logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

نواحی آب و هوایی ایران کدامند؟

نواحی آب و هوایی ایران کدامند؟ - پلکان یادگیری

نواحی آب و هوایی مختلف ایران به دلیل تأثیرات اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و شکل زمین به وجود می‌آیند. عواملی مانند نور خورشید، فشار هوا، رطوبت، بارش و بادها، همچنین فاصله نسبی از خط استوا، ارتفاع از سطح دریا و نزدیکی به منابع آب نقش مهمی در تعیین نوع آب و هوا و اقلیم یک منطقه ایفا می‌کنند. این عوامل با هم ترکیب شده و منجر به تفاوت‌های گسترده در شرایط آب و هوایی مختلف مناطق جهان می‌شوند.

معرفی نواحی آب و هوایی ایران

از جمله نواحی آب و هوایی ایران عبارتند از :

  • ناحیه معتدل و مرطوب خزری:

این ناحیه در شمال ایران واقع شده و شامل نواحی ساحلی دریای خزر می‌شود. این ناحیه دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که به دلیل نزدیکی به دریای خزر و تأثیرات آن، دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های ملایم می‌باشد.

  • ناحیه معتدل و نیمه خشک کوهستانی:

این ناحیه شامل نواحی کوهستانی و مرتفع ایران می‌شود که دارای آب و هوای معتدل تا نیمه خشک است. تغییرات ارتفاعی و جغرافیایی این نواحی باعث شده است که آب و هوای آنها متنوع و متغیر باشد.

  • ناحیه گرم و خشک داخلی:

این ناحیه در قسمت‌های مرکزی و جنوبی ایران واقع شده و دارای آب و هوای گرم و خشک است. تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و کم‌بارانی از ویژگی‌های این ناحیه است.

  • ناحیه گرم و شرجی سواحل جنوب:

این ناحیه شامل نواحی سواحل جنوبی ایران و در نزدیکی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. این نواحی دارای آب و هوای گرم و شرجی است که تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و مرطوب دارد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *