logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

مفاهیم عدد اول و عدد مرکب

مفاهیم عدد اول و عدد مرکب - پلکان یادگیری

اعداد یکی از مفاهیم پایه‌ای در ریاضیات هستند که در زندگی روزمره و در مسائل ریاضیاتی بسیار مهم هستند. اعداد به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: اعداد طبیعی ( عدد اول ) و اعداد صحیح.

اعداد طبیعی ( عدد اول )

اعداد طبیعی اعدادی هستند که برای شمارش اشیاء و اعضای یک مجموعه استفاده می‌شوند. این اعداد از ۱، ۲، ۳ و به بالا شامل اعداد مثبت هستند. عدد اول نیز از اعداد طبیعی هستند که فقط به خودش و به یک قابل تقسیم هستند. اعداد اول اعدادی هستند که فقط به خودش و به یک قابل تقسیم هستند. به عبارت دیگر، اعداد اول اعدادی هستند که تنها دو مقسوم‌علیه دارند و این دو مقسوم‌علیه ۱ و خود عدد اول هستند. به عنوان مثال، ۲، ۳، ۵، ۷ و ۱۱ از جمله اعداد اول هستند.

عداد اول چگونه اضافه می شود؟

عداد اول به همان شکل که اعداد صحیح عادی اضافه می‌شوند. برای افزودن دو عدد اول، ما فقط عددها را به یکدیگر اضافه می‌کنیم. به عنوان مثال:

2 + 3 = 5
7 + 11 = 18

همانطور که مشاهده می‌کنید، عداد اول به همان روشی که اعداد صحیح اضافه می‌شوند، اضافه می‌شوند.

اعداد مرکب

اعداد مرکب جز اعداد طبیعی هستند. اعداد طبیعی شامل اعداد صحیح مثبت هستند، اما اعداد مرکب می‌توانند هر دو اعداد مثبت و منفی باشند. بنابراین، اعداد مرکب جزو اعداد صحیح نیز هستند. این اعداد اعدادی هستند که بیش از دو عامل دارند. به عبارت دیگر، اعدادی که تقسیم آن‌ها به عددی غیر از 1 و خود عدد ممکن باشد. اعداد مرکب به اینگونهه هستند : 4، 6، 8، 9، 10.

اعداد مرکب اعدادی هستند که بیشتر از یک مقسوم‌علیه دارند، به عبارت دیگر اعدادی که به صورت ضرب اعداد اول دیگری باشند مرکب هستند. به عنوان مثال ۴، ۶، ۸، ۹ و ۱۰ از جمله اعداد مرکب هستند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–