logo-sm
ورود / ثبت نام

شرایط ترمیم معدل برای کنکور 1402

 

شرایط ترمیم معدل برای کنکور 1402: تغییراتی که در نحوه برگزاری کنکور سراسری سال 1402 ایجاد شد، یک نگرانی جدید برای دانش آموزان به وجود آورد. آن هم مسئله ترمیم معدل برای کنکور 1402 است. دانش آموزانی که باید در سال 1402 کنکور دهند، لازم است این نکته را به خاطر داشته باشند که در کنکور امسال، سوابق تحصیلی برای داوطلبان مثبت است.بسیاری از داوطلبان که از معدل بالایی برخوردار نیستند، با این نگرانی مواجه شدند که دیگر هیچ راهی برای جبران معدل کسب کرده خود ندارند و قادر نخواهند بود در کنکور 1402 نتیجه مناسب را کسب کنند.

وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از داوطلبان یک راهکار عالی در نظر گرفته است.داوطلبان می توانند با استفاده از روش ترمیم معدل برای کنکور 1402، پایین بودن معدل خود را ترمیم نمایند. تنها کافیست یک ماه قبل از برگزاری آزمون نهایی خرداد، شهریور و دی، به منطقه آموزشی فارغ التحصیلی خود مراجعه نموده و اقدام به ترمیم معدل خود نمایند.

ترمیم معدل برای تمام داوطلبانی که از معدل پایینی برخوردار هستند، امکان پذیر است و می توانند سوابق تحصیلی خود را پیش از شرکت در آزمون ترمیم و بهبود بخشند. از این رو تمام کسانی که از معدل پایینی برای شرکت در کنکور برخوردارند، می توانند اقدام به ترمیم معدل خود نموده و پس از ارتقا معدل، در کنکور شرکت کنند.

برای پیشرفت تحصیلی خود می توانید آزمون آنلاین دانش آموزی در پلکان یادگیری را به صورت رایگان تست نمایید و در صورت رضایت، این روند را تا رسیدن به موفقیت های خود ادامه دهید.

logo

پلکان به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی درست و با سوالات استاندارد مباحث مختلف درسی را یادگرفته و به تسلط برسید. برای دسترسی رایگان به آزمون‌های آنلاین و آشنایی بیشتر با پلکان بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

داوطلبان برای ترمیم معدل برای کنکور 1402، لازم است دروسی که نمره پایینی در آنها کسب کرده اند که سبب کاهش شدید معدل آنها شده است را انتخاب کرده و مجددا امتحان دهند. البته نمره به دست آمده از امتحان مجدد، تنها به عنوان سابقه تحصیلی دانش آموز مد نظر قرار می گیرد و در کارنامه او قید نمی شود.

از این رو ترمیم معدل یک فرصت عالی را در اختیار دانش آموزان و داوطلبان قرار می دهد، که بتوانند در رتبه کنکور خود تغییرات زیادی ایجاد کنند. البته داوطلبان باید در نظر داشته باشند که نمره کسب کرده در آزمون دوم آنها، باید حتما از نمره قبلی داوطلب بالاتر باشد. در صورتی که نمره آزمون دوم پایین تر از نمره قبلی شود، سازمان سنجش خود نمره بهتر داوطلب را در رتبه نهایی آزمون او مد نظر قرار خواهد داد.

ترمیم معدل برای کنکور 1402 - پلکان یادگیری

افراد مجاز به شرکت در آزمون ترمیم معدل

از جمله افرادی که مجاز به شرکت در این آزمون هستند، عبارتند از:

  • فارغ التحصیلان نظام جدید 3.3.6 که دیپلم خود را پس از سال 1398 دریافت نموده اند.
  • داوطلبانی که پس از سال 1384، مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های انسانی، ریاضی و تجربی کسب کرده اند.
  • فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی که مدرک پیش دانشگاهی خود را پس از سال 91 اخذ نموده اند.

از این رو افرادی که دارای دیپلم نظام قدیم یا فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند، نمی توانند اقدام به ترمیم معدل برای کنکور 1402 نمایند. این دسته از داوطلبان نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی نیز نخواهند داشت. در حالی که افراد دیگر باید در زمان ثبت نام کنکور، کد سوابق تحصیلی خود را وارد کنند. این کد را می توانند از سایت dipcode.medu.ir دریافت نمایند.

چه افرادی مجاز به شرکت در آزمون بهبود معدل هستند؟ - ترمیم معدل برای کنکور 1402 - پلکان یادگیری

شرایط شرکت در ترمیم معدل و زمان و محل ثبت نام

همانطور که پیش از این بیان نمودیم، برای ترمیم معدل کنکور 1402 لازم است داوطلبان یک ماه قبل از آغاز امتحانات نهایی( خرداد، شهریور و دی) برای ترمیم معدل خود اقدام نماید. هر داوطلب تنها یکبار می تواند در ترمیم معدل شرکت نماید. اما هیچ محدودیتی برای انتخاب دروسی که می توانند معدل او را ترمیم نمایند، وجود ندارد.

محل ثبت نام برای ترمیم معدل داوطلبان کلاس دوازدهم، مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی است که داوطلب در آنجا فارغ التحصیل شده است. این نکته را در نظر داشته باشید که لازم است داوطلبان برای برگزاری این آزمون، برای هر درسی مبلغی بپردازند. این مبلغ به منظور چاپ سوالات و تصحیح اوراق از دانش آموزان و داوطلبان گرفته می شود.

داوطلبانی که تمایل دارند از روش ترمیم معدل برای کنکور 1402 استفاده کنند، لازم است برخی نکات و شرایط را مد نظر قرار دهند. آنها باید بدانند که نمرات کسب شده در ترمیم معدل، جایگزین نمرات اصلی آنها در کارنامه نخواهند شد. بلکه این نمرات تنها در سنجش و پذیرش آنها در دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور ملاک قرار خواهند گرفت.

نکته دیگر اینکه نمرات کسب شده تنها زمانی به عنوان سوابق تحصیلی داوطلب اعمال خواهند شد، که بالاتر از نمرات قبلی باشند. بسیاری از دانش آموزان ممکن است با این سوال مواجه شوند که آیا داوطلبانی که متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستند نیز می توانند از روش ترمیم معدل استفاده کنند؟ باید بگوییم خیر.

طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش، ترمیم معدل برای کنکور 1402 تنها برای کنکور مطرح است و نمی توان از این روش برای تغییر در نمرات اصلی کارنامه استفاده کرد. از این رو افراد متقاضی شرکت در کنکور، باید بدانند تنها در صورتی می توانند از این روش استفاده کنند که مشمول این قانون باشند.

نکات و شرایط دوازدهم 1402 برای بهبود معدل چه می باشد؟ - ترمیم معدل برای کنکور 1401 - پلکان یادگیری

جمع بندی

پس باید بگوییم افرادی که متمایل به ترمیم معدل برای کنکور 1402 هستند، لازم است از برخی شرایط کلی برخوردار باشند. در غیر این صورت آنها مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند از طریق ترمیم معدل، سنوات تحصیلی خود را بهبود بخشند. همچنین برخی دیگر از داوطلبان نیز وجود دارند که به طور کلی نمی توانند از این روش برای بهبود سنوات تحصیلی خود استفاده کنند. داوطلبانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی قبل از سال 91 هستند و همچنین فارغ التحصیلان دوره دبیرستان و متوسطه سال های قبل از 84. این دسته از افراد، مشمول ترمیم معدل نخواهند شد.

بیشتر بخوانید
  1. پلکان یادگیری گفت:

    موفق باشی عزیزم

  2. کنکوری گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *