logo-sm
ورود / ثبت نام

معرفی شغل ‌های مهندسی برق

معرفی شغل های مهندسی برق - پلکان یادگیری

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌های رو به رشد است که در آن مهندسان برق به وسیله سیستم‌های الکتریکی برای ایجاد فناوری‌های نوآورانه و همچنین حل مشکلات اجتماعی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر این رشته شغل‌های زیادی دارد که از مفاهیم مهندسی برق سرچشمه می‌گیرند. فرصت‌های شغلی برای افرادی که شغل ‌های مهندسی برق را انتخاب می‌کنند زیاد است؛ در نتیجه اگر به این رشته علاقه دارید تحصیل در این رشته و کار کردن در آن می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. به این دلیل که مسیر شغلی رضایت‌بخشی دارد. به همین دلیل است که بیشتر افراد با وجود تمام سختی‌های این رشته آن را به عنوان مسیر آینده خود انتخاب می‌کنند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

دلایل انتخاب رشته مهندسی برق چیست؟

درست است که اغلب رشته‌های مهندسی مزایای زیادی دارند اما شغل مهندسی برق دارای مزیت‌های شخصی و اجتماعی زیادی است. به طوری که با تحصیل در این رشته می‌توانید به نیازهای جامعه و زیر ساخت‌های اولیه برق کمک کنید. همچنین نوآوری‌هایی که در رشته مهندسی برق ایجاد می‌شود می‌تواند تاثیر کامل مستقیمی در کیفیت زندگی مردم داشته باشد. از طرفی دیگر مهندسی برق یک شغل کاملاً رضایت‌بخش در بعد شخصی است به این دلیل که درآمد مهندسان برق کاملاً قابل قبول است.

شغل‌های مهندسی برق

علاوه بر شغل پرطرفدار مهندسی برق، از جمله شغل ‌های مهندسی برق می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

تکنسین برق

تکنسین برق تجهیزات و ماشین آلاتی که برای کار کردن از برق استفاده می‌کنند را می‌سازند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. همچنین کار تکنسین برق سیم کشی و تعمیر سیم‌ها است. به این صورت که قطعات یک محصول را می‌سازند و ماشین‌ها را مونتاژ می‌کنند. همچنین می‌توانند مشکلات عملکردی مربوط به هر دستگاه و محصول را شناسایی کنند.

شغل ‌های مهندسی برق - تکنسین برق - پلکان یادگیری

برقکار از شغل های مهندسی برق

وظیفه برقکاران این است که سیستم‌های الکتریکی یکپارچه در ساختمان‌ها را تعمیر و نصب کنند. برقکاران در صورت بروز مشکل می‌توانند علت وجود مشکل در روند برق رسانی به یک ساختمان را بررسی کنند و آن را به حالت اولیه خود برگردانند.

مهندسی کنترل

در میان شغل ‌های مهندسی برق، مهندسی کنترل در واقع به این صورت است که بر روی کار مهندسین کارخانه‌های تولید برق بررسی و کنترل‌هایی صورت می‌گیرد تا فرایند‌هایی مانند تولید برق و انرژی با بهترین کارآمد و کیفیت بالا انجام شوند. مهندسان کنترل فرآیند کلی تولید برق در نیروگاه‌ها را طراحی می‌کنند و تنظیمات را برای بازه بیشتر و بهینه سازی خروج انجام می‌دهند.

مدیر پروژه برق

وظیفه اصلی مدیر پروژه برق نظارت بر برنامه‌ریزی و همچنین اجرای سیستم‌های الکتریکی برای پروژه‌های ساختمانی است. کاری که این مهندسان انجام می‌دهند این است که نیازمندی‌های پروژه و محدودیت‌های بودجه را بررسی می‌کنند و بر بهره‌وری کارگران نظارت می‌کنند. همچنین آن‌ها برای پیشبرد اهداف پروژه با دیگر مسئولان همکاری می‌کنند.

مهندسی هوانوردی

وظیفه اصلی مهندسان هوانوردی، در میان شغل ‌های مهندسی برق، ایجاد طراحی برای ساخت موشک‌ها  هواپیماها، هلیکوپترها و دیگر دستگاه‌های پروازی است. این مهندسان تمامی جزئیات پروژه را برای تعیین نیازهای مشتریان بررسی می‌کنند و سپس اقدام به طراحی یک وسیله نقلیه یا دستگاه هوانوردی می‌کنند. از طرفی دیگر مهندسان هوانوردی وظیفه تعمیر و تعویض قطعات قدیمی در هواپیماها را نیز بر عهده دارند.

مهندسی سخت افزار از شغل های مهندسی برق

مهندسان سخت افزار قطعاتی مانند برد، کارت گرافیک، هارددیسک، پردازنده‌های رایانه، تراشه‌های حافظه و… را طراحی می‌کنند. همچنین آن‌ها به هنگام استفاده از اجزای سخت افزاری جزئیات هر کدام از آن‌ها را تست می‌کنند و سپس بر اساس نتایج بدست آمده بهترین کار را برای بهبود هرچه بیشتر سیستم انجام می‌دهند.

مهندسی نرم افزار

یکی دیگر از شغل ‌های مهندسی برق که طرفداران زیادی دارد، مهندسی نرم‌افزار است. مهندسان نرم‌افزار از کدها برای نوشتن برنامه‌های نرم افزاری استفاده می‌کنند. به این صورت که آن‌ها ابتدا نیازهای مشتریان را بررسی می‌کنند و سپس با استفاده از کدها آن چیزی که مشتریان به آن نیاز دارند را ارائه می‌دهند. این مهندسان با استفاده از کدهای مختلف برنامه‌ها را برای سیستم عامل‌های گوناگونی طراحی می‌کنند.

مشاور بیوتکنولوژی

مشاوران بیوتکنولوژی یکی دیگر از شغل های مهندسی برق به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف توصیه‌هایی برای استفاده از فناوری‌های جدید ارائه می‌دهند. این مشاوران درباره نوآوری‌های جدید در زمینه بیوتکنولوژی آموزش می‌دهند و همچنین توصیه‌هایی درباره خدمات و محصولاتی که می‌تواند عملکرد شرکت را بهتر کند ارائه می‌دهند.

شغل های مهندسی برق - مشاور بیوتکنولوژی - پلکان یادگیری

حتما بخوانید: رشته مهندسی برق، شرایط قبولی، بازار کار و درآمد رشته برق صنعتی

نکاتی برای موفقیت در رشته مهندسی برق

مهندسی برق، در میان شغل ‌های مهندسی برق، واقعاً یک رشته چالش برانگیز و بسیار رقابتی است. در نتیجه شما باید یک برنامه قوی و مستحکم داشته باشید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید. در ادامه چند نکته برای موفقیت در رشته مهندسی برق به شما می‌گوییم:

اصول اولیه را مطالعه کنید

مسلماً برای موفقیت در هر رشته‌ای نیاز است تا اصول اولیه آن را مطالعه کنید و دانشی از مفاهیم مهندسی برق با مطالعه کتاب‌های مختلف و شرکت در کلاس‌ها به دست آورید. زیرا درک کردن مفاهیم مهندسی برق به موفقیت شما در این رشته کمک می‌کند.

به طور مستقل تمرین کنید

سعی کنید مدت زمانی را صرف انجام پروژه‌های مستقل کنید، زیرا می‌توانید در این شغل ‌های مهندسی برق، مهارت‌های مختلفی مانند طراحی نقشه و مدار را تمرین کنید.

به دنبال یک مربی باشید

از اساتید  همکاران و مهندسان با تجربه در این حوزه کمک بگیرید یا مربی را پیدا کنید که بتواند به شما در شناسایی هر چه بهتر فرصت‌های مهندسی برق کمک کند.

به دنبال فرصت شغلی مناسب خود باشید

پس از کسب مهارت و تجربه به دنبال فرصت‌های شغلی باشید که به طور مستقیم با اهداف شما مرتبط هستند. سعی کنید مشاغلی را پیدا کنید که در آن‌ها تخصص دارید و امکان پیشرفت برای شما فراهم می‌شود.

بازار کار رشته مهندسی برق در ایران

رشته مهندسی برق و شغل ‌های مهندسی برق در ایران کاربردهای بسیار زیادی دارند. به طوری که می‌توان گفت تمام صنایع به نوعی به این رشته وابسته هستند. بنابراین می‌توان گفت اگر مهندس برق تجربه و مهارت کافی داشته باشد و همچنین ذهن خلاق و ایده‌های نابی داشته باشد به طور حتم می‌تواند موقعیت شغلی خوبی برای خود دست و پا کند. مهندسان برق می‌توانند در کارخانه سیمان، وزارت صنایع، وزارت دفاع، خودرو سازی و… مشغول به کار شوند. اگر قصد دارید برای موفقیت خود در این رشته یک برنامه‌ریزی عالی داشته باشید در ادامه می‌خواهیم به شما مجموعه پلکان یادگیری را معرفی کنیم تا بتوانید در کنار این تیم قدرتمند زمینه موفقیت در رشته مهندسی برق را مهیا کنید.

مجموعه پلکان یادگیری

مجموعه پلکان یادگیری، یک مرجع قدرتمند از سوالات استاندارد و برنامه‌های درسی است که آن را در اختیار دانش آموزان، دبیران مدارس و پشتیبان‌ها قرار می‌دهد. از طرفی دیگر برای هر کدام از این گروه‌ها ابزارهای خاصی مهیا شده تا دانش آموزان بتوانند به هر هدف درسی که دارند برسند و در خصوص شغل ‌های مهندسی برق اطلاعات کاملی را کسب کنند.

در مجموعه پلکان یادگیری برای دبیران و مدارس، آزمون ساز دبیر و برای مشاور و پشتیبان‌ها صفحات مخصوص گزارش و ارزیابی آنلاین تهیه شده است. در نتیجه دانش آموزان می‌توانند با استفاده از برنامه‌های درسی و سوالاتی که به آن‌ها داده می‌شود در هر رشته‌ای موفقیت خود را تضمین کنند.

سوالات متداول درباره شغل های مهندسی برق

از جمله سوالاتی که می توان به آن پرداخت عبارتند از:

رشته مهندسی برق مناسب چه کسانی است؟

این رشته برای کسانی که علاقه زیادی به درس‌های محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک دارند و از هوش محاسباتی بالایی برخوردار هستند مناسب است.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی برق چیست؟

رشته مهندسی برق یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی برای دوره کارشناسی است. در نتیجه می‌توان اغلب دروس این رشته را مهم دانست.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *