logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

بهترین راهکارهای افزایش پشتکار در دانش آموز

بسیاری از دانش آموزان تصور می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت در کنکور و پایه ‎های مختلف، باید هوش بالایی داشته باشند. این موضوع نشان‎دهنده باور نادرستی است که در میان والدین و دانش آموزان باب شده است. این در حالی است که پشتکار عامل اصلی و مهمی است که باعث موفقیت دانش آموزان در پایه ‎های تحصیلی مختلف می‌شود. شما به‎ عنوان والدین و یا معلم دانش آموز، باید راهکارهای افزایش پشتکار را بدانید و به او کمک کنید. هر چقدر پشتکار دانش آموزان بیشتر باشد، راحت‎تر به سمت هدف خودشان پیش می‌روند و در زمان کوتاه‎تری به نتیجه ایده‎ آل می‌رسند.

پشتکار به چه معناست؟

پشتکار Perseverance به معنی تلاشی است که هر یک از افراد برای رسیدن به اهداف خودشان می‌کنند. ممکن است برخی از افراد در همان ابتدا برای رسیدن به اهداف خود، اقداماتی انجام دهند؛ اما به محض مشاهده مشکلات و سختی‌ها برای ادامه دادن فعالیت‎های خودشان پشیمان و ناامید می‌شوند. این نشان‎دهنده عدم وجود پشتکار در افراد است. افرادی که دارای پشتکار زیادی هستند، یاد گرفته‌اند که حتی با وجود موانع و سختی‌ها، برای رسیدن به اهداف نهایی تلاش کنند.

پشتکار در یادگیری مهم‎تر است یا هوش؟

یادگیری دانش آموزان یکی از مهم‎ترین دلایل برای موفقیت آن هاست. بسیاری از والدین و حتی معلمان تصور می‌کنند که فقط دانش آموزان باهوش می‌توانند قدرت یادگیری فوق‎ العاده ای داشته باشند؛ اما پشتکار مهمترین عامل در یادگیری دانش آموزان است. بنابراین آشنایی با راهکارهای افزایش پشتکار می‌تواند تاثیر زیادی روی یادگیری دانش آموزان داشته باشد. چه بسا دانش آموزانی دارای هوش فوق ‎العاده ای هستند؛ ولی به ‏دلیل اینکه پشتکار خوبی ندارند، خیلی زود دچار ناامیدی می‌شوند. این موضوع می‌تواند تاثیر منفی روی یادگیری آن‌ها داشته باشد.

شما به عنوان یک دبیر می توانید برای سنجش دانش آموزان خود از نرم افزار آزمون ساز رایگان در وب سایت پلکان یادگیری استفاده نموده و به راحتی و تنها با 5 کلیک ساده از بهترین بانک سوال بهره مند شوید.

بهترین راهکارهای افزایش پشتکار در دانش آموزان

همانطور که متوجه شدید، افزایش پشتکار در دانش آموزان می‌تواند تاثیر زیادی روی یادگیری و موفقیت آن‌ها داشته باشد. خوشبختانه راهکارهای افزایش پشتکار زیادی برای دانش آموزان وجود دارند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1.      او را برای کاری که انجام داده است، تشویق کنید

ممکن است دانش آموز هوش بالایی داشته باشد، ولی هرگز کارهای خود را به ‎درستی انجام ندهد. این موضوع می‌تواند باعث شود تا پشتکار دانش آموزان کاهش پیدا کند و آن‌ها نتوانند کاری که آغاز کرده‌اند را به پایان برسانند. شما باید به عنوان مراقب دانش آموز، او را برای کاری که انجام داده است، تشویق کنید. سعی کنید که این کار را نزد دیگران نیز انجام دهید تا دانش آموزان متوجه شوند که کار انجام شده توسط آن‎ها برای شما و دیگران مهم و ارزشمند است.

2.      از کودک بخواهید تا برنامه‎ ریزی منظمی داشته باشد; یکی از راهکارهای افزایش پشتکار در دانش آموزان

دانش آموزان برای رسیدن به اهداف خودشان، باید برنامه ‎ریزی مناسبی داشته باشند. شاید دانش آموزان در سنین پایین قادر به انجام برنامه ‎ریزی دقیق نباشند؛ اما به مرور زمان یاد می‌گیرند که چطور روی کارهایی که باید انجام دهند، متمرکز شوند. شما می‌توانید برای کمک کردن به آن‌ها، اهداف دانش آموزان را به چند بخش مختلف تقسیم ‎بندی کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید اهداف کوتاه ‎مدتی را برای آن‌ها تنظیم کنید و آن‌ها نیز یاد می‌گیرند که چطور به اهداف کوتاه ‎مدت خودشان نزدیک شوند. پس سعی کنید برنامه ‎ریزی را سرلوحه کارهایی که دانش آموزان باید انجام دهند، قرار دهید.

بهترین روش‌های افزایش پشتکار در دانش آموزان - پلکان یادگیری

3.      اجازه دهید دانش آموز شکست بخورد

از راهکارهای افزایش پشتکار در دانش آموزان این است که شکست را تجربه کنند. یعنی فرقی نمی‌کند که قرار است دانش آموزان چه کاری را به اتمام برسانند. مهم این است که بتوانند در زمان مشخص و با داشتن پشتکار این کار را انجام دهند. ممکن است برخی از دانش آموزان کارهای خودشان را به دقیقه 90 موکول کنند که این موضوع می‌تواند منجر به شکست آن‌ها شود. سعی کنید اجازه شکست را به دانش آموز خودتان بدهید. در این صورت آن‌ها طعم و مزه استرس و نگرانی ناشی از انجام ندادن کارها را می‌چشند و متوجه می‌شوند که باید برنامه ریزی مناسبی برای عدم شکست داشته باشند.

4.      درخواست‌های خودتان را به‎ صورت منطقی در نظر بگیرید

اگر درخواستی از دانش آموز دارید، باید توانایی او را بررسی کنید. داشتن درخواست‌های بزرگ باعث سرکوب شدن پشتکار دانش آموزان می‌شود. درخواست‌های خودتان را به‎صورت منطقی در نظر بگیرید و اجازه دهید دانش آموزان به آرامی به دنبال انجام درخواست‌های شما باشند. توانایی هر یک از آن‌ها برای انجام کارها متفاوت است. پس شاید بهتر باشد که بر اساس توانایی هر کدام از این افراد، بهترین درخواست را از او داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا دانش آموزان به فکر افزایش پشتکار خودشان بیفتند تا بتوانند درخواست‌های شما را به بهترین شکل ممکن، انجام دهند.

5.      هرگز به دانش آموز فشار روحی نیاورید و او را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از اشتباهات اصلی والدین و معلمان این است که دانش آموزان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش پشتکار و اعتماد به نفس آن‌ها شود. هرگز دانش آموزان را با هم مقایسه و ایده‌ها و عقاید آن‌ها را سرکوب نکنید. شاید در نگاه اول با مقایسه کردن دانش آموزان متوجه اشتباهات و نقص‌های خودشان شوند، اما خیلی زود از خودشان و عملکردی که دارند ناامید خواهند شد.

6.      روی توانایی‌های دانش آموز تمرکز کنید

هر یک از دانش آموزان دارای توانایی‌های خاصی هستند. اینکه بتوانید روی توانایی‌های دانش آموزان تمرکز کنید، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش پشتکار آن‌هاست. در واقع ایجاد علاقه و انگیزه در آن‌ها باعث می‌شود تا پشتکار بیشتری برای انجام کارهای مورد علاقه خودشان داشته باشند.

نتیجه ‎گیری درباره راهکارهای افزایش پشتکار در دانش آموزان

در این مقاله در مورد روش‌های افزایش پشتکار در دانش آموزان صحبت کردیم. با کمک 6 روش ذکر شده می‌توانید پشتکار دانش آموزان را تقویت کنید. آن‌ها با افزایش پشتکار می‌توانند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.

سوالات متداول

  • چگونه می‌توانیم به دانش آموزان کمک کنیم تا پشتکار داشته باشند؟

راهکارهایی در این مقاله به شما توضیح داده شدند که می‌توانند برای تقویت پشتکار دانش آموزان از آن‌ها کمک بگیرید. از جمله این راهکارها می‌توان به تشویق، داشتن درخواست منطقی، تمرکز روی توانایی‌های دانش آموز و … اشاره کرد.

  • اگر دانش آموزی پشتکار نداشت، با او چطور برخورد کنیم؟

بهتر است که او را با دیگران مقایسه نکنید و هرگز از روش‌های تنبیهی استفاده نکنید. برای تقویت پشتکار دانش آموزان می‌توانید از مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرید.

  • پشتکار یک صفت خدادادی است؟

خیر، دانش آموزان با تمرین کردن می‌توانند پشتکار خودشان را تقویت کنند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–