logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

راهنمای جامع انتخاب رشته علوم تجربی در کنکور 1401

راهنمای جامع انتخاب رشته علوم تجربی در کنکور 1401 - پلکان یادگیری

راهنمای جامع انتخاب رشته علوم تجربی1401

برای تمام داوطلبانی که در کنکور تجربی سال 1401 شرکت کرده اند، دریافت راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 بسیار مهم است. آنها یک سال تمام با امید موفقیت در این رشته تلاش کرده و مطالعه نموده اند. پس از قبولی در مرحله اول آزمون، آنها نیاز دارند تا بهترین انتخاب رشته را انجام دهند. در غیر این صورت یک سال تلاش بی وقفه آنها پوچ خواهد شد.

رشته تجربی در طی سالهای اخیر به عنوان پرجمعیت ترین گروه آزمایشی در کنکور سراسری انتخاب شده است. این گروه آزمایشی هم پرنکته بوده و هم از پیچیدگی های زیادی در زمان انتخاب رشته برخوردار است. پس از انتشار نتایج اولیه کنکور، اولین سوالی که ذهن داوطلبان را به خود درگیر می کند، این است که “با این رتبه کجا می توانم قبول شوم؟

بدون تردید راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 به داوطلبانی که یک سال برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود زحمت کشیده اند، کمک شایانی خواهد نمود. با این حال منطقی آن است که ما بپرسیم با این رتبه به دست آمده و یک برنامه انتخاب رشته علوم تجربی مناسب، چگونه می توانیم در بهترین رشته و دانشگاه قبول شویم؟

ما در این مقاله قصد داریم بهترین برنامه راهنمای انتخاب رشته تجربی در 1401 را در اختیار داوطلبان قرار دهیم، تا بتوانند بدون نگرانی انتخاب رشته نمایند. با یک انتخاب رشته درست، داوطلبان نه درگیر رویا پردازی می شوند و نه از حق مسلم خود برای قبولی در رشته مناسب با رتبه کنکور خود، می گذرند.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

به طور کلی در راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401، ما به چند بخش مهم می پردازیم از جمله: کارنامه انتخاب رشته، رتبه قبولی کنکور، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته و … .

هر سال داوطلبان پس از برگزاری کنکور سراسری، منتظر اعلام نتایج می مانند تا پس از مشاهده رتبه خود، به سراغ انتخاب رشته روند. این مرحله حساس بهتر است زیر نظر مشاوران متخصص انجام شود، تا داوطلبان بتوانند بسته به رتبه ای که اخذ کرده اند، بهترین رشته را در شاخه تجربی انتخاب کنند.

اصولا داوطلبان به سراغ رشته های پرطرفدار و خاص تجربی می روند. رشته هایی همچون پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و … . اما باید بگوییم این رشته ها ظرفیت محدودی دارند و هر کشوری نیاز به متخصصان در حوزه های دیگر نیز دارد. همچنین باید در زمان انتخاب رشته به میزان علاقه، استعداد و شرایط داوطلب نیز توجه کرد.

در صورتی که داوطلبان این مواردی را که در راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 بیان شده رعایت نکنند، ممکن است داوطلب اقدام به انتخاب رشته ای نماید که نه به آن علاقه ای دارد نه از شرایط و استعداد موفقیت در آن زمینه برخوردار است.

داوطلبان برای انتخاب رشته علوم تجربی دانشگاه های سراسری و آزاد، باید به سایت های متفاوتی مراجعه کنند. برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری، ابتدا آنها باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوند. در صفحه نخست این سایت، با گزینه “سراسری” روبه رو می شوند که باید بر روی آن کلیک کنند.

در این قسمت آنها لینک انتخاب رشته آزمون سراسری 1401 را مشاهده خواهند نمود. در صورتی که داوطلبان تمایل به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی نیز داشته باشند، می توانند در زمان ثبت نام کارت اعتباری آن را خریداری کنند. پس از آن در مرحله بعد داوطلبان می توانند به سه روش وارد سیستم شده و انتخاب رشته نمایند:

  1. ثبت شماره پرونده، کد ملی و سریال شناسنامه
  2. ثبت سریال 12 رقمی ثبت نام و شماره شناسنامه
  3. ثبت شماره 12 رقمی رهگیری در ثبت نام و کد ملی

طبق برنامه راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 دانشگاه آزاد، داوطلبان باید وارد سایت azmoon.iau.ac.ir شوند. در این سایت بر روی گزینه انتخاب رشته آزمون سراسری 1401 دانشگاه آزاد اسلامی کلیک کنند.

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 - پلکان یادگیری

 

 

در مرحله بعد آنها باید یا شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، یا کد 7 رقمی دسترسی که در کارنامه مشخص شده است را به همراه کد ملی در کادر مورد نظر ثبت کرده و سپس وارد سیستم شوند.

می توان هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 را از طریق درگاه های بانکی مختلف انجام داد؛ و سپس کد رهگیری دریافت کرد. پس از آن داوطلبان می توانند حداکثر 100 کد رشته را در این دانشگاه انتخاب کنند.

زمان دقیق انتخاب رشته تجربی و دیگر رشته های کنکور سراسری و آزاد، پس از اعلام نتایج است. از این رو داوطلبان باید پس از دریافت کارنامه از سایت سازمان سنجش، برای انتخاب رشته اقدام کنند.

در نظر داشته باشید که انتخاب رشته دانشگاه آزاد از دیگر دانشگاه ها مجزا بوده و داوطلبان تنها چند روز پس از اتمام تاریخ انتخاب رشته دانشگاه های سراسری زمان برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد دارند.

در برنامه راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 هنوز زمان دقیقی برای انتخاب رشته تعیین نشده است. اما از آنجایی که این آزمون در اوایل تیر ماه برگزار شد، پیش بینی می شود که زمان انتخاب رشته علوم تجربی اواسط مرداد ماه باشد.

داوطلبان می توانند در صورت انتشار تاریخ دقیق انتخاب رشته، از طریق این مقاله به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

کارنامه انتخاب رشته علوم تجربی 1401، بر روی سایت سازمان سنجش کشور پس از اعلام نتایج کنکور قرار داده می شود. این کارنامه اولیه که با نام کارنامه علمی نیز شناخته می شود، شامل بخش های معدل، اطلاعات هویتی، سهمیه و استان بومی و وضعیت مجاز انتخاب رشته می شود.

داوطلبان بسته به اطلاعات این کارنامه می توانند انتخاب رشته را آغاز کنند.

در بخش اول کارنامه انتخاب رشته علوم تجربی، سهمیه و استان بومی داوطلب مشخص می شود.

در بخش دوم وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه و … مشخص می شود. اصولا داوطلبان در دوره های دیگر همیشه مجاز هستند.

در بخش سوم کارنامه نیز می توان درصد دروس، نمره و رتبه آزمون را مشاهده کرد.

با بررسی دقیق کارنامه علمی یا اولیه، داوطلبان می توانند با دقت اقدام به انتخاب رشته علوم تجربی در دانشگاه های مختلف نمایند.

هر سال بسته به تعداد داوطلبانی که در هر رشته شرکت می کنند، ظرفیت پذیرش و انتخاب رشته تعیین می شود. اما به طور کلی در سال گذشته ظرفیت کل پذیرش در رشته تجربی در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، مناطق محروم، پردیس خودگردان، فرهنگیان و دانشگاه آزاد، به شرح زیر بود:

دوره روزانه 36171، دوره شبانه 2432، دوره پیام نور 6779، دوره غیر انتفاعی 4356، مناطق محروم 280، پردیس خودگردان 4279، فرهنگیان 5039 و دانشگاه آزاد 293. به محض انتشار آمار پذیرش جدید در رشته علوم تجربی 1401، این آمار را به روز رسانی خواهیم نمود.

طبق آمار سال گذشته، از میان هر 3 نفر، یک نفر در دانشگاه سراسری قبول شده است. پیش بینی می شود که در سال جاری نیز همین محدوده عددی باقی بماند.

داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته در دانشگاه، ابتدا راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 را مطالعه کرده و برخی نکات مهم را در نظر گیرند. آنها باید در زمان انتخاب رشته حتما به صورت دقیق و کامل دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایند. از این رو پس از انتشار دفترچه حتما آن را تهیه کرده و نکات مندرج در آن را مطالعه نمایند.

مهمترین بخشی که در راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 به آن پرداخته شده است، نوع ترکیب چینش کد رشته های انتخابی است.

داوطلبان باید در زمان چینش کد رشته ها، آنها را به سه دسته انتخاب های خوشبینانه، انتخاب های واقع بینانه و انتخاب های بدبینانه دسته بندی کنند. انتخاب های خوشبینانه 20 الی 30 درصد از انتخابی های ابتدایی را به خود اختصاص می دهند.

انتخاب های واقع بینانه که شانس پذیرش داوطلب در آن رشته را بسته به رتبه ای که کسب کرده است زیاد می کند، تقریبا 50 درصد از کد رشته ها را در بر می گیرد.

در نهایت نیز باید کد رشته هایی را انتخاب کنید که احتمال قبولی داوطلبان در آنها 90 درصد است. علت این که این انتخاب ها بدبینانه معرفی شده اند، آن است که احتمالا داوطلب تمایل کمتری به انتخاب آن کد رشته و محل پذیرش دارد.

از این رو این انتخاب ها بدبینانه نامیده می شوند. بهتر است داوطلبان آنها را در کد رشته های پایانی قرار دهند. البته بهتر آن است که داوطلبان از انتخاب کد رشته هایی که به آنها علاقه ای ندارند، خودداری کنند.

جمع بندی

دریافتیم که داوطلبان برای انتخاب رشته های تجربی در دانشگاه، نیاز به کسب اطلاعات دارند. از این رو آنها با مطالعه راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی 1401 می توانند بسیاری از سوالات خود در این حوزه را پاسخ دهند. در صورتی که داوطلبان در مورد گروه رشته های علوم تجربی، میزان ظرفیت آنها در دانشگاه های مختلف و … اطلاعاتی نداشته باشند، مسلما در زمان انتخاب رشته دچار مشکل خواهند شد.

برای آنها ساده ترین و بهترین روش آن است که به مشاوران و کارشناسان باتجربه در زمینه انتخاب رشته مراجعه کنند. مشاوران یک راهنمایی جامع برای انتخاب رشته علوم تجربی به داوطلبان ارائه می کنند، تا در کوتاه ترین زمان ممکن و بسته به رتبه ای که به دست آورده اند، انتخاب رشته عالی نمایند.

1. چند رشته محل را می توان از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب کرد؟

داوطلبان می توانند حداکثر 150 کد رشته را بسته به گروه آزمایشی خود در فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت کنند.

2. از طریق چه سایتی می توان فرم انتخاب رشته را تکمیل کرد؟

برای تکمیل فرم انتخاب رشته تجربی باید به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرد.

3. آیا برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی باید هزینه پرداخت کرد؟

بله. انتخاب رشته علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی با هزینه همراه است. لازم است داوطلبان به سایت دانشگاه آزاد مراجعه نموده و پس از پرداخت هزینه اقدام به انتخاب رشته علوم تجربی نمایند.

4. گروه آزمایشی علوم تجربی شامل چه رشته هایی است؟

این گروه آزمایشی از 5 زیرگروه مختلف تشکیل می شود که زیر گروه 1 شامل مقطع دکتری دندانپزشکی، دکترای عمومی، پزشکی و … می شود. زیر گروه 2 شامل مقطع داروسازی، زیر گروه 3 شامل زمین شناسی و …، زیر گروه 4 شامل اقتصاد، تاریخ و …، زیرگروه 5 نیز شامل امنیت اطلاعات، مهندسی و …. می شود.

5. انتخاب رشته علوم تجربی از چه زمانی آغاز می شود؟

هنوز زمان دقیقی برای انتخاب رشته علوم تجربی 1401 بیان نشده است. به محض انتشار اخبار مرتبط، از طریق همین مقاله اطلاعات را در اختیار داوطلبان قرار خواهیم داد.

 

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *