logo-sm
ورود / ثبت نام

رشته داروسازی، درآمد و شغل های داروسازی

بررسی شرایط رشته داروسازی: این رشته یکی از زیرشاخه های شناخته شده و پرآوازه رشته علوم تجربی است. این رشته جزء پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته های علوم تجربی است. رشته داروسازی به شناخت داروها، ساخت داروها، سم شناسی، عوارض داروها و غیره می پردازد. جذب در این رشته، همانند سایر رشته ها از طریق کنکور سراسری و به صورت متمرکز انجام می شود. همان طور که از نامش پیداست، رشته داروسازی مربوط به ساختن دارو ها برای بیماری های مختلف است. یعنی با استفاده از فرمول های شیمی مواد را تبدیل به شربت کپسول و یا قرص می کنند تا انسان و سایر موجودات زنده بتوانند از آن ها به راحتی استفاده کنند. افرادی که در داروخانه ها کار می کنند لزوماً داروساز نیستند ولی باید زیر نظر دکتر داروساز و همچنین با دستور پزشک در داروخانه فعالیت کنند.

قبولی در رشته پرطرفدار داروسازی همانند بسیاری از رشته های تحصیلی تنها از طریق شرکت در کنکور سراسری ممکن است. همان طور که می دانید با توجه به رقابت بالا در این رشته باید رتبه مناسبی کسب کنید. دقت کنید که کنکور سراسری تنها راه ورود به رشته داروسازی است و بدون آزمون امکان ورود به این رشته وجود ندارد.

برای قوی تر شدن در درسهایتان می توانید از آزمون آنلاین رایگان درسی استفاده کنید و نتایج پیشرفت خود را ببینید.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

شرایط قبولی در رشته داروسازی - پلکان یادگیری

رشته داروسازی نیازمند ذهنی قوی و حافظه ای قدرتمند است زیرا فرد داروساز باید حجم بالایی از اطلاعات را در ذهن خود جای دهد. اطلاعاتی مثل عوارض دارو، شناسایی دارو، میزان مصرف یا دوز دارو، تداخلات دارویی و غیره داروسازی مستقیماً با جان انسان ها سروکار دارد پس اشتباه کردن در این زمینه می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. در رشته داروسازی ممکن است خطا هایی مانند عدم فهم دست نوشته های پزشک در نسخه یا وارد کردن اطلاعات غلط به سیستم های کامپیوتری و یا حتی اندازه گیری اشتباه مواد تشکیل دهنده دارو پیش آید،بنابراین این رشته نیازمند دقت بسیار بالا نیز می باشد.

داروساز نیازمند مهارت ارتباطی قوی است تا بتوانند برای بیمار شرح مصرف دارو و عوارض آن را به درستی بیان کند. همچنین یک داروساز باید ذهن تحلیلگر خوبی داشته باشد تا بتواند در صورت نیاز تصمیم درستی بگیرد و بتواند به منابع صحیح دارویی رجوع کند.

دروس رشته داروسازی در دانشگاه

دروسی که باید برای رشته داروسازی بدانید عبارتند از:

  • دروس پایه رشته داروسازی

بیولوژی نظری‌فیزیک‌ نظری‌
ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمارشیمی‌ عمومی‌
بیوشیمی‌فیزیولوژی‌
شیمی‌ آلی‌تشریح‌
اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌آمار حیاتی‌
شیمی‌ تجزیه‌میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌
انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌ایمونولوژی‌
کمک‌های‌ اولیه‌کامپیوتر
  • دروس‌ تخصصی رشته داروسازی

گیاه‌شناسی‌ دارویی‌اشکال‌ دارویی‌
تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌مواد خوراکی‌ نظری‌
مدیریت‌ در داروسازی‌درمان‌شناسی‌
اطلاعات‌ دارویی‌شیمی‌ دارویی‌
فارماکولوژی‌مفردات‌ پزشکی‌
فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌فیزیکال‌ فارماسی‌ روش‌های‌ دستگاهی‌
سم‌شناسی‌یوفارماسی‌
داروسازی‌ صنعتی‌کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌
کارآموزی‌ صنعت‌زبان‌ تخصصی‌مقدمات‌ داروسازی‌
گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌کارآموزی‌ داروخانه‌

ادامه تحصیل در رشته داروسازی (تحصیلات تکمیلی)

این رشته از جمله رشته های دکترای عمومی محسوب می شود. دانشجویان این رشته بعد از حدود 5-6 سال مدرک خود را اخذ خواهند کرد. پس از فارغ التحصیل شدن در دوره دکتری، با داشتن معدل بالای ۱۵ می توانند در امتحان تخصص شرکت کنند. دوره تخصص باید ۴۰ واحد درسی پیشرفته تخصصی را بگذرانند و قبل از انجام پایان نامه باید در آزمون کشوری تخصص شرکت کنند. بعد از آن هم به انجام پایان نامه و دفاع از آن اقدام کنند.

در ادامه تعدادی از دوره های تخصصی که دانشجویان می توانند در آن ها تحصیلات خود را ادامه دهند معرفی می‌کنیم:

  1. فارماسیوتیکس
  2. فارماکوگنوزی
  3. شیمی دارویی
  4. سم شناسی
  5. پنج داروشناسی
  6. داروسازی بالینی
  7. بیوتکنولوژی دارویی
  8. داروسازی هسته ای
  9. اقتصاد و مدیریت دارو
  10. نانو فناوری دارویی
  11. کنترل دارو

یکی از دغدغه های مهم علاقه مندان به رشته داروسازی این است که بازار کار و آینده شغلی این رشته در ایران چگونه است. در مجموع می توانیم زمینه های شغلی داروسازی را به این صورت دسته بندی کنیم:

  • کارخانه های آرایشی و بهداشتی
  • صنایع داروسازی
  • درمان و آموزش پزشکی
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت های تحقیقاتی در کارخانه های داروسازی
  • تاسیس داروخانه

البته زمینه های شغلی دیگری هم قطعا وجود خواهند داشت اما این زمینه ها شناخته شده تر هستند. در بیمارستان ها به ازای هر ۱۱۰ تخت یک دکتر داروساز بالینی و همچنین دکتر داروساز عمومی باید وجود داشته باشد.  در کارخانه های مواد آرایشی و بهداشتی نیز به افراد داروساز نیاز است. بیشتر و فارغ التحصیلان رشته ی داروسازی می توانند به عنوان کارشناس در قسمت تحقیقات کارخانه های تولید دارو مشغول به کار شوند و یا می توانند در صنایع داروسازی امور اجرایی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار شوند.

بعضی از فارغ التحصیلان این رشته نیز به صورت خصوصی و مستقل مشغول به کار می شوند و ممکن است با کسب مجوز های لازم نسبت به راه اندازی داروخانه اقدام نمایند. البته توجه داشته باشید که تاسیس داروخانه امروزه نسبت به گذشته دشوارتر شده است زیرا با توجه به افزایش داروخانه ها در شهر ها، وزارت بهداشت در سال 93 آیین نامه ای جهت تاسیس داروخانه های جدید، مصوب کرد که طبق آن تعداد داروخانه های هر شهر باید متناسب با جمعیت شهر باشد.

>> آزمون آنلاین رایگان درسی با پاسخنامه تشریحی. همین الان اشتراک رایگان بگیرید.

نکته: برای وارد شدن به بازار کار رشته داروسازی و کارآموزی در داروخانه ها باید در دانشگاه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد دروس دانشگاهی را گذراند و معدل حداقل ۱۴ باشد.

معمولاً داروسازی Pharmacology جزو رشته های با درآمد متوسط و خوب در کشور شناخته می شود. اگر در بخش های دولتی مشغول به کار شوید مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنید و اگر هم در بخش های خصوصی مشغول به کار باشید با توجه به تجربه، مهارت و سطح تحصیلاتتان حقوق شما متفاوت خواهد بود. اگر در داروخانه ها مشغول به کار شوید ممکن است بین 6 تا 10 میلیون درآمد داشته باشید و اگر هم بخواهید داروخانه خود را راه اندازی کنید ممکن است درآمد شما با توجه به شرایط مکانی داروخانه به 50 میلیون در ماه هم برسد.

همانطور که بیان شد، فرصت های شغلی برای داروسازان بسیار گسترده است و هر کدام از این شغل ها با توجه به میزان تحصیلات و تخصص حقوق های متفاوتی دارد ولی در هر صورت رشته های مربوط به داروسازی از فرصت های شغلی خوب  و درآمدهای خوب برخوردار هستند. معمولاً درآمد رشته داروسازی جزو سه دهک درآمدی بالای جامعه است پس نگران درآمد رشته داروسازی نباشید.

منتظر دریافت پیشنهادات و نظرات شما در قسمت دیدگاه فرم انتهای صفحه هستیم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *