logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

نقش اینترنت در یادگیری دانش آموزان

نقش اینترنت در یادگیری دانش آموزان - پلکان یادگیری

نقش اینترنت در آموزش و یادگیری، استفاده از تکنولوژی های روز دنیا هر روز نسبت به قبل بیشتر در میان مردم جهان رونق می یابد. به گونه ای که امروزه بیشتر کشورها از سیستم اینترنتی برای آموزش و تدریس دانش آموزان خود استفاده می کنند. البته پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، این مسئله رونق بیشتری نیز یافت و منجر شد تا کشورهایی که از این تکنولوژی استفاده نمی کردند هم، مجبور به استفاده از آن شوند. حال ما قصد داریم در مورد نقش اینترنت در تدریس بررسی هایی را انجام دهیم تا بدانیم آیا استفاده از این تکنولوژی برای تدریس خوب است یا خیر؟

استفاده از فضای مجازی یکی از پدیده های نوظهور در زندگی انسان های جهان است. ما نمی توانیم این مسئله را انکار کنیم که این تکنولوژی وارد زندگی ما شده است. اما باید بررسی کنیم که آیا استفاده از این تکنولوژی در زمینه تدریس دانش آموزان دارای اثرات مثبت است یا اثرات مخرب؟ لازم است نقش اینترنت در تدریس را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم استفاده از چه سیستمی می تواند بیشترین اثر مثبت را در زندگی دانش آموزان داشته باشد.

امروزه بیشتر مراکز آموزشی از تحصیل آنلاین برای دانش آموزان خود استفاده می کنند، که این مسئله مزایا و معایب خاصی را هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان به همراه داشته است. برخی از این روش تدریس نتایج مثبتی به دست آورده اند. در حالی که برخی دیگر از عدم یادگیری با این روش صحبت می کنند. اما به نظر شما تاثیر اینترنت بر روی آموزش و پرورش کودکان به چه میزان است؟

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

تاثیر و نقش اینترنت در تدریس و پرورش دانش آموزان 

اینترنت تا به امروز موفق شده است تاثیرات عمیقی بر روی دانش آموزان در جوامع امروزی داشته باشد. تاثیری که منجر به اختراع تلفن، خودرو، سیستم های رایانه ای و … در زندگی انسان ها شده است. اینترنت را می توانیم سیستمی بیان کنیم که نه تنها اطلاعات لازم را در دسترس دیگران قرار می دهد، بلکه سرعت انتقال اطلاعات بالایی نیز دارد.

تاثیر و نقش اینترنت در تدریس و پرورش دانش آموزان - نقش اینترنت در یادگیری - پلکان یادگیری

در طول زندگی بشر، اطلاعات همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند. حتی در زمان های گذشته و دوران باستان نیز، روحانیون و ثروتمندان از ابزار مکتوب برای ضبط سند استفاده می کردند. پس از آنکه اولین ماشین های چاپ در جهان اختراع شدند، دانش و اطلاعات با سرعت بالاتری بین مردم منتشر شد. این مسئله پیشرفت در دانش و علوم را در صنایع مختلف برای انسان ها به همراه داشت. امروزه نیز ظهور اینترنت و کامپیوترها موفق شده اند تغییرات بسیاری در زندگی انسان ها به وجود آورند.

به گونه ای که دیگر نمی توانیم نقش اینترنت در تدریس را انکار کنیم. لازم است از این تکنولوژی به نحو احسنت استفاده کنیم تا بتوانیم اطلاعات بهتر و دقیق تر را با درک مطلب بیشتر به دانش آموزان که نسل های آینده کشور هستند، به اشتراک بگذاریم. اما متاسفانه هنوز بیشتر مدارس کشور از این تکنولوژی محروم هستند. لازم است به این مسئله با حساسیت بیشتری دقت شود، تا مدارس از این تکنولوژی به عنوان یک فرصت عالی استفاده کند.

 معایب تکنولوژی در آموزش و پرورش 

متاسفانه با وجود مزایای بسیار زیادی که نقش اینترنت در تدریس دارد، باید به برخی معایب استفاده از این تکنولوژی نیز اشاره کنیم. در صورتی که دانش آموزان و دبیران قادر نباشند به درستی از این تکنولوژی استفاده کنند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. همانطور که می دانیم تمام منابع به صورت یکسان در فضای مجازی در اختیار دانش آموزان و دبیران قرار دارد.

برخی از آنها می توانند از این منابع برای یادگیری بهتر استفاده کنند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند اقدام به کپی رایت و سرقت ادبی نموده با این روش مهارت خود را افزایش دهند. اصولا این افراد هیچ موفقیت تحصیلی را در این زمینه به دست نخواهند آورد. از این رو لازم است پیش از استفاده از تکنولوژی اینترنت در تدریس، مدیران و معلمان آموزش دیده شوند.

در زمان های قبل مرز مشخصی بین ساعات درس و غیر درس وحود داشت. اما امروزه شرایط با توجه به نقش اینترنت در تدریس تغییر کرده است. امروزه بیشتر دبیران به جای آزمون گیری حضوری، مجبور هستند که برگزاری آزمون آنلاین داشته باشند. که این مسئله باعث شده است تا دانش آموزان در خانه زمان بیشتری داشته باشند و آسان تر با روند آموزش خود ارتباط برقرار کنند.

البته از یک سو می توانیم این مسئله را ایرادی برای نقش اینترنت در تدریس بیان کنیم، از سوی دیگر نیز می توانیم این مسئله را یکی از مزایای تحصیل آنلاین به شمار آوریم. زیرا منجر شده است تا انرژی، وقت و هزینه های کمتری توسط دانش آموزان برای یادگیری دروس صرف شود. اینترنت تنها یک ابزار است که می توان از آن به بهترین نحو برای انجام آموزش دانش آموزان استفاده کرد. تنها لازم است نحوه بهره برداری از آن را فراگیرید.

تاثیر فناوری های جدید در میزان یادگیری دانش آموزان

طبق مطالعات و تحقیقات بین المللی که بر روی تاثیر فناوری های جدید در میزان یادگیری دانش آموزان صورت گرفته است، برخی موضوعات که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد به اثبات رسیده اند. از جمله این موضوعات باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی، ابراز عقاید شخصی، آموزش و نوآوری، توسعه اجتماعی و فرصت های سالم زیستن همه انسان ها به وسیله برقراری ارتباط با شبکه جهانی اینترنت اشاره کنیم.

تاثیر فناوری های جدید در میزان یادگیری دانش آموزان - نقش اینترنت در یادگیری - پلکان

پس با وجود مثبت و منفی بودن نقش اینترنت در تدریس، نمی توانید مانع بهره مندی دانش آموزان و نوجوانان از این فرصت طلایی باشیم. در صورتی که جوانان بتوانند بهترین استفاده را از این تکنولوژی داشته باشند، می توانند به راحتی با تمام جهان ارتباط برقرار کرده و مرزهای کسب اطلاعات را در هم شکنند. اینترنت به راحتی قادر است بین تمام انسان ها رابطه ای مثبت برقرار نموده و آنها را با هر نوع اطلاعاتی مواجه سازد.

پس استفاده از اینترنت در آموزش و پرورش نه تنها می تواند شرایط مطلوب تری را برای دانش آموزان به همراه داشته باشد، بلکه می تواند مسیر متفاوت و جذاب تری را نیز پیش روی دبیران و معلمان قرار دهد. تا بتوانند از این تکنولوژی به نحو احسنت برای ارائه اطلاعات و دانش خود به دیگران استفاده کنند.

مزایای دسترسی به شبکه جهانی در مدارس 

در بیشتر کشورهای جهان نقش اینترنت در تدریس به خوبی بررسی شده است و منجر شده است تا این کشورها تمایل خود را به استفاده از این سیستم نشان دهند. این کشورها دریافته اند که استفاده از سیستم آموزش مجازی مزایای بیشتری را برای آنها به همراه داشته است. از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. کاهش هزینه های آموزش

دانش آموزانی که از اینترنت برای تدریس خود استفاده می کنند، نیازی به صرف هزینه حمل و نقل به مراکز آموزشی ندارند. از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، سرد شدن هوا و … با تعطیلی آموزشی مواجه نمی شوند. آنها می توانند در زمانی که در منزل هستند، بیشترین استفاده آموزشی را داشته باشند. پس باید بگوییم نقش اینترنت در تدریس بسیار مزایای عالی را برای دانش آموزان به همراه داشته است. این افراد فرصت یادگیری بیشتر در هر زمان و مکان را دارند، در حالی که هزینه زیادی صرف نخواهند کرد.

  1. راحتی و آرامش بیشتر در کسب آموزش

استفاده از روش تحصیل آنلاین و آموزش های مجازی آرامش و راحتی بیشتری را برای دانش آموزان به همراه داشته است. این افراد دیگر نگران حضور در کلاس های آموزشی، طی کردن مدت زمان طولانی برای یادگیری، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های ناراحت کننده و کمر درد و … نیستند. می توانند در خانه به راحتی و در آرامش کامل به یادگیری دروس بپردازند. بدون آنکه نگران و مضطرب شود. پس یکی دیگر از مزایای مثبت نقش اینترنت در تدریس، آرامش و راحتی دانش آموزان در یادگیری دروس است.

  1. انعطاف پذیری دوره های آموزش آنلاین

از دیگر موارد نقش اینترنت در تدریس باید به انعطاف پذیری دوره های آموزش آنلاین اشاره کنیم. اینترنت فرصت عالی را برای افرادی که شاغل هستند و نمی توانند زمان لازم را برای حضور در مراکز آموزشی داشته باشند، مهیا نموده است. این افراد هر زمان که بخواهند و زمان داشته باشند، می توانند به یادگیری حرفه و تحصیلات مورد نظر خود بپردازند.

  1. افزایش بهره وری در آموزش الکترونیکی

در نهایت نیز باید به افزایش بهره وری دانش آموزان از طریق تدریس آنلاین اشاره کنیم. افرادی که به صورت اینترنتی آموزش های لازم را دریافت می کنند، می توانند بهتر نقش اینترنت در تدریس را تشریح نمایند. این افراد بهره وری آموزشی بیشتری را با این روش مشاهده نموده اند و به نتیجه بهتری در کسب آموزش های لازم دست یافته اند. در اصل باید بگوییم تحصیل آنلاین میزان بهره وری را در دانش آموزان به بیشترین میزان خود رسانده است.

با تمامی این تفاسیر باید بگوییم اینترنت و استفاده از این تکنولوژی نقش مثبت زیادی در زندگی انسان ها می تواند داشته باشد. تنها لازم است نحوه استفاده از آن به معلمان و دانش آموزان آموزش داده شود.

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *