logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

زیست‌شناسی در کنکور

زیست‌شناسی در کنکور : شناخت رویکردهای کنکور در درس زیست‌شناسی و تمرکز روی آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با نوع نگاه طراحان این درس در کنکور آشنا شده و هدفمند جمع‌بندی نمایید.

در صورتی که می خواهید از آمادگی خود در کنکور اطلاع داشته باشید می توانید همین حالا از اشتراک رایگان آزمون آنلاین درسی در وب سایت پلکان یادگیری استفاده نموده و وضعیت تحصیلی خود را بسنجید.

** از دی‌ماه 1401 تعداد سؤالات و چینش درس‌ها در دفترچه تغییر داشته است.  

زیست‌شناسی در کنکور تیرماه 1402،  45 سوال و 45 دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی خواهد داشت.

(در این مطلب تنها کنکورهای تیرماه نظام جدید بررسی شده و کنکور دی‌ماه 1401 به دلیل متفاوت بودن تعداد سؤالات مورد بررسی در مقاله بعدی بررسی خواهد شد.)

تعداد سؤال از هر کتاب درسی زیست شناسی در کنکورهای چهار سال اخیر:

زیست شناسی در کنکور - پلکان یادگیری

پیشنهاد مطالعه : بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور

  • با بررسی سؤال‌های درس زیست شناسی، می‌بینیم که از بین 50 سوال زیست شناسی کنکور؛ سهم سؤالات مربوط به سال دوازدهم در هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته و با توجه به تمرکز طراحان روی مطالب این کتاب در طرح سوال، شاید بهتر باشد تا شما نیز در دوران جمع‌بندی و هم‌چنین مرور مطالب درسی برای امتحان نهایی، برای زیست‌شناسی سال دوازدهم اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.
  • تعداد سؤالاتی که مستقیماً از یک فصل از کتاب‌ درسی طراحی شده‌اند  (ترکیبی نیستند) به طور منظم رو به افزایش است. بنابراین تسلط کافی به متن و نکات  هر فصل از کتاب درسی  و مرور آن‌ها در دوران جمع‌بندی می‌تواند راهکاری برای بالا بردن تراز شما در این درس باشد.
  • در مجموع، سؤالات ترکیبی (ترکیب بین فصل‌های کتاب درسی یک مقطع و یا ترکیب بین کتاب‌های دو مقطع) در کنکور  تیرماه 1401 نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.
  • در سال 1401، تعداد 10 سوال به صورت ترکیبی از کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم آمده بود و این سؤالات جزو سؤالات دشوار این آزمون بود. با توجه به تفکیک دفترچه‌های کنکور و مستقل بودن دفترچة مربوط به درس زیست‌شناسی، پیشنهاد می‌شود تا در مرحلة اول، این دسته از سؤالات را شناسایی و علامت‌گذاری کرده و پس از پاسخ‌گویی به سؤالات مستقل، در گام دوم به سراغ این سؤالات بیایید و آن‌ها را به طور دقیق بررسی و به آن‌ها پاسخ دهید.
  • چند سال است که چینش سؤالات درس زیست‌شناسی ترتیب خاصی نداشته و سؤال‌ها به صورت رندوم و ترکیبی از پایه‌های مختلف و با تیپ‌بندی‌های متنوع در صفحات مختلف دفترچه ارائه می‌شوند.
  • سؤالات شمارشی در درس زیست‌شناسی، همواره جایگاه خاصی در نظر دانش‌آموزان، دبیران و طراحان سؤال دارد؛ چرا که همیشه یک یا دو سوال شمارشی، چالشی و دشوار هستند. تعداد سؤالات شمارشی کنکور تیر 1401 مشابه کنکور 1400 و سطح دشواری آن‌ها، تقریباً ساده تر از کنکور 1400 و تقریباً مشابه سال 98 و 99 بوده است. با توجه به این موضوع لازم است تا حتما زمان خاصی را برای بررسی و ارزیابی این سؤالات در نظر گرفته و با داشتن ذهنیت قبلی مبنی بر دشوار بودن این سؤالات آن‌ها را بررسی نکرده رها نکنید.
  • در زیست‌شناسی همیشه روی اهمیت شکل‌ها و نکات استخراج شده از آن‌ها تأکید شده است. در سال‌های اخیر تعداد سؤالاتی که در آن‌ها به طور مستقیم از شکل‌های کتاب درسی استفاده شده، رو به کاهش بوده و در کنکور سال 1401، تنها در دو سؤال از 50 سؤال، شکل آورده شده بود. با این وجود، مفاهیم به کار برده شده در 15 سوال از 50 سؤال این درس، از شکل‌های کتاب درسی استخراج شده بود که اهمیت شکل‌ها و تصاویر کتاب درسی را نشان می‌دهد. لازم است تا زمان خاصی از مطالعه درس زیست‌شناسی را به مطالعة این بخش اختصاص دهید. حتماً برای بررسی تست‌های مربوط به شکل‌های کتاب درسی زمان ویژه‌ای قائل شوید و در صورت نیاز از سؤالات دسته‌بندی شده این بخش  در آزمون‌ساز پلکان یادگیری استفاده کنید.

با برنامه‌ریزی  و استفاده از منابع درست، در آرامش آموخته‌هایتان را جمع‌بندی نمایید.

دوست عزیزم! در صورتی که نظری درباره مقاله دارید می توانید در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری برای شما ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *