logo-sm
ورود / ثبت نام

شيوه هاي نوين آموزشي جايگزين شيوه هاي قديمي

شيوه هاي نوين آموزشی جايگزين شيوه هاي قديمي - پلکان یادگیری

شيوه هاي نوين آموزشي جايگزين شيوه هاي قديمي، آموزش یکی از مهمترین مسائلی است که در نظام تربیتی و تعلیمی هر کشور به آن توجه می شود. همه کشورها به دنبال آن هستند که بهترین روش های آموزشی را انتخاب کرده و در مسیر یادگیری  و مهارت افزایی آنها را به دانش آموزان تعلیم دهند. با پیشرفت تکنولوژی بیشتر دبیران و معلمان در کشورهای مختلف شیوه‌های جایگزین در آموزش سنتی را انتخاب کردند و در این مسیر پیش رفتند.

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

یکی از متداول ترین این روش ها استفاده از تدریس مجازی و آنلاین است. روشی که بعد از شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورهای جهان نیز مرسوم گردید.  در حالی که تنها برخی از کشورهای جهان این روش تدریس را انتخاب کرده بودند و در حال آزمایش مزایا و معایب آن بودند. اما ویروسی که تمام جهان را فراگرفت، منجر شد تا تمام کشورهای جهان این شیوه را برای تدریس و آموزش دانش آموزان انتخاب کنند.

هنوز نمی توانیم به صراحت در مورد مزایا و معایب شیوه های جایگزین در آموزش مطلبی بیان کنیم. اما طبق تحقیقات انجام شده، مزایای یادگیری در منزل از طریق دنیای مجازی، نسبت به روش های سنتی بیشتر است.  ما در این مطلب قصد داریم به بررسی همین مسئله بپردازیم. که چه شیوه هایی جایگزین شیوه های سنتی تدریس شدند و مزایای آنها چیست؟

آشنایی با شیوه‌های جایگزین در آموزش سنتی

هر معلمی می تواند یک برداشت خاص از مفهوم تدریس داشته باشد. که این مسئله در نحوه عملکرد آنها در انجام تدریس و نگرشی که نسبت به دانش آموزان خود دارند، تاثیرگذار خواهد بود. در برخی موارد دبیران و معلمان روش های جایگزین آموزش سنتی را به درستی درک نکرده و حتی آن را با مفهومی اشتباه تفسیر کرده اند.

این مسئله مشکلاتی را برای دبیران و دانش آموزان به همراه داشته است. همانطور که می دانیم تدریس یعنی فعالیت های آموزشی که معلم انجام می دهد تا دانش آموزان مطلبی را فراگیرند. تدریس را ما می توانیم بخشی از آموزش در جهان به شمار آوریم. آموزشی که با یک هدف خاص و فعالیت های منظم انجام می شود. حال هدف از شیوه های جایگزین در آموزش، استفاده از روش هایی است که کمک می کند تا دانش آموزان و معلمان نتیجه بهتری از آموزش به دست آورند.

با این تفاسیر باید بگوییم آموزش یک معنا و مفهوم کلی در برابر تدریس دارد. به این عبارت که هر تدریسی می تواند نوعی آموزش باشد، اما هر آموزشی می تواند تدریس نباشد. در این میان معلمان برخی از روش های نوین تدریس را برای آموزش انتخاب کرده اند که ما در این مطلب به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود.

شیوه های جایگزین در آموزش

مواردی که باید توجه داشته باشید عبارتند از:

  • روش آموزش چند حسی

همانطور که از نام این روش مشخص است، لازم است دانش آموزان تمامی حس های خود را به کار گیرند. لازم است دانش آموزان مطالب و مهارت های یادگیری را درکی کرده و بتوانند با آن ارتباط موثری برقرار کنند. در نهایت نیز مطالب یاد گرفته را از یک موقعیت به موقعیت دیگر تعمیم دهند. در این روش تمام حواس به صورت مختلط درگیر هستند و می توان از هر حسی برای یادگیری استفاده کرد. البته بیشتر این روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی انتخاب می شود تا بتوانند از حواس خود بهترین استفاده ها را ببرند.

  • روش گردهمایی و کنفرانس

یکی دیگر از شیوه های جایگزین در آموزش، روش کنفرانس است. امروزه که بیشتر کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند، می توان از این رو استفاده کرد. به گونه ای که از هر دانش آموزی جمع آوری و ارائه اطلاعات درخواست می شود و می توان تشخیص داد که در این روش دانش آموزان تا چه اندازه در کلاس فعالیت دارند. روش کنفرانس و گردهمایی برای تمام دروس و تمام سنین انتخابی مناسب است و به دانش آموزان برای یادگیری بیشتر در دنیای مجازی کمک می کند.

روش گردهمایی و کنفرانس در شیوه های نوین آموزشی - پلکان یادگیری

  • روش حل مسئله

از دیگر شیوه های جایگزین در آموزش باید به روش حل مسئله اشاره کنیم. این روش را می توانیم یکی از روش های فعال تدریس در کلاس آنلاین به شمار آوریم. با این روش دانش آموزان از روش پژوهش برای یادگیری دروس استفاده می کنند و می توانند به صورت عمیق و اصیل و پایدار دروس را فراگیرند. لازم است ابتدا معلم مسئله ای را مطرح نمایید و سپس از دانش آموزان تقاضا کند که به دنبال جمع آوری اطلاعات روند.

بسیاری از دانش آموزان با این روش یادگیری در منزل سرعت یادگیری خود را افزایش می دهند. زیرا لازم دارند تمامی ایده ها و افکاری که به حل مسئله کمک می کند را بررسی و جستجو نمایند. در نهایت نیز با انجام تحقیقات موثر بتوانند بهترین نتیجه را برای مسئله مطرح شده به دست آورند.

  • شیوه پرسش و پاسخ

برگزاری آزمون آنلاین و پرسش و پاسخ در کلاس آنلاین و مجازی، یکی دیگر از شیوه های جایگزین در آموزش به شمار می رود.  در این روش معلم ذهن دانش آموزان را تشویق می کند که مطالب جدید را فراگیرند. همانطور که در روش های سنتی بیشتر معلمان برای یادگیری بیشتر دانش آموزان در کلاس از روش پرسش و پاسخ استفاده می کردند، امروزه نیز در کلاس های آنلاین از این روش استفاده می شود.

می توان با روش پرسش و پاسخ دانش آموزان را درگیر مبحثی که در کلاس تدریس می شود نمود. با این عمل می توان درک دانش آموزان از یک مبحث را بهتر درک کرد و ذهن آنها را درگیر درس نمود.

  • روش آموزش مجازی

همانطور که می دانیم امروزه بیشتر دانش آموزان علاقه مند به استفاده از  ابزارهای تکنولوژی هستند. آنها به راحتی می توانند از تلفن همراه، اینترنت، تبلت و .. استفاده کنند. از این رو برخی از معلمان از میان شیوه های جایگزین در آموزش، روش آموزش مجازی را انتخاب می کنند. آنها با استفاده از این روش، ابزارهای مختلف را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند تا بتوانند از طریق این ابزارها بیشتر برای پژوهش و یادگیری ترغیب شوند. یکی از این ابزار ها آزمون ساز پلکان است. ویژگی های نرم افزار آزمون ساز پلکان به دبیران اجازه می دهد بهترین آزمون را طراحی کنند.

در واقع باید بگوییم استفاده از کلاس آنلاین در دنیای مجازی نه تنها می تواند به دانش آموزان نحوه استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی را آموزش دهد، بلکه به آنها کمک می کند که بتوانند یادگیری بهتری داشته باشند. 

میتوان از طریق این روش مطالب را به صورت تصویری و نموداری به دانش آموزان آموزش داد و اطلاعات و سوالات مربوط به فعالیت هر دانش آموز را ذخیره کرد.

از سوی دیگر موقعیت های یادگیری با روش آموزش مجازی برای دانش آموزان بیشتر است و همین مسئله منجر شده است تا دانش آموزان بتوانند بهتر دروس را فراگیرند.

روش برگزاری آزمون آنلاین

در نهایت باید به یکی دیگر از شیوه های جایگزین در آموزش اشاره کنیم، آن هم برگزاری آزمون های آنلاین است. دانش آموزانی که به صورت آنلاین پس از هر مبحث درسی مورد آزمون قرار می گیرند، با کیفیت بالاتری مباحث درسی را فرا می گیرند. از سوی دیگر ترس و استرس از برگزاری آزمون ها را از دست داده و می توانند در کمال آرامش هر آنچه را فراگرفته اند مورد آزمون قرار دهند.

معلمان تمامی این روش ها را برای حمایت و تسهیل یادگیری دانش آموزان استفاده می کنند، تا علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه آنها، عملیات یادگیری دروس را نیز بهتر برای دانش آموزان مهیا کنند. پس استفاده از روش های علمی نوین و شیوه های جایگزین در آموزش مثل استفاده از آزمون ساز توسط دبیران و معلمان، می تواند مزایای بسیاری برای دانش آموزان به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

تمامی روش های جایگزینی که برای آموزش بیان نمودیم تنها زمانی می توانند نتیجه مطلوب را در نظام آموزش و پرورش به همراه داشته باشند، که معلمان با این روش های نوین و ابزارهای استفاده از آنها به خوبی آشنایی داشته باشند. پس برای این که دانش آموزان بتوانند مباحث درسی را بهتر یاد بگیرند، لازم است ابتدا معلمان با این روش ها به خوبی آشنا شوند.

از این رو نیاز است که ابتدا دبیران آموزش های لازم را برای استفاده از این شیوه های جایگزین در آموزش فراگیرند، تا سپس بتوانند با دقت بیشتری از این روش ها برای آموزش دانش آموزان خود استفاده کنند. بسیاری از دبیران و معلمان بهترین استفاده را از روش آزمون آنلاین و کلاس آنلاین می برند. آنها سوالات مختلف مربوط به هر مبحث درسی را از پلکان یادگیری خریداری می کنند و با استفاده از آن سطح دانش دانش آموزان خود را مورد تحلیل قرار می دهند.

ساخت آزمون به صورت آنلاین حتی مشکل معلمان را برای برگزاری آزمون های پایان ترم آنلاین نیز برطرف نموده است. زیرا آنها با دسترسی به بانک نمونه سوالات استاندارد و جامع، سوالات مطلوب با سطح استاندارد بالا را برای برگزاری آزمون از دانش آموزان خود انتخاب می کنند. پس از برگزاری آزمون نیز سطح دانش آموزان خود را مورد بررسی قرار می دهند. تمامی این فرایندها برای آموزش بهتر تاثیرگذار بوده و نتیجه مثبتی را برای معلمان و دانش آموزان به همراه خواهد داشت.

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *