logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

نقش آموزش مجازی در آینده دانش آموزان

در این مقاله قصد داریم در مورد نقش آموزش مجازی در آینده تحصیلی دانش آموزان صحبت کنیم و از نزدیک با زوایای مختلف آموزش مجازی اعم از نکات مثبت و منفی آن آشنا شویم. حدود ۳ سال پیش بود که همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ (کرونا) تمام جنبه‌های زندگی بشر در سرتاسر زمین را دگرگون کرد. همه چیز از حالت سنتی، فیزیکی و حضوری درآمده و به قالب آنلاین، مجازی و دیجیتالی وارد شد؛ از خرید رفتن و انجام کارهای بانکی بگیرید تا کار کردن و درس خواندن! یکی از جنبه‌های بسیار بزرگی که تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفت، آموزش‌وپرورش بود. کودکانی که به مدرسه می‌رفتند، بیش از همه دچار تغییر در سبک زندگی خود شدند. آموزش سنتی جای خود را به آموزش مجازی داد و فصل جدیدی در عرصه آموزش‌وپرورش رقم خورد. برای بررسی بیشتر نقش آموزش مجازی در آینده دانش آموزان در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت آموزش مجازی با آموزش سنتی در چیست؟

همه ما می‌دانیم که آموزش مجازی تفاوت‌هایی عمده و آشکار با آموزش سنتی و حضور فیزیکی در کلاس‌های درس دارد. بستن در کلاس‌ها و مدارس و کوچ کردن به آموزش آنلاین و مجازی به‌خودی‌خود با دردسرهای جدی و بزرگی در ایران همراه بود و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب منجر به سردرگمی دانش آموزان، معلمان، والدین و افراد تصمیم‌گیرنده می‌شد. اگر لازمه رفتن به مدرسه و آموزش سنتی، خریدن کیف مدرسه، لباس فرم، کفش مناسب، لوازم‌التحریر اعم از مداد، خودکار، دفتر و پاک‌کن و مواردی از این قبیل باشد، لازمه حضور در کلاس‌های آموزش مجازی به‌کلی متفاوت است. برای حضور پیدا کردن در یک کلاس آموزش مجازی، شما به اینترنت پرسرعت بدون قطعی و یک گوشی موبایل یا تبلت نیاز خواهید داشت.

در صورت نیاز به برگزاری آزمون آنلاین برای تقویت دروس درسی می توانید از اشتراک رایگان پلکان یادگیری استفاده نموده و خود را محک بزنید.

در آموزش مجازی دیگر خبری از پوشیدن لباس فرم و خرید لوازم‌التحریر نیست. در آموزش مجازی شما دیگر نیازی به سرویس ایاب و ذهاب ندارید و هرگز از سرویس مدرسه جا نمی‌مانید. در آموزش مجازی دیگر نیازی به تحمل صندلی‌های خشک، قدیمی، شکسته و غیراستاندارد مدارس نیست. با تمام این نکات مثبت، آموزش مجازی نقاط تاریک و منفی مخصوص به خودش را دارد. ضعف و مشکلات اساسی گسترده در زیرساخت‌های اینترنت همراه و ثابت کشور، بالابودن هزینه خرید یک گوشی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ نسبت به خرید لوازم‌التحریر و مشکلاتی که در محیط خانه برای دانش آموزان و والدین پیش می‌آید، نمونه‌ای از ضعف‌ها و مشکلات آموزش مجازی و مجازی، مخصوصا در کشور ما است.

آیا آموزش مجازی تأثیرگذار است؟

آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا با استقبال شدید والدین، معلمان و دانش آموزان روبرو شد. دانش‌آموزانی که از زحمت‌های حضور روزانه در کلاس درس فارغ شده بودند، معلمانی که می‌توانستند به‌راحتی از منزل تدریس کنند و والدینی که دیگر مجبور نبودند فرزندان خود را به مدرسه ببرند، همه دست‌به‌دست هم دادند تا نقش آموزش مجازی در آینده دانش آموزان استارت بخورد.

آیا آموزش مجازی تأثیرگذار است؟ - پلکان یادگیری

در آموزش مجازی ، تخته‌سیاه و وایت برد جای خود را به فیلم‌ها و تصاویر آموزشی گرافیکی و انیمیشنی می‌دهند که تأثیری به‌مراتب بیشتر از آموزش‌های سنتی و تئوری دارند. با توجه به تحقیقات، آموزش ویدیویی و گیمیفیکشین (آموزش در قالب طراحی بازی و معما)، تأثیر بسیار بالاتری بر حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت افراد دارد. شما می‌توانید چکیده یک کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای را در قالب یک فیلم ۲ الی ۳ ساعته به حافظه بلندمدت خود بسپارید! آموزش مجازی آینده صنعت آموزش‌وپرورش جهان است و طبق برآوردهای انجام‌شده، تا سال ۲۰۲۶، محتوای دیجیتالی به‌صورت کامل جایگزین کتب درسی خواهند شد؛ چراکه این نوع از آموزش، با استقبال تمام گروه‌های سنی و تحصیلی درگیر روبرو شده است.

آموزش مجازی در حال رشد است و این رشد سریع، خود را مدیون راحتی و مقرون‌به‌صرفه بودن است. در حالت کلی، آموزش مجازی هم راحت‌تر از آموزش سنتی است و هم ارزان‌تر. امکان بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش مجازی ، بیش‌ازپیش بر جذابیت‌های این متد آموزشی افزوده است.

تفاوت یادگیری و آموزش مجازی در گروه های سنی متفاوت

گروه های سنی مختلف نیاز به آموزش‌های متفاوتی نیز دارند. برای مثال، کودکان و دانش آموزان جوان‌تر، بسیار مستعد حواس‌پرتی بوده و منتظر کوچک‌ترین فرصت برای برهم‌زدن نظم آموزش و کلاس هستند. این در حالی است که هرچه سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان بالاتر می‌رود، کمتر با این مشکل روبرو هستند.

دانش آموزان دوره ابتدایی به توجه بیشتری نیاز دارند و آموزش این گروه سنی در قالب آموزش مجازی ، باید با روش‌های جذابی مانند استفاده از کارتون، انیمیشن، داستان‌سرایی، بازی و معما ترکیب شود تا بتوان توجهشان را به درس جلب نمود. والدینی که در خانه در کنار دانش آموزان هستند، تاثیر بسیار مهمی در آموزش آنلاین فرزندان کم ‌سن‌ وسال خود ایفا می‌کنند.

حتما بخوانید: نقش اینترنت در یادگیری دانش آموزان

مؤثرترین راهکارهای مدارس و والدین برای آموزش مجازی

نقش آموزش مجازی در زندگی افراد جامعه روزبه‌روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود. با اینکه هنوز راه درازی در پیش است و در ابتدای راه آموزش دیجیتال قرار داریم، راهکارهایی وجود دارند که تأثیرپذیری دانش آموزان از آموزش مجازی را افزایش می‌دهند. برخی از این راهکارها به شرح زیر هستند:

  • ایجاد صندوق‌های حمایت مالی برای خانواده‌های کم‌بضاعتی که توان خرید تبلت یا لپ‌تاپ ندارند
  • فراهم کردن امکان استفاده از کامپیوترهای مدارس برای دانش آموزان
  • استفاده از شیوه‌های آموزشی مبتنی بر تجربه و تحلیل که تعامل بیشتر دانش آموزان را نتیجه می‌دهد
  • ارائه آموزش‌های لازم به والدین در خصوص نقش آموزش مجازی و قراردادن آن‌ها در جریان آموزش
  • برگزاری جلسات منظم هفتگی برای بررسی نقش آموزش مجازی و میزان اثردهی آن

تاثیر کلاس‌های مجازی و آموزش مجازی در یادگیری دانش آموزان

آموزش مجازی در آینده نزدیک، به‌کلی جایگزین آموزش‌های سنتی خواهد شد. نقش آموزش مجازی رفته‌رفته در حال گسترش است و دلیل این موضوع نیز، اثرگذاری بهتر آموزش‌ها و محتواهای دیجیتالی در مقایسه با آموزش‌های سنتی است.

بر اساس برخی از تحقیقات، میزان یادگیری دانش‌آموزانی که به‌طور مؤثر در کلاس مجازی حضور دارند، بین ۲۵ الی ۶۰ درصد بیشتر از حالت آموزش سنتی است. همچنین آموزش آنلاین به ۴۰ الی ۶۰ درصد زمان کمتر برای اثرگذاری در ذهن مخاطب، نیاز دارد.

مزایا و معایب آموزش به‌ صورت مجازی

در حالت کلی، مزایا و معایب آموزش مجازی به شرح زیر است:

  • پیوند بیشتر دانش آموزان و والدین
  • فراهم کردن امکان دسترسی دائمی به معلمان و محتواهای آموزشی
  • جذاب‌تر شدن آموزش و حضور در کلاس برای دانش آموزان
  • انعطاف‌پذیری بیشتر آموزش مجازی نسبت به آموزش سنتی
  • خلاقیت، نوآوری و ابتکار در آموزش مجازی Virtual teaching بیشتر است
  • امکان شناور کردن ساعات و روزهای آموزش به‌سادگی
  • اثرگذاری عمیق‌تر بر ذهن دانش آموزان با استفاده از ویدیو و انیمیشن
  • امکان دسترسی به مطالب درسی و اساتید برتر از هر نقطه جغرافیایی
  • آموزش مجازی نسبت به آموزش سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است
  • عدم امکان آموزش برابر در آموزش مجازی ، از نقاط ضعف بزرگ آن است
  • نبود بستر مناسب و اینترنت پرسرعت بدون قطعی در همه مناطق
  • دامن زدن به شکاف طبقاتی با آموزش مجازی از طریق خصوصی‌تر شدن آموزش‌ها و کلاس‌ها
مزایا و معایب آموزش به‌صورت مجازی - نقش آموزش مجازی در پلکان یادگیری

سوالات متداول درباره آموزش مجازی

تفاوت آموزش مجازی با آموزش سنتی در چیست؟

اگر لازمه رفتن به مدرسه و آموزش سنتی، خریدن کیف مدرسه، لباس فرم، کفش مناسب، لوازم‌التحریر اعم از مداد، خودکار، دفتر و پاک‌کن و مواردی از این قبیل باشد، لازمه حضور در کلاس‌های آموزش مجازی یک تبلت و یک اینترنت پرسرعت بدون قطعی است.

آیا آموزش مجازی تأثیرگذار است؟

بله. بر اساس تحقیقات، آموزش دیجیتالی و ویدیویی تأثیر چند برابری بر ذهن مخاطب دارد.

آیا آموزش مجازی مورد استقبال قرار گرفته؟

بله. نقش آموزش مجازی در آینده دانش آموزان از طرف تمام گروه‌های درگیر اعم از والدین و معلمان، مورد استقبال قرار گرفته است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد نقش آموزش مجازی در آینده دانش آموزان صحبت کردیم و از نزدیک زوایای مختلف نقش آموزش مجازی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید
  1. بنده خدا گفت:

    ای کاش از نکات منفی و از وابستگی های دانش اموزان به اینها هم میگفتید
    در هر صورت عالی بود ممنون ولی لطفا ه گفته ام عمل کنید

    1. پلکان یادگیری گفت:

      ممنون عزیزم . به نکته خیلی خوبی اشاره کردین. حتما به نکته شما اشاره خواهیم کرد.

  2. علی کاظمی گفت:

    با سلام میشه نام نویسنده رو بگید برای پژوهش میخوام

    1. پلکان یادگیری گفت:

      سلام وقتتون بخیر آقای کاظمی عزیز. شما می تونید برای پژوهشتون، لینک مقاله رو بزارید و نویسنده رو پلکان یادگیری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *