

انتخاب رشته نهم به دهم و اهمیت آن

انتخاب رشته نهم به دهم - پلکان یادگیری

انتخاب رشته نهم همواره یکی از دغدغه های دانش آموزان در طول تحصیل بوده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. این موضوع به اندازه ی کافی برای دانش آموزان هیجان انگیز است؛ زیرا با این انتخاب می توانند مسیر زندگی خود را تغییر دهند و هرچه را که به آن علاقه مند هستند دنبال کنند. بنابراین همه ی تلاش آن ها این است تا رشته ای را انتخاب کنند که از خواندن دروس و مطالب آن بیشتر لذت ببرند. عوامل متعددی در انتخاب رشته نهم مؤثر است که دانش آموزان می توانند مورد توجه قرار دهند تا از انتخاب خود پشیمان نشوند.

ما در این مقاله توضیحات مهمی در رابطه با این موضوع می دهیم که هم برای دانش آموزان و هم والدین آن ها مفید باشد و در نهایت منجر به تصمیمی درست و سنجیده گردد. در این مقاله می خواهیم بدانیم چه معیارهای در انتخاب رشته مهم است؟ انتخاب رشته های مختلف برچه اساسی است؟با ما همراه باشید تا همه‌ی آن چه که برای انتخاب رشته مورد نیاز است را بدانید و با خیال راحت و قاطعیت بیشتر تصمیم گیری کنید.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که جایگاه اجتماعی رشته در جامعه برایتان از هر چیز دیگری مهم تر باشد. البته که این موضوع ناخوداگاه در انتخاب شما تأثیر می گذارد. اما تجربیات افراد مختلف نشان می دهد که علاقه مهم ترین معیار در انتخاب رشته سال نهم است. نه تنها در انتخاب رشته بلکه در انتخاب شغل آینده شما نیز این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

شاید برای مدتی از اینکه رشته ای را انتخاب نموده اید که مورد اقبال جامعه است خوشحال باشد اما این خوشحالی دوامی ندارد و باید خیلی زود با واقعیت های انتخاب‌تان روبه رو شوید. البته ممکن است شما آنقدر خوش شانس باشید که رشته موردنظرتان همزمان مورد علاقه شما و مورد توجه جامعه باشد.

روی سخن ما با کسانی است که صرفاً به علت جوّی که در اجتماع وجود دارد اقدام به انتخاب رشته می کنند ولی بعد از مواجه شدن با درس ها تازه متوجه می شوند چه اشتباهی کرده اند و مجبور اند با عذاب بیشتری درس ها را بخوانند. بنابراین اول از همه علاقه خود را در نظر بگیرید و براین اساس انتخاب کنید. مطمئن باشید در این حالت احساس بهتری خواهید داشت و موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

نهمی ها

قاعدتاً نمرات بهتر در هر درسی می تواند نشانه این باشد که شما در آن درس توانایی دارید و مستعد هستید اما این گفته وحی منزل نیست. برفرض ممکن است شما استعداد خوبی در درس ریاضی داشته باشید اما شیوه ی تدریس معلم تان بد باشد و باعث سردرگمی شما شود.

بنابراین بهتر است که با انجام تست های مختلف روان شناسی، هوش و… قبل از انتخاب رشته نسبت به توانایی و استعدادهای خود اگاهی بیشتری پیدا کنید.

نمرات جزو عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته نهم است. اکثر داشن آموزان به درس هایی که در آن ها نمره پایین تری دارند علاقه کمتری نشان می دهند و می توان گفت جزو گزینه های مدّنظرشان نیست. اما باید به یک موضوع توجه کنید.

برای مثال اگر شما بخواهید رشته تجربی را انتخاب کنید ممکن است به درس شیمی علاقه نداشته باشید اما به درس زیست علاقه زیادی داشته باشید. این بدان معنا است که شما می توانید رشته تجربی را انتخاب کنید و قرار نیست به تمام درس های آن رشته علاقه زیادی داشته باشید.

باید ببینید که کدام کفه ی ترازو بیشتر سنگینی می کند و برایتان انتخاب بهتری است. در این صورت می-توانید تصمیم درستی بگیرید.

اگر به درس ریاضی علاقه مند هستید یا می خواهید در آینده در یکی از رشته های مهندسی ادامه تحصیل دهید حتماً رشته ریاضی انتخاب شما خواهد بود. معمولاً افراد علاقه مند به این رشته درس های حفظی را دوست ندارند و ترجیح می دهند با مسائل سروکله بزنند.

درک مفاهیم ریاضی، توانایی حل مسئله و تجسم فضایی از جمله مواردی است که در این رشته مهم است و بسیار برایتان مفید واقع می شود. درنهایت اگر قصد شما ادامه تحصیل در رشته های فیزیک، هوافضا، مهندسی و… است رشته ریاضی مناسب شما است.

اگر بخواهیم به طورکلی شرایط انتخاب رشته ریاضی سال نهم را بدانیم شامل موارد زیر است:

  • معدل دانش آموزان باید از ۱۴ بالاتر باشد
  • جمع نمرات ریاضی و علوم تجربی در سال هفتم تا نهم متوسطه بدون احتساب ضریب، نباید از ۴۲ کمتر باشد.

تعدادی از رشته های ریاضی در دانشگاه که می توانید آن ها را انتخاب کنید:

  • رشته های مهندسی مانند مکانیک، برق، هوافضا، پزشکی، صنایع، عمران، کامپیوتر، شهرسازی، فناوری اطلاعات، معدن، شیمی، نفت، نساجی، معماری، فرماندهی و کنترل هوایی و…
  • رشته های دیگر مانند هوانوردی، فیزیک، ریاضی، امور گمرکی، دریانوردی، فنی کشتی و…
 

 

بهترین رشته های انسانی

اگر دوست دارید به تاریخ سفر کنید، با قصه ها و مفاهیم فلسفی یا با موسیقی ملایم شعری روح بخش همراه شوید رشته ی انسانی کاملاً مناسب شما است. همانطور که می دانید رشته انسانی بیشتر از درس های حفظی و مفهومی تشکیل شده است و لازم است که حافظه خوبی نیز داشته باشید و بتوانید موضوعات مختلف را تجزیه و تحلیل کنید.

درس عربی یکی از درس های چالش برانگیزی است که اکثر دانش آموزان این رشته با آن مشکل دارند ولیکن در صورت علاقه به این رشته نباید توجهی به این موضوع داشته باشید. درنهایت باید بدانید از طریق رشته انسانی می خواهید در آینده وارد چه رشته ای در دانشگاه شوید.

مهم ترین رشته های انسانی در دانشگاه شامل حقوق، روان شناسی، فلسفه، ادبیات، رشته های مدیریتی و… است.

تعدادی دیگر از رشته های انسانی در زیر آمده است:

جغرافیا، آب وهواشناسی، علوم اقتصادی، جمعیت شناسی، مشاوره، باستان شناسی، گردشگری، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، مطالعات زنان، فیزیولوژی ورزشی و…

در انتخاب رشته انسانی سال نهم عوامل زیر مهم است:

  • جمع نمرات عربی، مطالعات اجتماعی و زبان و ادبیات فارسی در سال های هفتم تا نهم بدون احتساب ضریب نباید از ۴۲ کمتر باشد.
  • معدل شما نباید از ۱۴ کمتر باشد.

این رشته همواره طرفداران خاص خود را داشته است و مسیر خود را از رشته های دیگر جدا می کند. برخلاف رشته های نظری در این رشته دروس عملی و کارگاهی بیشتر به چشم می خورد.

بنابراین خلاقیت و علاقه به ساختن و خلق کردن، می تواند یکی از فاکتورهای مهم در این رشته باشد. رشته‌های هنرستان به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  1. گروه هنر شامل چاپ دستی، گرافیک، نقاشی، نمایش، سینما، صنایع دستی، نوازندگی، نقشه کشی
  2. گروه صنعت شامل گروه مکانیک (صنایع فلزی، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان و…)، گروه مواد و فرآوری (سرامیک، معدن، متالوژی، صنایع شیمیایی و نساجی)، گروه برق و رایانه (الکترونیک، الکتروتکنیک، مکانیک موتورهای دریایی، شبکه و نرم افزار و…)
  3. گروه کشاورزی شامل صنایع غذایی، ماشین های کشاورزی، امور باغی، امور دامی، امور زراعی
  4. گروه مدیریت و خدمات شامل گروه بهداشت و سلامت، گروه بازرگانی و امور اداری (حسابداری)، گروه خدمات (ناوبری، حمل ونقل)

انتخاب مسیر

اگر بخواهیم بدانیم بهترین رشته های هنرستان کدام هستند در ابتدا باید به مباحث اول مان رجوع کنیم و آن موضوع علاقه است. شما در ابتدا باید از علاقه خود اطمینان حاصل کنید سپس می توانید بازار کار آن شغل را نیز مدنظر قرار دهید.

برای مثال اگر شما به هر دو شغل گرافیک و نقاشی علاقه مند هستید می توانید بازار کار هر دو را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام یک از لحاظ درآمدی برایتان سودمندتر خواهد بود؟

در این حالت رشته گرافیک درآمد بیشتر و بازار کار بهتری دارد و انتخاب را برایتان ساده تر می‌کند. کامپیوتر و معماری داخلی نیز همواره از رشته های پرطرفدار در هنرستان بوده است که بازار کار خوبی نیز دارد.

شرایط انتخاب رشته با توجه به چند نکته، بسیار ساده است؛ بنابراین اگر شما هم می خواهید با آگاهی و دانش کافی اقدام به انتخاب رشته کنید می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  1. اول از همه مطمئن باشید که به این رشته علاقه مند هستید.
  2. اگر از علاقه خود مطمئن شدید، قدم اول که بزرگ ترین قدم است را برداشته اید.
  3. هر رشته ای که انتخاب می کنید باید نمرات خوبی در درس های مرتبط با آن، داشته باشید.
  4. یادتان باشد که نگاهی به درس های رشته مدنظر بیندازید تا شناخت نسبی پیدا کنید.
  5. قرار نیست حتماً به همه درس های این رشته علاقه زیادی داشته باشید ممکن است یک درسی باشد که چندان نظرتان را جلب نکند.
  6. اگر اکثر درس ها برایتان خوشایند است یعنی شما انتخاب درستی کرده اید.
  7. فراموش نکنید که هر رشته و هر درسی چالش های خودش را دارد و علاقه شما به درس ها صرفاً به معنی آسان بودن آن ها برای شما نیست.
  8. هدف نهایی شما از انتخاب رشته نهم احتمالاً انتخاب رشته مدنظر شما در دانشگاه است بنابراین حواس تان به این موضوع باشد تا رشته شما مربوط به همان رشته دلخواه شما که برای دانشگاه انتخاب می کنید باشد.
  9. اکنون شما تمام شرایط انتخاب رشته را می دانید.

جمع بندی‌

در این مقاله سعی شد همه آن چه که برای انتخاب رشته مورد نیاز است گفته شود. درنهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه مسیری را انتخاب کنید. لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید. اگرچه این انتخاب مهم است ولی نباید کلافه تان کند.

بنابراین با آرامش اقدام کنید و انجام آزمون های مشاوره را نیز در دستور کار خود قرار دهید. کسی که می تواند بیشترین کمک را در انتخاب رشته درست به شما کند خودتان هستید زیرا استعدادها، توانایی ها و علایق خود را بهتر می شناسید.

اما در این میان گاهی نظرات والدین، دوستان و مشاوران می تواند کمک شایانی به شما کمک کند و انتخاب را برایتان ساده تر کند. البته این انتخاب نباید به شما تحمیل شود و نباید تحت فشار قرار بگیرید بلکه باید عمیقاً پی ببرید که تصمیم درستی گرفته اید.

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید سپاس گزار هستیم. می توانید این مقاله را برای دوستان تان نیز بفرستید تا با آگاهی از این نکات و همفکری یکدیگر دراین مورد تصمیم گیری نمایید.

 

دوست عزیزم! لطفا” نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه فرم زیر برای ما به اشتراک بگذارید.

 
بیشتر بخوانید
  1. محمدامین گفت:

    ممنونم از سایتتون.
    عالی.

    1. پلکان یادگیری گفت:

      سلام محمدامین عزیزم. خواهش می کنم. من هم ممنونم از شما که نظر قشنگت رو به اشتراک گذاشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *