logo-sm
ورود / ثبت نام

رشته علوم تجربی چه زیرشاخه هایی دارد؟

رشته علوم تجربی چه زیرشاخه هایی دارد؟ - پلکان یادگیری

آشنایی با زیرشاخه های رشته علوم تجربی مهمترین مسئله ای است که داوطلبان کنکور سراسری باید پیش از انتخاب این گروه آزمایشی انتخاب کنند. داوطلبان بعد از سپری کردن کنکور سراسری، بسته به رتبه ای که به دست می آورند، می توانند یکی از زیرشاخه های علوم تجربی را انتخاب کنند.از این رو زیرشاخه های رشته علوم تجربی بسته به گرایش های مختلف و رشته های انتخابی، متفاوت می شوند. متداول ترین سوالی که داوطلبان بعد از کنکور با آن مواجه می شوند، این است که با چه رتبه ای می توان چه رشته ای از شاخه های تجربی را قبول شد؟ تنها در صورتی می توان پاسخ این سوال را بیان کرد، که داوطلبان با شاخه های تجربی آشنا باشند.

افرادی که تمایل دارند در رشته علوم تجربی به ادامه تحصیل بپردازند و در کنکور شرکت کنند، باید در مورد زیرشاخه های علوم تجربی اطلاعات لازم را به دست آورند. با وجود آنکه مشاوران تحصیلی در این زمینه با دانش آموزان پیش از کنکور صحبت می کنند، اما ممکن است برخی جزئیات را در این زمینه بیان نکنند. ما در این مطلب به بررسی جزئی اطلاعات مربوط به زیرشاخه های علوم تجربی می پردازیم. با ما همراه شوید.

 

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

بسیاری از داوطلبان ممکن است در مورد زیرشاخه های رشته علوم تجربی اطلاعاتی نداشته باشند. پیش از آنکه بخواهیم این زیرشاخه ها را معرفی کنیم، باید بیان نماییم که زیرشاخه های علوم تجربی، زیرمجموعه های رشته تجربی، زیر گروه های تجربی و … همگی یک مفهوم را دارند. تعداد رشته های دانشگاهی علوم تجربی بسیار زیاد هستند.

به همین دلیل زیرشاخه های رشته علوم تجربی را باید به 5 گروه دسته بندی کنیم، که هر یک از این گروه ها تعدادی از رشته های تجربی را در بر می گیرند. همچنین باید بدانید که هر یک از این زیرگروه ها، از ضرایب متفاوتی در کنکور تجربی برخوردار هستند.

از این رو لازم است ضرایب آنها را بررسی کرده و بسته به میزان اهمیت هر درس آن را مورد مطالعه قرار داد. رتبه ای که داوطلبان بعد از کنکور به دست می آورند، بسته به همین ضرایب دروس تعیین می شود. پس برای انتخاب رشته های خاص تجربی، لازم است داوطلب به ضرایب دروس و اهمیت آنها در کنکور تجربی توجه کند.

رشته علوم تجربی چه زیرشاخه هایی دارد؟ - پلکان یادگیری

زیرشاخه های رشته علوم تجربی در دسته های مختلفی تقسیم بندی شده اند. داوطلبان بسته به شاخه ای که تمایل دارند برای تحصیل انتخاب کنند و دوره آموزشی مورد نظر، می توانند یکی از رشته های این زیرشاخه ها را انتخاب کنند.

از جمله دسته بندی های این شاخه های رشته تجربی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

زیرشاخه های رشته علوم تجربی زیرگروه 1:

پزشکی، دندانپزشکی، تکنولوژی اتاق عمل، دکترای عمومی دامپزشکی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

زیرشاخه های تجربی زیر گروه 2:

دکترای داروسازی، آموزش بهداشت عمومی، آموزش شیمی، تکنولوژی پزشکی هسته ای، بیوتکنولوژی و ناقلین بیماری ها

زیرشاخه های علوم تجربی زیرگروه 3:

زمین شناسی و اقیانوس شناسی در مقطع کارشناسی

زیرشاخه های تجربی زیرگروه 4:

حسابداری، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد، ادیان و مذاهب، اقتصاد، امنیت اقتصادی

زیرشاخه های زیرگروه 5 علوم تجربی:

آموزش تربین بندی، امنیت بین الملل، پژوهشگری امنیت، امنیت اطلاعات، امنیت نرم

رتبه مورد نظر برای انتخاب زیرشاخه های رشته علوم تجربی هر سال تغییر می کند. اما داوطلبانی که تمایل دارند رشته های زیرگروه 1 را در دانشگاه قبول شوند، باید رتبه ای زیر 1000 به دست آورند. در حالی که پذیرش در رشته پرستاری با رتبه 7000 یا 8000 نیز در یک دانشگاه دولتی و روزانه ممکن است.

در حالی که برخی تصور می کنند می توانند رشته ای مثل دندانپزشکی را با رتبه بالای 1000 قبول شوند. اما باید بگوییم این نوع رشته ها، پرطرفدار هستند و نیاز به رتبه زیر 1000 دارند. اما اگر داوطلبی تمایل به قبولی در رشته مهندسی کشاورزی داشته باشد، می تواند تا رتبه 25000 نیز در دانشگاه های دولتی پذیرش شود.

پس انتخاب هر یک از زیرشاخه های علوم تجربی به میزان رتبه ای که داوطلب از کنکور تجربی به دست آورده است، بستگی دارد.

بیشتر زیرشاخه های رشته علوم تجربی در دانشگاه ها، از کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرند. در حالی که برخی دیگر از آنها مربوط به ارشد و دکترا است.

پرطرفدارترین رشته هایی که می توان برای کاردانی انتخاب کرد، رشته های مامایی، رادیولوژی و هوشبری است. انتخاب این رشته ها به داوطلب کمک می کند تا بتواند شانس بهتری برای ادامه تحصیل در این رشته ها به دست آورد.

رشته علوم تجربی چه زیرشاخه هایی دارد؟ - پلکان یادگیری

در حالی که برخی دیگر از رشته ها تنها مربوط به ارشد و دکترا هستند. از میان رشته هایی که می توان برای کارشناسی انتخاب کرد نیز، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

از زیرگروه 1: آموزش زیست شناسی، کاردرمانی، علوم آزمایشگاهی، پرستاری، روانشناسی، مامایی، گفتار درمانی، هوشبری، فیزیوتراپی و … .

از زیرگروه 2: بهداشت عمومی، شیمی کاربردی، آموزش شیمی، شیمی محض، مهندسی بهداشت محیط و … .
از زیر گروه 3: زمین شناسی و اقیانوس شناسی

از زیرگروه 4: مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، فقه و حقوق اسلامی، شیعه شناسی، اقتصاد، معارف اسلامی، هتلداری و … .

از زیرگروه 5: مهندسی طبیعت، علوم و مهندسی شیلات، علوم دامی، مطالعات امنیتی، علوم فنی امنیت، علوم ورزشی، اقتصاد کشاورزی و … .

تمامی این موارد مربوط به کارشناسی هستند و داوطلبان بسته به رتبه ای که کسب می کنند، می توانند یکی از این زیرشاخه های رشته علوم تجربی را انتخاب کنند.

دروس رشته علوم تجربی را باید به دروس عمومی و تخصصی دسته بندی کنیم که هر یک از این دروس، در زیرگروه های رشته علوم تجربی از ضرایب خاص خود برخوردار هستند.

دروس عمومی و ضرایب آنها در کنکور تجربی

دروس امتحانیضرایب
فرهنگ و معارف اسلامی3
زبان و ادبیات فارسی4
زبان خارجی2
زبان عربی2

تمامی این ضرایب در زیرگروه های مختلف یکسان هستند. اما ضرایب دروس تخصصی رشته تجربی، در زیرگروه های مختلف، متفاوت هستند.

دروس تخصصی و ضرایب آنها در کنکور تجربی

دروسزیرگروه 1زیرگروه 2زیرگروه 3زیرگروه 4زیرگروه 5
شیمی34222
زمین شناسی01411
فیزیک22232
ریاضی23343
زیست شناسی44222

این دروس زیر شاخه ندارند و باید برای کنکور تجربی همه آنها مطالعه شوند. البته داوطلبان می توانند بسته به رشته ای که تمایل دارند در کنکور قبول شوند، برخی از این دروس را که ضریب بیشتری دارند، با دقت بالاتری مطالعه کنند.

 

 

ممکن است برخی از داوطلبان تصور کنند که تمامی زیرشاخه های رشته علوم تجربی مربوط به حوزه پزشکی هستند. اما باید بیان کنیم که شاخه تجربی، از رشته های پزشکی و پیراپزشکی برخوردار است. یعنی داوطلبان می توانند بسته به دانشگاهی که تمایل دارند در آن تحصیل نمایند، یکی از رشته های پزشکی یا پیراپزشکی را انتخاب کنند.

مثلا افرادی که شغل دبیری رشته علوم تجربی را دوست دارند، می توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و یکی از رشته های آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، آموزش شیمی و آموزش ابتدایی را انتخاب کنند. آنها پس از فارغ التحصیلی در این دانشگاه، به صورت رسمی استخدام می شوند و از مزایای بسیاری در طول تحصیل بهره مند می شوند.

از این رو انتخاب هر یک زیرشاخه های رشته علوم تجربی، بسته به علاقه و تمایل داوطلبان می تواند متفاوت باشد. صرفا نیازی نیست تمام داوطلبان رشته های زیرگروه 1 را بعد از کنکور انتخاب کنند. آنها می توانند رشته های پیراپزشکی را در دانشگاه های مناسب انتخاب کرده و شغل مورد نیاز خود را بعد از فارغ التحصیلی به دست آورند.

در کشور دانشگاه های مطرح بسیاری وجود دارند که در حوزه پزشکی، پیراپزشکی و رشته علوم تجربی دانشجو می پذیرند. طبق رتبه بندی سال 1400، معتبرترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را باید چنین معرفی کنیم:

دانشگاه تهراندانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
دانشگاه علوم پزشکی مشهددانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهاندانشگاه ایران
دانشگاه علوم پزشکی کرماندانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فارسدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
دانشگاه علوم پزشکی بیرجنددانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همداندانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی گیلان 

1. چه کسانی برای تحصیل در زیرشاخه های رشته علوم تجربی مناسب هستند؟

افرادی که از استعداد لازم برای حفظ مطالب طولانی و مختلف داشته باشند و به مباحث پزشکی علاقه مند باشند، انتخاب مناسبی برای این حوزه تحصیلی هستند.

2. چرا اطلاع از زیرشاخه های علوم تجربی مهم است؟

داوطلبانی که با زیرشاخه های علوم تجربی آشنا باشند، می توانند برنامه ریزی بهتری انجام داده و انتخاب رشته بهتری داشته باشند.

3. پردرآمدترین رشته های علوم تجربی کدامند؟

رشته هایی همچون پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، مامایی، فیزیوتراپی و داروسازی را باید پردرآمدترین رشته های علوم تجربی معرفی کنیم.

4. آیا رشته های تجربی را می توان بدون کنکور انتخاب کرد؟

در حال حاضر هیچ دانشگاهی پذیرش در رشته های پزشکی را بدون کنکور انجام نمی دهد.

5. رشته های پیراپزشکی چه رشته هایی هستند؟

رشته هایی که تکمیل کننده کادر درمان هستند را رشته های پیراپزشکی می نامند.

 

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    سلام عزیزم . خواهش می کنم و برات آرزوی موفقیت دارم.

  2. یاهو گفت:

    عالی بود متشکرم

  3. پلکان یادگیری گفت:

    سارای عزیزم خوشحالم که برات مفید بود. موفق باشی.

  4. سارامختارنژاد گفت:

    خیلی مفید و قابل استفاده بود سپاسگزارم

  5. پلکان یادگیری گفت:

    سارا عزیز امیدواریم همواره موفق باشی

  6. سارا اسمعیلی پور نجف آبادی گفت:

    من خیلی زیاد به پزشکی علاقه دارم و این ماراتن رو برای خودم دست یافتنی کردم ، با اون جمله از آقای کاظم قلم چی که میگه : رتبه های یک باهشو ترین نیستند، بلکه رتبه یک قطعا پیوسته ترین بوده ؛ دقیقا تا روز هدف فرا برسد . و بعد با شیب ملایم خود رو با شرایط جدید و ورود به دانشگاه (تاپ مورد نظر ) وفق دهد و در ادامه نیز ؛ تا زمانی که هنوز پیوسته ترین است هست ‌موفق یا پیوسته هم ‌هست. : )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *